Kom i form til sommeren

Aller først vil jeg gratulere så mye til alle som deltok i Sandefjord Open! :grin:

Og så til denne evinnelige sommerformen som vi alle skal ha hvert år!
Dagens lekse; hadde man vært litt flink hele året så hadde man sluppet å være ekstremt flink de siste ukene. Jada – det er lett å være etterpåklok gitt. Altfor lett :roll:

Det man kan gjøre er å starte i dag med et bevisst valg om å komme i bedre form – og når valget er tatt, da starter man med én gang. Ingen unnskyldninger. Om sommerform ikke er så viktig for deg, så er uansett trening og sunt kosthold viktig året rundt.

Hvordan skal man så gå frem for å trives i mindre klær nå når sommeren står for tur?

– Det er viktig å minne seg selv på at det ikke finnes noe universal sommerform, man kan ikke sammenligne hverandres mål da både utgangspunkt og definisjon på sommerform garantert er forskjellig.
Sommerform trenger hverken å bety opp eller ned i vekt/fett, noen ønsker å vedlikeholde den formen de allerede har, mens andre synes det holder med følelsen av en bedre form – altså føle seg sprekere og få bedre kondisjon.
Jeg vet at mitt mål skiller seg fra mange andres, så jeg er litt forsiktig med å skrive altfor mye om vekt og fettprosent – men jeg har mitt mål og del-målene er nedskrevet i excel (økonominerd).

– Om du allikevel er en av de som ønsker å gjøre noe med vekten; Kan du nok til å vite at du ligger i et daglig underskudd (evt overskudd) på 4-500 kcal ?
En kjapp oversikt, og jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg har en hvileforbrenning på ca 1400-1500 kcal og med vanlige gjøremål på jobb (som for min del er veldig stillesittende, jeg vet at mange er mer aktive hele dagen så det må tas med i beregningen), samt trening og tur så kommer jeg opp i kanskje 2100-2200 kcal – dette er da på en treningsdag. Om jeg skal ned i fett% så ligger jeg på ca 1700 kcal den dagen (2200-500). Noen dager høyere, andre dager lavere. Jeg teller aldri kalorier eller veier maten, men fører et ca-regnskap i hodet.

– Ikke glem at det er kombinasjonen av trening og sunn mat som får deg i form. Stor pære blir liten pære gjelder dessverre fortsatt for de som går ned i vekt uten noe form for trening og kun ved god gammeldags slanking.

 –  Prioritere riktig, så har man alltid en halvtime til rådighet. Trening trenger ikke å ta lang tid, det er ikke slik at jo lenger man trener desto bedre er det. Et par kvalitetsøkter er bedre enn daglige treningsøkter hvor man ikke pusher seg selv i det hele tatt. Kvalitet vinner alltid over kvantitet her.
Om man ikke kommer seg til et treningssenter, så har man alltids mulighet til å trene hjemme

– Ikke gå for hardt ut. Mange får litt småpanikk og vil gjerne gå ned mest mulig på kortest mulig tid.
Jeg gjorde den feilen før min første fotografering for Body i nov 2008. Jeg spiste som en mus, og gikk riktignok ned i vekt – men formen ble absolutt ikke bedre. Det eneste jeg gjorde var å tømme musklene for glykogen og kroppen klarte ikke å holde følge.
Så planlegg tiden godt fremover, bruk den tiden det tar, og ta eventuell motgang som en lærdom til neste gang.

Og så må jeg bare komme med innleggets lille klisjé (som jeg tror fullt og helt på); Husk å smile!
Man blir så mye gladere og penere når man smiler, en ting jeg har lært er at et genuint og vennlig smil overskygger selv den sprekeste formen.

14 tanker om “Kom i form til sommeren

  1. avatarHege

    Kjempefint innlegg, du skriver utrolig bra Kristine! Ble selvfølgelig veldig nysgjerrig mht dine mål, da 🙂 Solblunk, h

  2. avatarAnnika Persson

    Yeah that`s right! Smil, finns inget mer härligt än att møta glada människor som älskar livet. Det smittar av sig =)

    Är glad att jag har bra form nu infør sommaren, men planen är att den ska bli den bästa ever. Liker og pusha mig selv og har mange kunnige personer til hjelp. Tacksam før de =)

    HA EN fin dag!

  3. avatarMalin

    Man kommer langt med ett smil. Bare husk å pusse tenna. De trenger pleie og vedlikehold de også :mrgreen:

    Ellers er jeg veldig enig med deg, selv om jeg forstår de som tar ett skippertak rett før sommeren. Ellers i året trenger man jo ikke vise seg på stranden i bikini. Jeg holder selv på med prosjekt-sommerkropp, men hovedmålet er jo en kropp å være glad i året rundt 🙂

  4. avatarHanne

    Kloke ord!
    Jeg er så enig, så enig, og det gjelder faktisk hele innlegget. Selv ønsker jeg – som Malin så fint sier det – en kropp å være glad i året rundt. Likevel skjønner jeg jo godt at man ønsker å sette inn støtet før sommersesongen.

    Godt å høre at også du har gjort feil – og ikke minst at du har lært av dem. Jeg har til tider ført både treningsdagbok, mål og kosthold i excel. Uten gode excelkunnskaper, bare ren nerdeglede :mrgreen:

  5. avatarFitness is my life

    Bloggen din er så utrolig bra Kristine, du skriver godt og vektlegger (etter min mening) de rette tingene! Liker, som du sikkert har skjønt, veldig godt å lese innleggene dine. Er også denne gangen enig i det du skriver; trening og et sunt kosthold året rundt er utrolig viktig, ikke bare for å se bra ut, men for å føle seg bra og ikke minst for å unngå livsstilssykdommer! Jeg for min del synes sunt kosthold og trening året rundt fungerer veldig bra; jeg trives kjempegodt med treningen og er glad i sunn mat. Jeg har med andre ord ingen problemer med å leve på denne måten; ingen «sprekker». Så jeg kan nok kalle meg selv ganske heldig.

    Ha en flott dag, og lykke til med jobbing mot målene dine! Jeg er på god vei til å nå mine 🙂

  6. avatarAnonym

    Nå har jeg lest igjennom nesten heeele bloggen din. å du er nå kåret til beste bloggen(min personlige mening)Tusen takk for mange flotte oppskrifter til sunn mat- og kosthold i hele tatt.OG motivaaaaaasjon:-) hehe Stå på!!!

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @martev: Takk, håper du hadde en fin dag og!

    @Hege: Lover å dele de etterhvert 😉

    @Annika Persson: Absolutt!
    Så godt å ha formen inne, vedlikehold er jo bare gøy – men viktig 🙂

    @Malin: Ja, sommeren kommer så plutselig, og da skal man liksom ha på seg små, korte klær. Iiik :mrgreen:
    Derfor er det greit å trimme litt i forkant for å føle seg best mulig, da har man god samvittighet om ikke annet.

    @Hanne: Skjønner godt disse skippertakene selv, man skal jo ikke «vise frem» kroppen om vinteren – lett å gjemme den bort da 😎
    Stemmer det, du er excelnerd du og 😀

    @Fitness is my life: Tusen takk! 😀 Ja, med all fokus det er på kropp, mat og trening for tiden så tror jeg man kan kalle seg heldig om man klarer å balansere det på en fornuftig måte. Takk, i like måte!

    @Thale: Jeg hadde meg selv i tankene, men det er godt det er flere av oss 😆

    @Fitness is my life: Takk! 😀

    @Anonym: Jøss, takk for det! Det var hyggelig 😀 Motivasjon til å fortsette å blogge.

    @Kristin: Takk Kristin! 😀

  8. avatarHænni

    hey!
    Du… har du noen tips til appesinhud? går de bort av å spise og trene riktisg eller er de der for alltid?? 🙁
    Ellers har oxo jeg lest gjennom hele bloggen og skrevet ned ALLE oppskrifter:P hihi

  9. avatarElise

    Hei, har et lite spørsmål. Har du noen tips til hvordan man kan gå OPP i vekt på en sunn måte? Jeg har slitt med anoreksi, og er derfor veldig undervektig, så jeg må opp i vekt nå..

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Hænni: Det kommer litt an på, men jeg har opplevd at mesteparten av cellulittene ble borte da jeg begynte å trene og spise bedre. Lavere fettprosent vil ofte bety mindre cellulitter – nettopp fordi det er opphoping av fett.
    Så flink du er :mrgreen:

    @Elise: Så flott at du skal det! Da anbefaler jeg all maten jeg legger ut her, men ha gjerne mer fett og/eller karbohydrater i kosten. Det viktigste er at du ligger i et lite overskudd daglig. Hva liker du best, hva føles best å spise? Om du ikke liker å spise mye, så gjelder det å holde seg til næringsrike matvarer som gir mye i lite mat. Noen eksempler er nøtter, egg, majones, avokado, laks, banan, havregryn, lefser, musli, kesam/vaniljekesam (ikke mager).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *