En liten forklaring

.. på hvorfor jeg spiser som jeg gjør for tiden.

Jeg spiser vanligvis uten noe særlig baktanke annet enn at det skal være sunt og variert. Jeg spiser kun mat jeg liker, og jeg hverken veier eller teller kcal. Jeg spiser alle tre næringsemner; protein, karb og fett hver dag, og jeg spiser lørdagsgodt. Jeg spiser ikke frokost, men spiser det gjerne i helgene eller ute på reise. Grunnen til at jeg ikke spiser frokost er kort og godt fordi jeg ikke er sulten da, jeg er oppe kl 5 hver dag og det blir for tidlig for min del. Jeg foretrekker å spise både når jeg er sulten senere på dagen, og ikke minst normalt store porsjoner som jeg blir ordentlig mett av. Det er kanskje ikke optimalt i manges øyne, men det er det for meg.

Jeg endrer ikke på særlig mye når jeg er på diett før konkurranse og/eller fotoshoot, men det er én ting som jeg strammer inn på og det er inntaket av karbohydrater. Det er ikke fordi det er noe galt med det, eller at det ‘gjør deg feit’, men fordi jeg ikke blir (langvarig) mett av det. På diett blir det som kjent mindre mat enn man er vant til, og da gjelder det å spise det man blir mett av. For at kroppen (og hodet) ikke skal gå helt på sparebluss så legger jeg inn en såkalt oppkarbingsdag hvor jeg spiser mye. Jo lavere fettprosent jeg får, dess viktigere blir det å ha slike dager og jeg øker det gjerne til 2-3.  Det er ikke alle som fungerer like godt uten daglig inntak av karbohydrater, men det gjør jeg og det er derfor jeg heller velger å spise store mengder med grønnsaker enn mindre med ris/potet/pasta. Slik har jeg gjort det siden jeg stilte første gang for to år siden, og jeg synes det har fungert godt. Alt fungerer jo så lenge man trener og har kaloriunderskudd, så kan man alltid ha diverse ‘sannheter’ for å gjøre ting mer individuelt eller komplisert.

Så ja, jeg er for tiden på diett – men det har kanskje mange av dere skjønt allerede. Jeg har ikke denne fettprosenten til vanlig, jeg ligger nå ca 4% under det jeg normalt gjør. All maten jeg legger ut spiser jeg både til vanlig og på diett, så her er det ikke noe forskjell, men vit at jeg ikke er like strikt med tanke på oppkarbing til vanlig.
Hvorfor driver jeg så med dette nå? Vel, det får tiden vise :mrgreen: Jeg lover å fortelle dere når tiden er inne for det. Akkurat nå er det et par ting som må på plass først, ikke minst min evne til å bestemme meg.

Jeg er en stolt pusemamma som dere vet, så her er noen bilder fra kvelden i går.




Dette er et lolcatz-bilde :lol:

Nå blir det matlagning – oppdaterer dagens trening og middag senere.

28 tanker om “En liten forklaring

  1. avatarNina

    Spent på hva disse planene er. Todd er veldig søt, han styrer tv kontrollene:)
    Jeg holder meg også til proteiner og litt fett i ukedagen og prøver på å ha en karb dag i uka. Kroppen liker min liker ikke mye brød og pasta, men av og til må jeg litt brød. Dagen du hadde i går, spiser du like mange måltider som vanlig, men bare med fokus på karb eller spiser du så mye du og orker?

  2. avatarKarianne

    He he, hadde en sterk mistanke om at du var på diett om dagen, synes jeg har sett litt tegn på det i det siste. Har lagt merke til f.eks. det med ‘strikt’ oppkarbing vs ‘spisedag’ som du vanligvis har pleid å ha på lørdag ettersom jeg har skjønt. 😉 I tillegg har jeg merket meg all kardioen. 😉
    Veldig spent her nå, kom med det!! 😀
    Ha en fortsatt fin kveld! ♥

  3. avatarHarefrøken

    Hei og hopp!

    Blir spennende og høre om planene dine fremover. Det kommer helt sikkert til å bli bra, som mye av det andre du foretar deg 😉

    Fortsett med gode middag og baketips, LOVE IT!!

    Fantastiske bilder av deg og Todd! Ser i hvert fall hvem som er sjefen over fjernkontrollene hehe… 😆 :mrgreen:

    ha en fortsatt fin kveld. 🙂

  4. avatarHanni

    Fin ny header och superläckra bilder i senaste Body. *tummen upp* Synd att du inte fick behålla ngn bikini.

    Jag tycker ditt upplägg för dieten är toppen, jag kör i stort sett likadant. 😉 Man får ta det som passar en själv bäst helt enkelt.

  5. avatarOda

    yo my sistah!
    Ren nysgjerrighet, siden du aldri kommer i ketose med denne kosten din som til hverdags ikke innholder karbo, (det vil jo si at kroppen din ikke bruker fett som energikilde slik som den gjør når man er i ketose, fordi du alltid fyller på lagrene før dette evt hadde skjedd ikke sant?)
    Det jeg lurer på da er ca hvor mange g fett du ligger på om dagene? Altså hvor stor prosent av kcal inntaket ditt kommer fra fett? Jeg vet du ikke veier og regner ut, men en anelse vet jeg at du har 😉

    Må forresten trene sammen til uka, fri på dagen imorgen så send meg en meld iløpet av formiddagen så avtaler vi 🙂
    Ha en fin kveld, koser meg med pizzan din jeg :mrgreen:

    Rasheeda savner forresten Jack <3

    Klem

  6. avatarRie

    Det er så spændende at læse din blog 😛
    Jeg følger med hver dag.

    Utrolig flot krop du har og en rigtig sød kat 😉
    Jeg har selv to, de er ligeså forkælet som Todd.

    Du er en stor inspiration.

    Hilsen Rie
    fra Danmark

  7. avatarMalin

    Gleder meg til å høre planene dine 😀 Spennende!!
    Åååå, I lovez you`re Todd. Han har tydligvis funnet noe…interesant på tv`en :mrgreen:

  8. avatarML

    Takk for supert og veldig nyttig innlegg!
    Er nok mange spørsmål man får når man lever som du gjør og oppnår fantastiske resultater!

    Er bare nysgjerrig; hvilken fettprosent har du til vanlig og hva er den i konkurranse? Har hørt at menn kan oppnå så lite som 2-3 prosent fett…

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Nina: På diett så prøver jeg å ha en viss oversikt, det blir hovedsaklig karbohydrater på ettermiddagen/kvelden. Proteiner og fett er uunngåelig, men holder det til et minimum.

    @Kristin: 🙂

    @lovelyliller.com: Takk, det har gått greit hittil i hvert fall.

    @Karianne: Ja noen små endringer må nesten til 😀
    Ha en fortsatt fin kveld du og!

    @christine: Jeg og :mrgreen:

    @Harefrøken: Ja i går var han sjef 😆 Ha en fin kveld du og!

    @Hanni: Tusen takk!
    Ja, det er det beste – da lykkes man alltid 🙂

    @Oda: Det er klart at jeg forbrenner fett, man må ikke være i ketose for å gjøre det 🙂 Det er ikke slik at man enten forbrenner fett, muskler eller glykogen. Ketose passer nok dårlig for en som er svært aktiv og som i tillegg har lav fett%.
    Jeg vet ærlig talt ikke.. 60-30-10 ? Hakke peiling 😀
    Trener som vanlig jeg, men i morgen blir det nærmere 16 fordi jeg skal i møte. Sender deg mld.
    Jack savner Rasheeda og..
    Klem

    @Rie: Så koselig! Takk 😀

    @Malin: Det ble mgp gitt :mrgreen:

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @ML: Ja, det er stor forskjell på menn og kvinner. Og det er forskjell på hva fett% til de forskjellige utøverne er, både pga form og hvilket måleinstrument man bruker.
    Jeg ligger for tiden på ca 13%.

    @Elise: Ja, helt klart – takk! 🙂

  11. avatarJenny

    Du ser så flott ut! Motivasjon til 100000000 😆 .. ikke bare for utseende, men måten du tenker på. Er så utrolig bra at du skriver om dette med diettmyter, om at man faktisk ikke MÅ spise frokost osv. Er lei av alle artikler og «råd» om de samme greiene som ikke betyr eller hjelper i det hele tatt. Folk blir så hysteriske.

    Du er et sunt forbilde.. Du fortjener virkelig alt det du har oppnådd, og jeg gleder meg til å vite hva du har på gang nå :mrgreen: og selvfølgelig er Todd like herlig som du virker 😉 elsker det nederste bildet!

    Eneste jeg lurer på, er om du kunne forklart litt enkelt hvorfor det er viktigere med hyppigere/mer oppkarbing med lav fettprosent? 🙂

  12. avatarRie Aleksandra

    Alltid spennende ting som skjer her, gleder meg til å høre hva du har fore denne gangen. 😀 Synes det er så bra at du har slike innlegg i blant, der du påpeker at det ikke bare finnes en vei til Rom, slik så mange andre treningsblogger gjør. Du er et veldig godt forbilde Kristine!

    Koselig med Toddbilder forresten, synes alltid det er så hyggelig å se de to dyrefamiliemedlemmene deres. 🙂

    Og guuuurimalla så morsomt å se en annen Rie her inne, ikke akkurat et vanlig navn!! :mrgreen:

  13. avatarKristina

    Tusen takk for at du blogger! Jeg henter utrolig mye inspirasjon her!

    For noen år siden var det veldig nøye med at man måtte følge slaviske programmer innen både trening, kosthold og diett, men du verken tar proteinshaker eller teller kalorier. Hvordan fant du ut av at dette kunne funke for deg? Lærte du det noe sted, eller fant du ut av det på egenhånd?

    Og har du fått noe motgang av bedrevitere som har ment at det du gjør i kost og trening ikke kan være riktig?

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jenny: Oi, takk! Det var hyggelig å lese 😀
    Hyppigere oppkarbing på diett blir viktigere fordi fettprosenten går ned – for når den går ned, går samtidig forbrenningen ned.. man vil i høyeste grad unngå det, og gir kroppen ekstra påfyll innimellom.

    @VictoriaDesiree: Både ja og nei 🙂 Han er ikke noe sitte-på-fanget-katt, men er samtidig veldig glad i å stå oppå meg og kreve kos. Han er verdens snilleste, har aldri vært slem, bitt eller klort noen.

    @Rie Aleksandra: Tusen takk! 😀 Jeg liker å småprovosere litt ved å gå helt andre veier, og samtidig synes jeg det er viktig at (unge) lesere skjønner forskjellen på mitt daglige liv vs diettliv.
    Nei jeg så det, trodde med en gang at det var deg så klart.

    @Stig: Jeg forklarte at matsituasjonen er litt spesiell grunnet diett :mrgreen:

    @Kristina: Jeg fant det rett og slett ut fordi jeg fikk fremgang til tross for at jeg ikke gjorde ting ‘riktig’ etter boka. Så i stedet for å begynne med ting som hverken føltes naturlig eller riktig for meg, så bestemte jeg meg for å fortsette slik jeg gjorde – og det funket. Hvis noe fungerer, hvorfor skal man gjøre det vanskeligere for seg selv 🙂
    Man kan tro og/eller finne på mye rart, men det er til syvende og sist det arbeidet man legger i trening og sunt kosthold som teller. Når det er sagt, så har jeg en tro på at gener spiller en stor rolle i muskelbygging og kroppsfasong/form.
    Ja, det kan man trygt si at jeg har.

    @May Wenche: Tusen takk!

  15. avatarJenny

    Takk for svar! 😀

    Nå føler jeg meg litt dum, har ett litt dumt spørsmål (finnes sikkert ikke noen spesiell metode eller svar) MEN;
    Er det noen metoder/næringsstoffer/type mat som gjør at man kan gå (fortere) opp i fettprosent? Eller er bare på spise mye og mer kalorier enn man forbrenner? 🙂
    🙄

  16. avatarMadeleine

    Iom at du følger PF.. har du i løpet av disse første timene av døgnet hvor du ikke spiser i deg noe aminosyrer-BCAA, etc? Og spiser du med en gang du kjenner på litt sult, eller venter du til et gitt tidspunkt? Holder du deg også til det mye omtalte 8-9 timers «spisevinduet» slik at fasten får 15-16 timer? Masse spm her nå 😉

  17. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jenny: Det er veldig vanskelig å gi et ensidig svar på, det er mye som spiller inn her. Trening, utgangspunkt, forutsetninger, innvendig prosesser/eventuelle sykdommer osv.
    Om man ønsker å gå opp i vekt så er det best å holde et kalorioverskudd med sunn og variert mat; ikke fråtse i junkfood (mye dårlig fett+sukker er ikke den beste måten). Om man ikke trives med store måltider, så kan det være greit å få i seg matvarer som nøtter, avokado, olje, frø, meieriprodukter osv. I sammenheng med styrketrening så vil jeg tro at man får bygget en strammere kropp, og øker i vekt på en sunn/bra måte.

    @Madeleine: Jeg tar ikke BCAA, jeg foretrekker mat. Spiser derfor proteinrik mat i lunsjen (ca 3 timer før trening). Det hender jeg tar en frukt eller to også.
    Jeg spiser som regel ikke mellom kl 21 – kl 12, så 15 timers faste ja.

  18. avatarMarius

    har ca nettopp begynt å følge med på bloggen din så smått.
    førsteinntrykket må være at du virker som et unikum. : )

  19. avatarhanne

    herregud hain Todd ser ut som et egg bakenifra, der han sitter oppå deg:) måtte le-hain e så god den guten:) fine katteguten:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *