Karboblokkere, hva er det?


Phase2 er et spesielt protein som lages av ekstrakt fra hvite hagebønner (Phaseolus Vulgaris på latin), og påstås å kunne hindre at stivelse omdannes til glukose.
(studier utført)
Dette proteinet binder seg til bestemte enzymer i kroppen som fordøyer karbohydrater, og i løpet av omtrent en time skjer en biokjemisk reaksjon som hindrer enzymene i å binde seg til stivelsen og fordøye den. Karbohydrater som spises i løpet av den timen, passerer gjennom fordøyelsessystemet i hele molekyler, ufordøyd, omtrent på samme måte som ufordøyelige fibre fra korn.
Fordi Phase 2 kun nøytraliserer stivelse, hindres ikke fordøyelse og opptak av alle de andre næringsstoffene i maten. Alle vitaminene, mineralene, enzymene og proteinene i karbohydratene tas fortsatt opp på vanlig måte.

Jeg var meget skeptisk i starten, som vanlig  :smile: , men jeg har prøvd karboblokkere ved to anledninger før konkurranse og følte at det hjalp meg på deffen. Jeg har gått til innkjøp av det igjen nå for å ha i noen uker fremover.
Det er ikke noe man skal ta daglig over en lengre periode selv om det er et naturmiddel, det er heller ikke en mirakelkur for å gå ned i fett – det er som med det meste annet kun effektivt ved siden av sunt kosthold og trening.
Det er kanskje mange karbo-fans som rynker litt på nesen av dette, men det er viktig å understreke at ikke alle kropper reagerer likt – dessuten hjelper denne såkalte blokkeringen på å stabilisere blodsukkeret. Det er altså ikke for «å ta knekken på» karbohydrater, men den negative effekten den kan ha på indre prosesser i kroppen i etterkant.

Trening i dag: Kardio og overkropp
40 min tredemølle + 10 min ellipse
Brystpress
Smalt nedtrekk 4×5 (50 kg)
Hantelroing
Cable pullover
T-bar roing 4×5 (50 kg)
Omvendt pec-deck
Sidehev/Linda Fodor-tvist
Sit-ups på ball

Også min store, herlige middag;

Speltlomper smurt med skyr naturell (liker at den har tjukk konsistens), salat og godt krydret svinefilet.
Det ser kanskje ikke mye ut, men det er over 300g svin – noen fordeler skal man ha ved å spare matinntaket til senere på dagen :grin:
Smakte også på den gule fanta-saften og den var god, men det var litt grapefrukt-ettersmak på den.. kanskje de andre er bedre.

16 tanker om “Karboblokkere, hva er det?

  1. avatarHannkatt1

    Jeg sliter fremdeles litt med å se den store nytten i denne typen kosttilskudd. det må vel være vanskelig å tilpasse nøyaktig hvor mye som blokkeres av karboinntaket så man vet egentlig ikke hva man ender opp med med på slutten av dagen med tanke på total kcal konsum.

    er det noe man benytter seg av for å få en økt metthetsfølelse under dietten i og med at man skal kunne spise mer men unngå opptaket?

  2. avatarSunny

    Hei Kristine! Lurer paa hva denne ‘karboblokkeren’ heter paa engelsk? Jeg er bosatt i NYC og ivrig amatoer vektloefter og har nylig begynt aa interessere meg for dette emnet /kosttilskudd, o.l… Tusen takk for at du deler en flott blogg med oss forresten – super interessant aa lese og veldig motiverende!

  3. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hannkatt1: Jeg vet aldri nøyaktig kcal-inntak/uttak (deff eller ei) uansett, det er det ingen som klarer. Det er ikke en stor nytte ved slike naturmidler, men akkurat dette synes jeg har noe nytte – for meg.
    Jeg tar det før enkelte karbomåltider for å unngå noe av opptaket ja, karbo er viktig for energi men ikke blodsukker.

    Sunny: Hei! Det heter kort og godt ‘carb blockers’, eller starch neutralizer om du vil.
    NYC – så heldig du er!! Lykke til videre med vektløftingen 🙂

  4. avatarKristine

    Daten var en ren nytelse :mrgreen:
    Jeg likte intervjuet veldig godt. Ut i fra bloggen virker du som en flott person. Du virker som et jordnært og nydelig menneske, og inntrykket ble enda bedre etter at jeg leste intervjuet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en liten fan og at jeg ser opp til deg 😳 😀

  5. avatarHannkatt1

    Vel man vet gjerne ikke på kalorien men man går jo ut ifra hva daglig kcal forbruk er og så veier man maten deretter. og dette fungerer jo relativt bra. uten å kunne gå etter dette hadde man jo aldri hatt kontroll på dietten.

    joda, man bruker jo det som funker.

  6. avatarkriweb

    Kristine: Såå koselig, min navnesøster 😀 Må si i like måte, du er godjenta!

    Tina: Med hantler; sidehev med strake armer, deretter direkte til ‘fronthev’ (armene rett frem), og så ned.

    Hannkatt1: Vi er nok enige, men snakker forbi hverandre 😉
    Man kan fint ha kontroll på en diett uten å vite nøyaktig inntak-forbruk, nettopp fordi det ikke er mulig. Ja, man kan kontrollere inntaket ned til minste detalj (om man liker det), men å vite nøyaktig hva man forbruker i løpet av en dag er vanskelig. Når man står, sitter, ler, går noen ekstra skritt, løper, jogger, veiver med armene, drikker.. ja, you get the point 🙂
    Phase 2 blokkerer som sagt noe av karbo/stivelse-opptaket, så synes det er fint å ha på deff.

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ida: Det varierer litt. Det hender jeg trener på fastende mage om jeg kun skal kjøre styrke (ingen kardio), men pleier å få i meg noe frukt eller nøtter på jobben et par timer før.
    Jeg prøver for tiden å ha annenhver dag karb/ikke-karb, jeg passer på å spise mye karb de dagene FØR styrke+kardio slik at lagrene ikke er tomme (de blir ikke tømt av å sove om natten).

    Malin: Dritlei faktisk, så nå har det sluttet å snø!! :mrgreen:

  8. avatarStine

    Hei Kristine,

    Jeg har et problem som jeg ikke finner ut av på egenhånd. Jeg har i ca ett år nå holdt meg unna brød, poteter, pasta, etc.
    Spiser hovedsakelig egg, kylling, karbonadedeig, løvbiff av storfekjøtt eller kalkun, frosne grønnsaker, akurk, paprika, ost, skinke, røkelaks/ørret, bacon, bær og kesam.
    Innimellom topper søtsuget seg og jeg må ha en sjokolade, men jeg prøver å holde det til en gang i uken. Ellers drikker jeg et glass ferskpresset appelsinjuice hver dag, litt vann, og en del pepsi max, kanskje halvannen liter.

    Jeg trener en god del, det går litt opp og ned i mengde avhengig av tid og overskudd (jeg er student). Men jeg forsøker å trene annenhver dag styrke og annenhver dag forbrenning. Det blir på det beste 5-6 dager i uken.

    Jeg ønsker å gå ned noen kilo – eller rettere sagt, jeg ønsker å gå ned i fettprosent, vekten er ikke så nøye og jeg er ikke opphengt i den. Men jeg sliter med for mye fett, spesielt på mage og innside lår.

    Jeg føler ikke at noe skjer med det kostholdet som jeg følger, kanskje lavkarbo ikke virker på alle? Tror du det passer best for dem som har veldig mye å ta av? Jeg er 157 cm høy og veier 55-56 kilo.

    Jeg lurer på om du har noe forslag til hvordan jeg bør spise for å se resultater. Har vurdert å kutte ut mye av fettet, men så sier de jo at man må ha fett for å forbrenne fett…? Jeg blir så forvirret av alt jeg hører, og så blir jeg skikkelig demotivert av manglende resultater. Nå nærmer sommeren seg nok en gang, og jeg har så lyst å for en gangs skyld føle meg vel i bikini..

    En ting jeg har reagert på er at når jeg er skikkelig flink til å holde meg unna karbo, så krymper magen. Men spiser jeg litt karbo så eser jeg ut med en gang. Dermed tenker jeg at det ikke er fett som forsvinner, men veske i kroppen. Kan det stemme?

    Håper virkelig du kan hjelpe meg litt, og gi meg en pekepinn på hva som kan fungere. Du er jo så flink til dette med kosthold og trening, du er virkelig en stor inspirasjon!

    Hilsen Stine

  9. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Stine:
    Hei!
    Vi mennesker er flinke til å overvurdere hva andre folk spiser, og dermed undervurdere vårt eget inntak. Det er lett å tro at andre kan spise «så mye de vil uten å legge på seg» eller at man selv «har lav forbrenning».

    Jeg trodde jo selv for et par år siden at jeg spiste mindre enn det jeg gjorde, og kunne ikke skjønne hvorfor jeg sto på stedet hvil. Men så fant jeg ut at jeg spiste det jeg trengte, og vel så det i helgene 😉

    Slik du spiser nå synes jeg høres veldig bra ut, og du får i deg de mengder som kroppen liker og den holder seg derfor på «trivselsvekten» sin. For å gå ned i fett så må man jobbe litt mer, det kjennes at man er i underskudd for å si det sånn.
    For å sette det på spissen så spiller det ikke noe rolle hva du spiser mest/minst av. Du vil gå ned i vekt om du spiser kun en sjokolade om dagen, fordi det er mindre enn du forbruker ila en dag – MEN det er selvfølgelig ikke å anbefale. Hold deg til slik du spiser nå, men i litt mindre mengder.
    Kanskje du skal prøve å kutte ut juicen, og legge til et par kardioøkter à 30 min i uka?

    Det er vanskelig å si noe mer konkret når jeg ikke vet hvor mye du spiser i løpet av en dag.. Vit at alle kan gå ned i vekt/fett, gjør man ikke det så er det fordi man får i seg mer energi (mat) enn man forbruker (aktivitet). Det viktigste grepet slik jeg ser det er det du gjør i forhold til kostholdet.

  10. avatarSofie

    Hej Kristine!
    Jag såg att du körde cardio före styrke. Jag hörde att de gångerna man kör styrke e det bäst och bara göra detta och ta cardio på morgonen eller de gånger man inte kör så hård styrka. Eller att om man ska köra cardio så ska man göra det efter styrkeövningarna, inte före. Hur brukar du göra?
    / Sofie.
    ps. jag älskar din blogg = )

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @Sofie:
    Hej! Jag brukar variera lite på det, jag gör det som passar best den dagen. Jag kör inte morgoncardio, tar det hellre på eftermiddagen. Jag kör oavsett inte något långdistans-kondisionsträning som gör att jag tömmer glykogenlagren på något vis, så styrke efteråt går helt fint. Men, man blir såklart sliten, så vill man ha fullt fokus på styrke kan man köra det först.
    Tack så mycket! 😀

  12. avatarchristine

    Hei kristine!

    Flott side du har!

    Jeg har noen spørmål til deg ang diett og konkurransediett.
    Min plan er å still til høsten dette året, første gang bodyfitness!

    Jeg veier 79 kg og er 173 høy, har utifra en test ca.56 kg muskler på kroppen,fettprosenten er vel litt høyere enn anbefalt vil jeg tro, har trent i vel 2 år nå- har tenkt å begynne dietten i mars, så jeg har omtrent 6 mnd diett – hva tenker du om det? dette er min første konkrransediett- og hvis jeg må ned 20 kg feks…

    og hva vil du anbefale å ligg på ift kcal til å begynne med fra evt mars? fordelt i prot, karbs og fett?

    Takker mye for evt. svar.

    Hilsen Christine

  13. avatarkriweb Innleggsforfatter

    @christine:
    Takk!
    Oj, det er veldig vanskelig å svare på.. jeg aner ikke hvordan du har tenkt til å trene, hvor mye styrke eller hvor mye/ofte kardio. Jeg ville uansett ha startet ganske høyt slik at du har noe å gå på, og slik at du kan kutte litt og litt etterhvert som konkurranse begynner å nærme seg. 6 mnd er lenge. Kanskje et sted mellom 1800-1900 kcal og se an etter et par uker om det gjør noe forskjell på vekt og målebånd. Gjør det ikke det så får du vurdere å gå enda litt lavere på kcal eller øke kardioen.
    Jeg går aldri etter en spesiell fordeling, passer bare på at det er mest protein, måtelig med fett og minst karbo. Men her er vi veldig forskjellige, så du må nesten finne ut hva du trives best med (det er mange som føler behov for karbo før/etter trening hver dag for energi, mens andre trives best med litt mer karbo kun et par ganger i uka).
    Lykke til da! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *