Hva, hvordan, hvorfor?

Dette er noen av grunnene til at jeg tror mange folk ikke lykkes med mål de setter seg innen trening og kosthold. Jeg kan kjenne meg igjen i mange av de, og har selv jobbet hardt for å komme over disse hindrene.

Du gjør det (for) vanskelig for deg selv
Selv om et spesifikt opplegg virker som en dans på roser for andre, så er det ikke dermed sagt at det er det for deg. Man må heller ikke glemme at vi liker forskjellige ting, og at ingen av oss har like dager. Det er ingenting magisk med morgenturer eller veska full av matpakker, det viktigste er at man gjennomfører treningen og spiser det man liker og behøver.
– Er du sulten om morgenen? Spis frokost! Er du ikke sulten? Vent i noen timer.
– Foretrekker du trening om morgenen? Gjør det! Har du ikke tid eller lyst da? Gjør det på ettermiddagen/kvelden.

Du legger for mye fokus på detaljer

For hver ‘ekspert’ du spør vil du få et individuelt svar, som oftest basert på egen tro. Mange er veldig bastante og overbevisende, og det er lett å tro at det de mener er det eneste riktige. Om man skal følge alle rådene man etterspør så vil man mest sannsynlig ende opp med å kutte ut altfor mange matvarer, gjøre daglige endringer til et ‘perfekt og optimalt’  kosthold, og vil etterhvert føle seg veldig forvirret.
Føles ikke et kosthold riktig eller spiser du mat du ikke synes er noe særlig godt, så er det mest antagelig ikke noe for deg.
Se det i et større perspektiv, i stedet for å fokusere på detaljer i hverdagen så se på helheten i det du gjør over tid.

«Alt eller ingenting»
Du kjører på for hardt og tenker at jo mer dess bedre. De fleste av oss har gjort denne feilen, for det er nesten logisk å tenke på den måten, men det er altså ikke slik at jo mer trening dess mer fremgang.
Kvalitetsøkter er overlegent, og det arbeidet man legger i hver enkelt økt får man igjen for. Gyver man på med flere timers trening daglig, så skal det vanskelig gjøres å holde samme kvalitet til slutt. Har man i tillegg et kosthold som føles unaturlig, så sier det en eller annen gang stopp. I verste fall fører det med seg et anstrengt forhold til det hele, overtrening, stress, utbrenthet og sykdom.
Prøv å tenke «hva ønsker (og kan) jeg fortsette med over en lengre periode -> livet ut». Ingen quick-fix!

Du glemmer ditt individuelle hovedmål
Det er lett å bli revet med av andres målsettinger og ønsker, og dermed glemmer man ofte hva man ønsker for seg selv, og ikke minst hvorfor. Og begynner man å samle opp andres mål som man gjerne vil oppnå selv, så har man en helv… stor jobb foran seg :smile:
Det er kanskje lett å glemme, men husk at mange treningsblogger jobber med konkurranseform som mål – veldig annerledes enn sommerformen. Om man begynner å kopiere slike dietter så vil jeg tro at det er lett å jobbe imot seg selv/for hardt da konkurransediett og form stort sett ikke er langvarig.

Lær av dine feil og inkludér dem i livet ditt
Du spiste litt mer enn du hadde tenkt, eller du mistet motivasjonen for trening den dagen. Javel! Har vi ikke alle slike dager?
Grunnen til at jeg ikke opplever så mange av disse ‘feilene’ lenger er nettopp fordi jeg ikke oppfatter dem som feil. Verden min går ikke under om jeg går litt på sidelinjen av det jeg pleier innimellom, tvert imot så hadde det blitt vanskelig å ikke ha det slik. Jeg har nok rutine i jobben min om jeg ikke skal leve helt like dager utenom også.
Jeg pleier imidlertid å ha en liten plan på det i forkant, slik at det ikke blir spontant og kanskje dermed oppleves som et nederlag – vi liker jo å gjennomføre ting vi har planlagt i forkant ;-)
(Om du opplever slike sidesprang daglig så må du lese de to punktene over her en gang til, for da har du mest antagelig ikke valgt riktig fremgangsmåte for deg selv).

Du sammenligner deg med andre
Vi har forbilder, mennesker vi ser opp til, og det er lett å ønske seg det man ikke har – og glemme det man har. I stedet for å unne andre godt, så misunner vi for mye.
For å komme med en klisjé; ikke glem at du skal bli og være den beste versjonen av deg selv! Du er den eneste i hele verden som er og ser ut som deg, det er her fokuset for forbedring og balanse bør ligge. Hva du ønsker for deg selv er det bare du som kan vite, og jobbe for.

Jeg vet – alt dette har du sikkert lest før, og innerst inne vet du det, men noen ganger trenger vi en påminnelse. 
Du må ha troen på deg selv!
Du må tro at det du gjør er riktig for deg, og du må virkelig gå inn for det og lukke ører/øyne for de hundrevis av trenings- og kostholdstipsene der ute. Så lenge man føler seg bra, har fremgang, og sakte men sikkert oppnår det man ønsker – vel gratulerer, da har du funnet det som passer for deg.
Mange har latt seg forundre (og irritere) over at jeg har trosset de fleste såkalte sannhetene om å trene og spise, men hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg ikke vært der jeg er i dag. Man kommer langt med å være sta :grin:

Strive for progress, not perfection.

27 tanker om “Hva, hvordan, hvorfor?

  1. avatarP Marie

    Som du skriver i siste innlegg er dette ting mange kanskje har hørt før. Men måten du skriver det på er så inspirerende og på mange måter annerledes enn man kan lese andre steder. Spesielt når du har gjort det samme selv, nettopp ved å ha en annet spisemønster enn det som var og for mange er, det ‘optimale’. Utrolig motiverende å lese, spesielt kombinert med de flotte bildene av deg 🙂 Jeg jobber som veileder og personlig trener, og blir omtrent kontinuerlig inspirert av deg med tanker og ideer som jeg tar med meg videre til klientene mine. Fortsett å skrive, det setter jeg og mange andre stor pris på!

    P Marie 🙂

  2. avatarId1

    Rett og slett et «klokt» innlegg:):)Jeg har troen på at vi mennesker må følge det som fungerer for hver enkelt, og ikke gå etter en slags «bruksanvisning» som liksom skal passe for alle.

  3. avatarMalin

    Kvalitet over kvantitet 😀
    Jeg trener heller en gang mindre i uka, enn å stresse over å klare en ekstra økt. Kroppen kan ikke telle uansett.

    Takk for påminnelsen. Det er lett å glemme at den kroppen vi har er den vi skal ha resten av livet. Viktig å ta vare på den, på rett måte 🙂

  4. avatarKatarina

    Tack för ett fint inlägg. Jag har lätt för att bli väl sträng mot mig själv när det gäller träningen, det är viktigt att stanna upp och tänka efter och framför allt känna efter! Träningen ska ju vara glädjefylld! Tack för påminnelsen :O)

  5. avatarS - trening + mat

    Dette er dagens (om ikke ukens) innlegg føler jeg! Er helt enig i at man må finne ut hva som passer for seg selv, ikke hva som passer for naboen. Jeg har brukt mye tid på å komme dit jeg er i dag, men nå tror jeg endelig jeg har funnet noe som er riktig for meg.

    Ser ikke på treningsfrie dager og dager med mye mat som nederlag eller feil, som regel kommer slike dager fordi jeg trenger det. Og da må det jo være helt riktig? 😉

    De fleste er alt for flinke til å fokusere på de negative tingene med seg selv, og glemmer helt de gode kvalitetene de har. Kort sagt så er jeg som vanlig enig med deg 😆

    Fin, ny bakgrunn du har fått i headeren din også 😉 Det ble mye bedre med litt blomster enn en helt mørk en!

  6. avatarGeir

    Goten tag som min tyske onkel sier, lykke til med dagens trening da, du ser da riktig stram og lekker ut:)

  7. avatarKristin

    Ord det er viktig å bli mint på! Jeg har i flere år spist lavkarbo fordi jeg har hørt at det er det «beste». Også får jeg vite at min metabolsk type er sympatisk, som betyr at jeg trives best med overvekt av karbohydrater til hvert måltid. Endret på det det og vips så økte humør og overskudd! Skal aldri mer høre på artikler som kommer med allmenne sannheter, vi er alle forskjellig, så allmenne sannheter finnes ikke.

  8. avatarSilje

    Utrolig bra skrevet 😀 skal bruke dette videre. Tenke på det hver gang treningen går i motbakke.

    Lurer på en ting. Du som har en del muskler, (noe jeg også har) syntes du det er vanskelig å finne klær til fest og andre spesielle anledninger? Hver gang jeg er og shopper og prøver fine kjoler og topper så føler jeg at det ser dumt ut med mye muskler og et feminint plagg. Går for det meste i treningstøy og er veldig glad i tank topper. Men kunne ønske jeg kledde mer «damete» klær hvis du skjønner. Har du noen tips? 😀

  9. avatarKarianne

    Veldig bra! 😀 Signerer den siste setningen, perfeksjon er ikke noe mål. Målet må være å finne den riktige veien for akkurat DEG, og ha det bra på alle måter mens man går den. 😉

  10. avatarAnnka

    Slenger meg med under S-trening+mat… Dagens innlegg, og ikke minst: Det jeg trengte å høre i dag… 🙂
    Takk fine Kristine… 🙂

  11. avatarCamilla

    Kjære Kristine:-) Du skriver så bra, og i dag var det akkurat DITT innlegg som reddet dagen min. I dag er en typisk trene- fordi- jeg- føler- jeg -må- dag og jeg-er -ikke – flink-nok – dag(Sykkelturen i går på 1,5t er selvølgelig ikke «godt nok»…)Isteden for å trene i kveld tar jeg meg nå en rolig gåtur med en venninne jeg ikke har sett på lenge. Takk for at du nok en gang får meg til å stoppe opp og tenke litt over hvordan jeg vil leve livet mitt:-)Du er god:-)

  12. avatarSiljeB

    Hej Kristine

    Jeg er en treningsglad jente fra Danmark, som er veldig glad i å lese bloggen din. Du skriver nogle indholdsrige indlegg og jeg ser hver dag frem til å lese «det sidste nye fra dig» 🙂
    Keep up the good spirit!
    Jeg følger deg og bliver rig på inspiration.
    Jeg selv bliver fulgt at en coach fra Danmark, med kosthold og styrketrening, og høster allerede gode resultater.

    Tak for god inspiration

    Silje

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @P Marie: Dette var hyggelig lesning, tusen takk! Veldig glad for at du kan ta meg deg noe av dette videre til klientene dine – det er viktig å fortelle om alle veiene til ‘Rom’ 😀

    @Id1: Enig, det er nok lettere sagt enn gjort – men samtidig så utrolig godt når man har funnet ‘sin greie’.

    @Malin: Det har du helt rett i, den kan ikke telle – OG den kan heller ikke klokka 😉

    @Katarina: Jeg har også vært veldig streng mot meg selv, men det fører bare til negative assosiasjoner mot noe som faktisk skal være bra – og gledesfylt som du sier.

    @S – trening + mat: Jeg brukte litt tid til usikkerhet i starten selv, men sta som jeg er bestemte jeg meg ganske tidlig for hva jeg skulle – og ikke minst hva jeg ikke skulle gjøre med tanke på trening og mat.
    Jeg trengte denne påminnelsen selv, det er lett å glemme hva man allerede har oppnådd og at det man gjør fungerer.
    Takk, synes det også ble litt finere 😀

    @Kristin: Gratulerer! Så bra at du fant ut av det, ikke sant det er deilig? 😀

    @lovelyliller.com: Takk 🙂

    @felulah: Takk for det 😀

    @Silje: Nei egentlig ikke.. men jeg hadde litt angst og usikkerhet da jeg var yngre.
    Jeg synes absolutt ikke at jeg ser mandig ut med kjole o.l, bare en godt trent jente 😎
    Vær stolt av kroppen din!

    @Karianne: Jeg har alltid vært, og omtalt meg selv som en perfeksjonist – men jeg har heldigvis blitt eldre og fått et mer avslappet forhold til dette – mest antagelig fordi jeg virkelig har funnet et opplegg som fungerer bra for meg 🙂

    @Annka: Åh, takk til fine deg 😀

    @Camilla: Jeg måtte lese innlegget ditt høyt til D, og da fikk jeg gåsehud.. tusen takk, dette var godt å lese.
    Håper du hadde en koselig tur i det fine været med godt selskap!
    P.S etter 1,5 time på sykkel hadde jeg krepert.

    @VictoriaDesiree: Koselig å høre!
    Jeg jobber som controller i et finansselskap

    @SiljeB: Så hyggelig, tusen takk!
    Så flott at du får hjelp og fremgang sammen med en coach, ønsker deg alt godt videre.

  14. avatarC

    😉 Takk til den som tipset meg om denne bloggen.

    Et stort løft for norges bloggkultur,og utrolig godt skrevet!
    Etter å ha lidd av anoreksia i nærmere 6 år er jeg nå nærmere bedringens vei enn noen gang. Mye takket være behandling,men denne bloggen har virkelig vært et utrolig godt supplement.

    Tusen takk, skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å takke deg.

  15. avatarHenriette Kj.

    Du har så rett, så rett! 🙂

    Ellers må du fortsette som du gjøre videre. Digger bloggen, både oppskriftene, rådene og deg! Ha en fin kveld! 😀

  16. avatarTanja

    …and there you got it all!

    Tack så mycket för det inlägget, var motiverande, och precis som du sa, nyttigt att bli påmind om!
    Du blev lätt min idol där *hehe 😉

  17. avatarRandi

    Super fedt, gennemtænkt og velskrevet blogindlæg.. Mange tak – gav stof til eftertanke!! 🙂 Du har ret!

    Meget inspirerende læsning!

    Go weekend 🙂

  18. avatarHanne

    …det gjør seg absolutt med en påminnelse 😀
    Bra skrevet, Kristine, og nok en gang takk for at du er så flink til å få frem nettopp hvor individuelle vi er, også når det kommer til mat og trening 😀

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Henriette Kj.: Fortsetter nok litt til, tusen takk!

    @Tanja: Det hender jeg trenger en påminnelse selv og 🙂
    Aw, tack tjejen!

    @Randi: Tusen takk, riktig god weekend til deg og!

    @Line: Bra! God helg 😀

    @Helene: Det er så lett å glemme dette midt i alt hverdagsstresset 🙂 God helg!

    @Hanne: Jeg bare håper jeg treffer de som virkelig trenger det, men når det er sagt så trenger jeg å minne meg selv på dette innimellom og 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *