Urettferdig, eller kanskje ikke?

Kan man forvente de samme resultatene med nøyaktig samme opplegg?

Veldig mange sammenligner seg med andre, kopierer et fastsatt opplegg som fungerer for dem, og enten over- eller undervurderer den jobben som ligger bak. Jeg har ofte måtte stikke fingeren i jorda selv og innsett at jeg enkelte ganger gjør ting for hardt, eller noen ganger ikke nok for å oppnå det jeg ønsker.

Jeg er en av de som føler at jeg må ligge svært lavt på matinntaket for å få noe resultat på diett, jeg føler også at jeg gjør en god del kardio. Men lite/mye mat eller lite/mye kardio kommer an på øyet som ser – jeg tror dette er den største forklaringen bak hvorfor noen føler at de kan spise ‘alt’ de vil og fortsatt ikke gå opp i vekt, mens andre føler de spiser som en mus og fortsatt ikke går ned.

La oss si at to mennesker gjør akkurat det samme om dagen (jeg forutsetter at man har tatt høyde for kjønn og alder), de spiser helt likt og trener like mye. Den ene går merkbart ned i fettprosent og strammer opp kroppen, mens den andre merker ingen stor fremgang. Hvorfor er det egentlig slik?
Eksempler som viser hvor hovedforskjellene ligger;

Kardiotrening
Kardio er ikke én spesiell treningsmåte, det er alt fra rask gange, intervaller, jogging, svømming, dans og løping – som igjen betyr store forskjeller i antall kalorier forbrent. Det er dessuten varierende hvor mye man ‘gir jernet’ under økta. Om to personer utfører f.eks 40 min (ulik type) kardio kan forskjellen bli så stor som 4-500 kcal om dagen.

Styrketrening
Selv om to personer velger å trene helt likt med de samme øvelsene kan man ikke forvente samme resultat. Det avgjørende er hvordan man trener og kvaliteten på økten – hvor tungt man presser seg på trening, teknikk og tyngde.

Matinntak
Om to velger det klassiske ‘et lite underskudd på hverdagen med en spisedag i helgen’ i løpet av uka kan det bety store forskjeller i det totale matinntak sett under ett. Å spise den berømmelige kosematen kan for noen bety litt ekstra frukt og bær, mens for andre kan det bety litervis med is og pizza.
Det samme gjelder for betydningen av mengde, hva er egentlig mye? Jeg har selv funnet ut hvor store forskjeller det kan være – det enkelte betegner som en veldig stor porsjon kan for meg være en helt normal porsjon.

Videre må man ta høyde for store forskjeller i kroppens hormonnivåer, blant annet er tilstrekkelig søvn viktig for de hormoner som styrer apetitten; orexin, ghrelin og leptin. Hvor mye man påvirkes eller lar seg bli styrt av dette er veldig individuelt, derfor vil man også kunne finne mange forskjeller i folks spisemønster og rytme.

Øvrig aktivitet
Kontorjobb, aktiv jobb, student, hjemmeværende. Løper etter barn, har ikke barn. Kjører eller går/sykler til steder. Går tur med hund eller er sofagris.
Ingen har like dager og noen er mer aktive enn andre, man vil derfor aldri kunne sammenligne nøyaktig hvor mye matinntak man trenger i forhold til forbruk. Det er lett å tro at mange som er i form eller får raskere resultater får det ‘gratis’ , men det handler som oftest om et generelt høyere aktivitetsnivå og dermed høyere basalforbrenning – som regel ubevisst som en del av sin normale hverdag.

Holdning
Hvordan er du som person, ser du glasset som halvtomt? Jeg tror det er viktig å møte hverdagen med et positivt og åpent sinn, om ikke annet fokusere på det. Glade mennesker har det generelt sett bedre med seg selv, og jeg tror det fører til at de tar bedre vare på kroppen sin – man vil jo gi det beste man kan til det man er glad i.
Det er lettere å gi opp om man er negativ og føler at alt går en imot, så prøv å se hindringer man møter som utfordringer man skal bekjempe.

Videre er det selvfølgelig viktig å huske at man alltid vil ha ulik utgangspunkt, arv og gener. Jeg tror dette er den største grunnen til forskjeller i kroppsfasong og fremgang, men det er ikke dermed sagt at man ikke kan oppnå de resultatene man ønsker.
Å få den beste kroppen man kan ha er noe alle kan, men som alle må jobbe for – enten det er bevisst eller ikke, med et smil om munnen eller ei. Grunnet ulik livssituasjon og holdning til mat føler derimot mange at de må jobbe ekstra hardt (det gjør vi vel alle til tider), men la det heller bli en motivasjonsfaktor.
Du vil, du skal og du kan!

Dagens peptalk – ha en fin dag!

18 tanker om “Urettferdig, eller kanskje ikke?

  1. avatarKarianne

    Veldig bra innlegg Kristine! 😀
    Det er utrolig viktig å ta hensyn til individuelle forskjeller, det håper jeg virkelig begynner å komme ut til folk nå…
    Innstillingen er også veldig viktig når det kommer til å klare det man har satt seg som mål – som du jo er inne på her – det berømte glasset. 😉
    Når det gjelder gener, arv osv. kunne jeg utbrodert i det vide og det brede, men tror de fleste ville vært skeptiske. Nøyer meg med å henvise til boken «Det glemte mirakelet» av Deepak Chopra…. 😀
    Ha en flott dag Kristine!

  2. avatarGuro

    Kan vel ikke si noe annet enn at det du sier er så sant så sant. Men må nok også innrømme at jeg er av den «negative sorten», som godt kunne trengt å snu litt om på det negative synet jeg har til mange ting i livet 😉

  3. avatarSmilefjeset

    Jeg synes folk burde bli motivert til å bli «ekspert på egen kropp», og ikke bare få et ferdig opplegg trædd nedover hodet.
    Det blir litt som å prøve en bukse som ikke passer og tro at kroppen har feil størrelse, når det egentlig er buksa som har det…
    dvs.trening/kosthold skal tilpasses mennesket, og ikke omvendt.

    Ps. jeg lurer på om du kan skrive litt om hva som foregår det siste ukene før konkurranse? (mat/trening osv)

    Dette er ikke ment som smisk, og jeg kjenner deg ikke, men du virker som en hjertevarm, empatisk og intelligent jente. Jeg får alltid noe ut av å lese bloggen din. Sjekker den faktisk før facebook, mail..osv..hehe!

  4. avatarChristina

    Veldig bra skrevet!
    Lurte på en ting: I de fleste bakeoppskriftene dine bruker du mandelmel og sukrin. Hvor får du kjøpt dette? Jeg finner det ikke noen steder, men vi så inderlig bake. Håper på svar, og takk på forhånd 🙂

  5. avatarKris

    heija ;D leser fremdeles bloggen din daglig ;D fantastisk bra blogg og utrolig inspirerendes ;D

    jeg lurte litt på noe ang trening =)

    skulle virkelig ønske «dobelrumpen» min (flesket som danner en kul under selve rumpen, på baksiden av lårene) skulle forsvinne.. har du noen øvelser du kunne anbefale ?

    for å kanskje gjøre det litt enklere å gi noen gode tips burde du nok vite mitt utgangspunkt. er jente på 21 år, går 100 % høgskole og har 30 % stilling i butikk, å prøver så godt jeg kan å trene minst (!!) 3 ganger i uken. er 166 cm høy og veier 65 kg (8kg over min «behaglige vekt», men med en del muskler (spess armer og lår) er ikke vekten «mitt problem». mn har også en del begrensninger fysisk, ble født med hjertefeil og dobbel aortabue (dobbelt hovedpulsår) så blir fort sliten, men det har ikke stoppet meg tidligere (spilte håndball i 10 år 😉 ), men måtte slutte på grunn av en kneskade (slet fremre korsbånd, indre leddbånd, begge minisker, og ødla deler av kneskålen og det store leggbeinet), men jeg greier fint å følge med på en hard bodypump time nå på treningssenter og tar som regel mest av alle jentene 😉 med unntak av utfall øvelsene, det er vondt som bare det. i tilegg har jeg dårlige ankler, det andre kneet svikter litt inn i mellom også. etter håndballslutten (spilte, dømte og var trener), trøste spiste jeg og gikk fra 58 kg (slank og veltrent) til 82 kg (lat og mye «ekstra» på kroppen)

    har som sagt tidligere kommet ned til 65 kg, men på enkelte områder på kroppen sitter «det lille ekstra» og virker som det aldri vil forsvinne…. elsker å trene styrke og sykle (løping er smertefult i mer enn 10 min…)

    håper du har noen treningstips for min «dobbelrumpe» som jeg kaller den 😉

    mvh Kris =)

  6. avatarKatarina

    Vad fint att du skriver så :O) Tack så mycket! Det är lätt att fastna i ett dåligt tankemönster och jämföra sig med andra. Jag har många gånger tänkt att varför kan andra och inte jag. Jag har liksom inte nog med tålamod. Det är bra att få en liten wake up call! Tack för en fin och givande blogg. Du är fantastisk som delar med dig så mycket :O)

  7. avatarHege

    Både klok og vakker du. Kjempebra innlegg: viktige refleksjoner, og godt skrevet!

    Deilig «å ha deg tilbake», Kristine, har savnet de daglige blogginnleggende dine (selv om reiseskildringene også var topp!)

    Du er til stor glede for så mange her ute. Tusen takk.

    Ha en fortsatt fin regnværskveld, h 🙂

  8. avatarkomadyret

    Bra innlegg, og så sant så sant 🙂

    Liker veldig godt bloggen din, den er en motivasjonsfaktor når jeg nå skal trene meg opp igjen etter svangerskapet 🙂

    Har du gode tips (evt bøker?) om hvor jeg kan lære mer om trening og kosthold? Kan endel, men vil veldig gjerne lære mer 🙂

  9. avatarJulie

    Hei!

    Ramlet over bloggen din for en times tid siden, og har nå sittet og tatt for meg innlegg for innlegg.

    Du skriver så fantastisk godt, det er helt fascinerende hvor motivert og strukturert du fremstår!

    Fikk skikkelig boost nå, og veldig lyst til å behandle kropp og sjel adskillig bedre enn det jeg gjør idag. Tusen takk for herlig lesning og gode råd, du har herved fått en ny og fornøyd leser 🙂

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Karianne: Takk! Det håper og tror jeg folk gjør etterhvert.
    Med kropp og sinn som jobber sammen får man ut det beste av seg selv, absolutt – men allikevel tenker jeg mye på arv og gener som har så mye å si på utgangspunktet man har. Er man naturlig sterk, hvor er man sterkest, muskelmasse fra før osv. Enda en grunn til å ikke sammenligne seg med andre 🙂

    @Guro: Det skal jeg love deg at jeg er innimellom også 😉 Derfor er det så viktig å være klar over det, og snu det de gangene man kan.

    @elise: Takk 🙂

    @Smilefjeset: Helt enig – likte også bukseeksempelet ditt 😀
    Det er litt forskjellig – en tøff uke som ikke har noen stor hensikt for andre med mindre det er konkurranseforberedelse, men skal se om jeg får skrevet litt om hva jeg gjør i hvert fall.

    @Rie Aleksandra: Takk! 😀
    En god metafor er aldri å forakte!

    @Nina: Takk for det!

    @Christina: Hei! Mandelmel og sukrin får du kjøpt på de fleste helsekostbutikker; Life og Sunkost blant annet. Eller på nettet (med porto i tillegg): http://www.funksjonellmat.no

    @Kris: Rumpe er litt tricky å trene opp med mindre man får brukt tung motstand, men det er absolutt mulig. Siden knær og ankler er vonde, så er naturlig nok utfall og knebøy ikke å foretrekke. Har du prøvd benpress eller liggende lårcurl? Ellers er svømming og øvelser i vann gull verdt for vonde knær.
    Som tidligere danser er jeg også litt fan av ‘jane fonda’ øvelser på matte jeg da (evt med strikk og ball) 😀
    For å få ned fettprosenten er det viktigste man gjør en endring i kostholdet, i tillegg til litt kardio. Sykle er bra, har du prøvd de litt mer avanserte ellipsemaskinene som går i en mer rund ‘joggeloop’?

    @Katarina: De fleste av oss tenker nok litt sånn til tider, spesielt vi jenter 😉 Så trivelig å høre, takk!

    @Malin: 😎

    @Hanne: Yes I Can! :mrgreen:

    @Hege: Åh, takk til DEG for fine ord! I dag skinner sola og gitt, håper du får en fin dag videre 😀

    @komadyret: Så bra! Gratulerer så mye forresten 🙂
    Jeg er selvlært og har kun ‘lest’ min egen kropp for å finne ut hva som fungerer best (for meg).. men du må gjerne spørre om det er noe du lurer på angående kosthold og evt styrketrening.
    Du vil sikkert få opp en god del bra info om du søker på trening etter svangerskap o.l på nettet også.

    @Julie: Oi, takk for motivasjonen tilbake! Det var veldig hyggelig å lese – it made my day! 😀

  11. avatarKris

    aah tusen takk ;D ja benpress er en av favorittene mine, der tar jeg 3×15 rep på 140 kg 😉 så er ikke så veldi svak, lårcurls har jeg ikke prøvd, mn skal absolutt gjøre d! knebøy går bra til en viss grad, aldri mer enn 40 kg (da sir knærna stopp) og kan aldri gå helt ned, da mister jeg all styrke i venstre kneet (det som er værst) og kommer meg ikke opp igjen ;p

    elipce-maskin bruker jeg inn i mellom, mer avanserte enn vanlige «rundt frem og tilbake» tror ikke jeg treningssenteret mitt har, men skal høre med de ;D dette skal jeg begynne å bruke jevnlig ;D sidn vanlig løping går dårlig i mer enn 10 min ;P

    kosthold er alt ja, spiser sunt, variert, veldig glad i kylling (file), fisk og svin 😉 prøver å balansere så godt jeg kan fett, karbo og protein =) når jeg skal skeie ut litt bruker jeg også ruis phase 2 Karboblokker =) bruker også cocosa ( både den til baking/smoothies og den til steking), sukrin, sukrin-melis, og tar min daglige dosemed multi vit/min =)som snacks bruker jeg blåbær, bringebær, jordbær, druer og godt modne bananer 😉 prøver så godt jeg kan å holde meg unna potetgull, og masse smågodt, men litt er lov en skjeldent gang i blant så man ikke mister motet 😉 jobber faktisk på helsekostbutikk så kan en del, meeen å trene «problemområdene» er ikke alltid så lett, siden jeg ikke hadde problem med det når jeg var aktiv håndballspiller 😉 men en fordel er jo såklart alle kursene jeg får delta på og lærer utrolig mye om næring, tilskudd, alt fra velvære, trening, slanking, forkjølelse osv osv 😉

    tusen takk for tips og råd ;D

    mvh Kris ;D

  12. avatarKris

    PS: alle som kommer innom jobben min som er interesert i trening og gode sunne oppskrifte, anbefaler jeg bloggen din til 😉 der er utrolig mange som også leser den jevnlig som kommer å kjøpe alt fra mandelmel til sukrin og protein-tilskudd 😉

    du gjør en kjempe jobb ;D

    og glemte i ste og skrive at fisk er veeeldig viktig for meg, vokst opp med fisk som middag minst 4 daga i uken (siden faren min var fisker), sunnmøre er en fin plass å bo når man vil ha god tilgang på fersk fisk ;D eller fiske sjøl som jeg ofte gjør 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *