Påfyll til musklene

Karbohydrater!
I dag har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før, jeg har hatt en ‘korrekt’ oppkarbingsdag – gått helt etter boka. Og de av dere som har fulgt meg siden starten vet at jeg aldri har gjort det når det gjelder trening og kosthold ifm bodyfitness. En gang må være den første, er det ikke det de sier? Alt må prøves én gang :mrgreen: Når det er sagt så var det en fin erfaring, og det blir absolutt ikke siste gang. Jeg foretrekker å spise etter lyst og liker ikke å spise noe kun på grunn av næringsinnhold, men når det er konkurranse i sikte blir det litt annerledes.

Oppkarbing er noe mange gjør i forbindelse med konkurransediett, det går ut på at man går i noen dager uten særlig karbo og dermed har én dag hvor de spiser hovedsaklig karbohydrater, litt proteiner og tilnærmet ingen fett. Det må ikke forveksles med en spisedag, da er det som oftest karbohydrater og fett i salig blanding (det er jo det beste, sukk).
En oppkarbing er gunstig når fettprosenten er lav og matinntaket har vært lavt noen dager, det er viktig å fylle på glykogenlagrene slik at man kan yte maksimalt på trening selv om inntaket er lavt og energien daler. Det er derfor gunstig å ha oppkarbingsdager oftere jo lavere fettprosenten blir, her er det mange som gjør helt motsatt.

Så, hva har jeg gjort i dag?
Jeg startet denne nydelige dagen med en times husarbeid, deretter 20 min tur i skogen for så å runde av med 20 min på ellipsemaskinen hjemme.
Etter en dusj dro jeg og hentet iskremmaskinen min på posten – den jeg skal teste ut i morgen håper jeg! Deretter ble det en tur til Sverige, nærmere bestemt Töcksfors. Der var det veldig hyggelig, og ikke minst stille og behagelig. Det ble stort sett handling av svin, oksekjøtt, kylling, syltetøy og nye tyggiser.
Ja, også en ny hvit bukse og lipgloss :cool:

Og denne:

Ellers har kvelden bestått av denne påfyllingen, med et konstant smekk på hånden unna fettholdige varer. Det var da jeg fant ut at veldig mye fort blir ganske trist uten fett.. hva er vel lomper og rundstykke uten smør, majones, ost og nugatti?
Nuvel, smakelig var det uansett.


Jeg ble faktisk mett, og fikk ‘trøkk’ i mage-åren. Kanskje ikke så rart etter et halvt kilo lomper. Nå skal jeg spise siste rest og nyte kvelden videre

17 tanker om “Påfyll til musklene

  1. avatarHanne

    Et halvt kilo lomper :mrgreen:

    Enig med deg, det er jo fett og karbo sammen som er så godt! Dette snakket kjæresten og jeg faktisk om tidligere i dag i det vi diskuterte hvilke søtsaker man serverer i ulike land. Jeg er nemlig ikke så glad i søte ting som BARE er søte, som ren marengs o.l., vi er jo vokst opp med sukker og fett i skjønn forening her i Norge 😀

    Spennende at du prøver ut nye ting. Det er alltid noe nytt å lære om kroppen 😀

  2. avatarMalin

    Også pommes frites uten ketchup? 😯
    Skulle jo aller helst hatt en stor dæsj med smelta ost over, men det va dette fettet ja.

    Du har hatt en aktiv dag i dag hvertfall, er det sol og sommer på din kant av landet også? 😀

    Fortsatt god helg!!

  3. avatarMargrethe

    «Men når det er konkurranse i sikte blir det litt annerledes»? Fortell, fortell :mrgreen:
    Kan du ikke fortelle litt mer om hvordan du gjør en slik oppkarbing? Litt mer om hva du spiser, hvor mange karbs og hvor ote? Det er mye snakk om oppkarbing for tuden og litt vanskelig å forstå 🙄

  4. avatarKaja

    Hei! 🙂
    Hvilken fordeling i gram protein/karbs/fett, ligger du på vanligvis før du har en oppkarbdag? Og hvor mange gram karbohydrater inntar du denne dagen? 🙂

  5. avatarAnn Katrin

    Hadde en lignende dag igår:Spiste frokost som vanlig. Jobbet i 7 timer på butikk, da frister alltid sjokoladen litt, og igår ekstra mye. Da ble det en halv plate med Freia melkedrøm og tre hveteboller. Etterpå var jeg i stallen, der spiste jeg faktisk ingenting, men passet på å fore hesten med masse epler, sånn for vennskapets del 😉

    Hjemme fikk jeg servert nachos med guaquamole, salat, salsa og LETTRØMME (ikke spist siden påske, OMG det er godt! 🙂

    Og desserten ble da en halv Mentos Cola mens vi så film 🙂

    Så vekta gikk LETT fra 76,5 kg til 79 nå i morges….

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Isabella: Takk! Håper du hadde en fin kveld og 😀

    @Hanne: Jeg liker også karbs og fett sammen aller best – det fant jeg i hvert fall ut i går da jeg gikk gjennom mulighetene mine. Jeg ville jo spise noe jeg faktisk likte, men det meste av mine favoritter måtte velges bort 😐
    Et halvt kilo ja, det ble vel sånn nærmere 16 lomper :mrgreen:

    @Jonny Rev: Men det kan være ganske tungt og fysisk det 🙂

    @Karianne: Jeg må få et par ting på plass først, men lover å fortelle når jeg har bestemt meg. Jeg er skikkelig vingle-kristine for tiden 🙂

    @Stine: Takk! Mulig 😀

    @Malin: Uten smør og majones.. sukk. I går var det 16 grader, sol og deilig! I dag er det overskyet igjen..

    @Margrethe: Det er ikke så mye mer å fortelle, for dette var som sagt første gang 😀 Jeg har pleid å ha det man kan kalle for spisedager, med god effekt her og for så vidt. Jeg vet ikke hvordan det blir fremover, men mest antagelig oppkarbing 1-2 ganger i uken.

    @Kaja: Hei! Jeg vet ikke hva fordelingen i det daglige er, jeg hverken veier eller regner på det 🙂
    I går spiste jeg vel sånn ca 450g karbo, 50g protein og 20g fett.

    @Ann Katrin: Jeg er glad for at jeg ikke jobber et sted med fristelser!
    For vennskapets del 😆 Det er bra, viktig å ta vare på dyra.
    Jeg veide også mer i dag (naturlig nok) – Det går fort av igjen 😉

  7. avatarRie Aleksandra

    «Konkurranse i sikte» ja GJETT om vi ble nysgjerrige nå da! *spekulere spekulere* Håper vi får en oppdatering snart. 😉

    Ang. karbohydrater så synes jeg det var mye verre å spise lavkarbo enn å kutte fett! For min del fungerte det overhodet ikke, jeg er alt for glad i karbs til å klare å kutte de noe særlig, og det gikk veldig utover energinivåer. Fett derimot kan jeg kutte relativt uproblematisk, så det er tydelig at man er forskjellige (og bra er det!). 🙂

  8. avatarFitness is my life

    Jeg må si som rie, jeg har lettere for å kutte fett en karbo. Spiser ikke voldsomt mye karbo per dag, men går jeg under 100 g fungerer jeg rett og slett ikke. Blir veldig slapp. Derfor skulle jeg virkelig ønske at det var mulig å få tak i speltlomper i denne byen, men det er dessverre en umulig oppgave. Fullkornswrap fungerer derfor som en god nr to 😉

    PS: Gleder meg til å høre mer om denne konkurransen 🙂

  9. avatarmaria

    Hei!
    Lurte på om du har noe erfaring med slanking og celulitter? Vet du om noen som har gått ned mye i fettprosent og blitt kvitt det? Hva ligger du på i fettprosent til vanlig?
    Super blogg!=D

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Rie Aleksandra: Jeg har ombestemt meg annenhver dag i snart 6 uker – så jeg bør vente til ting er helt sikkert tror jeg 😀
    Ja det er helt tydelig – jeg fungerer godt uten karbo i flere dager (men maks en uke), men jeg klarer ikke helt å se for meg en dag uten nøtter/mandler, litt ost og dressing 😎

    @Fitness is my life: Derfor er det så bra at mange av oss har kommet til det punktet hvor man selv vet best, det føles godt 🙂 Jeg er veldig glad i karbohydrater, men blir dessverre ikke like mett av det – så på diett blir det derfor mindre.
    Fullkornswrap duger bra, hva med polarbrød/tynnbrød?

    @maria: Jeg hadde litt cellulitter før, men det ble borte etter at jeg begynte å styrketrene og spise bedre.
    Det er jeg ikke sikker på, 17-18% til vanlig kanskje. Slanking (ned i vekt uten trening) vil ikke hjelpe så mye på cellulitter, da må man endre kosthold+styrketrene – muskler må ta fettets plass for å si det enkelt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *