Varm frukt

Jeg synes frukt er veldig godt, enten som iskald eller oppvarmet. Pleier alltid å ha druer, epler o.l i kjøleskapet og spise med en gang jeg tar det ut – eller har det i en varm middagsrett. Romtemperert frukt er ikke noe godt synes jeg, men det er visst det som er best/riktig?

I dag ble det en av favorittene mine til middag;
Svin med banan og curry

Og grønnsaker, som alltid. Rødløk, purre, grønn chili, paprika og brokkoli.

Til dessert ble det;
Varm fruktsalat

Kuttet opp eple, kiwi og druer (det man velger selv)

Masse kanel og sukrin over

Inn i mikroen i et par minutter til det smelter, nam!

Spis gjerne med Heistad vaniljesaus, mager kesam/vaniljekesam, eller kesam-is til!

18 tanker om “Varm frukt

  1. avatarMalin

    Da må jeg spørre om hvor du lar sjokoladen ligge?
    For den skal nemlig IKKE i kjøleskapet :mrgreen:

    Det blir fruktsalat på meg også i kveld, men jeg foretrekker romtemperert frukt, med KALD vaniljekesam 🙂

  2. avatarKaHo

    Du trenger ikke kurs, men jeg synes det var greit med litt veiledning etterhvert. Begynte for meg selv først, leste masse bøker etc., men ble etterhvert med på såkalte ‘meditasjonskvelder’ o.l., hos bl.a. Linda Thorstensen som vant «Jakten på den sjette sansen» – første sesong. Det er forøvrig en del andre typer kurs jeg har vært på i tillegg. 🙂 Man må bare starte et sted selv og så vil man finne sin egen måte/vei etterhvert.
    Lykke til! 🙂

  3. avatarBeate

    Jeg synes det varierer litt hva som er godt. Noen frukter smaker best kald, mens andre må være romtemperert.
    I det siste har jeg til og med begynt å like bakt frukt. Har jo blitt litt inspirert av dine retter med druer 😀

  4. avatarAnne-Marte

    Oj! Jeg må si jeg virkelig ble imponert over bloggen din. Selv liker jeg godt å trene og være bevisst på kostholdet mitt, men absolutt ikke samme grad som deg – for å si det mildt. Du er utrolig, utrolig pen, og er kjempeflink med det du gjør! 🙂 Kjempemange gode mattips, og ikke minst desserttips.
    Stå på ! 😀

  5. avatarThale

    epler og pærer havner alltid i kjøleskapet her 😉 Både fordi den er best kald og fordi den holder seg lenger da. Da gir jeg beng i om noen av vitaminene forsvinner, får da være måte på :mrgreen:

  6. avatarAnnika Persson

    MMmm låter väldigt gott =)
    Jag brukar ha svensk keso/cottage cheese med fruktsallad. Eller bara apelsin/keso med mye kanel. Gjorde proteinpancakes häromdagen ocg hade på banan/kanel som du skrev..Åhh det smakade ljuvligt =)

    Ha en härlig dag!

  7. avatarCamilla

    Hei Kristine. Vet du ikke pleier å gi «slanketips», men tenkte jeg skulle spørre deg for det. Skal nemlig inn i en litt spesiell kjole om 3 1/2 uke. Den passer nå, men hadde blitt enda flottere om jeg hadde gått ned litt ekstra. Har du noen tips om hvordan miste mest mulig på 3 uker? Nå holder jeg meg selvfølgelig unna søtt og slikt, drikker mye vann og grønn te, går tur hver dag og spiser midre posjoner. I går spiste jeg; grovt rundstykke med ost, kyllingsalat og laks med avokado og kesam, pluss en appelsin og noen druer som mellommåltid. Skjønner at med ekspresstap så er det mye væske osv som forvinner og at det ikke er noen varig måte å miste cm på. Om du ikke vil skrive om slanking her så kanskje du vil sende meg en mail? Da kan jeg gi deg litt mer info om dette «prosjektet» også. Bruk da evt mammaglemmer at hotmail.com.

    Takk!

  8. avatarSusanne

    Mmm..frukt pleier også å være min kveldskos!

    Jeg har fulgt bloggen din en stund og synes du skriver veldig bra i tillegg til at du virker som en jordnær og fornuftig person 🙂

  9. avatarJane

    Mmmm, det så godt ut. Må prøves ut i kveld..

    Men hva er forskjellen på Splenda og Sukrin? Ser mange bruker splenda, det er det jeg har i skapet i tilfelle min bestemor kommer på besøk. Hun har diabetes. Men jeg syns den smaker så utrolig kunstig.

    Er Sukrin bedre? og smaker den annerledes?

    Lurer fortsatt på om du kan lage en liste over de forskjellige tingene du bruker i matlaging.. Sånn som mandelmel o.l Ikke de vanlige tingene da.. Og hvor man får kjøpt de..

    Er det billigere i Sverige å kanskje?

    DU er en utrolig inspirasjon… Syns du skal gi ut kokebok jeg.. 🙂

  10. avatarChristine

    Hei Jane.
    Det er laget en oversikt over ulike rå-varer tidligere. Den ligger her: http://www.kriweb.no/?p=3585 =)

    Kristine: Vet du om jbk heter jakob powder på engelsk? Synes det så ut som det sto det på bildet du hadde lagt ut på linken jeg regererte til ovenfor =)

  11. avatarJane

    Takk takk 🙂 Visste ikke det jeg:) Godt du har vett til å svare.. haha..

    Men jeg trenger tips til hvordan få bort «magefett»..Jeg er tynn, men har litt på magen etter 2 tette unger.. 😛

    Skulle gjerne ha hatt fram de store magemusklene soom er under der:)

  12. avatarElise

    Hei,
    Har lest bloggen din en stund nå, og jeg beundrer deg virkelig! Jeg har lest en del om sukrin… Til vanlig spiser jeg meget lite sukker i hverdagen, men kunne tenkt meg å bytte ut det lille jeg spiser med sukrin. Har du kjøpt sukrin over nett, og evnt hvor?

    Hilsen Elise 🙂

  13. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Malin: Nei, det er jeg helt enig i – sjokolade skal være romtemperert, myk og god 😎

    @KaHo: Jeg får starte og se om jeg får det til på egenhånd i første omgang kanskje. Takk for det 🙂

    @Beate: Jeg synes all frukt skal være litt kalde :mrgreen: Mhm, bakt frukt er godt – det setter en god (og spennende) smak på middagen.

    @Anne-Marte: Tusen takk for det!

    @Thale: Enig, det viktigste er at det er godt 😛

    @Annika Persson: Det er lenge siden jeg spiste cottage cheese nå, jeg liker den faktisk best uten noe til.
    Ja, ikke sant det er godt!

    @Camilla: Hei du! Tja – jeg kan i hvert fall gi deg tips om hva jeg ville ha gjort. Jeg ville ha trent tung styrke/få reps for å kompensere for kaloriunderskuddet slik at det ikke går på bekostning av muskelmassen. Ikke overdrive kardio, men ha 3-4 intensive, svette økter i uka 😎 Jeg ville deretter ha spist mye protein og lite karbohydrater – både for å bli kvitt væske, og fordi det metter mer. Jeg ville også ha holdt et noe lavere underskudd enn 500 kcal daglig – kanskje oppimot 700 kcal (fordi det kun er for 3 uker). Om du lurer på noe mer, så send meg gjerne en mail: kristine@kriweb.no

    @Susanne: Jeg glemmer hvor godt det er med fruktsalat noen ganger 🙂 Takk!

    @Jane: Den største forskjellen er at splenda er et kunstig søtningsstoff, mens sukrin er naturlig. Du kan lese mer om sukrin på http://www.funksjonellmat.no
    Sukrin har samme konsistens som sukker og smaker likt, men har en litt «fryst» følelse på tungen. Jeg synes det er veldig godt da.
    Takk, holder på å samle oppskriftene i hvert fall 🙂

    @Christine: Hei! Ja, det stemmer 🙂

    @Jane: Magefettet vil forsvinne når fettprosenten blir lavere og muskelmassen øker, det vil si med styrketrening og viktigst; et ukentlig kaloriunderskudd med sunn, proteinrik mat.

    @Elise: Hei, og takk! Vil absolutt anbefale sukrin. Jeg har kjøpt det i helsekostbutikker; Life, Sunkost. Tror noen Ultra-butikker har det og. Ellers får man bestilt på http://www.funksjonellmat.no – men da med frakt i tillegg.

  14. avatarJane

    Takk for svar 😛

    Lager du kokebok skal jeg være den første som har en.. hehe…

    Jeg driver i øyeblikket å går opp i vekt. Er 170 og veide 54 kg i januar.. Har klart å gå opp til 58 kg siden da. Med sunn mat og styrketrening. Aner ikke hvor mye jeg skal opp, men fortsetter til jeg er fornøyd. Jeg vil ha muskelmasse og ikke fett.. hehe…

  15. avatarMichelle

    Tusen takk for oppskriften av eplekake 😉
    Alltid greint med en samling av sunnere alternativ av det usunne.. 😀
    Oppdaget bloggen din ganske nylig faktisk, og må si har fått deg en ny fast leser! Kjempe bra

  16. avatarCamilla

    Godt; ser ut til at vi tenker nesten likt. Fint få høre at en annen ville ha gjort tilsvarende 🙂 Men sulten!!! 😕 😉

    Ha en fin-fin helg!

  17. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Jane: Så flink du er, gratulerer! Høres ut som et fornuftig mål, stoppe når man er fornøyd – hva er bedre enn det 😀
    Masse lykke til videre, og blir det noe kokebok en gang i fremtiden skal jeg sende deg signert utgave 😆

    @Michelle: Tusen takk!! 😀

    @Camilla: Ja.. man kjenner det veldig godt når man kryper ned mot -700 kcal om dagen – jeg har slike dager innimellom selv. Noen dager går det helt fint, mens andre dager er det verre. Husk å fylle opp magen med massevis av salat 🙂 Lykke til forresten – uansett hva du skal 😀

  18. avatarkristin

    hei! jeg elsker bloggen din, masse matinspirasjon! men jeg lurte på hvordan du lager svin med banan og curry – retten din? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *