«jeg deffer»

Jeg har skrevet litt om dette før, men viktige ting må repeteres :grin:

Det er veldig mange -spesielt unge jenter- som har fått en økt interesse for trening, muskler og kosthold. Jeg blir glad over å høre om de som forandrer livet sitt til det bedre, og som tar et tak for egen helse, men jeg får en vond smak i munnen når jeg innser at noen drar det for langt – selv om jeg prøver å holde det hele ganske nøkternt, så føler jeg noen ganger for å slette bloggen og ikke være en del av en overfokusering på kropp, utseende og mat. For tro det eller ei, selv om jeg kan virke noe kroppsfiksert så er min hovedmotivasjon fortsatt det som foregår på innsiden av kroppen. Helse og velvære som det så fint heter.

Det er nå 2 år siden jeg startet å blogge, og jeg var en av få som blogget om trening og bodyfitness. Jeg startet ene og alene fordi jeg ville renvaske meg selv, bodyfitness, skrive litt om antidoping og gjøre det mer «folkelig» at jenter styrketrener – etterhvert ble mat og dessert den største interessen ;-) .
Nå er det svært mange som gjør det, og jeg kommer automatisk innunder en kategori; «trenings- og kostholdsblogg» – og innenfor denne sjangeren varierer innholdet veldig. Det er mange jeg synes skriver bra og som har mye fornuftig å komme med, og som jeg leser fast. Det er også mange jeg synes skriver «feil» eller for bastant.
Nå sier jeg ikke at jeg alltid skriver så mye fornuftig, men jeg er veldig bevisst på å ikke være ekstrem, eller skrive som om mine meninger er fasiten. Jeg har etterhvert skjønt hvor påvirkelig en blogg faktisk kan være på enkelte. Det er vel en av grunnene til at jeg aldri har gitt bloggen noe særlig pr, jeg synes det er greit å være litt «underdog» med mine faste lesere (som jeg er blitt veldig glad i forresten, merkelig som det enn høres).

Jeg synes ordet «deff» henger for løst på folks lepper, og det snakkes om å deffe mens man bygger muskler – enkelte ganger til og med før noe som helst styrketrening er gjort. Hva skal man egentlig definere frem?
Å gå på deff er ikke en «walk in the park», jeg synes ikke det er noe som burde legges opp som et vanlig kostholdsregime. Det er beintøft om det gjøres riktig og ordentlig, og kan være katastrofalt for psyken – spesielt om man ikke helt vet hva man gjør, eller ikke gjør det for de riktige grunnene.
At man ønsker å komme i bedre form har jeg forståelse for, og selv om dette med form er individuelt så ønsker flesteparten å minske fettprosenten. Dette gjør man ved trening (både styrke og kardio/kondisjon) og riktig kosthold, noen dager med litt mindre mat og noen dager med litt mer – uten å ta helt av. Kostholdet bør legges opp som en endring av livsstil, ikke en deff, og det bør settes av god tid om det skal være langvarig. Og ja det tar tid og man må ofte være tålmodig, men resultatene vil komme om man fortsetter selv på de dagene hvor det føles uoppnåelig.

En deff bør ikke vare i noe særlig mer enn noen uker, og målet med en så lav fettprosent er ikke den såkalte sommerformen! Når man ikke har konkurranse/photoshoot e.l som mål, så er det lettere å «mislykkes». Med mislykkes mener jeg at man ikke klarer å holde seg til det faste regimet som kreves for å oppnå en slik ekstrem form – nettopp fordi man vet at man ikke MÅ eller skal ta av seg klærne og vise formen profesjonelt innen en viss tid. Dette igjen fører ofte til at man ikke skjønner hvorfor man ikke kommer i bedre form, og begynner med et tankekjør uten like; kutter ut matvarer man tror har skylden, tror at karbohydrater er farlig eller forbudt, sier at de aldri skal spise sjokolade igjen, og leter konstant etter den «perfekte» sammensetningen av mat og næringsstoffer.
Dessuten glemmer mange at man på poseringsbilder og/eller konkurransebilder strammer og flekser muskler med brunfarge og i riktig lys, da ser man veldig annerledes ut enn man gjør til vanlig. Veldig lav fettprosent kan gi en veldig mager og ikke alltid så ‘fresh’ look utenom konkurranse.
For å illustrere forskjellen så legger jeg ved et konkurransebilde og et bilde uten brunfarge og posering. Vekt og fettprosent er så og si lik.

Jeg må si at jeg føler meg veldig heldig som ikke vokste opp med slike tanker hengende over meg, at jeg nøt brødskiver med nugatti uten den minste tvil – og at jeg fortsatt har evnen til å gjøre det selv etter alt jeg nå har gjort og lært. Jeg har innsett at jeg er en søtmoms som ikke vil/kan ha et liv uten disse godbitene, og man kan få i både pose og sekk ved å følge ‘alt med måte’. Det er derfor jeg liker å lage disse sunne dessertene til hverdags, selv om mange sikkert mener at man burde kutte ut såkalte erstatninger.

Baserer man livet sitt på alt man ikke skal, ikke burde eller ikke kan så gjør man det veldig tøft for seg selv. Da tror jeg man kan oppleve at man lever veldig halvveis, og det er ikke så rart når man setter slike grenser for seg selv.
Når man kan leve i balanse med både nyttig og mindre nyttig mat, hvorfor ikke gjøre det? Se det hele i et større perspektiv, og ikke minst som noe varig resten av livet.

I min verden;
Sunn mat: hverdager
Mindre sunn mat: enkelte hverdager
Usunn mat: en dag i uka, bursdager/fest – som KOS, ingen dårlig samvittighet som følge av at det liksom er «forbudt».

39 tanker om “«jeg deffer»

  1. avatarKristin

    Bra innlegg!!

    Du er et fantastisk forbilde!! Det beste vil jeg tørre å påstå 🙂

  2. avatarDaniella

    Jeg har fulgt med på bloggen din en stund nå, og synes det er på tide med en liten kommentar! Du virker seg en utrolig fornuftig, målrettet og klok dame som er et positivt forbilde for sunnhet og det å stå på for å nå et mål uten å minske livskvaliteten.
    Oppskriftene dine og kreativiteten du der viser er utrolig inspirerende.
    Kropp, trening og kosthold henger jo utrolig tett sammen med selvbilde. Jeg trener 3-4 ganger i uken og opplever at dette er nødvendig for at jeg skal ha det bra med meg selv og være positiv i hverdagen. Min medisin! :D@
    Et lite spm: Hvor lenge tenker du å trene på proft nivå? Være med på konkurranser osv? Hva gjør du den dagen du bestemmer deg for å roe ned litt på treningen? Hvordan trappe ned uten at å legge på seg for mye osv?
    Stå på videre!

  3. avatarLisbeth

    Bra innlegg! Leser bloggen din nettopp fordi du ikke sulter deg og kan spise søtsaker med god samvittighet, samt trener på en sunn måte. Utrolig inspirerende 🙂

    Har du noen andre gode trenings- og kostholdsblogger å anbefale, hadde det vært topp 🙂

  4. avatarHanne

    Flott innlegg!
    Det at du tar deg tid til å skrive så bra om et såpasse vanskelig tema synes jeg er grunn nok til å fortsette å blogge 8)

    Det er viktige poeng du tar opp her, og jeg tror så mange har lett for å gripe tak i «deff» som nok et forsøk på en quick fix..
    Jeg tror en del av «nykomlingene» hadde hatt godt av å se litt off-season bilder av utøvere, jeg 😀

    Selv blir jeg i blant litt oppgitt over hvordan samfunnet kan være så opptatt av kosthold, helse, sunnhet og «form», og likevel vinkle det meste så riv ruskende galt. Det enkle er ofte det beste, men det er kanskje for kjedelig?

  5. avatarChristine

    Takk for et viktig og fornuftig innlegg. Du er ei kjempejente =) Enig med Lisbeth. Hadde vært kjempe kjekt om du kunne laget en liste over trenings og kostholdsblogger du anbefaler/synes er bra. =)

  6. avatarPernille

    Fantastisk indlæg… du rammer virkelig plet…
    ayntes der er en rigtig god pointet i det du siger..!

    godt skrevet!

    /pernille

  7. avatarFitness is my life

    Her har du nok en gang skrevet et fantastisk innlegg som veldig mange burde ha lest, tror dessverre det er veldig mange som går i «fellen» når de begynner å trene. Med felle tenker jeg på alt de har hørt om «skumle» karbohydrater osv, slik at disse omtrent elimineres fra kostholdet. Jeg for min del liker å kose meg i helgene, og er nok som deg; en godtemoms. Sjokolade og kaker er mine favotitter! Selv om yoghurtgodt også er høyt på listen 😉 hehe.. Har funnet ut at så lenge jeg spiser disse tingene med måte så har det ingenting å si, lørdag er min kosedag.

    Du er veldig inspirerende, jeg har sagt det mange ganger før, men du er det. Elsker maten din forresten! Spesielt spinatlasagnen, har lagd den mange ganger. Nam!

  8. avatarMalin

    Jeg føler også at jeg repeterer meg selv- Du er så flott Kristine, både utenpå og inni 😀
    Nå når sommeren nærmer seg så er det hvertfall viktig å få fram at ikke alle bør slenge seg på en deff, bare fordi bikinien skal fram om noen mnd.

    Det er flott med muskler, men de er enda finere med litt spekk på 😆

    «my humps, my humps, my ladylumps..» *tralalala*

  9. avatarKaHo

    Veldig bra skrevet Kristine! 🙂 Har registrert at det er mange, spesielt unge jenter, der ute som har et «vanskelig» forhold til mat om man kan si det sånn. Dessverre så tror jeg kanskje ikke det hjelper så mye hva vi andre skriver om temaet. Ofte kommer problemene med mat og slanking av litt dypere ting som har med selvfølelse og selvbilde å gjøre.

  10. avatarDeadbarbie

    Dette var ett kjempebra innlegg.. Jeg gjesteskrev faktisk ett innlegg, «Sydenkroppen» nå for bloggpuls.no, og skrev litt om det samme. Er alt for mye press over skuldrene til unge jenter, og hele grunnlaget for å få en god helse blir helt feil.

    God helse er noe som skal være godt og gøy, mat skal settes pris på, og trening for meg må være noe jeg gleder meg til. Visst ikke vet jeg at jeg faller ut på feil grunnlag. Kjempeflott skrevet. 😉

  11. avatarRie Aleksandra

    All honnør for et igjen gjennomtenkt og reflektert innlegg Kristine, og en problematikk som er viktig å sette fokus på. Mens sana in corpore sano er et viktig ideal for meg, og det innebærer bl.a det du snakker om over her. Alt for mange, både jenter og gutter, har det jeg vil kalle et feil fokus når de deffer og spiser eggehvitefluff (og lite annet), uten at de i det hele tatt skal konkurrere eller gjøre noe knyttet til å ha en så lav fettprosent. Det er ikke lenger lidenskap – men besettelse (anbefaler for øvrig forsidesaken til det siste A-magasinet som tar for seg nettopp denne distinksjonen). Det skumleste er at mange leser disse bloggene i tro om at bloggeren har ordentlig peiling på hva de driver med, mens det de i realiteten driver med (og gjerne råder andre om) er helseskadelig.

    Kadie og Silje Mariela er to som stiller i år og som har satt fokus på dette i sine blogger, så det er kjempefint at dere profesjonelle understreker at bodyfitness og deff ikke er hverdagskost. Takk for et flott innlegg!

  12. avatarTess

    Du er så klok och så pen med! Alltid så morsamt att lese bloggen din;) Ha en fin kveld og kos deg! Mvh Tess.

  13. avatarLinda

    Elsker oppskriftene dine! Et et supert verktøy for meg – særlig dessertene… 🙄 Du er rett og slett en inspirasjon, og en god hjelp for å holde fokus på fornuftig mat i hverdagen. Gått ned 30 kg, og enda er det skremmende lett å bli fristet av gamle, helseødeleggende vaner. Stå på, ønsker deg alt godt 😉

  14. avatarThale

    *applaus* :mrgreen: veldig lite er usunt i små mengder, og sånn ca alt er usunt i for store mengder – alt med måte, som du sier 😉

    Jeg tror det er viktig å ha litt andre interesser ved siden av trening/kosthold, fordi denne interessen har så lett, så lett for å tippe over og bli destruktiv. Det er greit å ha litt andre bein å stå på også :mrgreen:

  15. avatarTherese

    BRA Kristine! Jeg får ikke sagt hvor «teit/dumt» det er med alle som skal «deffe» i øst og vest og begyner med
    -jeg har ikke trent så lenge på studio men jogger veldig mye

    🙄

    Selv har jeg prøvd LENGE å skrive et innlegg der jeg begrunner og definerer de rette begrepene men likevel er det vanskelig å skrive slik at folk skal forstå og gjøre det enklest mulig så folk VIL forstå!

    Det var forresten utrolig spennende å se forskjell fra photoshoot og sceneform – selv vet jeg det skjer MYE fra man kutter vann og praktisk talt maler seg brun. Men selv merket jeg en liten motivasjonsdytt da jeg ikke har følt meg så «ultrastram» hver dag(men ikke misforstå slik at jeg mener du ser slapp ut da 😯 ), og nå er det ikke mer enn 2,5uker igjen før jeg selv står der!
    Tusen takk for at du blogger og at du er den fantastiske personen du er – og at du er en slik motivator for MANGE!
    Du får faktisk litt av æren for at jeg startet med det her da jeg ble utrolig fascinert av fremgangen din fra du startet og til du til slutt sto på scenen(jada jeg har fulgt med deg helt fra start! 😳 ) – jaggu ville jeg også!

  16. avatarIna

    Utrolig bra skrevet Kristine! 😀
    Ser sånn opp til deg, leser bloggen din hver dag for å få motivasjon til trening og nye herlige matoppskifter 😉

    Stå på, håper ryggen din snart blir bra igjen;)

  17. avatarTudeli

    Viktig at du som skriver fornuftig og oppfordrer til å finne «personlige» løsninger fortsetter å blogge slik at «kost- og treningsforumene» ikke bare ledes av de med bombastiske meninger og et hysterisk forhold til kropp og mat!

    Stå på!

    🙂

  18. avatarlillemy

    Her kommer et av verdens minst intelligente spørsmål, men du får bare ta det som et tegn på at selv folk som i utgangspunktet ikke er interessert i bodyfitness liker å lese bloggen din (meg, blant annet 🙂 ). Det sies jo uansett at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. 😉

    Altså.. Hva er deff? 😕 Tar gjerne imot en liten forklaring her. 😆

  19. avatarIngrid

    Kjempebra innlegg! Du inspirerer meg til styrketrening og gir meg masse gode bakeideer! Samtidig har du et så sunt og bra forhold til mat og trening, som jeg tror jeg har godt av å lese. Vet av egen erfaring at det er lett å «vippe over» og bli for fokusert på kosthold og treningskjør. Sliter litt med å fri meg fra fettangst, kaloritelling og panikk dersom treningsuka ikke går som planlagt… 😕

  20. avatarMaja

    Likte innlegget ditt veldig godt, og liker at du innser hvilken effekt det du skriver kan ha 🙂 Jeg lurer på om du leser noen av topplistebloggerne, f.eks Fotballfrue? Bloggen har vært litt omstridt pga fokus på mat, kropp og trening; og jeg lurer på hva du mener om den debatten/bloggen?

    Synes forresten oppskriftene dine ser veldig gode ut, og har kjempelyst til å prøve! Bare synd sukrin osv er litt dyrt 😯

  21. avatarIrina

    Hadde vært skikkelig kjipt om du sluttet å blogge! Bloggen din er en av de bloggene som virkelig er verdt å lese, du virker reflektert og oppegående. Flink, flott og fantastisk, du er ett forbilde! Veldig bra innlegg!

  22. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Åh, dere er bare så.. smask! :mrgreen:

    Det er kommentarer fra dere som ofte får meg til å fortsette når jeg er litt lei eller i tvil, det gir meg veldig mye tilbake – selv om det så klart er muligheten til å skrive det jeg har på hjertet og dele matttips som er den største motivasjonen.
    Om jeg skulle bestemme meg for å ta en pause eller gi meg helt med bloggen, så lover jeg å gi beskjed litt før.

    Det finnes veldig mange gode treningsblogger der ute, jeg har en del av de jeg er innom som linker på høyresiden på siden her. I tillegg følger jeg mange av de svenske fitnessjentenes blogger, deriblant Linda Fodor.

    Og til deg som lurte på hva deff er; Det er en forkortelse på «definisjon», altså å trene og spise slik at fettprosenten blir såpass lav at musklene synes veldig godt. Det gjøres i noen uker/mnd før en bodyfitnesskonkurranse.

  23. avatarSandra

    Dette innlegget er utrolig bra skrevet. Det er så riktig å kunne skille mellom konkurranse og dagliglivet. Man kan ikke leve på diett hele livet.

    Ha en superfin tirsdagskveld videre:)

  24. avatarkatjuska

    I’m sop happy that you are full of sense(is that a word)…
    Women and girls should see that you can be and look healthy and most important that you feel great. it’s not the end off the world if you have some extra( what you see only your self) kilos.

    I love to read your post and tips for desserts and made my own mousse today 🙂 i’ll serve it tomorrow…

  25. avatarÅse Marie

    Jeg er fast leser av bloggen din, pleier ikke legge igjen noen kommentarer, men denne gangen må jeg bare kommentere fordi det innlegget der er hovedgrunnen til at jeg liker bloggen din. Du er så utrolig fornuftig og har et så reflektert forhold til det du driver med.

    Må legge til at jeg blir veldig inspirert av oppskriftene du legger ut, og er veldig glad for at du legger ut bakeoppskrifter uten hvetemel, siden jeg ikke kan spise dette selv. 🙂

  26. avatarHelene

    Hei!
    Kjempe bra innlegg. Jeg syntes bildene du har lagt ut av «deffen» med og uten farge osv ble ganske klargjørende for meg. Har trent seriøs styrketrening i ca 2 år nå. Noen dager syntes jeg alt er håpløst og har bare lyst til å gi opp. Ser meg selv i speilet og ser ingen tegn til muskler liksom 😡 , men når jeg ser meg selv i et annet lys og annet speil ser jeg jo definisjonene 😆 Det er jo morro når man kan se resultatene av alt man har jobbet så mange timer for på trening. :mrgreen: Har ingen planer om å stille i konkurranse ennå, men får se etterhvert. Er litt for sjenert tror jeg 😳 Har blitt oppfordret til å stille av min PT, men er ennå litt i tenkeboksen.
    Leser bloggen din hver dag og syntes den er inspirerende fordi du ikke er fanatisk på noen måte og det er deilig. Man kan være sunn uten å være hysterisk for hva man skal putte i munnen ❗ Min erfaring er i hvertfall at så lenge man spiser sunt til hverdags kan man unne seg litt i helgen og til fest 😛 😛
    Lykke til videre m treningen!

  27. avatarHilde

    Bifaller!! ❗ Din blogg er en av de første treningsbloggene jeg begynte å lese, og er en av de få jeg har fulgt med jevnlig. Slike innlegg som dette er hovedgrunnen! 😀

  28. avatarTonje Paulin

    Supert innlegg, Kristine!! Digger bloggen din!! Kjempebra fokus på kropp, trening og mat 🙂

  29. avatarCathrine

    Jeg har vell fortalt min mening om både deg og bloggen din nok til å bare kunne skrive her:
    Keep up the good work!!!! :mrgreen:

    En fantastisk jente, både på skjerm, scene og i virkeligheten-ikke minst jordnær og real! Liker at du har bloggen din og viser at det er stor forskjell på on/off season, og at det er andre ting som er viktigere i livet enn trening. Lykke til i dag, jaggu godt vi fikk oppklart ukene slik at det blir tur *lol* jeg er dement/distre, herreguuuuuud.. 😆

    Speaks soon 😉

  30. avatarHænni

    Åh. du ser jo helt helt fantastisk ut. Sa det til typen at jeg vil se sann ut (jeg viste at et magebilde av deg) reaksjonen hans var ikke den beste 🙄 . MEN… så viste jeg han de bildene med og uten konkuranseform og han sa: «Det var ikke så værst» hehe- :mrgreen: … Etter jeg har begynt å bruke programmet ditt, ser jeg nesten litt resultater allerede… Er stort sett glad hele dagen og blir ekstra stolt når jeg klarer litt mer enn noen av gutta på treningsstudio— hehe… Bye the way, hadde det vært sinnsykt kult å hatt en økt med deg 😉 bare til å sende mail 😀 synd jeg ikke bor i oslo bare 😕 MEn uanett, tenkt til å kjøpe bladet BODY, hvor får man kjøpt det hen tro?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *