Daglige arkiver: 13. april 2010

Jeg tenker, derfor er jeg

Jeg tenker mye om dagen, så jeg er tydeligvis veldig for tiden. På både godt og vondt. Jeg liker å tenke om det kommer noe ut av det til slutt, men hvis ikke synes jeg det ofte blir slitsom. En pauseknapp hadde ikke vært så dumt noen ganger.. Kanskje meditasjon gjør samme nytten? Jeg har enda ikke fått ut fingeren og prøvd det, men jeg har veldig lyst. Noen som har gode erfaringer med det, eventuelt andre ting?

Vi ble ferdig med oppussing av gjesterommet i kjelleretasjen i går. Vi kunne ha blitt ferdig mye tidligere, men det ble mye rot med for lite tapet osv.
Slik så det i hvert fall ut før, grønt og skjønt:

Og etter kvistlakk+grunning+maling av panel og tapetsering ble det slik:

Innredningen er ikke ferdig, må ha sengesett, gardiner/persienner + litt interiørstash. Kanskje en fin blomst, skal ut og kjøpe litt greier i morgen tenkte jeg. Så nå er det bare å komme på besøk! En frøken fra Bergen kommer til meg på lørdag, det blir koselig.

Ellers går treningen bra, men motivasjonen er ikke helt på topp slik jeg hadde håpet den skulle være – jeg tror dette henger sammen med dette tankestyret om dagen. Jeg er imidlertid glad for at jeg tar et bevisst valg og kommer meg på trening, det føles alltid godt etterpå. I går ble det 40 min kardio på mølla, i dag ble det en styrkeøkt på skuldre/rygg og ben + 45 min kardio.

Jeg fikk ferdiglaget middag i dag, det var veldig godt.
Ovnsbakt torsk med druer, rødløk, chili, kesam og asparges

Ikke være redd for å være utradisjonell og blande forskjellige smaker!

Kom i form til sommeren

Aller først vil jeg gratulere så mye til alle som deltok i Sandefjord Open! :grin:

Og så til denne evinnelige sommerformen som vi alle skal ha hvert år!
Dagens lekse; hadde man vært litt flink hele året så hadde man sluppet å være ekstremt flink de siste ukene. Jada – det er lett å være etterpåklok gitt. Altfor lett :roll:

Det man kan gjøre er å starte i dag med et bevisst valg om å komme i bedre form – og når valget er tatt, da starter man med én gang. Ingen unnskyldninger. Om sommerform ikke er så viktig for deg, så er uansett trening og sunt kosthold viktig året rundt.

Hvordan skal man så gå frem for å trives i mindre klær nå når sommeren står for tur?

– Det er viktig å minne seg selv på at det ikke finnes noe universal sommerform, man kan ikke sammenligne hverandres mål da både utgangspunkt og definisjon på sommerform garantert er forskjellig.
Sommerform trenger hverken å bety opp eller ned i vekt/fett, noen ønsker å vedlikeholde den formen de allerede har, mens andre synes det holder med følelsen av en bedre form – altså føle seg sprekere og få bedre kondisjon.
Jeg vet at mitt mål skiller seg fra mange andres, så jeg er litt forsiktig med å skrive altfor mye om vekt og fettprosent – men jeg har mitt mål og del-målene er nedskrevet i excel (økonominerd).

– Om du allikevel er en av de som ønsker å gjøre noe med vekten; Kan du nok til å vite at du ligger i et daglig underskudd (evt overskudd) på 4-500 kcal ?
En kjapp oversikt, og jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg har en hvileforbrenning på ca 1400-1500 kcal og med vanlige gjøremål på jobb (som for min del er veldig stillesittende, jeg vet at mange er mer aktive hele dagen så det må tas med i beregningen), samt trening og tur så kommer jeg opp i kanskje 2100-2200 kcal – dette er da på en treningsdag. Om jeg skal ned i fett% så ligger jeg på ca 1700 kcal den dagen (2200-500). Noen dager høyere, andre dager lavere. Jeg teller aldri kalorier eller veier maten, men fører et ca-regnskap i hodet.

– Ikke glem at det er kombinasjonen av trening og sunn mat som får deg i form. Stor pære blir liten pære gjelder dessverre fortsatt for de som går ned i vekt uten noe form for trening og kun ved god gammeldags slanking.

 –  Prioritere riktig, så har man alltid en halvtime til rådighet. Trening trenger ikke å ta lang tid, det er ikke slik at jo lenger man trener desto bedre er det. Et par kvalitetsøkter er bedre enn daglige treningsøkter hvor man ikke pusher seg selv i det hele tatt. Kvalitet vinner alltid over kvantitet her.
Om man ikke kommer seg til et treningssenter, så har man alltids mulighet til å trene hjemme

– Ikke gå for hardt ut. Mange får litt småpanikk og vil gjerne gå ned mest mulig på kortest mulig tid.
Jeg gjorde den feilen før min første fotografering for Body i nov 2008. Jeg spiste som en mus, og gikk riktignok ned i vekt – men formen ble absolutt ikke bedre. Det eneste jeg gjorde var å tømme musklene for glykogen og kroppen klarte ikke å holde følge.
Så planlegg tiden godt fremover, bruk den tiden det tar, og ta eventuell motgang som en lærdom til neste gang.

Og så må jeg bare komme med innleggets lille klisjé (som jeg tror fullt og helt på); Husk å smile!
Man blir så mye gladere og penere når man smiler, en ting jeg har lært er at et genuint og vennlig smil overskygger selv den sprekeste formen.