Er frokost nødvendig?

«Du må spise frokost, ellers stopper forbrenningen din opp»

Nei, om forbrenningen din stopper opp så lever du ikke lenger.
Kroppen fungerer ikke som en bilmotor, den skrus ikke av om natten.

Positivt for mange, men ikke nødvendig for alle
De fleste har fått med seg at frokost ikke er nødvendig for å opprettholde en sunn livsstil, det er heller ikke behov for å gå etter klokken og fylle på med mat hver 3. time osv.
Det er forskjell på hva folk synes er bra og hva som faktisk er et reelt behov. Det er en god start på dagen for mange, spesielt for barn da de har et høyt krav til regelmessige måltider og god ernæring fordi de vokser og er mye i aktivitet. Det er i tillegg bra for folk med diabetes, eller for de som opplever vanskeligheter med å kontrollere matinntaket utover dagen ved sultfølelse – det kan minimere overspising o.l.
En daglig frokost gir veldig mye positivt i mange menneskers liv (i mitt og, som kos i helgene), mens andre ser på det som en tvang og dytter i seg mat fordi man tror det er dumt å la være. Er man ikke sulten, så er man ikke sulten.
Dette handler om så mye; søvnkvalitet, hormoner, hvor tidlig man står opp, vaner og individuelle behov. Det er mange som ikke er sultne etter middag, jeg må derimot alltid ha kveldsmat. «Må».. alt er relativt, men vi er som sagt forskjellige.

Blodsukkeret
En rekke vitenskapelige undersøkelser har vist at kroppen etter en god natts søvn har et rikelig lager av næringsstoffer – som igjen gir stabilt blodsukker. Det er altså ikke slik at vi har lavt blodsukker i kroppen når vi våkner om morgenen.
Mange mener de opplever at de får blodsukkerfall hvis de ikke holder en høy måltidsfrekvens, men i følge denne studien er det forskjell på hva man opplever, og hva det faktiske blodsukkernivået er.
Mange tror også at kveldsmat gjør deg «feit» og legger seg sultne, men husk at selv om fettforbrenningen er noe lavere om natten etter mye mat på kvelden, så vil den også samtidig være høyere når man er aktiv på dagtid, med mindre mat i magen. Det jevner seg ut, det handler om hva man foretrekker.

Er det noen fordeler ved å utsette frokost /»break-fast»? (Hentet fra David sin artikkel på forum)
Forbrenningen vil som sagt ikke «stoppe opp» eller gå langsommere bare fordi man ikke spiser i løpet av noen timer. Å spise ofte gjør ikke at du går ned mer i vekt eller får høyere fettforbrenning (1,2,3,16,17,20). Påstanden om at man må spise ofte for å holde forbrenningen oppe har ingen større vitenskapelig forankring – om det er av interesse så finner du studiene nederst i innlegget.
Det er tvert imot slik at den vil kunne øke noe de første døgnene uten mat (5), og å faste i korte perioder (f.eks. annenhver dag eller i en større del av dagen) for deretter å spise mer for å kompensere kaloriinntaket, kan ha flere helsefordeler som f.eks. forbedret insulinfølsomhet (6,7), Det kan også fungere som en «Calorie Restriction Mimetic» (det finnes klare paralleller mellom kalorirestriksjon og lang levetid (7,9,1.)), og dermed motvirke aldring og aldersrelaterte sykdommer som Alzheimer, Parkinsons og Huntingtons (8,9,10,11) – samt minske risikoen for slag og hjerteinfarkt (9,10).
Kroppen vil ikke begynne å bryte ned muskelprotein i større mengder bare fordi man ikke spiser ofte (12,18), man må ikke tilføre protein ofte for å bygge muskler, og det finnes ingen direkte begrensninger på hvor mye protein kroppen kan ta opp ved et måltid (13,14). Et større måltid med mer protein bruker bare lengre tid på å fordøyes enn et mindre måltid.

Gjør det som passer deg best
Det er ikke når du spiser som betyr noe, det er hva og hvor mye. Jeg synes det er viktig å bevare matgleden, altså spise både med hodet og hjertet, og dette opplever jeg ofte faller bort om man begynner å spise kun etter en tro om at man må. Jeg anbefaler derfor aldri at man skal spise etter et spesifikt mønster, men opplyser heller om at det ikke er én måte å spise på. Hva som er ‘best’ er helt individuelt, det er ikke noe som er riktig eller galt.
Det er viktig å ha et åpent sinn og ikke tro at det ene utelukker det andre  :smile:

1. Impact of the daily meal pattern on energy balance; Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004 , pp. 114-118(5)
2. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70
3. International Journal Of Obesity, April 2001, Volume 25, Number 4, Pages 519-528
4. Eur J Clin Nutr. 2004 Jul;58(7):1071-7.
5. Protein-Energy Interactions, United Nations University, UN ACC-Subcommittee on Nutrition, the International Dietary Energy Consultancy Group (I/D/E/C/G).
6. J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28.
7. Proc Natl Acad Sci U S A. 2003 May 13; 100(10): 6216–6220
8. Neurobiol Dis. 2007 Apr;26(1):212-20. Epub 2007 Jan 13.
9. J Neurochem. 2003 Feb;84(3):417-31.
10. J Nutr Biochem. 2005 Mar;16(3):129-37.
11. Ageing Res Rev. 2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8.
12. The Protein-Retaining Effects of Growth Hormone During Fasting Involve Inhibition of Muscle-Protein Breakdown. Diabetes 50:96-104, 2001
13. Diabetes, Vol 48, Issue 5 958-966, (1999)
14. Am J Clin Nutr. 1967 Aug;20(8):816-24.
15. Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579
16. Metabolism. 1995 Feb;44(2):218-23
17. Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
18. Ann Nutr Metab. 2006;50(5):476-81. Epub 2006 Aug 24.
19. Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 May;28(5):653-60.
20. Br J Nutr. 2009 Nov 30:1-4.

23 tanker om “Er frokost nødvendig?

  1. avatarFitness is my life

    Kjempefint innlegg Kristine!

    Jeg er (i motsetning til deg) et frokostmenneske; jeg «må» spise frokost hver dag, hvis ikke fungerer rett og slett ikke kroppen (eller hodet). Det er det samme med lunsjen, disse to måltidene er de viktigste for meg, for at jeg skal klare å prestere mitt beste på skolen. Jeg spiser stort sett når jeg kjenner at jeg er sulten, ikke nødvendigvis når det er lenge siden forrige måltid…

    Liker de informative innleggene dine! Tror de er veldig nyttig lesning for mange!

  2. avatarMona

    Bra jeg bare spiser når jeg er sulten, da! Den siste måneden spesielt så kalrer jeg ikke å gå lenge mens jeg er sulten. Jeg blir rett og slett dårlig og grinete av det. Men jeg trenger ikke å spise så mye for å bli mett heller. Jeg tror folk må lære seg å spise når de er sulten, ikke når de har lyst på noe, kjeder seg eller fordi at «maten er så god at jeg bare mååå spise alt på tallerkenen selv om det er en massiv porsjon». Det enkle er ofte det beste, selv om jeg skal inrømme at jeg føler meg ganske lost i kosthold/treningsverden

  3. avatarKaHo

    Må bare si at jeg ble så glad i sin tid da du la ut de første innleggene om denne måten å spise på (tenker på modifisert faste). Har alltid følt det er riktig for meg å spise først litt seinere på dagen, men har ikke «turt» å si til noen at jeg gjorde det på den måten, da dette jo har vært veldig «feil» i de flestes øyne. Så du skal ha en stor takk for at du har fått meg til å føle meg mer «normal» i så måte. 😀

  4. avatarSimen

    Fantastisk artikkel! Tror den hjelper mange, inkludert meg selv 🙂 Har lenge vurdert å gå over til «faste» måltid, men er nok kroppen selv som er den beste indikatoren på når vi skal spise 🙂 Vi er forskjellige!

  5. avatarMalin

    Jeg synes det er så bra at du skriver om dette. Du har jo nevnt det i tidligere innlegg også.
    Siden det er gjort så mange studier på det, hvorfor blir det da innprinta hos folk at frokost er det viktigste måltidet?!
    Ernæringsfolk som skriver artikler i VG og Dagbladet, der alle myter blir tatt opp, om igjen og om igjen. Det er ikke rart folk tror de gjør noe galt når de får «feil» informasjon hele tiden.

    Er du sulten, så spiser du. Enkelt og greit!

  6. avatarStine

    Veldig fint skrevet innlegg 😉 Jeg studerer ernæring og i går skulle vi ha blodsukkermålinger. Derfor måtte vi møte på skolen fastende. Mitt fastende blodsukker kl 09 var 4,1, som betyr at kroppen trenger mat. Alle i klassen hadde blodsukker mellom 4 og 5. Det er normalt at blodsukkeret synker under faste (natten) og da er det viktig å spise frokost for å få det til å stabilisere seg slik at en klarer å konsentrere seg.

    Når der kommer til det med å spise «hver 3. time» så ligger vel grunnen at når man spiser et karbohydratrikt kosthold, så holder måltidet kun 3 timer før man begynner å bli sulten igjen. Spiser en lavkarbo vil man selvfølgelig holde lengre på metthetsfølelsen og trenger ikke spise hver 3. time. Med høykarbokosthold så må du ikke spise hver 3.time, men de fleste blir sulte da, og derfor brukes det som en indikator.

    Lykke til videre med skrivingen 😀

  7. avatarHanne

    Jeg var en av de som måtte spise innen 15min etter jeg var ute av senga om morgenen, ellers ble jeg skikkelig dårlig. Videre «måtte» jeg også ha mat hver 3. time, ellers gikk konsentrasjon og humør til h…. Slik er det ikke nå lenger. Det kan selvfølgelig være naturlige endringer siden jeg tross alt gikk fra tenåring til «voksen», men jeg har mere tro på at det går på hva man er vant til.

    Dette med blodsukker og å holde dette stabilt er noe som ofte blir nevnt, særlig i sammenheng med en del dietter, og jeg stusser egentlig litt på dette her. Jeg ser poenget i å unngå store topper i blodsukker (hovedsaklig siden vi kun har en ren mekanisme for å senke blodsukkeret, insulin, som kan bli «overbelastet»), men jeg har litt vanskeligere for å se dette med å måtte spise for å få opp blodsukkeret. Vi har mange mekanismer som øker blodsukkeret vårt, og dette tyder vel nettopp på at vi er laget for å klare oss godt gjennom perioder med faste? Jeg har selv opplevd følelsen av at blodsukkeret går «i kjelleren», og også sett venninner måle svært lave blodsukkerverdier (under 3) når de er sultne og slitne etter jobb/skole, men lurer på om dette er mer av en tilvenningssak siden vi/de er vant til å spise så ofte som vi er..

    (Dette gjelder selvfølgelig friske, ikke diabetikere og andre med sykdommer som påvirker blodsukker)

    -NysgjerrigeHanne

  8. avatarLinn Spets

    Åh, dette var bra du skrev. Bestemte meg senest i gårkveld at jeg skulle droppe å spise frokost, evt lunsj fordi det får meg til å spise mer hver eneste dag. Jeg blir rett og slett kjempesulten av å spise frokost. De dagene jeg har droppet frokost har jeg ikke blitt ordentlig sulten før i 15-16 tiden. Hver kveld gnaaager sulten i magen og om jeg har «spist opp dagsbehovet» så går jeg rundt å piner meg til jeg sprekker og spiser et eller annet så det skal slutte å gjøre direkte vondt. Tror det passer bedre for meg å ikke tvinge i meg frokost, da kan jeg spise hovedmåltidene mine før og etter trening istedet, noe som er mye senere.

  9. avatarKristine

    @Fitness is my life: For meg er middag og kveldsmat dagens viktigste måltider, tenk om vi måtte ha byttet 😯 😀

    @Mona: Det er ikke farlig å kjenne at man er sulten, men jeg er selvfølgelig enig i at man skal spise når man er sulten. Å spise når man nødvendigvis ikke er sulten synes jeg er viktig når man skal «kose» seg en dag. Ja takk begge deler 🙂

    @KaHo: Jeg følte det på akkurat samme måte, unnlot alltid å fortelle at jeg ikke hadde spist frokost i frykt for at folk trodde jeg var «gal» eller slanket meg. Jeg lever og spiser med god samvittighet nå, heldigvis!

    @Malin: Jeg tror mange forveksler et individuelt behov med en nødvendighet for alle, og tror at det ene utelukker det andre. Frokost er ikke for alle, og sånn er det bare 🙂

    @Stine: Jeg er (som Hanne over her) også litt nysgjerrig på hvorfor man er redd for synkende/lavt blodsukker om morgenen når kroppen stabiliserer dette selv (med mindre man har en sykdom/diabetes). I samme setting spiser man gjerne frukt/fruktose/karbohydrater som -for veldig mange- sender blodsukkeret til topps for deretter å synke kjapt – og da kanskje lavere enn det var i utgangspunktet. Det kan ofte være mer skadelig for kroppen enn å gå med lavt blodsukker et par timer.
    Igjen, jeg sier absolutt ikke at man skal kutte ut frokost – men jeg synes ikke blodsukker-grunn er noe god grunn. Er man sulten, så ja – men hvis ikke kan man fint vente til man blir det.
    En måling på mellom 4-5 ligger innenfor normalen. Jeg målte forresten blodsukkeret mitt etter en natts faste + en halv dags faste og hadde da 5,7.
    Når jeg spiser frokost om morgenen (jeg gjorde det i en periode for å teste ut) så blir jeg mer slapp og ukonsentrert etter måltidet enn jeg var før. Det er helt tydelig at vi reagerer veldig forskjellig på dette, både kroppslig og mentalt.
    Jeg er altså ikke uenig i at frokost og hyppig måltidsfrekvens er bra (for mange), jeg er bare uenig i at det tilsynelatende er noe man MÅ for å være sunn eller ha en god form 🙂
    For øvrig spiller nok også måltidsstørrelse en stor rolle på hvor fort sulten man blir igjen, jeg ser at manges måltider er kun 1/3 av det jeg spiser i ett.

  10. avatarKristine

    @Simen: Tenk heller hva og hvor mye, ikke når 🙂

    @Linn Spets: Jeg er også sånn, blir fort dritsulten om jeg spiser noe tidlig på dagen 😀 Så da lar jeg heller være, og spiser mer senere. Du kan om ikke annet prøve og se om det passer bedre for deg!

  11. avatarFitness is my life

    Hehe.. Ja, tenk det! 😉 Jeg er ærlig talt et matmonster og synes alle måltidene er viktige, blir veldig slapp (og kanskje litt grinete) uten mat. Men med tanke på den tiden av døgnet jeg må prestere mest (på skolen på dagtid) så går som sagt frokost og lunsj først, selv om middag og kveld også ALLTID er med. Elsker å kokkelere og der er jo middag det morsomste å lage 😆

  12. avatarFast leser

    Tusen takk for at du tok deg tid til requesten min,
    med dette innlegget 😛

    Ser ut som det var et innlegg mange ble glade for å lese
    mer om også 😛

    Takk også for linkene og henvisningene.

    Tusen takk for at du blogger og deler din kunnskap,
    ønsker deg en god helg 😛 fra Marianne

  13. avatarTudeli

    Fantastisk bilde!!!! 😀

    Flott med kildehenvisninger; av en eller annen grunn ble jeg veldig glad for å se det!

    ha en strålende helg!!

  14. avatarThale

    Jeg har alltid vært et frokostmenneske, både fysisk og psykisk. men jeg synes det er ganske hyggelig med kvelds også, så jeg spiser det også. Noen fordeler må man ha når man må ha litt faste måltider for å få i seg nok 😉 Jeg kunne tenke meg å prøve litt periodisk faste igjen, men da må jeg nok sette meg ned og få litt kontroll på matinntaket. Jeg lurer på om grunnen til at jeg reagerte dårlige på det var at jeg fikk i meg altfor lite mat totalt.

    Jeg drømte forresten om deg i natt 😯 Vi gikk tur i en veldig fin park og snakket om godteri 😆

  15. avatarTone

    Du har sikkert fått spørsmålet før, men jeg spør alikevel 🙂

    Er puppene din ekte ? I såfall så er du heldig å kunne beholde de når du er så tynn.

    Kjempefin og inspirerende blogg.

  16. avatarCathrine

    Åh endelig noe godt skrevet om dette temaet! Jeg er elendig på frokost å mener jeg klarer meg helt fint uten til kroppen sier ifra. TAKK KRISTINE 🙂

  17. Tilbaketråkk: Dagens | Trening, bodyfitness og fordommer

  18. Tilbaketråkk: Blir du ikke sliten? | Mat til muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *