Frøken Aldrimett

Det skjer veldig ofte at jeg ikke blir ordentlig mett av middagen jeg spiser.. og da snakker vi ikke om at jeg spiser små porsjoner akkurat.
I dag spiste jeg 300g svin og 500g grønnsaker, følte meg mett – deretter sulten igjen etter 10 min :shock: Det er så slitsomt med slike dager, det er da jeg skjønner hvor riktig det er for meg å spare mesteparten av matinntaket til ettermiddagen/kvelden. Jeg kan godt være litt småsulten på jobb om dagen, men aldri hjemme om kvelden. Nå gleder jeg meg til god kveldsmat!

Det ble en enkel eggesalat med majones etter jobb (treningsfri i dag)

Dagens middag;

Svinefilet stekt i olje og med masse krydder, ovnsbakte grønnsaker + en salat

Ovnsbakt brokkoli og kålrot med litt olje og ost over – 40 min på 200 grader. God kombinasjon!

Ostekaken fra i går kan spises med ganske mye forskjellig «tilbehør»

Med lett-syltetøy;

Med kiwi;

28 tanker om “Frøken Aldrimett

  1. avatarKaHo

    Godt med mat når man er sulten 😉 Enig med deg, mye lettere å være litt småsulten på dagen, men IKKE på kvelden, det går bare ikke 😆 Har vært skikkelig storspiser i hele dag jeg da, fant ut at jeg skulle legge ut alt jeg spiste på bloggen, det ble ikke lite akkurat. 🙄 *kremt*
    Ha en fortsatt fin kveld frøken! 🙂

  2. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @KaHo: Nei, har helt angst for å legge meg sulten :mrgreen: Jeg synes da ikke det var såå mye! De dagene jeg virkelig slår til blir det en god del mer kan man si. Jeg er flink til å spise store måltider 🙄
    Ha en fortsatt fin kveld du og!

  3. avatarTherese

    Det blir vel som å banne i kirken å foreslå å spise litt hyppigere/mer mat på dagtid, nettopp for å unngå kjempehunger på kveldstid… 😎

  4. avatarTina

    Jeg er AKKURAT lik; kan spise en kjempeporsjon med middag og være sulten igjen ti minutter etterpå.. 🙄

  5. avatarJane

    Jeg er sånn jeg å. Spesielt på kvelden og enda verre er det de dagene jeg trener.. hehe….

    Må koke egg i morra ser jeg.. Eggesalat er det lege sida jeg har spist.

    Digger bloggen din, den gir meg masse inspirasjon. Gode matoppskrifter også..

  6. avatarAnonym

    Det er jo ikke rart du ikke blir ordentlig mett av middag, når du spiser så lite tidligere på dagen!

  7. avatarkriweb

    @Therese: 😆 Det er ikke det at jeg er så sulten før middag, heller at jeg sliter med å bli ordentlig mett enkelte dager. Tror ikke det hadde vært noe for meg å skulle spise mer på dagen og dermed enda mindre til middag.. men jeg har faktisk prøvd å spise hver 3.time og jeg var konstant sulten – i hvert fall aldri mett.

    @Tina: Det er enkelte dager hvor man har en liten bendelorm i magen tror jeg 😀

    @Jane: Egg er godt, og majones.. mm 😎

    @Anonym: Så løsningen på at jeg enkelte dager ikke blir mett av 1 kg mat til middag er å spise mer på dagen for så å spise enda mindre til middag – logikken er? 😀

  8. avatarCathrine

    HELT ENIG! Godt å høre det er flere av oss aldri-mettere der ute.. Jeg begynner å tro jeg er oralt fiksert eller noe, at det er en diagnose på det. Nattevakter er jo ekstreme 😯 Jeg var forresten mett, helt til jeg leste innlegget ditt og såg bildene av de deilige kakene omnomnom 😳

    Flinke kokken!!! :mrgreen:

  9. avatarRie Aleksandra

    Hei Kristine og vel overstått påske! Nå har jeg brukt tre timer på å lese meg gjennom diverse blogger, det er tydelig at det har vært dårlig vær her sørpå, hø hø hø. 😉 Neida, skal ikke mobbe. Den lasagnen så helt himmelsk ut, den tror jeg faktisk jeg skal lage i morgen, og cottage cheese eplekake til dessert (med sukrin og Bake Pro!). Skal legge ut oppskrift hvis den blir god. 😀 Ellers så var det en bra diskusjon du hadde ang. det klassiske byggeoppsettet til pt’er, og jeg er hjertens enig med deg hele veien.

    Håper du får lagt deg god og mett i dag. 😉

  10. avatarSilje Kristine

    Det er så utrolig FEIGT at kroppen skal være konstruert slik at selv om den får mer enn nok energi tilført, så BER den om mer. Til og med når man er flink og påpasselig med å spise sunn og «mettende kost». Er liksom en daglig kamp med å psyke ned hjernen for å fortelle den at «ja, nå har jeg inntatt dagens energibehov OG VEL SÅ DET, KAN DU IKKE BARE ROE DEG NED?» Urk! =) hehe

  11. avatarMona

    Hei Frk Fit : )
    Er superfan av bloggen din. Du ser super ut og har et så bra og reflektert forhold til alt : ) STÅ På VIdere!
    Jeg har et spørsmål om brystinnlegg til deg. Vet du om det er best og legge silikoninnlegg under eller over brystmuskelen når man driver aktivt med stryketrening ? har lett masse på nett men finner ingen gode svar. Jeg trener MYE styrke ( ikke på ditt nivå da : ) hehe )

    Håper du kan hjelpe meg !

    Ha en flott dag

    Hilsen Mona

  12. avatarMel

    Jeg lurer på om det med metthet kan løses med å tilføre mer fett? Iallefall de dagene man har behov for mer. Naturlig fett gir næring i tillegg til metthetsfølelse, og sult kan kanskje også indikere at kroppen vil ha mer næring (ikke nødvendigvis kalorier). Tar du vitamin/mineraltilskudd? Du spiser jo allerede svært næringsrik mat, men faktum er vel at i dagens industrielle verden, mister maten mye næring på vei til matfatet vårt.. Selv om kanskje mange ikke er enig i dette.

    Hvordan er energifordeligen din i prosent omtrentlig for protein, fett og karbohydrater?

    Flott blogg forresten, masse inspirasjon å hente! 🙂

  13. avatar:) Smilefjeset

    Er sult et tegn på at kroppen forbrenner det den får i seg?
    Forutsetter at man har fått i seg skikkelig mat som kjøtt, grønnsaker, fisk osv. og ikke loff, vingummi o.l

  14. avatarAdela

    OOO! 😮 Hadde jeg vært gutt, og kjekk ville jeg ha giftet meg med deg! Så mye god og sunn mat du lager! KJEMPE dyktig! sliter med ferdig pose suppe, and I have a kid! 😳

    Stå på! Jeg liker bloggen din!

  15. avatarKristine

    Det kan være at fett prosenten din er såpass lav at kroppen reagerer.
    Jeg har også dager hvor jeg aldri blir mett, og fikk beskjed av treneren at det kommer av at fett prosenten er blitt lavere og at kroppen da «krever» mer mat.
    Da kan man egentlig se på det som noe posetivt 😆

  16. avatarMalin

    Vi kan bytte!!! Jeg føler meg nemlig aldri skikkelig sulten for tiden 🙄

    Nei, da vet du hva du må gjøre; spise MER 😆

  17. avatardarkchocolate

    Hei!
    Jeg har en forespørsel til deg; lurte på om du kunne skrevet et innlegg om proteinbarer og evt. proteincookies o.l? Har vært innpå NordicNutrition sin side og snoket, men jeg har så lite peiling på hvilke proteinbarer jeg skal velge… Derfor spør jeg en ekspert 😉

  18. avatarId1

    Hei Kristine:) Idag var jeg i sverige for å blant annet handle inn produkter som mandelmel, hi-maize og jbk-mel. Fant ingen av de på verken Life eller apoteket, men Sukrin og baker-pro er derimot i boks:D Mannen bak disken mente at helsekostbutikker i Norge kanskje var større på dette området. Trenger derfor tips fra deg hvor jeg kan få tak i de «magiske» meltypene:) Supert hvis du har anledning til å gi meg et svar:)

  19. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Fitness is my life: Det ble mye god kveldsmat 😀

    @Cathrine: Oral-fiksert, må bare ha noe i munnen 😆
    Kanskje jeg bare forveksler sulten med fysen på noe.. altså noe søtt vel å merke. Jeg ble mett etter kveldsmat i hvert fall.

    @Thale: Tror mange har slike bendelorm-dager :mrgreen:

    @Rie Aleksandra: Hei, og vel overstått påske! Ja jeg har ikke hatt en travel påske som du ser 😆
    Fikk du laget kake, ble den god?

    @Silje Kristine: Ja fader og! Mase etter at den har fått 1 kg mat liksom 😆 Tror psyken er innstilt på noe søtt etter middag, derfor denne aldrimett-følelsen innimellom.

    @silje’s fremgang.: Det er en hverdagskake, lag den i dag! 🙂

    @Mona: Hei!
    Om du trener en del styrke så kan det være en fordel å legge det over brystmuskelen, men dette avhenger av både utgangspunkt, hvor mye en ønsker og evt fettprosent – og hva slags resultat man ønsker såklart. Du vil nok få riktig hjelp og råd på konsultasjon 🙂

    @Mel: Det har du rett i, mye som kan spille inn. Jeg lager mye av maten i olje, og er glad i ost. Spiser også mye nøtter. I tillegg tar jeg ‘vital greens’ hver dag.
    Fordeling av prot, fett og karb vet jeg ikke..
    Takk!

    @🙂 Smilefjeset: Hei! Nja, jeg tror ikke man fysisk kan kjenne forbrenningen slik, men det kan være et tegn på at man ligger i kcal-underskudd ja.

    @Adela: :mrgreen: Du må spise grønnsaker og kjøtt! Suppe lager du kjapt i blender selv, så slipper du alt salt+unødvendigheter i ferdigproduktene.

    @Kristine: Ja du har nok rett i det. Men allikevel, jeg spiser like mye som D noen ganger uten å bli mett liksom 🙄 Det er heldigvis ikke slik hver dag, hehe.

    @Malin: Du er frøken alltidMett :mrgreen: Jeg spiste kveldsmat så fikk lagt meg mett og fornøyd.

    @darkchocolate: Det kan jeg gjøre.. men er du usikker på hva du vil velge med tanke på innhold eller smak?

    @Id1: Ja, norske helsekostbutikker har faktisk mer av slike varer enn Sverige. Life, Sunkost, SmartClub er noen av stedene som skal selge det. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg har funnet det både på Ski Storsenter, Vinterbro og CC Vest.

  20. avatarRie Aleksandra

    I dag har jeg faktisk laget grønn lasagne som ble alt for salt uten at jeg hadde salt i 🙄 og epleostekake med CC, sukrin og bakepro! Fliiiiiink! :mrgreen: Sistnevnte ble god men litt vannete, kan det være bakeproen mon tro?

  21. avatarMetallian

    Du er så flink til å få maten til å se delikat ut 🙂

    Jeg er blitt så dårlig med kosten min at det er et under jeg kommer gjennom dørene her. Det er et faresignal når det er dårlig plass i bossspannet pga pizza-esker… 🙁

  22. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Rie Aleksandra: Nei, det er nok cottage cheese’n dessverre.. jeg har opplevd det samme 😐

    @Metallian: 😯 Da er det på tide å stjele noen middagstips herfra Met! Sett igang og lag mat, du kan lage din egen pizza? 😀

  23. avatarAurora

    jeg ville gått opp på fettinntaket, altså, og litt ned på karbo – spesielt frukt og kornprodukter. gjør underverker for metthetsfølelsen! anbefaler også å bruke ekte smør (meierismør), evt. kaldpressa oljer, i stedet for margarin (som vita). margarin er hydrogenisert plantefett, altså kjemisk behandla sånn at det blir hardt. forskning tyder på at dette kunstige fettet kan øke sjansene for hjerte- og karsjukdommer. velg heller naturlig fett, spesielt det mettede dyrefettet! dette er mer kjemisk stabilt, og blir dermed ikke så lett til transfett.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *