Favorittøvelser – skuldre

1.
Jeg har spesielt én favorittøvelse når det gjelder skuldre, og det er sidehev med hantler. (Denne øvelsen kan også gjøres i cable cross, da blir ofte øvelsen mer stabil om det er første gang man prøver).
Jeg liker å stå oppreist med en lett bøy i albuene. «Vrir» hendene på vei oppover slik at i topp-posisjonen peker lillefingrene oppover.
Sidehev:

Jeg liker også en form for roteringsøvelse som starter med sidehev og går direkte til fronthev før armene taes ned igjen. Altså; opp til siden – frem – ned. Denne både svir og gjør godt!

2.
Det blir ofte en press-øvelse i tillegg, enten skulderpress eller arnoldpress.
(Skulderpress kan også gjøres i apparat om man ikke er vant til øvelsen, jeg foretrekker og vil anbefale med hantler for å bedre balansen).
Arnoldpress:

3. Til slutt kjører jeg ‘bakside skuldre’ med enten omvendt pec-deck eller foroverbøyd sidehev (helst stående med hantler), her involverer man også ryggen i stor grad så det er to gode øvelser man burde ha med.
Omvendt pecs:

Det er viktig å huske at skulderen består av et ytre lag med store muskler som sørger for store armbevegelser, mens de mindre musklene hjelper til med koordinasjon av finere bevegelser. Både press-øvelser og dra-øvelser er viktig, samt rotatorcuff-øvelser (noe jeg dessverre ikke er så flink til).
Ikke glem å løfte tungt innimellom, ha gjerne en kort periode hvor du øker vektene for hver uke med få reps (5-6).

I dag fikk jeg litt flere bilder fra shooten jeg hadde for TF-magasinet. Jeg vet at dere helt sikkert er lei av de oransje klærne, men jeg deler med dere uansett :grin:


Fotograf: Jon Klasbu (www.kdesign.com)

16 tanker om “Favorittøvelser – skuldre

  1. avatarpernille

    veldig fine bilder!! du ser så bra ut!

    over til noe heelt annet.. hva er din mening om såkalte blodtypedietter? altså å spise etter sin blodtype? tror du det ligger noe i det, eller er det nonsens?

  2. avatarAnn Katrin

    Nei nei nei, finnes ikke lei 😀 Sååå fin atte!

    Godt å se at flere av de samme øvelsene som jeg bruker blir brukt av «proffene» også.. Nice to know 🙂

  3. avatarFast leser

    Hei !

    Du er jo et fantastisk bevis på at frokost ikke nødvendigvis er et livsnødvendig måltid, slik en hel del av ernærings-eliten
    hevder, og Amen for det 😉

    Kunne du ha skrevet litt om det, mtp forbrenning og vektreduksjon og den gjengse ernærings-tesen om at frokost er «helt nødvendig for å få igang forbrenningen» ?
    Hadde satt stor pris på det 😛

    Bloggen din og du er super, keep it up 😛

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @pernille: Takk!
    Vel, min mening er at man ikke skal vektlegge slike blodtypedietter noe særlig. Jeg synes at man skal spise det man foretrekker, samtidig som det er sunt og variert. Man kjenner sin egen kropp best, la blodtype være avgjørende når man skal få/gi blod 🙂

    @KaHo: Ja, jeg likte også refleksjonen 😀 Takk forresten!

    @Ann Katrin: Jeg er ikke så sikker, til og med jeg begynner å bli litt lei 😆 Men takk uansett 😳

    @Fast leser: Hei! Takker så mye! Jeg har skrevet litt om det tidligere, men klart jeg kan skrive et eget innlegg om det – det er tross alt et viktig emne. God kveld videre!

  5. avatarJulie

    Jeg er IKKE lei av de bildene, så bare kjør på om du får fler :mrgreen: Det er jo inspirasjon så det renner etter.

  6. avatarKristine

    @Therese: Takk! 😀
    Jeg synes liksom hele meg ble litt oransje :mrgreen: Uvant farge bare.

    @Julie: Takk, da skal jeg om ikke annet legge ut for din skyld 😀 Jeg får nok flere etterhvert.

  7. avatarRobban

    Goa bilder som alltid 🙂 Tänkte se med dig om du har testat och vet nå bra Brun utan sol tabletter. Jag såg lite på melatonan men känns inte helt OK att börja leka med hormoner bara för att blir brun, sen finns det inte i norge heller 🙂

    Hade gott

  8. avatarAnonym

    Tusen tusen tusen takk 😀 😀 😀
    da gleder jeg meg til neste økt jeg skal trene skuldre! og håper på bedre resultater fremover når det gjelder skuldrene 😉

  9. avatarCathrine

    Aldri lei! Motivasjon :mrgreen: Jeg prøver forresten ut en fantastisk deff! En liten pencillinkur mot luftveisinfeksjoner og øreverk, aldri hatt så lite lyst på mat i mitt hele liv 😯 har kjempet ned to knekkebrød og et halvt glass eplejuice-har sikkert et blodsukker på minustallet 😆
    (merk:Jeg håper du fikk med deg ironien de overstående sentinger var dynket i, jeg vil ha lyst på sjokolade!!)

    Ha en strålende dag 🙂 *big hugs*

  10. avatarSiv

    Hei!

    Jeg testet sidehev til fronthev-øvelsen din på dagens skuldertrening, og herlighet som den svei! Jeg måtte gå ned litt i vekt for å klare å flytte armene fra sidehev til fronthev på en kontrollert måte, men den føltes utrolig effektiv! Hadde en kjempegod følelse etter trening 🙂 Den skal definitivt kjøres flere ganger! 😉

    Takk for litt tips til alternative øvelser! 🙂

    PS: kjempefine bilder!

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Robban: Jeg har testet betakaroten, de funker greit de – men man må/burde få sol på kroppen i tillegg. Ellers er jeg fan av selvbruningsspray, det blir kanskje litt lite mannlig for deg? 😆

    @Annika Persson: Tack så mycket tjejen! Kram

    @Anonym: Bare hyggelig! Lykke til med skuldertreningen videre 🙂

    @Cathrine: Syk-deffen ja, den er ganske effektiv 🙄 Huff, føler med deg.. håper du blir frisk snart! Synes du har vært nok syk for en stund nå. (Sjokolade mister jeg aldri lysten på jeg heller, syk eller ei).
    Stor klem

    @Siv: Den synes jeg også er genial, har den så og si alltid med på skuldertreningene – helt siden jeg så Linda Fodor kjøre den for et par år siden. Den er ganske tung, så man bør gå litt ned på vektene i forhold til vanlig sidehev for å få kjørt den ordentlig/riktig.
    Takk for det!

    @Lill Adriana:
    Jeg begynner å bli det :mrgreen: Tuusen takk Lill!

  12. avatarRobban

    Betakaroten har jag nog hört om. Får testa det samman med lite solarie. Jag har nog inte bejakat min kvinnliga sida såpass at jag vågar mig på brunspray nej: )

    Tack för tipset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *