TorTUR

Jeg bestemte meg for å gå en times tur i skogen med Jack istedet for å kjøre kardio på elixia etter jobb i dag. I og med at det regnet tidligere i dag, så måtte jeg på med de forhatte gummistøvlene igjen. Jeg er så lei av de! Det er dessverre altfor gjørmete der jeg går, og det tar veldig lang tid før det tørker. Jeg har, etter alle turene jeg har gått den siste tiden, kjent at gummistøvler ikke akkurat er ideelle tursko.
Etter å ha gått i en halvtime så kjente jeg gnagsåret, eller la oss si gnagesårene. Det ble skikkelig ille på høyre hæl etterhvert, men jeg måtte jo gå hjem igjen. Jeg har aldri bannet så mye på en halvtime som det jeg gjorde da. Jeg følte meg litt smågal, for annenhvert utpust kom det noen gloser. Jeg gikk og vagget, og på et tidspunkt vurderte jeg faktisk å gå i sokkelesten hjem. En torTUR.

I dag ble det ‘polarbrød’ med godt pålegg til middag. Jeg lagde to versjoner for å se hvilken jeg synes ble best. Du kan finne en tidligere versjon her – men anbefaler heller denne under, eventuelt bytte ut bakepro med mandelmel.

(Et par musebiter for å smake). Den til venstre er med stivpisket eggehvitte som heving, og den til høyre er med bakepulver.

Favoritten ble den uten bakepulver, men med luft/pisking som heving.

Oppskrift: (dette er kun til ett polarbrød)
1 eggehvitte (bruk gjerne hele egget for mer sunt fett)
30g skyr (her kan du også bruke kesam, cottage cheese og/eller ost)
10g mandelmel
Krydder etter ønske (jeg brukte salt, chili og oregano).

Pisk eggehvitte hvit med litt salt (ikke altfor mye luft/porøs), bland forsiktig inn resten. Smør en runding på bakepapir og inn i ovnen på 180 grader i ca 15 min.
Kun 63 kcal og kan brukes til all slags pålegg (alt ettersom hva slags krydder du bruker) og som bl.a pizzabunn.
11,3g protein, 1,9g karb og 1,2g fett.

Til dessert ble det noe veldig lettvint, vi kan kalle det ‘sukkertopper’

Det er som skumkaken jeg har laget tidligere, men formet som små topper. Den ene rullet i sukrin, den andre i sukrinmelis. Et tips er å ha de i fryseren en liten halvtime etter at de er stivnet, da blir de enda bedre.
Veldig søtt, og så og si kalorifritt.

25 tanker om “TorTUR

  1. avatarKaroline

    Heihei! Et hot tips, kjøp fjellsko. De er vanntette og bedre å gå i enn støvler 🙂 Ønsker og å si at bloggen din har forandret synet mitt på bodyfitness. Før trodde jeg det kun var maskuline damer som drev med det. Men når jeg nå ser forskjellen på hvordan du ser ut på scnenen og til vanlig skjønner jeg at dette er helt feil, du ser jo utrolig bra ut og er på ingen måte maskulin. Lykke til videre med treningen! Og takk for en svært inspirerende blogg 🙂

  2. avatarAnnika

    Usch vad irriterande med gnagsår, stackars..men du gick till en digg middag :0) skumkaken e såå Nice å pleier og legge den i frys å mye Cocos.love it! Takk for inspiration! Ha en toppenhelg!

  3. avatarMalin

    Uff, kjenner til både gnagsår og tilhørende gloser 😉
    Det skal visstnok hjelpe om man har tynn strømpebukse på seg oppi støvlene. En lærer jeg hadde på barneskolen gikk alltid fjelltur med støvler og nylonstrømper.
    Jeg ville nok heller spandert på meg ett par skikkelige tursko 🙂

    Imponert over de sukkertoppene. Da jeg skulle lage skumboller, såg de mer ut som litt løse snøballer 🙄

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Karoline: Det skal godt (umulig) gjøres å bli mandig om man holder seg til trening og sunt kosthold, det var noe av det jeg ville vise da jeg først startet blogg – få flere jenter til å styrketrene og ikke være ‘redd’ for muskler 🙂 Takk!

    @Annka: Men det er heftig med gjørmepartier innimellom, vil det ikke ødelegge skoene? Kan jeg bare vaske/skylle av de etterpå?
    Må jo nesten investere i noen.. gummistøvler går ikke lenger.

    @Annika: Jeg syntes faktisk lite synd på meg selv da jeg gikk hjem 😆 (Selv om det var selvforskyldt).
    Mm ja, kokos på er godt!
    Ha en fin helg tjejen!

    @Tone: Jeg finner det både på sunkost og life (som oftest de som ligger på et senter) – men mulig du må be de om å bestille det inn? Ellers kan du kjøpe på http://www.funksjonellmat.no

    @Malin: Tynne nylonstrømper… skeptisk 😕 Bare tanken på det i de støvlene får gnagesårene til å svi igjen 😆
    Jeg hadde en hjemmesnekra sprøytepose, da ble de litt finere.

  5. avatarHanne

    Her har du jo alt fått gode tips, så da holder jeg meg til trøsting jeg 😆 Gnagsår er jo helt forferdelig vondt.. 🙁
    Du får investere i compeed i første omgang, og ta godt vare på de stakkars føttene dine. Når du som danser klager må det jo være ille..hehe..

    Ellers synes jeg det er litt morsomt at du (også) blir rimelig hissig på grunn av sånt.. Det er virkelig god grunn til å banne og steike! (Lite morsomt om man treffer på noen i skogen, men likevel..)

  6. avatarCamilla

    Utrolig bra blogg!! 😉 Du er så fantasifull når det gjelder forskjellige mat-tips! 🙂 Har prøvd endel oppskrifter du har hatt på bloggen, og de har vært vellykket! 😛 Imorgen blir det ‘polarbrød’ til frokost på meg og! Stå på videre! 😉

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Hanne: Takk, trøst er alltid godt å få. Du skulle hørt, det var en og samme strofe som stort sett gikk igjen; (moderert) ‘fy fanken så inni gamperumpa hinsides vondt det er’
    Jeg har store vannblemmer på begge hæler og lilletær, de er plastret så nå er jeg fin igjen 🙂

    @silje’s fremgang.: Den siste halvtimen var ganske ille ja.. nå har jeg lært 🙂

    @Camilla: Tusen takk! Og kos deg masse med frokost i morgen 🙂

    @Anette: Jeg har fått mailen din, og jeg lover å svare deg etter helgen når jeg er tilbake. God pinse!

  8. avatarElle

    Prøvde meg på polarbrødene til lunsj i dag, og jeg må si: nydelig!
    Takk for at du deler oppskriftene dine som er både gode og sunne. Som den spinkle lille vegetarianer jeg er, setter jeg veldig pris på de proteinrike oppskriftene dine.
    Så lunsjen i dag ble polarbrød med oregano, et tynt lag pesto og eggehviter stekt i fry light med litt sitronpepper. Høres kanskje ikke spennende ut, men dette er virkelig den beste lunsjen jeg har hatt på lenge!

  9. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Elle: Da håper jeg du lager de med hele egg – mye sunt fett! Det hørtes veldig godt ut, pesto er kjempegodt 😀

  10. Tilbaketråkk: Sunn pizza | Trening, bodyfitness og fordommer

  11. avatarRenate

    Hvordan er det å lage denne med vanlig fibermel eller speltmel istedet for mandelmel?

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Renate: Det har jeg ikke prøvd, men det går sikkert helt fint. Da vil imidlertid næringsinnholdet bli veldig annerledes, altså ikke lavkarb.

  13. avatarAnonym

    På oppskriften din står det 3og skyr, samt 1og mandelmel. Hva står dette «OG» for? Og hvor får man kjøpt mandelmel, og Hi-maize i Oslo? Vet du det? Hadde blitt superglad for svar!! 🙂

  14. Tilbaketråkk: Den kan brukes til alt | Trening, bodyfitness og fordommer

  15. Tilbaketråkk: billige blækpatroner til canon

  16. Tilbaketråkk: Brødskiver | Trening, bodyfitness og fordommer

  17. avatarlinn

    Jeg må bare si TUSEN TAKK for at du finnes kjære kristine! Jeg prøver ut nesten alle oppskriftene du legger ut! Du er en stor inspirasjon for mange, håper du vet det..

    Fortsett å vær som du er, og gjør som du gjør!!:-) nå blir det polarbrød baking 😉

    Klem fra fast leser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *