Jeg lot meg friste

..til å ha kremet laks til middag i dag;

Laksefilet i ildfast form med kokosmelk og red curry paste og lime iblandet.

Også fikk jeg bakt litt igjen i dag! Jeg husker ikke sist jeg gjorde det, det er lenge før sommeren i hvert fall. Jeg ble rett og slett litt lei, men lysten begynner å komme litt tilbake nå. Startet med noe raskt og lettvint, nemlig;

Små eplekaker med vaniljekrem

Lagde to små kaker av:
1 stivpisket eggehvitte
20g mandelmel
1 dl skyr
sukrin og kanel
1 eple
en klype salt.
Hadde eplebiter både nederst i formen, i selve røra og på toppen. Inn i ovnen på 180 grader i ca 20 min. Hele 11 gram protein per kake!
Vaniljekremen lagde jeg av Eldorado sin lett-versjon (Heistad har jo dessverre sluttet å produsere det).

14 tanker om “Jeg lot meg friste

  1. avatarSiri

    Nå begynner jeg med ett å forstå hvorfor Heistad vaniljesaus alltid er tomt på coopen, uansett leit, for den var kjempe god. Vet du om det er lenge siden de sluttet?

  2. avatarMJ

    Hei! Må først bare si NAM til det forrige innlegget, lot meg friste av alt der!:D
    Så til mine spørsmål: 1. Regner med at du kutter ut litt væske for å få vaniljekrem istede for saus, og lurer da på hvor mye melk du bruker?:) og om du vet hva næringsinnholdet i den blir?
    2. Har du noen erfaring med jbk-mel, som feks om det gir noen bismak når man bruker det? Og er det et tykningsmiddel som gjør slik at jeg kan kutte ut noe mel feks vaffelrøren for å gjøre den litt mer figurvennlig?
    Håper du kan svare meg.ü

  3. avatarJane

    Nam nam.. Fiskemiddagene i det forrige innlegget så også supergodt ut.

    Men jeg må spørre om en ting. Setter veldig pris på svar. Hvorfor bruker du ikke hvetemel?

    Jeg har prøvd mandelmel men samboern min liker det ikke.. 😛 Han liker ikke mandler.. hehe.. Er det noe annet mel som er bra for meg som jeg kan bruke?

    Mener å ha lest noe om hvetemel før men husker ikke hva det var. Jeg ser det er mange som trener hardcore unngår dette..

    Så må jeg skryte litt av meg selv 🙂 Ting går riktig vei for meg som alltid har vært tynn. Jeg har lagt om kostholdet litt etter litt siden januar i år da jeg begynte med frivekter. HAr tidligere dansa i 10 år men blei litt lei 😛 SÅ nå har jeg gått opp 5 kg.. 🙂 SÅ noe riktig må jeg jo gjøre. SKulle selvfølgelig ønske jeg kunne gå opp enda fortere 🙂

    Du har vært \og er en stor inspirasjon for meg. Jeg har fått dilla på vaniljemoussen din og lager den i alle forskjellige smaker.. Samboern min spør etter de hele tida.. Morsomt:)

    Blei litt langt men følte for å lufte tankene litt 🙂

    Håper du en dag gir ut en kokebok:) Det hadde vært toppers:)

    Jane

  4. avatarMarte

    Jeg er så imponert over dine matlaging- og fotoskills. Hvergang jeg er innom siden din er det bilder av de utroligste og sunneste retter. Tenk så mange du har reddet fra usunne spisekick, meg inkludert. Du burde komme ut med en egen kokebok, hadde garantert blitt en stor suksess!!!

  5. avatarJane

    Forresten.. Leste innlegget ditt om Bygge muskler og gå ned i fettprosent. Nå du skriver løfte tungt, hvor mange sett og repetisjoner ville du ha brukt da?

  6. avatarSara

    Veldig bra blogg, med gode innlegg som gir både innspirasjon og motivasjon! Håper du ikke gir deg med å blogge.

    Jeg har forresten et spm.: Hva slags kamera bruker du? Synes bildene du tar blir så klare og fine.

  7. avatarJulie

    Har akkurat flyttet hjemmefra, så er utrolig deilig med noen sunne mattips! Jeg lot meg friste, og nå jeg å ringe ho mor ang mattips hver dag 😉 Men jeg har et spørsmål til deg. Vet du om de selger Skyr i England, og evt hva det heter? Har prøvd å lete litt men finner ikke det, eller no tilsvarende. Takk for motiverende blogg Kristine!

  8. avatarKristina

    Ja, Kristine!

    Jeg også har tenkt så mange ganger på å si det til deg, at du burde gi ut kokebok! Jeg sprer oppskriftene dine hit og dit, men jeg passer alltid på å fortelle om hvor jeg har fått de fra. Men det er ikke sikkert at mine venner gjør det når de sender fra seg disse fenomenale oppskriftene!

    Måten du skriver på, og bildene dine er kjempeflotte! Du har en utrolig fin formidlingsevne, og det kommer til å gjøre seg utrolig bra i bokform! Sånn sett vil du også få penger for det du gir fra deg 🙂

    Jeg kan forhåndsbestille en bok her og nå 😉

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Siri: Ja det er trist.. jeg er litt usikker, men det var en stund før sommeren. Heldigvis har Eldorado mye av det samme.
    @MJ: Jeg bruker skummet melk, ca 3,5 dl 🙂 Det blir veldig lite kalorier, dobbelt så lite som oppført + dobbelt så lite som det igjen grunnet skummet melk.
    Jeg kjenner ikke noe særlig bismak nei. Jbk-mel er fint til å bruke som fortykningsmiddel i sauser og lignende. Det har derimot ingen bindene effekt.

    @Jane: Ikke noe annen grunn enn at jeg vil lage det sunt og proteinrikt 🙂
    Gratulerer! Så flink du har vært – fortsett slik 😀

    @Marte: Tusen takk, jeg både tror og håper at jeg har hjulpet folk til å tenke litt nytt i forhold til mat.

    @Jane: Tunge løft er tunge vekter, reps&sett er ikke så viktig. Jeg pleier å ligge på 5-6 reps – man skal så vidt klare de to siste repsene 😈

    @Thea: Åh, takk!

    @Sara: Takk, fortsetter nok litt til. Fantastisk kamera, et Canon EOS 550D

    @Julie: Takk! Det er jeg ikke sikker på, men vi fant det faktisk i usa og da het det icelandic yoghurt. Ellers har de kesamlignende produkter som heter quark.

    @Kristina: Tusen takk, jeg trenger et lite spark bak. En kombinasjon av latskap og en tro at det kanskje ikke er noe interessant for folk. Men nå skal jeg få laget et oppskriftshefte, om ikke annet til dere som har skrevet inn her og etterspurt det 😀

  10. avatarJane

    Ok takk for svar.. Lurer på om jeg skal begynne med færre rep.. Ligger på 10 – 12 nå på programmet mitt, men kan jo heller kutte ned å ta 4 sett i stedet for 3. Ja her vil vi bygge muskler 🙂

  11. avatarMJ

    Takk for svar 🙂 Men når det gjelder den vaniljekremen skulle man egentlig tru at det blir dobbelt så mye kalorier per 100ml når man bare tar halvparten av væskemengden pga at den blir mer «konsentrert».. Trur du ikke det stemmer mer enn at det blir dobbelt så lite?:p

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @MJ: De fleste kaloriene av den ferdige sausen kommer av lett-melken, så om man halverer mengden samt bruker skummet vil det uansett blir mye mindre enn oppført på pakken 🙂

  13. avatarMJ

    Ja, det er forsåvidt logisk 🙂
    Synes forresten du har en kjempebra blogg! Så mange sunne og gode oppskrifter som virkelig gir inspirasjon. Stå på! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *