Eple og bacon

Dagens middag er noe av det beste jeg vet! Jeg vet jeg har skrevet dette før, men nå har middagene virkelig tatt seg opp. Vi var flinke til å være kreative før, men så ble det litt for mye av det samme en periode og jeg var mest interessert i desserter.. men nå er det full rulle på kreativiteten på middagene også, mitt største og viktigste måltid om dagen.

Kylling med eple og bacon

(Dette kan også tilberedes i ovnen hvor man ruller bacon rundt kyllingfiletene og legger de oppå epleskiver i en ildfast form)
Kyllingfilet stekt med hvitløk, olje og krydder (ingefær, chili, pepper og litt sukrin). Ha deretter i eplebiter og purreløk. Stek bacon (som køl om du er lik meg) og ha i (knekk de gjerne opp i mindre biter). Servér med eplemos, søtsterk sennep, cottage cheese og friske grønnsaker.

Dagens dessert ble noe helt nytt – uten eggehvitter :lol:

Kokos-pannacotta / kokospudding

Frisk, kremete og god – den skal definitivt lages flere ganger.
(Denne kommer med i en eventuell oppskriftssamling)

Det var flere som likte den, jeg måtte nærmest dytte han unna så jeg fikk spist opp

Ellers har det vært en rolig dag med rolig trening i form av turer og halvslapp ellipsemaskinering hjemme.
Her ser det imidlertid ut som det går unna..

..men det gjorde det ikke. Litt seig i kroppen, kjenner at det skal bli godt med en ‘ fornuftig og riktig’ oppkarbing igjen snart.

Et spørsmål sånn helt til slutt, til de av dere som har kjennskap til hvilepuls.
Hva ville dere ha sagt om en godt trent person (ingen idrettsutøver) har en hvilepuls på 39 (på dagen)?


22 tanker om “Eple og bacon

  1. avatarGeggi

    En hvilepuls på 39 midt på dagen er meget bra. Langt over gjennomsnittet, og opp mot hvilepulsen til f.eks en profesjonell fotballspiller. Sjekk hvilepulsen rett etter du har våknet for enda bedre referanse på form!

  2. avatarFitness is my life

    Når du sier at du knekker bacon i biter så skjønner jeg at det er godt stekt ja 😆 Den retten din minner veldig om en god middag jeg spiste tidligere, jeg lagde den sånn som det står i parentesen din 😉 Kokospuddingen din så kjempegod ut! Ser frem til Webers sunne oppskrifter!

    Hvilepuls på 39 for en godt trent person er jo ikke helt utenkelig, personer som er svært godt trente har jo (finner ikke noe annet ord enn ofte), men ja, hvilepuls mellom 40-50 slag. Men da skal man jo være godt trent også! Er det du som har så lav puls?

  3. avatarkriweb

    @Frk.bestemt: Ja mulig det er det sistnevnte.. det virker litt for lavt.

    @Geggi: Enig – skal sjekke det med en gang jeg våkner neste gang

    @Fitness is my life: Det var slik min bedre halvdel gjorde det, men jeg har et noe anstrengt forhold til både kylling (som må renskes til minste detalj) og bacon (som må stekes meget godt) – så det ble steking i panne, tryggest det 😆
    Ja, det er meg.. og jeg er ikke på langt nær så godt trent. Det som gjør det ekstra spesielt er at jeg for et par år siden var helt på den andre siden av skalaen (pga hjertefeil, som jeg jo fortsatt har). Det er nok såpass lavt at det kvalifiseres til en legesjekk 🙁

  4. avatarRagnhild

    Hei Kristine, jeg jobber på en sykehusavdeling der vi stort sett har noen pasienter på telemetri (overvåkning av hjerterytme), og der regnes 39 i hvilepuls som vel lavt, og hjerteovervåkningen gir beskjed og ber oss om å sjekker tilstanden til pasientene som har denne lave frekvensen. Hvilepuls under femti pleier å bli bemerket, men det har selvsagt også med situasjon (våken/sover/ligger/sitter) og treningssituasjon å gjøre. De gangene jeg har opplevd folk som har det, har de ligget i sengen eller sovet, og da pleier jo pulsen for de fleste å være lavere enn på dagtid. Dette trenger ikke være tegn på noe spesielt galt – men jeg tenker at det er verdt å sjekke for å være på den sikre siden (spesielt siden du har nevnt på bloggen at du har noe med hjertet fra tidligere). Lykke til!

  5. avatarHege

    Ååh, kokos er så godt – veldig interessert i oppskriften!

    Hvilepuls med <60 slag/minutt kalles bradykardi. Hvis du er i god form, kan hjertet ditt klare å pumpe tilstrekkelige mengder blod med færre enn 60 slag per minutt i hvile. Hvis du derimot har langsom puls der hjertet ikke pumper nok blod pr. slag kan bradykardien skyldes en ledningsforstyrrelse i hjertet (sinus syndrom, ledningsblokk e.l). Vanligvis er det kun bradykardi som gir ubehag (svimmelhet, besvimelse etc) som behandles. Mtp din tidligere sykehistorie synes jeg du skal få dette sjekket opp.

    Ha en fortsatt glad himmelsprett. h.

  6. avatarKaHo

    Den middagen så god ut! 😀 Du får sjekke opp den pulsen din ja, hørtes veldig lite ut til å være midt på dagen. Når du i tillegg ikke føler at du er så godt trent at det skulle tilsi en slik hvilepuls, så er det nok best å få en legesjekk. 🙂 Pussig at du skulle lage en kokosdessert i dag, kjøpte akkurat inn kokosmelk i går som jeg tenkte å få til noe med. Det har skjedd ganske mange ganger nå at jeg har tenkt på noe jeg skal lage, så leser jeg bloggen din og så har du akkurat laget noe lignende. 😆
    Ha en god langhelg og en flott 17. mai!! 😀

  7. avatarKanela

    Det der var urettferdig Kristine.. Alle de andre kakegreiene legger du ut oppskrift på.. men.. når det kommer det som jeg liker aller best.. : Kokos og Pudding da holder du det hemmelig 😉
    ( du aner ikke hvor konsistensmenneske jeg er, og pudding (gjerne med snerk) er best)

    Jeg skal ta med meg ei litta notisbok i vesken til mandag og kaste meg over deg om jeg ser deg… watch out !!

  8. avatarSmilefjeset

    Middag og dessert er viktigst :mrgreen:
    Lurer på om du har kokt noe med sukrin i før? Og ev. hvordan det ble? Jeg har tenkt å lage kokospudding ved å først koke opp kokosmelk med sukrin. Har lagd denne før, men da med splenda. Denne gangen har jeg tenkt å tilsette litt presset lime for en frisk smak. Eller kanskje vaniljestang…mange muligheter!

  9. avatarBeate

    En idrettsutøver har ned mot 30 i hvilepuls.
    Jeg tror det var Bjørn Dæhli som hadde så sinnsykt lav hvilepuls at de trodde det var noe galt, men det var det ikke :mrgreen:
    Allikevel vil det nok være greit å sjekke det ut.

  10. avatarLouise-M

    en hvilepuls på 39 er veldig bra 🙂 bjærn dæhlie hadde 33 når han var på topp, så du er superflink. men som det er sagt over her, mål den om morningen :=)

  11. avatarP Marie

    Hei Kristine!

    Har lenge fulgt bloggen din, og er generelt imponert over den fantastiske fysikken din, og hvordan du klarer å opprettholde den året rundt med en livsstil som du trives til det fulle med. Det er vel det vi alle ønsker i bunn og grunn 🙂 Jeg fant ingen mailadresse å kontakte deg på, så tenkte jeg skulle spørre her, hvordan du kom i kontakt med Martin Berkhan og ble «en del av hans team»? Jeg har nettopp begynt å leve litt etter prinsippene hans, og syns dette fungerer utmerket på alle mulige måter. Om det er mulig å bli veiledet av mannen bak dette er det fantastisk, og jeg vil prøve å gjøre hva jeg kan for å få det til. Jeg har endel erfaring fra styrketrening fra før, og er også utdannet Personlig Trener. Så ja, har du en mailadresse etc. jeg kan nå han på, eller forslag til hvordan jeg kan komme i kontakt med han?

    MVH
    P Marie

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Ragnhild: Jeg har (for 2-3 år siden) gått med en R-test og målt puls/blodtrykk over flere dager. Jeg hadde lav hvilepuls om natten, og svært høyt (over 90) om dagen. At jeg nå plutselig har fått en såpass lav hvilepuls hele tiden er veldig merkelig.. så det blir en liten check-up. Takk for svaret ditt! 🙂

    @Hege: Om jeg har klart å gå fra supraventrikulær tachykardi til bradykardi på et par år så blir jeg veldig forundret.. vet egentlig ikke hva jeg skal tro, eller håpe på 🙂 Takker for info i hvert fall, håper du får en fin helg!

    @KaHo: Vet du, det har jeg også lagt merke til – jeg tenkte nemlig på rullekake her om dagen 😆 Men du vet hva de sier; great minds think alike 😎
    Anbefaler kokos, veldig frisk og god smak når man er litt lei av vanilje.
    Ha en riktig fin helg og 17.mai du og!

    @Kanela: 😆 Og den ble jo såå god og! Skal fikse til deg jeg.

    @Smilefjeset: Det er mange muligheter ja! Sukrin kan man fint koke, men det vil kun løse seg opp og ikke bli en typisk sukkerlake eller tykne væsken. Men det setter som sagt en sødme, og det løses opp.

    @Beate: Og jeg er veldig langt unna den treningsmengden gitt, så jeg får sjekke det opp litt nærmere 🙄

    @Louise-M: Jeg kan som sagt ikke sammenligne meg med han, så det blir en liten sjekk. Hvilepuls om morgenen er så og si lik.

    @P Marie: Hei, og takk! Jeg er imidlertid ikke en del av hans ‘team’, jeg har spist på denne måten i flere år uten å vite om at det egentlig er bra for kroppen. Jeg var med på et intervju for å vise at man ikke må gjøre ting på den tradisjonelle måten for å lykkes, mye av det jeg gjør er i tråd med IF – men jeg kan ikke si at det er noe jeg følger slavisk eller tenker så mye på. Det faller veldig naturlig 🙂
    Om du går inn på siden hans, så står det kontaktinfo nederst til høyre; http://leangains.com/
    Lykke til! 🙂

    @Mona: Enig, det var supergodt! Det er ikke så ofte jeg spiser kokos, så ekstra godt de gangene jeg gjør det 🙂

    @silje’s fremgang.: Det var nydelig, eple og bacon anbefales på det varmeste!

  13. avatarhanne

    Todde guten e så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiin:) Hain e heldig hain, kose sæ me masse god og sunn mat:)Mr. fitness Todd:)du får gi hain litt ekstra proteiner i fløten hains. Så bli det en liten muskelkattemain:)

  14. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Todd har en smidig og fin kropp, så han holder seg til tørrfôr og exclusive tunfiskmousse 😀

  15. avatarTidligere syklist

    Hei Kristine
    Fikk lyst til å kommentere din lave hvilepuls. Lav hvilepuls kan bety at du er i ekstremt god form eller indikere hjertesykdom. Jeg er tidligere syklist og hadde hvilepuls på ca 40 slag pr minutt i min aktive karriere. Det laveste jeg har målt er 29 slag, men det har kun skjedd ved en måling. Normal dagpuls for meg er ca 60, feks når jeg sitter på jobben. Lance Armstrong har hvilepuls på f eks 29, og det er ekstremt lavt. Når idrettsutøvere har lav puls vil det si (utelukker hjertesykdom) at hjertets muskelvev(myokard) har blitt sterkere for å tåle mer press, og kan pumpe mer blod pr slag (i systolen) ut i det systemiske kretsløp, derav færre slag pr min. Det finnes mange andre medisinske grunner til lav puls, f eks hjertesvikt, dvs at hjetets pumpekraft er redusert, og du kan få samme effekt.Lav hjertefrekvens heter på fagspråket bradycardi, det motsatte er takycardi. For din egen del ville jeg anmodet legen min om et EKG, og utvidet sjekk av hjertet. Særlig hvis dette plutselig har oppstått, eller at det kun oppstår i perioder.

  16. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hei!
    Jeg fikk påvist to hjertefeil for 3,5 år siden og har vært igjennom ekg, tester og operasjon, så dette er muligens et resultat av at ting ikke helt er som de skal (har jeg innsett de siste dagene).. jeg har i alle år slitt med tachykardi, så det er ganske spesielt om jeg nå opplever bradykardi. Men jeg får ta tyren ved hornene og sjekke det opp, skal til legen om en uke.
    Takker for innlegget ditt!

  17. avatarTidligere syklist

    😛 😛 😛 @kriweb:
    Da får jeg håpe kardiologen ikke finner noe, og at hvilepulsen din kun tilsier at du er i knallform. Lykke til da 😛

  18. avatartumla

    Spennende blogg! Kom over den i dag.

    Men du, kan du ikke dele den kokosoppskriften da? Kokos er jo så GODT, og passer godt nå som sommeren kommer. 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *