Back on track

I dag har jeg følt meg litt som supahwoman. Jeg har vært flink og effektiv både på jobb, trening, med dyra og på kjøkkenet.
Og nå sitter jeg her god og mett, og blogger. Egentlig ganske fjernt, at jeg har en blogg.. (tenker jeg for mye på det så får jeg litt småangst om eksponering osv, så best å la være) :grin:

Kostholdet, og for så vidt bakingen, kommer til å bære preg av lite karbohydrater i dagene fremover (mer enn vanlig). Dette er ikke fordi jeg ønsker eller anbefaler det, men fordi jeg skal tømme glykogenlagrene i kroppen og prøve å «toppe» formen – så godt det lar seg gjøre med en ikke-konkurranseform. Etter neste uke så blir det mer variert igjen, og godt er det!

Trente ben og mage i dag; (kjørte med safe øvelser (samme som søndagen) for å unngå stølhet og sure muskler).
Strakmark
Sittende lårcurl
Utfall m/hantler
Benpress
Sit-ups i skråbenk m/vektskive
Benspark
Crunches i maskin

Vi fikk filmet litt i dag og, skal se om jeg får lagt det ut senere!

Middag: Kylling med brokkolimos

Kyllingfilet stekt med pepper, ingefær, hvitløk, chili og karri. Brokkoli most med stavmikser.

Dessert: Mandelkake

Dette er en mager kake som hovedsaklig består av proteiner, den ble god (men jeg synes brownies’n er bedre).
Vanligvis ville jeg ha hatt i en eggeplomme, eventuelt litt olje, for å få den mer saftig.

Oppskrift:
3 eggehvitter
50g mandelmel
1 dl skyr naturell
Sukrinmelis
Kardemomme
Kanel

Pisk eggehvittene stive med sukrinmelis. Bland skyr (og evt eggeplomme/olje) med mandelmel og krydder, vend deretter inn eggehvittene.
Inn i ovnen i 30-35 min på 160 grader.

Servert med litt skyr og sukrinsyltetøy

Jeg fikk 8 små kakestykker, og pr stykke innholder:
Kcal: 33
Protein: 5,4
Karb: 0,9
Fett: 0,7

21 tanker om “Back on track

  1. avatarRie Aleksandra

    Nå må du snart slutte å la oss lide i spenning her over hva det er for slags planer du har denne uken! 😉 Blir spennende å høre hvertfall.

    Nå skal jeg lage kesamlapper med mager kesam. Litt sukker og hvetemel da, men det er ikke mye. Kanskje prøve med sukrin isteden i dag faktisk! 🙂

  2. avatarAnna

    Fantastisk blogg du har! Selv om jeg følger helt andre kostholdsprinsipper enn dine (spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett, men spiser hva jeg vil), inspirerer du med din sunne holdning til mat og trening. Den innstillingen du har synes jeg mangler på de aller fleste fitnessblogger hvor man ofte får inntrykk av at mange er ganske så spiseforstyrret. Du virker ihvertfall som en sunn sjel i et sunt legeme! Stå på og lykke til med fremtidige konkurranser! Du har ihvertfall en anynom fan her:)

  3. avatarTherese

    Heihei!

    Ville du vært så vennlig å hjelpe en debutant som sliter litt ang posering?:)
    Hvordan lærte du deg trikset med å legge magen? 😯

    Altså, jeg klarer det _noen ganger_, men jeg skulle gjerne klart det _hver gang_!

    Har du noen tips? 🙂

    Forresten er jeg VELDIG glad i oppskriftene dine, koser med meg kake, boller, muffins og vaffler hver kveld nå! :mrgreen:

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Rie Aleksandra: Det er to ting som får meg til å jobbe iherdig for å komme i form, det er konkurranse og bildetaking. Jeg skal ikke konkurrere 😉
    Det er bra, spent på å høre hva du synes som sukrin 🙂

    @Anna: Jeg spiser også når jeg er sulten, det er derfor jeg spiser litt utradisjonelt – altså ikke frokost. Sliter litt med å stoppe når jeg er mett da, spesielt i helgene og smågodt :mrgreen: Ellers spiser jeg alltid mat jeg liker, matglede er viktig!
    Tusen takk!

    @Therese: Jeg er litt usikker på hva du mener med å «legge magen» faktisk 🙄 Men et tips er å alltid huske brystkasse + hake opp og frem, da blir magen automatisk mer strammet og man husker et ørlite innsug – dette gjelder spesielt sideposeringen.
    Det er bra, man skal kose seg selv om man jobber mot konkurranse 🙂

  5. avatarHanne

    Godt å lese at du virkelig tar for deg også av karboen. 14 lomper er ikke så mye i gram, hehe, ble veldig glad første gang jeg så på hvor mye (eller lite) en enkel lompe egentlig utgjør 😛

    Kransekake-kake! Jeg er veldig spent på hva du skal nå!

    Grønnsaksmos er forresten utrolig godt, nesten samme hvilke typer man anvender. Når du igjen får spise litt mere karbo og ikke minst kalorier må du prøve rotmos av kålrabi, gulrot, løk og sellerirot (evt litt potet, men det er ikke nødvendig). Den bør tilsettes både smør og fløte om man har «råd» til det da men man må jo ikke.. 😉 Knallgodt, men kanskje litt høstaktig.

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Geir: Er jeg en rar nyhet? :mrgreen:

    @Hanne: Det ble et lass havregrøt og 😎 Karbo er godt, men magen er ikke så veldig glad i det hver dag bare.
    Grønnsaksmos er godt! Det ble smør i David sin versjon, tipper den smakte mye bedre.. Godt tips å tilsette flere i en og samme mos, hjernen min er litt ensporet for tiden 🙄

  7. avatarYvonne

    Hei kristine hvor kjøper du mandelmel? Eller lager du det selv med å knuse madlene? har prøvd å få laget denne sjokolade kaka de. men viste ikke om du kjøpte melet el laget d selv =) jbk melet dit hva er det? håper du får en fin dag . =)

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Rie Aleksandra: Han er kjapp han svensken :mrgreen:

    @Kristine: Det er noe bildestyr igjen da vet du 😀
    Takk!

    @Yvonne: Mandelmel får du kjøpt på helsekostbutikker! Du kan alltids knuse mandler selv, men da blir det ikke kaldpresset – og dermed høyere kcal-innhold. Jbk-mel fåes også kjøpt på helsekost, det er et fortykningsmiddel + hindrer bakevarer å smule 🙂

  9. avatarFitness is my life

    Gleder meg til å høre hva som er grunnen til mini-deffen din! 😉
    Planlegger forresten å teste brownieskaken din i helgen. Har arbeidshelg og planlegger en slapp kveld etter jobb med litt kakekos 🙂

  10. avatarAnya

    Hei!! Tenkte bare si at sukrinmelis og philadelphiaost naturell (i 50/50 mengde ca..) m et par dråper vaniljeessens er KANON som kakeglasur..(tatt fra gulerotkake) selv om du må tenke på fettinnhold nå om dagen.. 😆 Jeg kan lage d til lørdagkos (sjukt, jeg vet) But still! Verdt å teste!! 😀

  11. avatarMina

    Hei:) Så et sted at du skrev at man kunne erstatte sukker med sukrin, og smør med kesam eller yoghurt naturell eller noe, i vanlige (kake)oppskrifter? Lurte på om du har noen tips til hva man kan erstatte hvetemel med noe? Liker bloggen veldig godt, har akkurat begynt å lese den; men utrolig mange bra mattips! 🙂

  12. avatarMarthe

    Hvilke andre mat produkter spiser du når du tømmer glykogenlagrene i kroppen? Hadde orket å skrive en «ukesmeny»? 😉

  13. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Marit: Jeg kjøper det på Ica! Ellers har Meny, Coop X-tra og Rema det har jeg sett.

    @Fitness is my life: Så flink du er da! Dette er hverdagskaker for min del, ikke noe helgekos :mrgreen: Du får gi meg et vink på om den faller i smak!

    @Anya: Hei! Jeg lagde faktisk den gulrotkaken på funksjonellmat.no for 2 år siden – så jeg vet at den glasuren er meget god 😀 Gleder meg til å bake litt mer fritt! (Jeg blogget det i sin tid og, men den bloggen er dessverre slettet).

    @Mina:
    Ja, det vil si at du får veldig sunne og magre kaker – jeg ville nok kun halvert mengden smør (eventuelt tilsatt litt olje) om kaken består av veldig mye smør (kjeks, konfekt o.l) – men prøv deg gjerne frem! Som erstatning for hvetemel kan du bruke veldig mye; mandelmel, soyamel, bakepro/proteinpulver, hi-maize, jbk-mel (fortykningsmiddel)

    @Marthe: En slik tømming har stort sett bare en nytte om man har lav fettprosent og skal «toppe» formen for én dag. Det går i mye proteiner/sunt fett og mye vann, ikke noe som bør testes ut med mindre man «må» 😉

  14. avatarFitness is my life

    Jeg må vel nesten tilstå at jeg spiser dessert hver eneste dag, jeg «må» som du sier ha noe etter middag. Enten det er kesam/cottage cheese med bær/nøtter/proteinpulver/fun light eller noe lignende, muffins, boller, kake, lapper osv osv.

    Har hatt lyst til å bake kaken din en stund, men venter fortsatt på at ny dose proteinpulver skal kommer i posten, det er dessverre forsinket 🙁 Satser på at det kommer i morgen sånn at kaken kan bli en realitet på lørdag! 😉

    Du skal få tilbakemelding når den er testet 😀

  15. avatarMaria

    Hei!
    Kjempefin blogg.. 😉

    Hvor mye sukrinmelis,kardemomme og kanel er det du bruker i den mandelkaka…Teskje/spisekje?..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *