Søtt og godt

Nei, det er dessverre ikke en ny og sunn kake, men min oppkarbingsdag :grin:

Jeg har planlagt, og hadde veldig behov for, en dag med masse karbohydrater for å fylle opp kroppen/glykogenlagrene. Jeg holder meg som oftest til protein og fett i hverdagen, dette fordi jeg foretrekker store måltider som jeg blir lenge mett av.
Jeg er en av de som klarer meg helt fint uten karbohydrater i flere dager, men jeg kunne aldri ha klart meg helt uten – og det er heller ikke noe mål for meg. Jeg har to dager i uken hvor jeg spiser mye karbohydrater, og jeg trives veldig godt med det opplegget.
Det finnes ikke noe kosthold som er optimalt for alle, så om det er noe du søker etter så vil du aldri finne det. Et sunt og individuelt kosthold kan være så mangt. Mange meninger, mange måter å gjøre ting på. Noen følger ‘boka’, andre følger kropp og erfaringer.

Mye mat som jeg hovedsaklig er imot (sukker og mel), men du verden så godt det er innimellom.
Brødskiver, speltlomper, syltetøy, honning, messmör/prim, hapå m.m


Lompe med lett-messmör/prim, sukrin og kanel ble nesten som lefser – fantastisk :grin:
Og så ble det smågodt, latterlig lite egentlig… en bittliten pose som allerede er glefset opp.

Men nå er jeg i hvert fall mett, og resten av kvelden skal nytes foran tv’n. Jeg har hatt styrkefri i dag, må si meg fornøyd med såkalt kardio bestående av to timer med husmorsarbeid – for ikke å glemme hundelufting i skogen.

Et par bilder – til de av dere som ikke er lei av skrotten min enda.
Tatt like etter dagens etegilde;

På ‘dyrerommet’ der det er best lys – selvfølgelig.

Jeg skulle forresten gjerne ha hatt bilde av Todd øverst i høyre hjørne, ikke nederst.. jeg skal se hva jeg får gjort med saken, jeg får smiske litt med min kjære webdesigner :roll:

Heia Norge i Melodi Grand Prix (eller som jeg har sagt i hele dag – Oslo Grand Prix)

26 tanker om “Søtt og godt

  1. avatarHelene

    Tenk å se sånn ut etter et måltid! Jeg ble nesten litt skuffet, for tenkte du kom med en ny oppskrift nå. Men jeg satte meg akkurat ned i sofaen med deilig mat inspirert av deg, så det gikk fint likevel 😉 Ha en super kveld!

  2. avatarMo

    Hei Kristine. Jeg har veldig lyst til å teste ut periodisk faste men vet ikke helt hvordan jeg skal komme i gang… 🙄 Er det noen mulighet for å høre med deg om råd/tips??.. Har lest på Leangains-siden men så ikke helt sammenhengen hvordan man starter ❓ Kunne jeg evnt sendt deg en mail?

    Super blogg! 😛
    Fortsatt god helg!

    Mo

  3. avatarFitness is my life

    Neste gang jeg er på harrytur tror jeg jammen jeg må kjøpe med messmör! Er utrolig glad i prim. Jeg og en venninne var på fjelltur i fire dager i fjor sommer og det første vi gjorde da vi dødsslitne kom tilbake til sivilisasjonen var å løpe på landhandelen og kjøpe boller, prim og iskald melk :mrgreen: Nytelse. Hehe. Ha en fin kveld Kristine.

    PS: Du har helt nydelige armer. Jeg er rett og slett :mrgreen: av misunnelse!

  4. avatarCamilla

    Hei, du trenger ikke svare på dette med mindre du vil, men for en tid tilbake skreiv du om at du skulle til legen fordi du hadde så lav puls. Jeg er litt interessert i om du har fått vite noe, siden jeg selv har en hvilepuls på 39, noe som er mye mindre enn jeg skulle forvente i forhold til min fysiske form. Etter å ha søkt på nett har jeg funnet ut at det mest sannsynlig ikke er farlig (jeg er litt godt trent da), men vet du noe mer? 🙂

  5. avatarlovelyliller.com

    hehe. så ikek ut som du hadde spist engang på de bildene. stramme magemuskler :p ja, karbohydrater er jo kroppens fremste enrgikilde så skulle bare mangle at man skulel fylle opp 😀 ha en fin kveld

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Helene: Det er like etterpå, med trykk, energi og blodårer.. deretter roer ting seg, og jeg blir lat og daff på sofaen :mrgreen:

    @Mo: Det handler om å forlenge nattens faste, altså ikke spise frokost. Det passer veldig godt for de som ikke er veldig sultne om morgenen, og som foretrekker færre, større måltider enn små og hyppige. Verre er det ikke 🙂
    God helg til deg og!
    Mailen min er: kristine@kriweb.no

    @Fitness is my life: Det er utrolig godt, jeg elsker jo brunost – så messmör en en god (og mager) variant av det. Passer godt til lomper, og jeg kan tenke meg at det er enda bedre på boller 😀

    @Camilla: Jeg har tidligere vært åpen om helsesituasjonen min, så det er bare å spørre. Jeg var hos legen i forrige uke og tok blodprøver+ekg, og jeg får svar tidlig i neste uke. Om jeg får noen svar av interesse, så kan jeg skrive litt om det.

    @lovelyliller.com: Mett og stram, nå er jeg bare slapp og trøtt 😀

  7. avatarML

    Du har altså to oppkarbingsdager i uka? Spiser du da masse karbohydrater, fett og protein, eller er du fortsatt moderat med fettet? Har hørt noen mene at karbohydrater og fett i mengdesvis i samme måltid er verst… spiser du f.eks noe snacks av noe slag, som potetgull, skruer osv? Enn brus?
    Takk for inspirerende blogg!

  8. avatarIris

    Du blir nok lei bilder av din egen kropp lenge før oss andre – keep’em coming! 😉

    Liker den nye og freshere stilen på bloggen din, og ikke minst nydelig liten pus i høyre hjørne!

  9. avatarMay B.

    Hei Kristine!

    Vil du si at du spiser etter noe spes. lavkarbo-kosthold? Eks Atkins, «Ketolysekuren» etc. El bruker du alle fett og proteinformer? Tenker du noe videre over ca fordeling av disse gruppene når du spiser?

    I forhold til dgr hvor du spiser karbo og til tider også sukker og hvete – hvordan reagerer kroppen på dette? Merker du noen grad av fysisk «plage/ubehag» av dette?

    Tror det er mye sant i det du sier om at leten etter det absolutt perfekte kost kan være forgjeves, men noen (jeg hvertfall hehe) vil jo så gjerne finne det som er nærmest mulig perfekt. . 🙄

    Og 1 styk fantastisk bilde av Fine Todden hadde absolutt komt til sin bedre rett oppe i hjørnet ja 😀 😎

  10. avatarHanne

    Nå skulle jeg skrive noe om søtsaker, og om det å se så forbasket bra ut etter å ha inntatt masse søtsaker (!), men så slo noe helt annet meg. Jeg har ikke lyst på frokost i dag, ikke det grann, og er enda ikke sulten. Fikk først litt noia mtp at jeg føler jeg «må» fylle på med mat etterosm formen er så dårlig for tida, men jøye, det gjør vel faktisk ingen forskjell om jeg heller venter til middag så lenge jeg får i meg NOK totalt?! Godt jeg har bloggen din til å minne meg på slikt :mrgreen:

    Ellers må jeg si at jeg er imponert over at du orker å svare på de samme spørsmålene igjen og igjen. Jeg tror jeg hadde blitt litt småtullete av det, men det blir vel kanskje annerledes når det er fans det er snakk om 😀 Du fortjener uansett premie for tålmodigheten! 😀

  11. avatarAnonym

    Haha, så herlig med Todd! Han er så utrolig søt 🙂 forresten godt valg av header!! Det bildet sv deg er bare helt utrolig vakkert!! Fy søren 😀 digger det!

  12. avatarMona

    Du ser helt utrolig ut! Jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg om hvordan du trener magen din? Må skaffe meg mer muskler nå som det snart er sommer skjønner du:) På forhånd takk!

  13. avatarAstrid

    Du verden, det så digg ut! Jeg må si jeg virkelig beundrer kroppen din.. Mildt sjalu..:p

    Lite spørsmål, du trenger overhode ikke å svare om du ikke vil. Men siden dere var inne på det med helsetilstand lenger oppe her, så lurte jeg på om du har mens…? Veldig personlig spørsmål, jeg vet, men veldig nysgjerrig, for det er jo en vesentlig pekepin om kroppen tåler det en driver med. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har mistet min og vært uten i mange år, og ikke fått den tilbake selv om jeg har en god del høyere fettprosent nå enn da jeg mistet den. Og mange om driver med mye idrett mister jo sin, så.. Som sagt, du trenger ikke svare på dette:)

  14. avatarVibeke

    Godt å se at man kan kose seg av og til og likevel være i så god form! :p digger den nye headeren, de flotte skuldrene dine kommer så bra frem:D
    i hvilke butikker selges body forresten? :):)

  15. avatarhanne

    Todd må kom opp på «første siden» ja! Nobody put baby ala Todd in the corner, hi hi hi:)

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @ML: Før en konkurranse så prøver jeg å begrense inntaket noe, men vanligvis spiser jeg lørdagsgodt bestående av både karb og fett – nam :mrgreen:
    Jeg drikker pepsi max i helgene ja, potetgull er jeg ikke så fan av (er en søtmoms).

    @Iris: Ok, godt å høre – for jeg føler at den grensen straks er nådd :mrgreen:
    Søte Todd, takk!

    @May B.: Nei, jeg følger ikke noe spesiell diett. Jeg spiser det som frister mest den dagen, og holder det sunt og variert på hverdagene.
    Jeg har ikke peiling på hva slags fordeling jeg har av de forskjellige næringsemnene, men jeg er nøye på å få i meg proteinrik mat først og fremst.
    Magen er ikke så veldig glad i mye sukker og mel nei.. 🙄

    @Hanne: Så bra da! Jeg var fortsatt stappmett når jeg sto opp i dag, det er da jeg kjenner at det er godt å ikke tvinge i seg mat 😀
    Det er noen spm som komme igjen ofte ja 😆 Men mythbuster som jeg er, så svarer jeg på de. Kanskje jeg skal lage en FAQ, så kan jeg henvise til det.

    @frederik: Ja, du kan skrive til kristine@kriweb.no

    @Anonym: Takk!!

    @Mona: Ja jeg kan nevne litt om magetrening i neste innlegg.

    @silje’s fremgang.: Oh yes 😀

    @Astrid: Det smakte nydelig!
    Ja det har jeg, men ikke regelmessig. Grunnen til det er at jeg har hatt veldig varierende fett% de siste to årene. Så lenge man ikke mister menstruasjon som et resultat av overtrening og/eller spiseforstyrrelse så er det ikke noe fysisk farlig. Mange kvinnelige idrettsutøvere mister den når det er høysesong av konk. o.l. Men når det er sagt så skal den helst komme tilbake når vekt og fett% blir noe høyere, så jeg ville nok ha sjekket det opp.

    @Vibeke: Tusen takk! Body selges på Narvesen i hvert fall.

    @hanne: 😆 Skal se om jeg ikke får han litt lenger opp.

  17. avatarAstrid

    Tusen takk for svar! Driver å tester om Leangains «greie» er noe for meg, så det er greit å se at det ikke påvirker kroppen på negative måter som en ikke kan se med det blotte øye..:) Og ja, det er noe jeg har under tett oppfølging med legen min, det er vel noe rusk i systemet fra tidl sykdom, så jeg håper den kommer tilbake snart..:) (Selv om det er ganske praktisk å slippe…:p)

    Har forøvrig testet ut skumkaken din med bringebærgele og «sjokoladeglassur» og hakkede mandler på toppen. Falt i smak både hos venner og familie, og ikke minst MEG (har lagd 3 på en uke;p) It’s a keeper! Dog, vurderer heftig å invistere i en elektrisk håndvisper… *stiv i høyrearma*

    Keep up the good work!:D

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Astrid: Så bra da, det var koselig å høre! Men jeg har laget mange kaker som er like gode som (smaker bedre enn) den, du får fortsette å bake og teste ut 😀
    Og ja, skaff deg en el-visp jente! 😆

    @Ida: Hei! Takk 😀

  19. avatarCecilia

    Hej, riktigt finna bilder på dig i det nya body nr, du har en grym fysik. Har en fråga, va har du för kamera på bilden? Har du något tips på bra kamera?
    /Cissi

  20. avatarMaria

    Hei Kristine! Har følgt bloggen di en stund nå og må si at jeg blir mer og mer positivt overrasket! Jeg trudde at bodyfitnessfolk var slike som gikk bort fra alle karbs og bare levde på minimal og kjedelig mat.. Du har endret synet mitt helt! Synes at du ser utrolig flott ut og ser ut til å leve et velbalansert liv. Stå på! Det er så gøyalt å lese og ikke minst prøve ut de spennende matoppskriftene dine!

  21. avatarkriweb

    @Cecilia: Tack! Jag har et Canon EOS 550D – veldig bra kamera, anbefales!

    @Maria: Takk! Det trodde jeg og, men ville ikke leve slik selv så da måtte jeg gjøre det på min måte 😎 Når det er sagt så vil jeg tro at de fleste andre utøvere kun er kjedelige i matveien på konk.deff.
    Så bra, håper maten smaker 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *