Sunn marsipan

Jaaa!

Men først litt om dagens trening og ukas gode middager.

Jeg har byttet fra høyreps/MYO-reps til å kjøre tyngre med færre reps, jeg holder meg til 5 reps på baseøvelser og på de muskelgruppene jeg har fokus på (bl. a ryggbredde og bein).
I dag ble det 17,5 kgs hantler på siste sett i skulderpress, så nå skal jeg tilbake til den styrken jeg hadde i starten – for jeg var faktisk sterkere da jeg begynte å trene enn jeg har vært i det siste.. Det handler litt om at jeg hadde veldig motivasjon da jeg startet i tillegg til at jeg trente med D som var flink til å oppmuntre til tunge løft. Deretter har det vært deff og konkurranser, og jeg har gått i den fellen å trene flere reps med lettere vekter når jeg har følt meg svak og sliten.
Men nå er det som sagt færre reps, tyngre vekter og flere treningsøkter med svensken :cool: (Skal prøve å få dokumentert med bilder etterhvert, vet at jeg har ‘lovet’ det).

Tidligere i uken spiste vi spaghetti og karbonadedeig med fersk parmesanost, en favoritt!


I går ble det ovnsbakt torsk med rotgrønnsaker

Og Jack har besøk av kjæresten sin denne helgen

Og så var det marsipanen!

Eggehvitte
Mandelmel
Sukrinmelis
Litt vaniljeessens (kan sløyfes)

Veldig enkelt, men jeg målte dessverre ikke opp mengde.. vet at jeg brukte kun én eggehvitte og litt mer mandelmel enn sukrinmelis. Lagde en liten porsjon for å teste ut først, så jeg skal lage det flere ganger – da med nøyaktig måling.
Når jeg først smakte på det så var det veldig kornete og rart pga mandelmelet.. men så lot jeg det stå i kjøleskapet over natten og i dag etter jobb var det blitt mykt og smakte godt. Så husk å la det stå noen timer i kjøleskapet før det spises.

(Jeg ser for meg marsipankake her nå dere..:grin:)


Jeg blandet litt kakao og sukrinmelis og hadde på.
Kun litt protein og masse sunt fett – enkelt, søtt og godt!

23 tanker om “Sunn marsipan

  1. avatarRie Aleksandra

    17,5 kg i skulderpress er rett og slett helt rått! Har ikke prøvd den øvelsen på lenge, har fått helt dilla på rotator cuff-øvelser og en type coreøvelsen for skuldrene (svinge en vektskive rundt hodet), også har vi selvfølgelig sidehev med 50 reps per sett. :mrgreen: Gleder meg masse til å se litt bilder og filming fra øktene dine. Du får passe på å dra med deg svensken. 😉 Har også veldig lyst å prøve marsipanen du har laget!

    (Og Jack m/kjæreste var bare helskjønn!)

  2. avatarTherese

    Mmmmmm, hjemmelagde mandler er uslåelig! Kjøpemarsipan smaker piss i forhold 😎
    Jeg lager marsipan hver jul, og blandingsforholdet er som følger:
    500g mandler (males 2 ganger)
    500g melis (ok, sukrin høres jo lurt ut da 😆 )
    2-3 eggehviter (starter med 2 stk, og tilsetter bitte-litt til etterhvert. 3 stk blir for mye…)

  3. avatarHanne

    Nåååh..kjærestepar 😀 Så fiiine!

    Marsipanidèen var jo bare fantastisk, og så lurt å bruke mandelmel! Ikke det at det er så mye arbeid å male mandler altså, men greit med alt som går fort 😀 Dette går kanskje litt for fort 😯

    Meget sterk skulderpress frøken. Lavreps er tøft 8)

    Ps: jeg måtte innom helsekosten i dag pga deg.. 😆

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Rie Aleksandra: Det føltes veldig godt, nå har jeg puslet med 12 kg altfor lenge.. Ja jeg så videoen din! Jeg synes den halve ‘rotatorcuffen’ jeg pleier å ta funker bra og (sidehev-fronthev-ned).
    Marsipanen smakte faktisk som ekte, veldig godt! 😀

    Therese: Ja det var kjempegodt – selv med sukrin! Takk for målene, tror allikevel at sukrinmelis skal være ørlite mindre enn mandlene. Kan heller smake til med mer etterpå om det ikke blir søtt nok, litt verre andre veien 🙂

    Hanne: Veldig søte! Og veldig slitsomme..
    Det gikk altfor fort, en lykke at det er sunt :mrgreen:
    Lavreps booster i hvert fall selvtillit og motivasjon!
    Hva kjøpte du? 😀

  5. avatarGro

    Kjempefin blogg du har, jeg er innom nesten daglig. Du er virkelig en reflektert og flott dame, og bloggen din er veldig inspirerende :mrgreen:

    Jeg hadde tenkt å starte med MYO-reps nå, anbefaler du det selv om du nå selv velger å gå bort fra det? Eller tar du bare en pause for å få variasjon? Jeg har stort sett trent 3 sett med 8-12 reps i ca 4 måneder, så jeg tenkte det var på tide å variere litt!

  6. avatarKristine

    Jeg har både mandelmel og sukrin, så dette skal prøves :mrgreen:

    Jeg blir stadig imponert når jeg kommer inn på bloggen din. Du er en kreativ sjel med god diseplin 😀
    Motivasjonen min er veldig lite tilstedeværende for tiden. Jeg spiser for det meste sunt, og har delvis kontroll på treningen, men kostholdet sliter jeg litt med. Har du noen tips 🙄 Jeg spiser for det meste sunt, men 3-4 ganger i uken får jeg et enormt søtsug som jeg ikke klarer å motstå – det resulterer i is og godis. Målter er å ta formen et skritt videre, men jeg vet at dette ikke er mulig med mindre jeg tar e skikkelig «opprenskning» med ukens utskeielser. Jeg skulle gjerne gjort om 4 dager med snop, til 1! Hvordan klarer du å holde motivasjonen oppe og å begrense utsekeielsene?
    Jeg satser på å hente noen tips 😉

  7. avatarIris

    Mmmmmm… Jeg ELSKER marsipan, så denne må jo bare prøves!! Mer proteiner og mindre fett i forhold til bruk av vanlige mandler, og null sukker – GENIALT! 😀

  8. avatarHarefrøken

    Elsker oppskriftene dine, og er veldig glad for at du fortsetter å legge ut dine kreative matverker! 😉

    Så flinke dere er til å ta bilder «in the moment» med hundene, og ellers! Sitter her å smiler 😛 😛 Bra start på morgenen. De firbente vennene våres er fantastiske!

    Ønsker deg og svensken en fortrylllende helg!! :mrgreen:

    klem 🙂

  9. avatarsynnøve

    GENIAALT! Jeg elsker jo marsipan 😉

    Så utrolig søte.. Jack og kjæresten’…=)=) Ha en goood helg!!

    😀

  10. avatarSilje

    MM laget sånn marispan mange ganger, helt avhengig! =) Så blir det jo en del mindre kalorier i og med at mandelmelet er fettredusert! =) G E N I A L T 🙂 Fint å ha med litt lekker smakelig marsipan til nistemat for å få i seg sunt fett!

  11. avatarHanne

    Det ble sukrin og hi-maize :mrgreen:
    Er litt grønn på en del ting i bloggverdenen, men troooor jeg trykket riktig slik at du får beskjed om at jeg har nevnt bloggen din i et innlegg… Blondie her 😆

  12. avatarMalin

    Så koselig med kjærestebesøk 😀

    Jeg ikke noe fan av marsipan, men prøvde meg på sunne kokosboller her om dagen.
    Egentlig tok jeg meg skikkelig vann over hodet, for gelantin er ikke min beste venn.
    De ble ikke noe fine, men smaken var ikke så verst :mrgreen:

  13. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Gro: Takker så mye for det! Myo-reps er absolutt en fin måte å legge opp treningen på, så det burde du teste ut. Jeg endrer på det nå fordi jeg trenger variasjon, og vil løfte tungt med færre reps.

    Kristine: Ja, det må du gjøre! Bare ikke bli skuffet når du smaker med en gang, den må ‘godgjøre’ seg en stund før den blir myk.
    Jeg tror, uten å vite det sikkert, at du legger et for stort press på deg selv. Jeg har erfart at med en gang man begynner å tenke på favorittmat (da gjerne usunt, fett eller søtt) som forbudt så vil det ha motsatt effekt. Når man går inn for å ikke spise slik og heller ikke har en ‘belønning’ å se frem til så får man lyst til å spise det – og gjør det med dårlig samvittighet. Jeg vet at mange sier at belønning også skal være noe sunt fordi det har kroppen best av osv, men jeg vil fortsatt ha min usunne belønning en gang i uka – med god samvittighet. Jeg vet at dagen (lørdag) kommer, så da blir det motivasjon og viljestyrke på hverdagene (eller sukrin-kreasjoner, hehe).

    Iris: Ja, bedre får man det ikke! 😀

    Harefrøken: Jeg har mye jeg vil teste ut, så jeg fortsetter nok litt til. Men husk at dette er fordi jeg synes det er gøy, ikke fordi jeg oppfordrer til å gjøre absolutt alt sunnest mulig – hver dag 😀
    Ha en fin søndag! Klem

    Synnøve: Den ble veldig god! De er så søte ja <3

    Silje: Ja, også ble jeg så fornøyd over at det smakte som vanlig marsipan! Var litt usikker først, men den ble myk og fin til slutt 🙂

    Hanne: Ikke vet jeg, men jeg leser bloggen din så jeg så det 😀

    Malin: Jeg synes også gelatin er vanskelig, jeg klarer aldri å måle opp det jeg skal ha så jeg vet aldri om det blir som hard gele eller bløtt 😀 Smaken er jo viktigst!

  14. avatarAnonym

    Hei!

    Jeg har et spm om myo reps, jeg tenkte jeg skulle forsøke å kjøre dem, har ikke gjort det før. men jeg lurte på om dukjører pyramide på dem? og eventuelt hvor tungt du kjører, om det er maks på de siste settene eller om det kun er til utmattelse på siste sett?

    Anette F

  15. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hei!
    Jeg gjorde det kanskje ikke helt etter ‘boka’. Jeg startet med et utmattelsessett på 20, deretter 5-5-3-3-2 (som jeg holdt fast alle ukene). Det var kun det første utmattelsessettet som jeg endret på; Uken etter var det nede på 15-16 og med tyngre vekter, uken etter nede på 11-12 og med enda tyngre vekter og så helt ned til 7-8 før jeg startet på nytt igjen.
    Kun 5-10 sekunders pause mellom hvert sett.

  16. avatarAnonym

    Hei Kristine!

    Takk for tilbakemelding! og så bare lurte jeg, når du sier 20 – mener du 20 rep totalt sett første omgang? så, 4 sett med 5 rep ? Jeg har trent en del, men er litt grønn på akkurat dette.. Setter stor pris på svar:-)

  17. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ja, 20 reps på det første utmattelsessettet, deretter færre reps (f.eks 5x5x5x5) uten særlig lang pause.
    Neste uke øker du vektene, men kutter det første settet til kanskje 16-17 før du tar 5x5x5x5. Om du skjønner 🙂

  18. Tilbaketråkk: Mat og shopping | Trening, bodyfitness og fordommer

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @CJ: Du kan bruke begge deler, men pass på at det er det LYSE mandelmelet 🙂 Takk!

  20. Tilbaketråkk: Marsipan for den kostbeviste | Grys kjøkkenskriverier

  21. Tilbaketråkk: Marsipan for den kostbeviste | Grys kjøkkenskriverier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *