Sunne skoleboller

Nå leste jeg akkurat et par kommentarer fra dere og jeg blir i så godt humør! Det er stunder hvor jeg tar et skritt tilbake og spør meg selv hvorfor jeg har en blogg, men så blir jeg påminnet om det takket være deres tilbakemeldinger. Takk!

I dag er jeg faktisk støl i bena og gluteus, egentlig ganske deilig – det er lenge siden sist :smile: Nye, uvante øvelser med mange, seige repetisjoner gjorde susen. Og litt stretching, det har nok også gjort sitt.

Det var kardiodag i dag, så det ble 45 tøffe minutter på mølla – rask gange med stigning som vanlig.
Det ble heller dårlig med skogstur i dag.. himmelen åpnet seg selvfølgelig idet jeg skulle ut og gå med Jack, så det ble kun 10 min – men like fullt et stykk gjennomvåt hund.

I dag ble middag; spicy svin med kålrot fries :mrgreen:


300g svinefilet stekt med hvitløk, rødløk + masse krydder. Kuttet opp kålrot i strimler og hev oppi mot slutten.
På siden en stor salat; spinat, hodesalat, mais, paprika, tomat, cherrytomat og agurk + Lett-dressing, mager kesam og søtsterk sennep.

Dessert ble skoleboller!

Det var ganske enkelt å lage, og de ble veldig gode. Vaniljekrem er jo så godt!

Brukte denne bolleoppskriften og lagde 3 stk runde klatter på bakepapir med et lite ‘søkk’ i midten. Stekte de på 180 grader i 8-10 min først, deretter la jeg på vaniljekrem i midten og stekte videre på 200 grader i 10-15 min.
Sukrinmelis+vann som glasur og kokos strødd over. Det ble i overkant av 100 kcal pr skolebolle – med vaniljekrem.

Fant en mager vaniljesaus på Meny i dag

Blandet den ut med kun 3dl skummet melk, så innholdet pr 100 gram ble så lite som rundt 22 kcal. Det holdt med ca 30g pr bolle, så jeg hadde en del igjen som jeg spiste kaldt sammen med bollen :grin:

En liten snik som ville smake..

42 tanker om “Sunne skoleboller

  1. avatarNina

    Deilig å bli støl av og til, jeg kjenner det som regel godt dagen etter trening.
    Skolebollene så veldig gode ut og takk for at du deler alle opprskriftene dine. Jeg tester mange av de:)

  2. avatarHanne

    Det så lekkert ut 😀
    Jeg er veeeldig glad i slikt, men blir jo så uggen av hveten, så neste gang jeg baker skal jeg definitvt lage boller ala Kriweb! Det blir nok en fetere og søtere topping her i gården, hehehe, men det blir jo ikke ille mye per bolle likevel, heldigvis 😀

  3. avatarS - trening + mat

    Skoleboller er noe jeg har hatt lyst til å teste en sunnere variant av lenge, lenge. Nå må jeg se til å få gjort det snart, for disse så utrolig gode ut! Ser ut som om Todd er enig 😉 :mrgreen:

  4. avatarKarianne

    Å, de så fantastisk gode ut! 😀 Tenkte på boller tidligere i dag, lenge siden jeg har laget det. Nå tror jeg jammen det blir noen boller på meg også en dag. 😉
    Har bøttet ned her i dag også, nå ønsker jeg meg sol og sommer igjen! 😀
    Ha en fortsatt fin kveld!

  5. avatarHilde

    Du er kjempe flink på kjøkkenet må jeg si!

    Jeg har et litt komplisert spørsmål. Først må jeg si at du er mitt forbilde. Du er et sunt, frisk og godt forbilde som jeg tror mange ser opp til. Jeg er et vanemenneske, føler ikke noe spesielt opplegg, men spiser ganske likt i ukedagene. Jeg lurte på hvordan du gjør det nå som du er på diett? Jeg spiser heller aldri frokost og trives veldig med det, så jeg spiser som regel mellom klokken et og klokken tjuetre. Til første måltid spiser jeg som regel en salat med noe protein og litt fett og en del frukt, gjerne 3 -4 stk, måltid to er som regel det samme eller wok, måltid 3 er ofte kesam med litt fett og karbohydrater. Jeg er allerede i ganske bra form, men ønsker å bli enda bedre. Har du 2 oppkarbinger i uken? Jeg har forløpig kun 1 oppkarb i uken, men jeg sliter med å få formen bedre. Jeg lurte på om jeg eventuelt må gå litt ned på karbohydratene og heller ha oftere oppkarbing. Hva tenker du? Vet du sånn ca hvor mye karb du får i deg hver dag?
    Jeg trenger litt råd på veien 🙂

  6. avatarHege

    Hei, frøken strøken. Skolebollene ser yummi ut, må testes! Perfekt på en regnværsdag :)) Er jo bare å bla i arkivet, men tenkte jg skulle si ifra om at linken kun fører til et bilde av bollene uten oppskriften. …dvs, i alle fall er det det som kommer opp når jeg trykker på «denne».

    Forøvrig håper jeg du fortsetter å blogge i minst 100 år til!

    Regnværsblunk, h

  7. avatarfrederik bahne

    Jeg har overvejet at fjerne carbs fra maden for at optimere formen og gaine masse.
    Er det muligt ? Og vil det være for hårdt fysisk når jeg træner kampsport 4 gange om ugen.

    Mvh
    fredeirk

  8. avatarMaya

    Hei!

    Må bare si at du har utrulig mange gode tips og oppskrifter som jeg har testet ut. Jeg elsker bloggen din og sjekker den ut hver dag like spent på neste oppskrift. Lurer på om du ikke kan lage et oppskriftshefte/bok å gi ut? 😉 Jeg hadde lett kjøpt den! 😛 Stå på videre! Du er til stor inspirasjon for mange.

  9. avatarIngrid

    Herremin, du ser så fanatisk ut på bannerbildet ditt! Har ikke ord.
    Er slik en utrolig stor motivasjon å gå inn på bloggen din å bli møtt av den kroppen=)
    Du bør virkelig være stolt!

    Takk for nok en strålende oppskrift:) Skal teste den ut imorgen!

  10. avatarFitnesspumpkin

    Mmm, får vann i munnen av de skolebollene. For en fantastisk jobb du gjør ved å legge ut alle de deilige matrettene og kakene 😀
    Ha en fin kveld.

    Hanne

  11. avatarStine

    Du er ikke alene.. Jeg er så støl i stumpen at jeg må psyke meg opp hver gang jeg skal på do 😆 Kjenner i allefall at man har trent!

    Skolebollene så kjempegode ut, tror jeg må bake litt i løpet av uken gitt! Takk for at du er så kreativ og deler med oss 😀

  12. avatarAurora

    Dersom du noen gang gir ut en oppskriftsamling, må du for all del ta en kategori til middager! 😉 Middagene du lager er jo virkelig noe for seg selv, med mye smak, og mange forskjellige smaker i en og samme rett! 😆

  13. avatarMalin

    Åh, skoleboller er noe av det beste jeg kan få. Skal definitivt prøve meg på din variant 🙂
    Todd er en søtmoms han også ser jeg… 😉

  14. avatarHege

    Beate: Komplimenterer det utsagnet litt:

    Hva skulle vi gjort uten sukrin & sukrinmelis OG Kristine Weber?? 😀

  15. avatarLinda

    Nammmi :mrgreen: :mrgreen:
    Jeg lurte på hvordan du trener ben, mage og rygg? Hvilke øvelser gjør du og hvor mange serier og repetisjoner? Husker for en tid tilbake at du sa du trente myo-reps, gjør du fortsatt det?
    Jeg lurte også på hvordan en vanlig dag på diett ser ut for meg? Sånn ca når og hva spiser du til måltid 1, måltid 2, måltid 3, osv. Jeg trenger litt motibvasjon og inspirasjon 👿

  16. avatarKristina

    Kjære deg, håper du ALDRI slutter å blogge!

    Jeg er blitt avhengig av dine oppskrifter! Og treningsfilosofien din kombinert med dine resultater gjør det lett for meg å holde motivasjonen oppe! 🙂

  17. avatarLisbeth

    Du har virkelig den beste bloggen! Blir så motivert og rett og slett sulten av å lese den, hehe.. Stå på! =)

  18. avatarkaren

    tidligere leste jeg at forbrenningen gikk ned når du slanker deg. hvor lang tid tar dette?
    hvordan unngå det å fortsette å gå ned i vekt? og hva skjer når du er ferdig med selve dietten og skal spise mer normalt, vil du ikke legge på deg igjen da, i og med at forbrenningen er gått ned?

  19. avatarCaroline

    Da blir det skoleboller til helga 😀 noe å se fram til.hehe
    Har et spørsmål. Kan man ha tattoveringer hvis man skal være med i konkurranser?

  20. avatarAnonym

    @karen:

    Selv om forbrenningen går ned litt så betyr det ikke at den går andre veien, det skulle jo bryte mot naturlovene. Hvis man kutter ned kaloriinntaket til 50% av det man egentlig trenger så kan forbrenningen gå ned med ca 10%, men husk at man då fortsatt har et underskudd på 40%… 🙂

  21. avatarMalin

    Du som har greie på dette, kan du hjelpe meg litt? 😆
    Til daglig har jeg et kaloriunderskudd på 400 under basal forbruket mitt (regna det ut på internett) så hvis dette stemmer helt med min egen forbrenning så ligger jeg altså 400 kcal i underskudd om jeg hadde ligget på sofaen hele dagen. Det gjør jeg ikke, jobber vær dag og trener 4 dager i uken, så underskuddet mitt blir mer. Men la oss si at det er 400 kcal som er underskuddet mitt pr. dag. Blir det riktig å tenke slik:

    400X26 (dager hvor jeg spiser sunt i løpet av en måned) = 10400. Altså i løpet av en måned har jeg et kcal underskudd på 10400 om jeg kun lå i senga en hel dag? Har 2 Lørdager i måneden hvor jeg spiser smågodt og sjokolade. Betyr det at jeg må spise smågodt tilsvarende 10400 kcal eller mer for å gå i null eller legge på meg i løpet av måneden? Har regnet ut at på disse 2 lørdagene i måneden havner jeg på en 2000 kcal over det jeg normal får i meg av kcal i løpet av en vanelig ukedag (god mat, litt sjokolade og smågodt utgjør altså disse 2000 ekstra kcal) Med 2 slike Lørdager i måneden blir det totaltsett 4000 kcal. Så til slutt da sitter jeg igjen med et kcal underskudd på 10.000 kcal vær eneste måned så sant jeg har samme kcal inntak fra måned til måned? Stemmer dette eller blir det feil? Ergo, jeg kan ha disse 2 Lørdagene i måneden med inntak av god mat, smågodt og sjokolade å jeg vil likavell ikke legge på meg av det fordi jeg ikke klarer å kompensere for dette med det store underskuddet jeg har når alt blir lagt sammen? Er det riktig?

  22. avatarLene

    Fikk litt vann i munnen av de bollene gitt… 🙄

    Et lite spørsmål vedrørende eplekake-oppskriften din (http://www.kriweb.no/?p=4260). Jeg har kun tilgang til sukrin, skyr, og mandelmel (av de fancy ingrediensene) – hvordan må jeg forandre på oppskriften for at det skal bli en vellykket kake? Jeg klarer ikke helt å forstå om det går ann å kutte ut alt jeg ikke har og likevel få en brukbar kake 😕

  23. avatarMats-Henrik

    Hei,Kristine:) Hvor i Sverige er det du kjøpte viktvekterne pølser? Finner de ikke på Nordby eller Svinesund. Vet at du gjerne drar til Tøckfors, når du/dere er i Sverige, så er det der du kjøper de? Elsker bloggen din, deg og David. Dere er nok rollemodeller for veldig mange. Ha en fin dag:)

  24. avatarandaas

    hvordan får du det til å bli kun 22kcal pr 100g i sausen?? 😯
    Skummet melk har vel alene noe å 30 kcal?? Bakpå posen står det vel litt over 50 pr 100g??

  25. avatarkriweb

    @Anya: Det må du gjøre 😀

    @Nina: Jeg blir ikke så ofte støl lenger, så det er på en måte godt de gangene jeg blir det – selv om det ikke sier så mye om ‘bra’ trening eller ei 🙂

    @liller: Det regner jeg med, på de litt større matvarebutikkene.

    @Hanne: Sukrinmelis kan ikke sammenlignes med vanlig melis, så du kan godt spandere på deg ekte vare der i hvert fall 😀 Vaniljekremen var overraskende god – men som du vet er smaksløkene veldig spesielle nå om dagen.

    @S – trening + mat: Ja du får prøve de, vaniljekrem er jo så godt. Todd er en liten søtmoms han og 😉

    @Karianne: Ja, du får lage noen boller! Har lyst på kanelboller jeg nå! 😀 Spent på hva du disker opp, ha en fin kveld videre

    @Hilde: Jeg spiser ganske likt uansett om jeg er på diett eller ikke. Forskjellen ligger i karbohydrater og total kcal-inntak. Jeg har et par dager i uka hvor jeg spiser mye karbs ja, men det er ikke konstant og jeg følger både hode og kropp. Jeg aner ikke hva jeg ligger på daglig, det varierer veldig – hoved-karbkilden kommer fra et halvt kilo grønnsaker + litt frukt.

    @Hege: Da har jeg rettet opp linken! Det er klart jeg blogger i 100 år til! 🙄 😆

    @frederik bahne: Var dette et seriøst spørsmål?

    @Maya: Jeg jobber med saken 😀 Takk!

    @Ingvild: Sniken 😀

    @karoline: Ja, det må du gjøre! 🙂

    @Ingrid: Oi, takk! 😳

    @Fitnesspumpkin: Tusen takk Hanne!

    @Stine: Håper det er bedre i dag 😆 Bare hyggelig!

    @Aurora: Takk, ja jeg spiser fantastisk gode middag hver dag :mrgreen:

    @Malin: Som mor som kattesønn 😉

    @silje’s fremgang.: De var veldig gode 🙂

    @Beate: Ikke sant? Jeg har hatt gleden av å bruke det i mat/dessert i over 2 år nå – hadde ikke klart meg uten 😀

    @Hege: :mrgreen: 😳

    @Linda: Jeg trener ikke etter myo-reps lenger, nå trener jeg ikke etter noe program faktisk. Varierer på sett&reps og tyngde alt ettersom det passer, og hvordan styrken/dagsformen er den dagen.
    Ben; knebøy, benpress, utfall m/hantler, sittende/liggende lårcurl, benspark ++
    Mage; Sit-ups på ball, planke, sit-ups i skråbenk m/vektskive, crunches i maskin
    Rygg; Nedtrekk (smalt/bredt grep), chins, kabelroing, t-bar roing, cable pullover
    Jeg spiser som regel tunfisksalat, skyr, egg eller frukt/nøtter til lunsj. Egg, salat eller skyr etter trening. Middagene og dessertene blogger jeg, så de kan du se her 🙂 Blir ofte en skyr/kesam om jeg er sulten før jeg legger meg – hater å legge meg sulten 🙂

    @Kristina: Å, tusen takk! 😀

    @Lisbeth: Så bra, takk! 😀 😀

    @karen: Forbrenningen går sakte men sikkert ned ettersom man går ned i vekt -> mindre kropp forbrenner mindre enn stor. Men som det skrives over her; forbrenningen vil aldri bli så lav at det blir noe stort problem (med mindre man lider av en langvarig spiseforstyrrelse med unormalt lavt inntak).
    Jeg kommer sikkert til å gå opp noen kilo etter diett, men det er også det jeg ønsker. Trivselsvekten min er ikke så lav som jeg skal ned til nå. Ellers er det å sakte men sikkert øke inntaket og spise på et vedlikeholdsnivå – slik man gjorde før dietten.

    @Caroline: Ja, det kan man ha – men i bodyfitness teller både hud og hudtone, så om de er veldig store og dekkende så KAN det ha noe å si på totalinntrykket. Når det er sagt så dekker brunfargen veldig mye.

    @Anonym: Ja, speltmel og rugmel. Den hveten de bruker på utbakingen er nok ikke de store mengdene 🙂 Men klart – om man er allergisk så burde man finne andre produkter.

    @Malin: Det regnestykket stemmer i teorien, men det er umulig å overføre det til praktisk av mange grunner. Dessuten blir det 6400 (10400-4000). Men ja, du vil sakte men sikkert gå ned i vekt – selv med koselørdagene 🙂

    @Lene: Jeg tror det skal bli brukbart med egg (kanskje to hele), skyr, sukrin og mandelmel – du må sikkert bruke litt mer mandelmel for å kompensere for det andre. Eventuelt havregryn/havremel. Eplemos/syltetøy er også veldig godt, eller hakke/mose epler å ha i røra.

    @Mats-Henrik: De har det ikke på Töcksfors dessverre, så jeg har derfor ikke handlet det på en stund. Mener at det var på Nordby jeg fant det (om ikke det var på de turene vi har til Nord-Sverige). Skal ha det i bakhodet til neste sverigetur.
    Åh, takk! 😀

  26. avatarKenneth

    Hver gang jeg har lest ferdig det siste innlegget, gleder jeg meg alltid til neste innlegg. 🙂 Er innom ganske mange ganger om dagen for å se på de utrolige oppskriftene dine m/ bilder av resultatene gjør det bare perfekt+++! 😀

  27. avatarRita

    Hei Kristine!

    Bruker du ikke proteinpulver eller andre kosttilskudd?

    Sporty hilsen
    Rita

  28. avatarkristin

    Ble litt forvirret, er det vanlig vaniljekrem eller vaniljesausen du har på bildet du har som fyll i bollene? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *