Crackled cake

Dagens kake har ikke utseendet med seg, men den ble en av de bedre jeg har laget!

Jeg har fått et par spørsmål om lav hvilepuls etter at jeg fortalte at jeg har fått det. Aller først må jeg si at en lav hvilepuls er positivt dersom man er frisk, aktiv og trener mye, det er et tegn på at kroppen er godt trent og at hjertet ‘spares’ ved å pumpe mer blod med færre hjerteslag. Om man derimot ikke er spesielt aktiv og/eller ikke spiser sunt, variert og nok (!) mat så kan det være noe man ønsker å sjekke videre – spesielt om man har andre symptomer som f.eks trøtthet, slapphet, depresjon, tørr hud, søvnvansker, svimmelhet o.l. Men igjen, føler man seg helt frisk og fin så er lav hvilepuls bra – mye heller det enn høy.
Jeg valgte å sjekke opp min puls videre fordi jeg har hjertefeil, og fordi jeg har et par andre symptomer på mulig sykdom. Jeg har verdier helt i grenseland, så jeg avventer et brev fra legen vedr. hans vurdering.

Det ble trening igjen i dag, nok en gang en økt på ben + mage og litt rygg. En økt hvor jeg lyttet til både dagsform og lyst, jeg følger ikke et treningsprogram slavisk. Jeg prøver, men faller alltid tilbake til å gjøre som jeg vil den dagen :roll:
Dagens øvelser ble;
Strakmark
Leg ext.
Sit-ups på ball
Stretching/tøying (yes, jeg husket det :cool: )
Liggende lårcurl
Benpress
Nedtrekk

Vi hadde kokosmelk igjen etter gårsdagens middag, så da fikk jeg ideen om å bruke det til laks. Spennende, og ikke minst en fantastisk god kombo.
Kremet laks med purre

Steker laksefileter sammen med purreløk og krydrer godt, heller over lett-kokosmelk og lar putre i noen minutter. Jeg kokte brokkoli ved siden av, men kan tenke meg at det er like godt med all slags grønnsaker, eller ris/potet.

Planen var å lage et par rullekaker; en med moccamousse og en med bringebærsyltetøy.
Men nei, rullekaken min sprakk opp.. så derav navnet
Crackled Cake. God ble den, det er det viktigste!

Bruk gjerne oppskriften på rullekake fra funksjonell mat – jeg byttet ut hvetemel med mandelmel, og brukte litt mindre av det. Hadde også i litt kanel og kardemomme.
Jeg er litt usikker på hva jeg gjorde feil denne gangen (jeg har lykkes tidligere), men tror at det var en kombinasjon av at jeg ikke smurte bakepapiret og at jeg var litt for sen med å rulle mens den enda var varm.
Jeg smurte den ene halvparten med bringebærsyltetøy, og den andre med moccamousse. Det ble et par stykker med en salig blanding av det hele, men det var derfor det ble så godt. Hell i uhell  :smile:

D kjøpte forresten Body i dag – 3 stk til og med, kjekt å ha  :mrgreen:

22 tanker om “Crackled cake

  1. avatarKarianne

    Laksen så god ut du 😀 Rullekake er ikke alltid like lett å få til nei, så veldig god ut til tross! 😉
    3 stk. er kjekt å ha, en til hver av dere og en til å spare på 😉
    Ha en fortsatt fin kveld! ♥

  2. avatarDiana

    Hej!!

    Har köpt body och vilka läckra bilder=)
    Du är min förebild och jag tycker du gör ett underbart jobb med din fysik=)
    Kommer att tävla i fitnessfive i västerås och du triggar mig att kämpa=)
    Grymt Snygg BloggBild=)

    Kör hårt=)
    Kram Diana

  3. avatarMarit

    Jeg må bare takke deg for at du har delt den fantastiske oppskriften svin og banan og curry. Det er så godt, bananen er så myk og god 🙂

    Og bildene er kjempefine, det synes selvfølgelig jeg og!

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Karianne: Nei det var jammen ikke lett.. ikke uten hvetemel i hvert fall, mistenker at det kanskje gjør det enda vanskeligere. Smaken er jo viktigst 😀
    Nå blir det natta for min del, ha en fortsatt fin kveld du og!

    @Diana: Tack tjejen! Ja, stoore bilder var det i alla fall :mrgreen:
    Vad bra, masse lycka till mot tävlingen!
    Kram

    @Marit: Det er en av mine favoritter og, så utrolig god kombinasjon av smaker!
    Takk!

  5. avatarSweat it out!

    Vet ikke helt om det er min kjærlighet for desserter, eller det faktum at jeg er på ‘diett’ – jeg synes den rullekaka så god ut jeg! Den smakte sikkert kjempegodt :))

  6. avatarSporty

    Fy filler så mye god mat du lager Kristine! 🙂
    Så nydelig ut den laksemiddagen idag.
    Heldige han mannen som har/får deg til husmor! 😉

  7. avatarBeate

    Kokosmelk er alt for godt ;D
    Jeg pleier å ha det sammen med laks eller ørret, men da blander jeg litt fløte inn for å få det ekstra tykt.
    Herlig!

  8. avatarRie Aleksandra

    Lakseelsker som jeg er må den oppskriften testes ut. Tror jeg slenger inn litt fersk fullkornstagliatelle vendt i pesto som tilbehør også, karbojunkie som jeg er. :mrgreen:

    Håper at alt står bra til med deg Kristine. *krysser fingrene*

  9. avatarmari

    hello 😉 hvor får jeg kjøpt sukrinmelis?

    kjempebra blogg! 🙂

    klem fra fastleser!

  10. avatarS - trening + mat

    Utseende er ikke det viktigste vet du, det er det indre som teller 😉 Jeg synes forøvrig både middag og kake så godt ut! Har en åpnet boks kokosmelk og purre i kjøleskapet og laks i fryseren, så det kan fort bli en kopi her :mrgreen:

    Jeg hadde tenkt å gå innom narvesen og se etter Body i dag, men gjorde det ikke fordi jeg trodde de kom i butikkene i morgen. Men hvis det var feil så vet jeg hvor jeg skal innom på vei hjem i morgen! 😆

    Håper du er frisk Kristine! God natt 🙂

  11. avatarCecilie

    Nam! Må prøve å lage den kaken igjen, ble litt mislykket forigje gang, hehe 🙂
    Du har et helt sinnsyk fin header! Drømmekroppen! 😀

  12. avatarTherese

    Jeg blir så glad av alle de gode og kreative mattipsene dine 😉 Jeg vet hvertfall hva jeg skal ha til middag i dag!! Keep up the good work! 😉

  13. avatarcamilla

    ser kjempgodt ut:) er fast bloggleser og elsker bloggen din:D Det var bare noe jeg tenkte på nå i helgen da jeg var i konfirmasjon til søskenbarnet mitt- de hadde koldtbord så jeg spiste fiske/rekekabaret for førse gang. synes det smakte helt fantastisk, så tenkte jeg på at det er vel egentlig ganske idell middag når man trener mye!! Hva mener du- bruker du å lage det av og til?

  14. avatarHanne

    Åh..kake! Kan tenke meg den smakte rågodt selv om den ble litt krakellert. Kanskje du bare skulle latt den være utrullet, og heller lagt den dobbelt eller noe? 🙂

    Du har jammen vært produktiv siden sist jeg var innom så mange nye innlegg 😀 Takk for påminnelsen om BODY, og fy deg for å skape falske forventninger om å endelig få vite om planene dine lenger nede på siden 😛

    Ellers håper jeg virkelig alt står bra til med deg! Krysser fingrene for at du bare får gode ord fra doktoren, evt at det er noe som lett kan fikses.. 🙂

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Sweat it out!: Tja, den så kanskje ikke så verst ut. Men når man er på diett så både ser og smaker det meste godt ut 😉

    @Sporty: Det var helt utrolig godt!
    Åw, takk 😀

    @Thale: Takk, me too <3

    @Beate: Jeg har ikke tenkt på den kombinasjonen tidligere, men det var helt fantastisk godt ja!

    @Rie Aleksandra: Nam, ja! Jeg tenkte faktisk den tanken selv i og med at purreløken så ut som pasta 😀
    Takk!

    @mari: Takk! Det får du kjøpt på helsekost, om du (eller de) har sukrin så kan man male det til sukrinmelis selv.

    @S – trening + mat: Det er innsiden som teller ja :mrgreen:
    Da synes jeg du skal teste ut, kremete og god!
    Body er nok ute i de fleste narveseneri dag.
    Takk, krysser fingrene selv.

    @Cecilie: Det har blitt en del mislykkede forsøk her og, bare å prøve igjen 😀
    Tusen takk!

    @lovelyliller.com: Absolutt, og hadde den ikke vært god så hadde jeg ikke delt den med dere 😀

    @Sandra Johansson: Det var det så absolut! 😀

    @Kristine: Du får time det, ta en titt før du skal spise :mrgreen: Du lager jo masse god mat selv snupp!

    @Therese: Takk – Håper det smakte!

    @camilla: Morsomt at du nevnte det, jeg tenkte på de for noen uker siden. Har kjøpt inn aspik og greier, men har ikke fått tid til å lage det enda. Veldig sunt – og fint at man kan variere med det man vil; alt fra fisk, krabbe, egg, grønnsaker osv.

    @Hanne: Idet jeg begynte å rulle og så hvor mislykket det ble, så var det for sent.. Jeg spiste et par never med kake, mye gris 😀
    Haha.. du kjenner meg, jeg er ikke så altfor brautende – jeg må være veldig sikker før jeg kommer med ting ‘offentlig’. Men det nærmer seg decisiontime nå.
    Tusen takk, jeg håper på det beste. Er veldig spent.

  16. avatarVibece

    Leste tidligere at du brukte betablokkere(?) Klarte du å trene normalt da eller var det derfor du ga opp? Jeg er med i en migrenestudie og går på det nå i 3 mnd før jeg skal ha en pause. Holder rett og slett på å bli sprø! Maxpulsen stopper opp på 130-140 og jeg holder på å svette ihjel. Går dette over eller vil det være sånn hele tiden?

  17. avatarkriweb

    @Vibece: Ja jeg gikk på det i 9 mnd grunnet hjertediagnose, men jeg kunne ønske jeg hadde vært foruten. Det var til slutt jeg som ba om å få slutte med det, nettopp på grunn av det du opplever nå. Svært tung i bena, ingen adrenalin eller endorfiner på trening, dårlig søvn/mareritt osv.

  18. avatarVibece

    @kriweb: Jepp, kjenner meg igjen der ja. Ingen styrke å skryte av, og det er generelt tungt å komme seg på trening. Nå trener ikke jeg på et slikt nivå som du gjør, men det er fryktelig irriterende å se at maxpulsen ikke vil opp 😉
    Får vel bare holde ut det året studiet pågår…kanskje 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *