Dagens styrkeøkt

Visste dere at chins egentlig er pull-ups – og omvendt?

  • Pull-ups. Palms facing away. Less biceps, more back. Harder.
  • Chin-ups. Palms facing you. Work your biceps more. Easier.

Jeg skal begynne med en blanding av disse fremover, altså med håndflaten vendt inn mot kroppen (holde i håndtakene som stikker ut fra stangen, og ikke på selve stangen). Det føltes lettere, jeg skal klare det uten hjelp og det tar fortsatt veldig bra på lats. Så det er planen, snart har jeg vinger med stor V.

Dagens økt på overkropp
Sittende sidehev 8 kg 3×8
i supersett med
Sidehev-fronthev-ned 8 kg 3×8

Chins m/ass. 3×5
‘Pull-up’ x 1 – helt selv :mrgreen:

Cable-pullover 3×10

Magecrunches 3×8
Sit-ups i skråbenk m/vektskive 3×10

Kabelroing 50 kg 3×10
Omvendt pec-dec

Dips 2×8

På tide å oppdatere sangene på ipod’n igjen, jeg er så ufattelig lei av de jeg har.. i dag måtte jeg til og med skru den av for å orke å gjennomføre økten, så om noen har noen tips til hva jeg kan søke etter for å finne gladsanger à la E-Type (eller andre lignende fra 90-tallet) så si ifra. Jeg er dessverre ikke så hardcore.

Etter trening dro jeg til mormor og hun er meget gjestfri for å si det sånn. Hun simpelthen elsker å bake og servere mat, kaker.. alt! Forskjellen på oss to er at hun lager med alt det usunne.. ;-) Men det er uhøflig å si nei, så jeg spiste og spiste. Og så spiste litt til.
I morgen blir det en benøkt + matlagning!

29 tanker om “Dagens styrkeøkt

  1. avatarKarianne

    Vet du, det med chins og pull-ups fant jeg ut selv for ikke lenge siden. Har jo alltid kalt det kun for chins. 😀
    Man lærer noe nytt stadig vekk 😆

    Dips er jeg ganske god på da, i motsetning til svak i knebøy, he he 😆 Må kjøre med vekter der for at det ikke skal bli for lett, tar ca 20 med kroppsvekt nå, målet er 25, det klarte jeg før i tiden, ha ha 😆
    Ikke god på pullups, men klarer 4-5 alene, har mål om 10 stk 😀

    Så bra at du legger ut hele styrkeøkten din 🙂

    Koselig med bakeglad og gjestfri mormor!

    Kos deg videre i kveld og lykke til med beinøkten i morgen! 😉

    (PS: Takk for tipset, er i grunnen sånn jeg gjør det nå, så da får vi satse på resultater 😉 )

  2. avatarFitness is my life

    Ja, det kan jeg faktisk påstå at jeg visste 😉 Jeg fokuserer stort sett på pull-ups, men skal prøve å bli flinkere til å variere litt!

    Gratulerer med «egengjort» pull-ups! Ellers så ser det ut som en herlig økt, og du ser nydelig ut som vanlig! :mrgreen:

  3. avatariselin

    Hei 🙂

    Jeg fant ut for ikke så lenge siden at jeg ville begynne med bodyfitness, og har avtalt time med coach for og sette opp program, men hadde et lite spørsmål 😉

    Hva er det man trenger av kosttilskudd og proteinpulver og sånn? Var inne på proteinfabrikken for og finne ut av det og sånn men det er jo et hav av produkter 😉 Vil gjerne gå ned i vekt mens jeg trener, og har derfor av en eller annen grunn fått det for meg, at da er proteinpulver og sånn fy-fy.

    Tenkte jeg kunne spørre deg som har greie på det, men skjønner jo at du er ei veldig opptatt dame 😉

    Klem Iselin 🙂

  4. avatarid

    musikk tips-la bouche,haddaway,corona,culture beat,snap,2 brothers on the 4th floor, capella, dr alban,2 unlimited,captein hollywood project,twenty 4 seven,guro josh, u 96,pandora, darude,bomfunk mc»s…osv osv dette er grupper du kan sjekke opp, har noen godiser fra 90 tallet disse.
    klem isabella

  5. avatarMalin

    Hurra for pull-up med kroppsvekt 😀 Jeg er ikke der helt enda, men ligger litt bedre ann med håndflatene andre veien :mrgreen:
    I det siste har jeg hatt en veldig kjekk utvikling på bein da. Sånn helt plutselig. Sånt liker vi!
    Og bestemødre som baker, liker vi enda bedre. Ha en fin tirsdag 🙂

  6. avatarMats-Henrik

    Italobrothers – Stamp on the ground
    Hører faktisk på denne døgnet rundt, godhumøret og energien kommer med engang med denne på 😉
    Flere sanger:
    Reset- calling you
    Toy box – super duper man( Toy box har mange bra treningssanger)
    atb – ecstacy
    Satyricon – King ( Denne er til David)
    Scarf – My Oddesey
    Staind – This is it
    Baracuda – Where is the love
    Basshunter – All I ever wanted
    Staind – so far away( Staind sine passer spesielt til trening, blir gjerne brukt til Jay cutler sine videoer på youtube).

  7. avatarTherese

    Nånå, opptrekk med biceps-hjelp er juks-og-fanteri 😎
    Håndflaten skal ut fra kroppen 😉 Hilsen standhaftig X-AF-utøver…hehe!

  8. avatarHanne

    Her kommer det musikktips på løpende bånd jo :mrgreen:
    Selv er jeg veldig glad i å laste ned ferdige «pakker» ala vg-lista fra ulike måneder/år, evt kan du jo søke etter absolute music, mr. music og mc.music cd’er, eller absolute dance kanskje? 😛

    Jeg misliker nedtrekk med bredt grep men elsker v-grep, får null kontakt med det man her kaller chins, men elsker den samme øvelsen med håndflatene mot hverandre (ala v-grep) eller mot ansiktet.. Ja, man bruker mere biceps, men jeg får også 10x så god kontakt med vingene, og vinger er det overordnete målet 😉

    Bra at også du spiser godsaker hos bestemødre, slik skal det være 😀

  9. avatarAnette

    Hei Kristine!

    Så flink du er! 🙂 Veldig bra treningsøkt det. Syns selv også at chins og pull-ups er gode øvelser for rygg og biceps. Men jeg klarer ikke noen helt selv enda da, men kanskje en dag!
    Formen ser jo upåklagelig ut, du imponerer som alltid! 🙂 Hvordan er planen framover mtp konkurranser, noen spesifikke planer om det? Husker tidligere at du skrev at du var litt i tenkeboksen i forhold til det, men blir spennende å høre hva du har som mål videre 🙂
    Ha en fin kveld videre.
    Stå på videre, du er en inspirasjonskilde!

    Klem
    Anette 🙂

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Geir: Bra, det er hensikten 🙂

    @Karianne: Jeg er faktisk relativt god i dips selv, men ikke på slutten av en økt 🙂 Men det stopper nok på 15 stk sammenhengende vil jeg tro, det må jeg teste ut!
    Mormor er best 😀
    Håper du får en fin dag!

    @Fitness is my life: Jeg tror det er viktig å variere på grepet om man føler at man står litt fast (som jeg gjør på «chins») – det viktigste er tross alt muskelkontakten 🙂
    Så spennende at du skal offshore forresten!

    @iselin: Sånn umiddelbart så høres det ut om en svært vanskelig oppgave du har foran deg; trene deg opp til å stille i bodyfitness og samtidig gå ned i vekt. Jeg ville ha anbefalt en ting av gangen – med mindre du har bygget på deg en over gj.snt muskelmasse og er klar for diett allerede (det vet jeg jo ikke).
    Du vil få mange forskjellige svar alt ettersom hvem du spør om kosttilskudd, men jeg bruker svært lite. Jeg bruker en del proteinpulver når jeg baker og lager mat, og det er stort sett det. På diett tar jeg grønn te kapsler/therm-x energi.
    Det aller viktigste er maten man spiser og hvor hardt man tar i med vektene 🙂

    @id: Haha, jeg blir satt helt tilbake til ‘klubben’tiden. Takk! Klem 🙂

    @Nann-Rosita: Skulle vært innom en tur snart ja! 🙂

    @silje’s fremgang.: Takk! 😀

    @Malin: Ja det liker vi! Ben er fint å se på, tungt å trene opp.
    Mormor elsker baking og katter. Jeg begynner å skjønne hvordan jeg blir som gammel (jeg er der allerede, haha.. huff)
    Ha en fin dag videre!

    @Mats-Henrik: Takk! Skal søke opp og høre. Satyricon er på plass hos D allerede – om det ikke blir for ‘lett’ :mrgreen:

    @Therese: Ja dette var vel som å banne i AF-kirken :mrgreen: Jeg får fortsatt god kontakt i lats – så kanskje det blir ekte saker med pull-ups etterhvert 😉

    @Hanne: Jeg har hørt om de fleste av gruppene før, men blir nødt til å høre igjennom maange sanger (husker jo navnet på gruppen, men ikke alle sangene). Og dessuten var det vel mange one-hit wonders på den tiden, så kanskje best å høre på ferdig-cd/liste som har plukket ut disse ja.
    Absolutt, muskelkontakt er viktigst. Jeg tror et annerledes grep vil gi meg mye mer en stund fremover, jeg bruker fortsatt grip/straps som gjør at jeg ikke bruker armene så mye.

    @Cathrine: Jeg prøver om ikke annet! Og du da, min flinke lille svømmer :mrgreen:

    @Anette: Chins/pull-ups er typiske ‘øvelse gjør mester’ – men når det er sagt så er det for noen (meg) veldig vanskelig. Sterk i overkroppen ellers, men for baktung til å dra meg opp :mrgreen:
    Det er fortsatt litt 2 skritt frem og 1 tilbake for tiden.. men det går da i hvert fall sakte men sikkert fremover, jeg lover å oppdatere dere etterhvert!
    Ha en fin dag videre, klem

  11. avatarBeate

    Det er faktisk mange som ikke vet forskjell her på chins og pull-ups.
    Selv sier jeg chins, men trener som oftest pull-ups. Er bare enklere med ett ord ;D

    Haha. Bestemødre er flinke å bake. Og man må jo smake når de dekker på med alt mulig godt.

  12. avatarAnnka

    Sverger til Basement Jaxx, David Guetta, September, mannen digger Edward Maya med Stereo Love på styrke, og hvis jeg virkelig skal pushe meg hører jeg på Hot damn woman med Danko Jones http://open.spotify.com/track/1x2ARB0u2BhgybTGYfPO9k 🙂
    Sistnevnte har mye annet kult om du vil ha litt avveksling fra glad popen… 😉
    Håper du fortsetter å oppdatere bloggen din når du er på sjøen! 🙂

  13. avatarAnnka

    Hehe…ser jeg kobla feil! 🙂 Du skal jo ikke på sjøen! Feil blogg… 😆
    Men uansett, treningsmusikken kom rett! 😉 Håper forøvrig også du fortsetter å skrive! 😀

  14. avatarJanne Moland

    Jeg er en STOOOR fan av pull-ups (kalt chins i min tidligere AF-karriære). Jeg har troen på at det var chins som forvandlet min pinglerygg til p bli en helt grei V-rygg 🙂 Jeg simpeltten ELSKER den øvelsen…..av naturlige årsaker 😈 (ikke sant Therese, din forbaskede «dips-maskin». 😎 ….hehe).

    Klem fra sørlandet 🙂

  15. avatarTone

    Grattis med en pull-up :mrgreen:
    Chins er en utrolig tilfredstillende øvelse, det å bare løfte seg opp og opp og opp! Tar godt på biceps å ha supinert grep, og som du sier, du får trent mye lats så ryggen slår seg ut den også. Hvis du tenker på å dra deg bakover og opp istedet for rett opp får du aktivert ryggen enda mer 🙂 Og snart klarer du også pull-up på pull-up på pull-up også 😀

  16. avatarTine

    Hei, har du noen effektive tips for å stramme opp magen uten å gå alt for mye ned i vekt andre steder da jeg allerede er veldig tynn? Har fått endel overflødig fett her etter mye alkohol i russetiden, og dette er krise da jeg alltid har hatt en stram og fin mage.

    Håper på svar 😛

  17. avatarAnonym

    når du baker og slik så ser jeg du bruker mye skyr naturell ? hvilken mat kjede er det som har den egentlig?

    har lett og lett, men finner den bare i skogsbær og jordbær.. er jeg helt på bærtur eller ? 😛

  18. avatarMalin

    Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på mitt forrige spørsmål 🙂 Du er til stor inspirasjon, har ikke noen planer om å bli som du (hadde aldri klart!!) så inspirer du veldig for det. Jeg er en jente på 19 som veier 55 kg sist jeg veide meg å er 173, jeg gjorde en liten feil da jeg begynte å trene, jeg la meg på et kcal inntak så lite som 1100 dagen, i tilegg til at jeg trener 4 dager i uka styrke og kardio og har en aktiv jobb, så det blir et lite underskudd. Nå merker jeg at kroppen min begynner bli ganske «tom» å jeg føler meg mye slapp og sliten, så jeg tenkte jeg kunne spørre deg om du har litt peil på hva jeg kan gjøre nå? Kroppen begynner bryte ned muskleaturen min, så nå er jeg nødt for å øke kcal inntaket mitt, men samtidig er jeg livredd for å legge på meg fett, har du noen forslag? Frokost spiser jeg Havregrøt kokt på vann, mellom måltid et eple, lunsj to fiber rik wasa pluss med kalkunpålegg (hender jeg varierer med makrell i tomat) middag kylling, laks, masse grønnsaker (aldri poteter eller pasta. ris hender det jeg spiser på lørdager til kinesisk da er det villris som brukes)middagen er noenganger etter trening så da blir det gjerne litt rå grønnsaker rett etter jobb altså før trening. Det er det jeg spiser i løpet av en ukedag. Hva ville du gjort for at jeg fikk litt mere overskudd å litt mere grunlag for muskelbygging uten å legge på meg i fett, er livredd for at fett% skal øke. Har du noen gode råd til meg, så hadde jeg satt stor pris på det. Burde jeg ta proteintilskudd i form av shake? Er ikke meninga å belemre deg med dette, men det virker som du har god peiling, så hadde satt kjempe stor pris på inspill og tips fra deg 🙂 Stå på 🙂

  19. avatar:) Smilefjeset

    Har du prøvd chins/pull-ups med omvendt grep? Testet det her om dagen etter å ha lest om det, veldig annerledes.

  20. avatarSusanne

    Kult å se hvordan du trener!
    Ah, chins og pull ups er seige saker. Mitt tips til alle er å trene tungt (evt med vekter i beltet), 2-3 reps med full fyring og i mange sett (5-10!!). Da skal dere se at styrken kommer snikende 😀

  21. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Beate: De aller fleste sier chins om pull-ups ja, det var ikke så lenge siden jeg fant det ut selv.
    Man kan jo nesten ikke si nei takk da, ikke ville jeg det heller :mrgreen:

    @Annka: Nei, jeg holder meg på land 😆 Tusen takk for musikktips!

    @Janne Moland: Ja, det blir liksom til at man elsker de øvelsene man er sterk i – og liker å gni det inn til de som ikke er det 😀 Klem

    @Tone: Takk :mrgreen:
    Jeg står alltid og beundrer D når han gjør det, det ser så uanstrengt ut. Jeg har troen på pull-ups med nøytralt grep (det heter visst det) i en periode nå, for så å gå over til mer bredt grep senere.

    @Tine: Det er kun et par dager siden russefeiringen, så jeg er helt overbevist om at det er overflødig væske som gjør at du føler deg oppblåst og det vil forsvinne igjen ganske snart! En dag uten sukker, hvetemel og alkohol og du er deg selv igjen 🙂

    @Sandra Johansson: Tack tjejen! Och vad fin katt du har!

    @Anonym: Skyr naturell er større enn de små (3 dl – som en kesam) og har ikke noe smak. Den er hvit med blått lokk. Jeg finner den på de litt ‘bedre’ butikkene som Meny, Coop, Ultra o.l

    @Malin: Om kroppen føles tom og du har lite energi, så må du for all del få i deg mer karbohydrater. Hvorfor spiser du ikke det om du føler deg tom? Du vil ikke legge på deg fett av å spise det (det gjør man fortsatt kun ved langvarig kcaloverskudd). Du vil få energi, føle deg kvikkere og kunne gi mer i det daglig, samt på trening.

    @🙂 Smilefjeset: Det har jeg vel testet ut én gang før ja, men jeg mener å huske at jeg brukte biceps mye. Pull-ups med nøytralt grep (håndtakene ut) synes jeg tok godt der det skal 😀

    @Susanne: Du ha rett i det! Stahet, kontinuitet og fremgang 🙂

  22. avatarfrgmnt

    Angående musikk så fant jeg nylig et album ved navn Tropicana Dance Club Electro Session Vol 3. Alt er kanskje ikke like bra, men det er mange godlåter der også. Perfekt til trening 🙂

    E-Type, ja. Lenge siden!

  23. avatarBaliba

    I AF sitt forsvar så er det jo rent formuleringsmessig forskjell på chins og chin-ups hehe (apropo det syntes det er trist at det er slutt med chins i AF..)…jeg lurer dog på hvorfor det plutselig ble chins når det orginalt sett er pull-ups.
    Og på høy tid at du får til øvelsen syntes jeg 😀
    Mormorer er forøvrig fine greier, hadde jeg bodd med mormor hadde jeg nå veid 150kg, minst.

  24. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @frgmnt: Takk for tips! E-type er genial kardiomusikk – synes jeg da 😀

    @Baliba: Enig, synes det er dumt at de sluttet med chins. Jeg synes det er en større ‘prestasjon’ enn dips – og ikke minst tøffere å se på! 🙂
    På høy tid ja! 😕
    Haha, det hadde faktisk jeg også gjort. Jeg skal bli som mormor når jeg blir gammel, feite opp alle som kommer på besøk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *