Matprat

Er det bare meg, eller har denne helgen gått fryktelig fort? :shock:

Tok en kjapp, men god treningsøkt på ben i dag. Det ble knebøy (40kg x5 – 50kg x5 – 60kg x5), benspark, lårcurl og sittende benpress. Og herlige stråler med vitamin D på brun & blid etterpå.

Dro deretter hjem og bakte kaker til bursdag i dag, magre varianter til meg selv fordi jeg er på en liten deff for tiden. Jeg lagde brownieskaken og mandelbollene/muffinsene som jeg har lagd før, og marsipankuler.

Den ble veldig god, og den holdt meg unna de andre fristende kakene.
Som dere vet så liker jeg ikke å være ekstrem på ting, så dette er noe jeg kun gjør nå fordi jeg skal komme i bedre form til et ‘oppdrag’.

Middag i dag ble go’ og mager pølser med masse krydder og en stor salat til.


Jeg har fått et par spørsmål om hvordan og hva jeg vanligvis spiser, så jeg tenkte å ta en liten oppsummering på mitt kosthold (som for øvrig aldri er lik for hver dag).

Frokost: Ingen + Vital Greens
Lunsj: Frukt/nøtter (tunfisksalat på fredager) + bcaa
TRENING
Etter trening: Skyr med kruskakli (havregryn eller speltlumper på oppkarb), kesam eller salat med noe proteinrikt (egg, skinke, tunfisk)
Middag: Karbonadedeig/taco, laks, omelett, svinekjøtt/wok, kylling – alltid med masse grønnsaker (pasta på oppkarb)
Dessert/kveldsmat: Proteinbakst/kake, skyr eller kesam med kanel og valnøtter/mandler

I helgene spiser jeg ganske likt, med unntak av lørdager hvor det hender jeg slår til med en stor frokost bestående av brød/rundstykker. På kvelden blir det enten is eller godis – eller begge deler :grin:

25 tanker om “Matprat

  1. avatarKristine

    Jeg blir alltid sulten av å lese bloggen din 🙄

    ‘Tunfisksalat på fredager’ 😆 Hihi… jeg synes den var litt søt. Hvorfor akkurat fredager?

    Du sier havregryn, speltlomper eller pasta på oppkarb, hvor ofte har du oppkarb?
    Selv spiser jeg litt ekstra karbohydrater på onsdag og i helgen, da en kroppen klar for kjør igjen 😎

    Håper du får en super uke :mrgreen:

  2. avatarIngrid

    Takk for gode mattips! Elsker baketipsene dine:)
    Ser at du ikke spiser frokost…, men består lunsjen din i hovedsak bare av frukt og nøtter bortsett fra på fredager?
    Er ditt første måltid om dagen, etter trening?

  3. avatarAnonym

    Hvorfor ikke frokost?

    Og hvordan har du en så sykt bra kropp, når du spiser så mye kaker og godt? vet du lager de sunn, men du sier du spiser is på lørdager, brødskiver av å til osv?

  4. avatarCathrine

    JO! Denne helgen har flydd forbi. Dislike! Føler meg ikke klar ett sted for å starte uken 😯

    Ha en fin søndagskveld, vi får nyte det som er igjen av helgen 😉

  5. avatarFit It!!

    Ja, denne helgen har fløyet fra oss.

    Jeg lurer også på hvorfor du ikke spiser no særlig før trening? Jeg presterer langt dårligere da jeg. Men kan kanskje vende seg til det?

  6. avatarRie Aleksandra

    Haha, det så ut som den kaken forsvant rimelig kjapt. 😆 Har du testet frontbøy forresten? Ble ben på meg også i dag, og endelig løsnet det med teknikken. Er nok likevel en stund til jeg tar deg igjen. 😉 Også er det kjempegøy å lese når du skriver mer detaljert om treningsøktene dine. Kan anbefale mylog.no til logging, det utvikles kontinuerlig og blir bare bedre og bedre. Håper ellers Jack har kommet seg gjennom den verste kjærlighetssorgen, du får kose han litt herfra også.

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Kristine:
    Jeg så selv at det så ut som tvangstanker av noe slag 😆 De på jobb synes det er trist at jeg ikke spiser lunsj i kantina lenger, så da har jeg inngått et kompromiss på fredager 😀
    Litt som meg, det blir 1-2 ganger i uka; som oftest tirs og lør

    @Ingrid:
    Det er bra! 🙂 Ja, jeg spiser mesteparten av dagsinntaket mitt på ettermiddagen/kvelden etter jobb og trening.

    @Anonym: Jeg står opp tidlig (kl 5) og har aldri vært spesielt sulten om morgenen, liker å vente til jeg både vil og har tid til å spise.
    De «kakene» jeg lager har hverken smør, sukker eller hvetemel i seg så det er ikke noe problem å spise. Det er bare en annen måte å få i seg egg, skyr og mandler på 🙂 Jeg tar det med i beregningen, så jeg spiser ikke mer enn jeg forbruker + jeg trener – derfor holder jeg formen.

    @May: Da har du ikke sett størrelsen på måltidene mine 😆 Bare middagen ligger ofte på rundt 6-700 kcal. Jeg ligger på et vedlikeholdsnivå med et ørlite underskudd på hverdagene, som fint blir tatt igjen på lørdager.

    @Cathrine: Det var sånn jeg følte det og, jeg er jo ikke klar goddammit! Men nå sitter jeg her på kontoret igjen da.. sukk.

    @Thale: Ja.. men det var spesielt ille nå, sikkert fordi jeg «snødde inne» på lørdagen.

    @jeanett: Ja, denne ble veldig god! Kunne ha vært litt søtere dessverre, men det ble god brownies-konsistens. Viktig å la kaken avkjøle seg før man tar den ut av formen og glefser i seg har jeg funnet ut 😀

    @Fit It!!: Jeg tror veldig mye har med vaner og det psykiske å gjøre. Nå sier jeg ikke at alle skal begynne å faste :mrgreen: , men om man forteller seg selv at «det hadde jeg aldri klart» – vel, da tror jeg også det blir sånn.
    Jeg er aldri så strikt at jeg ikke kan variere på dagene; blir jeg fryktelig sulten, har sovet dårlig eller ikke føler meg bra, så spiser jeg mer før trening. Det går stort sett veldig bra, føler meg sprek og sterk. (Nå la jeg til kosttilskudd jeg tester ut for tiden; vital greens og bcaa)

    @Rie Aleksandra: Ja, jeg spiste over halvparten selv 😆 de andre valgte naturlig nok hvetekringle, ostekake, sjokoladekake… *sikle*
    Frontbøy har jeg testet ut, og det er faktisk noe jeg tenkte å kjøre på med fremover. Jeg føler nemlig at jeg blir «trykket sammen» i bryst/lunger på vanlig knebøy. Jeg skjønner det ikke helt, stanga er jo ikke såå tung og det har gått fint før. Jeg prøver å legge den så langt bak på ryggen som jeg klarer, men får helt åndenød – så da blir det frontbøy neste gang.
    Takk for tips, skal gå inn der og sjekke nå.
    Jack har brukt lang tid stakkar, men etter x antall fiskesnacks, griseører og proteinbakst ser det ut som han føler seg litt bedre (min form for trøst).

  8. avatarHanne

    …ser ut til at både du og Jack får ha snacksen deres i fred 😉

    Helgen har såvisst gått alt for fort! Jeg synes i grunnen hele forrige uke var litt merkelig, men nå sitter vi her igjen da, på en mandaaaah… *sukke* 😛

    God dag videre!

  9. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ja i weberfamilien spytter man ikke i glasset (kakefatet) 😆
    Lillesøster spiste litt da, og jeg tvang i storesøster en bit. Mamma og pappa hadde smakt det før (og likt det).

    Det får være en trøst at vi begge sitter her grytidlig uten vinterferie 😀
    Ha en god dag du og!

  10. avatarMalin

    Helga går alltid fort. Ganske sikker på at klokka hopper over ett par timer eller 5 :mrgreen:
    Jeg var også i selskap i helga, og fråtsa i både hvit toblerone, kokosboller og kake med gul krem. Nomenom!

    Håper mandagen går like fort som helga da 😉

  11. avatarRandi

    Jeg skal bake kake i morgen og tenkte å bytte ut sukkeret i den med splenda.. Men vet du om jeg skal bruke samme mengde splenda som sukker?? 🙂

  12. avatarVic

    Hva er det beste proteinpulveret du har smakt, uavhengig av pris og antall gram proteiner per 100 g.?

  13. avatarsynnøve

    Vet du hva? Jeg DRØMTE at jeg kjøpte sukrinmelis i natt!! 😯 kanskje på tide å gjøre drømmer til realitet.. 😆

  14. avatarKristine

    Hei hei navnesøster :mrgreen:
    Tenkte jeg skulle gi deg et lite tips. Vent med å ta Vital Greens til du har det første måltidet, eller eventuelt ta det til et annet måltid. Ettersom du ikke spiser frokost, ødelegger du en del av de gode effektene til IF/PF ved å ta Vital Greens på morgenen (den innholder blant annet omega-fettsyrer = kalorier), i tillegg kan de få magen til å «vrenge» seg litt.
    Jeg har selv vært stor fan av IF/PF i noen år. I begynnelsen tok jeg selolje og vitaminer å morgenen – jeg mistet effekten og ble kvalm og uvel. Men man lærer av sine feil 😆

    Håper du overlevde mandagsmorgen, og at du får en flott uke 😀

  15. avatarAnnika Persson

    Lurer på om du har noe godt recept før brød? Er såå inne på og bake det nå men skal være enkelt og sunt =) Tenkte at du som er så flink i kjøkkenent hade noe bra tips?!?

    Ha en SUPER dag!

  16. avatarMartine

    Javisst, har helgen gått fort!Det gjør forsåvidt tiden generelt..Litt skremmende 😯

    Men når man ser frem til noe,DA skal det gå treigt da!He he,er det ikke typisk 😛

    Brownies-kaken får jeg vel prøve meg på etterhvert her også,men i det siste har det søte fått vike litt for salt.Er og forblir en real saltjunkie,he he.
    Håper du får en fin uke,Kristine.

  17. avatarAnne B. Lund

    Hei!

    Er det dette du spiser på deff, eller til vanlig? Det så så utrolig lite ut 😮 Hvis jeg skulle trent kardio + styrke nesten hver dag (noe som jeg gjør) hadde jeg sultet ihjel… Når du skriver frukt/nøtter til lunsj, dvs et eple å nøtter?! Så d er alt du spiser før hovedmåltidet(middag) å da har du igjen bare kvelds/dessert? 2 måltid? hmm. skjønnte ikke helt dette jeg.. så såå sykt lite ut :)) du ser jo så flott ut!! jeg spiser 6 måltid per dag, spiser bare reint/fullkorn, lite karb i hvert måltid å masse protein + sunt fett…

    🙂

  18. avatarRandi

    Hei igjen 🙂
    Jeg har nå bestemt meg for å begynne å trene igjen etter en graviditet og pause på 1,5 år :O
    Men jeg aner liksom ikke hvor jeg skal begynne. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg trenger en god plan og struktuert trening for å holde motivasjonen oppe. Før trente jeg kun styrke fordi jeg hatet kondisjonstrening. Men etter en laaaang pause og en graviditet, er formen naturlig nok svært dårlig og kroppen er slapp, spesielt magen. Vekten er dog tilbake hvor den var 🙂
    Nå vil jeg trene både kondisjon og styrke, og da lurer jeg på om du har noen forslag til hvordan jeg kan starte?? Hvor mye kardio? Kardio før eller etter styrke, eller på forskjellige dager? Jeg lurer også på hvordan det er best å dele opp styrketreningen, om et fullkroppsprogram er best eller om jeg byrde delt kroppen i to, tre?? Målet er jo selvfølgelig å ned i fett%, samt mere muskelmasse 🙂

  19. avatarBeate

    Har du brukt vital greens lenge?
    På jobb er det en del kunder som har spurt om vi ikke kan få den inn.
    Jeg har hatt lyst å teste den ut selv også 🙂

  20. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Malin:
    De hadde gul kake der jeg var og.. i neste bursdag er det min tur 😀
    Dagen i dag gikk ganske fort, så det lover godt for resten av uka.

    @Randi:
    Jeg har dessverre ikke noe erfaring med splenda.. med sukrin så pleier jeg å ta litt mindre, og så heller smake meg frem.

    @Vic:
    Jeg har ikke smakt noen særlig andre enn nordic nutrition sine, akkurat nå er favoritten iso-gold med sjokoladesmak.

    @synnøve: Haha, ja da er det på høy tid å teste det ut 😀

    @Kristine: Hei søta! Takk for rådet, det skal jeg ta til meg. Jeg har kun tatt det én morgen, mest for å huske det – men jeg kan like gjerne ta det etter trening.
    Håper du har hatt en fin dag!

    @Annika Persson:
    Jeg har kun laget rundstykker/brød en gang, og jeg husker dessverre ikke nøyaktig oppskrift. La det ut her: http://www.kriweb.no/?p=3246

    @Martine:
    Ja, det er så typisk.. men jeg får glede meg til helgen som kommer, da blir det langhelg i Sverige 🙂
    Du får teste ut brownies når saltsuget gir seg, hehe.

    @Anne B. Lund:
    Jeg skjønner at det kan se lite ut om man sammenligner med andre som spiser oftere, for da er gjerne måltidene mye mindre. Jeg spiser derimot ikke lite til hvert måltid, til middag blir det ofte 400g med kjøtt med diverse tilbehør 😉 De dagene jeg ikke spiser karb blir det gjerne 1600-1700 kcal og når jeg spiser karb er jeg gjerne over 2000 kcal. På lørdagene tør jeg ikke å telle 😆

    @Randi:
    Jeg vet ikke hvor mye du trente før graviditeten, men det er uansett greit å starte relativt grunnleggende – synes jeg da. Ha et par uker hvor du kjører igjennom hele kroppen før du eventuelt bestemmer deg for å dele opp styrken i 2 eller 3-splitt. Om du ikke er glad i kondisjonstrening så kan enten rask gange med stigning på mølla eller intervaller være noe for deg, det synes i hvert fall jeg som hater løping og spinning 🙂
    Det er viktig å passe på kostholdet om man vil ned i fettprosent, ikke minst for å få god fremgang på styrkeøktene.

    @Beate: Jeg har tatt det i 3-4 dager nå, så ikke så lenge. Men det virker veldig bra, man får i seg alt man trenger (selv om et par ting som lakris o.l kanskje kunne vært utelatt). Jeg kommer i hvert fall til å fortsette med det 🙂

    @Kristina:
    Det er en kombinasjon (jeg fikk ideen om johannebrødkjernemel fra lavkarbo.no blant annet), men jeg liker best å finne «ekte» oppskrifter, eksperimentere og gjøre de sunne. Blir litt prøving og feiling, men det er det som gjør det litt spennende 😀

  21. avatarRie Aleksandra

    @kriweb: Griseører redder stort sett dagen ja. 😉 Jeg har slitt mye med teknikken på knebøy, og har hatt en tendens til å falle forover med overkroppen. Går mye bedre med frontbøy, og så snart håndleddene venner seg til vektløftergrep blir alt så meget bedre. :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *