Endelig!

Nå har funksjonell mat fått inn syltetøy med sukrin, samt en lavkarbo-brødmiks uten gluten, laktose, gjær og nøtter!

Syltetøyet smakte veldig godt, fikk en litt hjemmelaget følelse. Brødmiksen gleder jeg meg også til å prøve, men den får nesten vente litt – det ble nok brød/lomper i går.

Jeg er så glad for at man endelig kan tilby produkter uten sukker (som er utelukkende negativt) og kunstige søtstoffer (mange gir lakserende effekt og er ikke bra i store mengder) her til lands og. Jeg håper det vil komme mer av det, det eneste som stopper produksjonen slik jeg ser det er en høyere utsalgspris da selve fremstillingen er dyrere. Men vi er vel ganske mange som er villige til å bruke penger på bedre helse og livsstil, er vi ikke?
Jeg ser for meg en uhemmet lykkerus når lavkalorisjokolade/godis med sukrin kommer på markedet :grin:

Apropos sjokolade og denne liksomstratosen;

Det er en sjokolademarengs, søt og god med svært lite kalorier. Veldig godt å smule den over grøt/kesamblanding også.
3 eggehvitter piskes hvitt med sukrinmelis, rør inn 1 ts eddik, 2 ts maizena og 2 ts kakaopulver.
Smøres enten som en hel marengskake eller små marengs på bakepapir. Inn i ovnen på 150 grader i 30 min, deretter ned til 90-100 grader i 20-30 min til (hold et øye med de) – de skal bli helt avkjølt og ‘crispy’ før de nytes.

Det ble 40 min kardiotrening på mølla i dag, er litt plaget nederst i ryggen for tiden så bentrening fristet ikke så mye. Da var det mer givende å gi pappa en ‘pt-time’ istedet, det er han jeg har arvet gode muskelgener fra, så nå blir han en buff dad til sommeren :cool: Det skal bli gøy å følge han fremover!

Nå blir det ut en tur med masehunden, deretter litt baking og sofasliting om hverandre.
Søndager er herlige  :grin:

16 tanker om “Endelig!

  1. avatarJeanett

    Så sant, søndager er noe for seg selv 😉
    Jeg tror du har klart å lure frem lysten til å bake hos meg, det er jo så mye fristende du legger ut her!

    Fortsatt god søndag!

  2. avatarHanne

    Jeg ble veldig glad da jeg så disse produktene på nettsiden!
    Tenkte i grunnen litt på å lage syltetøy selv og. Ikke at jeg spiser det så fryktelig mye i utgangspunktet, men sukkerfritt syltetøy må jo være supert å ha på havregrøten!

    Liksom-stratos faktisk..hmm.. I morgen skal jeg jakte ned en pose mandelmel, så er jeg klar til neste gang søtsuget melder seg :mrgreen:

  3. avatarAgus

    Tusen takk for svaret ang. sennepen 🙂 Neste gang jeg er i Sverige, da …

    Jeg tenkte jeg skulle prøve tunfisk i karri (hermetisk på boks). Mener å huske at jeg har lest i bloggen din at du har prøvd en slik. Har du noe tips om hvordan spise den? På/i salat? Varmer du den? Serverer du den sammen med noe, eller spiser du den rett fra boksen? Vet jeg kan (må!) eksperimentere selv, men om du hadde et el. flere tips så tar jeg mer enn gjerne i mot det 🙂

    Ha en fortsatt strålende søndag! 😛

  4. avatarfrgmnt

    Og hva synes sukkerindustrien om disse produktene? Markedet for slike varer er jo enormt. Det blir spennende å hvordan det utvikler seg fremover!

    Du har en veldig ålreit blogg som jeg følger fast 🙂

  5. avatarHanne O.

    Hei! Elsker bloggen din!! Har ett spørsmål. Jeg har gått fra ingen trening til å trene 4-5 dager i uka i ca 45 min hver gang. Jeg skal ned ca 10 kilo til, til sommeren.Og jeg har hatt det slik at jeg har en fast kosedag 1 gang i mnd, men enkelte ganger er det lett å ta seg kanskje en øl eller litt chips i helgene, vil dette ødelegge vektnedgangen? Bør jeg holde meg til å kun ha den faste kose dagen 1 gang i mnd. ?

    Setter utrolig pris på svar 🙂

    Klem fra Hanne.

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Jeanett: Anbefaler å prøve, det tar ikke lang tid å lage noe sunt og godt! Dessuten er det mye av de samme ingrediensene som går igjen, enkelt å huske 🙂

    @Anonym: Det kan minne om stratos på utseendet, men ikke ha noen forhåpninger om at det skal smake som det 😆

    @Hanne: Jeg spiser normalt sett ikke så mye syltetøy selv, men det er godt på grøt og i kesam – og på alle disse bollene/rundstykkene jeg lager. (Likte spesielt bringebærsyltetøyet).

    @Agus:
    Det blir jo litt etter hva du foretrekker.. men jeg liker tunfisk best kald (har den i kjøleskapet), så jeg spiste den rett fra boksen med litt salat og cashewnøtter til 🙂

    @mie: Bare hyggelig!

    @frgmnt: Jeg tror sukkerindustrien sitter og biter negler og håper dette er en døgnflue.. jeg håper virkelig at sukrin/erythritol kommer inn i flere matvarer slik som i usa.
    Takk for det!

    @Hanne O.:
    Hei!
    Det ødelegger ikke vektnedgang om man koser seg en dag i uken, så lenge man passer på at man er i et underskudd de andre dagene så går det fint. Tvert imot så er det bra at man øker inntaket en dag – så lenge det ikke blir overdrevent mye.
    Det er imidlertid greit å være klar over at alkohol ‘bremser’ forbrenningen din, det vil si at kroppen bruker energi på å forbrenne alkohol først og fremst – ikke maten man evt spiser ved siden av. Jeg ville derfor ha valgt enten et par øl eller litt chips.

  7. avatarKaHo

    Jeg har prøvd meg på flere typer marengs før her, men har endt med å kaste det meste av det jeg har laget. Blir ganske kvalm av de etter bare noen biter, egentlig litt rart siden jeg egentlig er veldig glad i søtt og pleier å tåle mye av det. Har du opplevd dette ifb. bruk av sukrin?

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    De blir også i overkant søte synes jeg (selv om jeg er en søtmoms), så 2-3 tygg holder. Jeg liker derfor å spise de sammen med noe syrlig; enten med noe frukt/bær/syltetøy eller knuse de over kesam/skyr-blanding.

  9. avataranonym

    Hei.
    Takk for fin blogg! Jeg har et treningsrelatert spørsmål. 🙄 Jeg er en aktiv jente i tjueårene som trener 7 dager i uke, styrke man, ons og fredag, lett/middels kondisjon tirsdag, torsdag og helgen. Har hørt at det blir for lite restitusjon da jeg på styrkeøktene mine trener de samme muskelgruppene, dog med litt variasjon i øvelser. Stemmer egentlig dette? Jeg merker jo fremgang, men er allikevel urolig for at fremgangen ville vært større med to dagers mellomrom mellom styrkeøktene så musklene får ordentlig restituert seg. Vil nemlig gjerne bli strekere! Hva tror du? Setter veldig pris på svar, selvom du kanskje er litt lei slike spørsmål som dette. Tross alt kjenner du ikke til hverken meg, kroppen min eller treningsmengden min i detalj. 🙂
    Mvh

  10. avatarRie Aleksandra

    Syltetøyene så virkelig gode ut! Smaker de ålreit må de kanskje prøves ut.

    @Agus: Jeg lager en del salater med tunfisk i karri, og kan varmt anbefale: Skjær (cherry)tomater, selleri (viktig med crunch!), ulike sorter paprika, sukkererter, agurk og vårløk (eller bare grønnsaker du liker) i biter. Varm tunfisken i mikroen (30-60 sek avhengig av grader) og bland grønnsakene inn. Kjempegodt, og sunt!

  11. avatarKristine

    @anonym: Det spørs litt hvor lenge du har trent, og hva som er målet med treningen. Da jeg startet å trene så prøvde jeg meg på et fullkroppsprogram, trene hele kroppen flere ganger i uken. Jeg likte det og fikk god fremgang i starten (som de fleste nybegynnere får), men det ble litt kjedelig etterhvert og jeg følte at styrke/fremgang stoppet litt opp etter et halvt års tid.
    Om du fortsatt merker fremgang så ser jeg ikke noe galt i å trene som du gjør, men jeg ville ha vurdert å splittet muskelgruppene etterhvert i og med at du ønsker å bli sterkere. Du kunne eventuelt ha prøvd en 2-splitt (overkropp/underkropp) og hatt ulike uker hver gang. F.eks
    man: overkropp
    ons: underkropp
    fre: overkropp
    (og så omvendt påfølgende uke, starte med underkropp). Men dette får du nesten prøve deg frem på selv, lykke til! 🙂

  12. avatarmarlen

    liker såå godt at du legger ut forskjellige oppskrifter her, fortsett med det! 😀

    Gir oss andre en mulighet til å lage lavkarb mat, og desserter! 🙂 For oss med lite fantasi, heter det vell 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *