God mat i en glad kropp

Jeg måtte ta noen dagers pause i forrige uke, det har gjort meg godt og nå håper jeg at jeg holder meg frisk fremover. Jeg fikk tatt en god benøkt i går, og i dag en enda bedre økt på overkropp.

Noen mattips fra forrige uke;

Lakseburger
(kjøper ferdiglaget)


Proteinvafler
(Etter at jeg ble så fornøyd med oppskriften for litt siden så har jeg spist massevis, gjerne med kesam+syltetøy og margarin+sukrin)


Tacopai

Paibunn: Cottage cheese, egg, bakepro, hi-maize + litt salt. Inn i ovnen i 10-15 min på 200 grader.
Fyll: Karbonadedeig stekt med krydder, rødløk og hvitløk, champignon, mager kesam og lett-ost. Inn i ovnen i 30-35 min på 225 grader.

Fikk et spørsmål om fettklype, det kan du kjøpe flere steder på nettet. Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte min, men man får tak i en på bl.a E-Bay til rundt 150 kr (søk på fat caliper). Jeg vet ikke hvor det er billigst, men det er sikkert lett å finne ut ved å sjekke flere nettsider. Kanskje noen her vet det?
Det viktigste er hvordan man regner ut selve fettprosenten, altså hvor man legger inn disse målingene. Mest nøyaktig blir det jo flere steder man måler, jeg liker å bruke denne 7-punkts målingen.

 

I dag ble Treningsforum magasinet lagt ut for salg på Narvesen forresten

Tusen takk for alle koselige tilbakemeldinger om intervjuet hittil, det setter jeg veldig pris p
å :smile:

Nå blir det straks kylling-wok til middag og muffins til dessert!

24 tanker om “God mat i en glad kropp

  1. avatarThale

    Står i fare for å gjenta meg selv til det kjedelige her, men: fine Kristine! :mrgreen: Nå fikk jeg lyst til å gå ut å kjøpe meg sportsbh i litt mer fresh farge enn svart 😆

    Bra at du er bedre igjen nå! 😀

  2. avatarMari

    Kunne du lagd ut oppskriftene på proteinvaflene? De så utrolig gode ut. Når jeg lager de blir de alltid så tørre.

  3. avatarlinda

    Hei hei:-) Fulgt bloggen din en stund å tenkte det var på tide med en kommentar. Kjempebra jobbet i fjor, gratulere så masse med alt:-D Lest artikkelen å den var kjempebra, pluss knall gode bilder. Jeg har planer om å debutere i BF i år men ikke før til høsten. Håper du står på videre.

  4. avatarHannkatt1

    Jeez. jeg kunne tatt liv for å hatt en slik kokk som disker opp det ene godteriet etter det andre som også er ypperlig bygger-mat fremfor de samme kjedelige rettene som jeg gidder ta meg tid til å lage.

    den tacopaien så bare helt ufattelig smaskig ut.

  5. avatarRie Aleksandra

    Det er noen virkelig flotte bilder av deg Kristine! Har dere tenkt dere på Fitnessmessen?

    Ble vafler her også i dag, men jeg kan nok ikke si at de ble på noen måte sunne! 😛 Forberedte oss med en heftig benkeøkt, så da var det lov, hehe. Håper at du kan logge noen detaljerte treninger forresten. 😉

  6. avatarDanny

    Mente å lese at du ikke liker skrivefeil jeg, spesielt på deg selv, jeg fant en i dette innlegget =(, heheh.. du får finne ut hvor den er, selv!, heheh =)

    «En litt plagsom kommentar av meg her bare!» hehe=)
    Ha en fin kveld 😉

  7. avatarHanne

    Fikk bladet i posten for en stund tilbake, og synes det var en veldig fin reportasje 😀 Flotte klær også, som Thale ble jeg fristet til å handle noe i litt friskere farger nå!

    Jeg fikk servert taco i form hos en venninne en gang, og det var jo bare knallgodt. Der fikk vi den «usunne» versjonen ala nachos, og jeg har tenkt litt å å lage dette med kesam og magrere kjøtt i ettertid… Lurt å bytte ut skjellene slik! Vi fikk en helt sinnsyk salat ved siden av, med en mengde ingredienser man ikke forbinder med taco (som bl.a. tranebær og pinjekjerner), men det var altså meeeget godt 😀

  8. avatarNina

    Fint bilde av deg;)
    Den tacopaien kunne jeg tenke med å prøve, hvor mye brukte du av de forskjellige ingrediense i bunnen?

  9. avatarTina

    Du er bare definisjonen på råflott du da!! 🙂

    De proteinvaflene kunne jeg også tenke meg oppskriften på!!

    Og så et lite spm: Har du hatt «problemer» med væskeretensjon? Er det enkelte ganger du føler at du samler på mer væske enn andre, og vet du da hva dette kommer av? Hva med feks før konkurranser, hva gjør du for å eliminere mest mulig vann?

    Takk for svar 🙂

  10. avatarmodellbody

    Nam så masse godt!:) Prøvde å lage tacopai i dag selv, meeeen av en eller annen grunn (mest sannsynlig kokkeegenskapene mine) ble den ikke seende så god ut, sikkert ikke smakende heller:P hehehe
    Hvor mye av hver ingrediens har du så i bunnen… ?XD

    Og, du ser; som alltid…, Super Fresh ut!!

  11. avatarBerit

    Hei du! Har akkurat begynt å lese bloggen din og jeg syns du har den vakreste kroppen jeg noen gang har sett. Streber mot målet selv, men det er langt igjen tho.. Lurer på om du gidder å hjelpe meg meg kosthold og hva en bør spise når man bygger muskler? Spiser lite karbo nå, men vet ikke om det er så lurt. Er flink i å få i meg proteiner da. Svar meg gjerne på mail, fant ingen mailadresse på deg, så skreiv bare her.

  12. avatarLisa

    Hvor får du kjøpt lakseburger? Og hvor mye hadde du av hver ingrediens i tacopai bunnen? Den så fantastisk god ut!=) Kjempeinspirerende at du kommer med slike oppskrifter. Kom gjerne med flere!=)

  13. avatarkriweb

    Thale: Takk! *klemme*
    Farger frisker opp ja, men oransje er nok ikke min farge 😆

    Mari: Oppskriften finner du på høyre side her, på innlegget som heter «proteinbakst»

    Linda: Hei! Så koselig, tusen takk. Det ser ut som du har et godt utgangspunkt, flotte skuldre! Masse lykke til mot konkurranse 🙂

    Hannkatt1: Mjiao! Jeg begynner å få dreisen på matlaging 😀 Men dette tar ikke lang tid, så bare å sette igang!

    Rie Aleksandra: Takk! Jeg vet ikke enda, den helgen er det både jubileum, valentines, morsdag og fastelaven.. puh! Men det hadde vært gøy, skal du dit?
    Ekte vafler er fullt lov etter en benøkt :mrgreen:
    Skal få til mer treningslogging, og kanskje noen treningsbilder etterhvert.

    Danny: Hyyl, dust :mrgreen: Hvor er så denne feilen?

    Hanne: Synes du, tusen takk! 😀
    Pinjekjerner hender det ofte at jeg lurer inn i salaten, uansett hva jeg spiser.. men tranebær?? Tja, hvorfor ikke.. det er mye som høres rart ut, men som faktisk er godt. Hadde bl.a aldri trodd at jeg skulle like banan eller eple i wok 🙂

    Robban: Når man får målt fettprosenten med kaliper av en proff så kan det være opptil 98% sikkert, men det er det nok ikke når man måler selv. Dessuten kan det variere alt ettersom hvem som «klyper» fettet, væskeansamling i huden osv. Det viktigste er at man måler på samme side av kroppen hver gang, og helst få hjelp av samme person hver gang. Selv om selve tallet kanskje ikke er helt nøyaktig, så får man om ikke annet fulgt med på utviklingen.
    Hi-Maize får du kjøpt på helsekostbutikker som Life, Sunkost o.l eller på http://www.sukrin.no

    Nina: Takk!
    Jeg målte ikke eksakt dessverre.. men mener å huske at det var nesten 1 boks cottage cheese, et egg og ca 50g bakepro og ca 30g hi-maize

    Therese: Tusen takk for info!

    modellbody: Gikk inn og så på ditt pai-eksperiment nå, og det ser ut som du kanskje har glemt egg i paibunnen din? Egg fungerer som bindemiddel og vil holde bunnen sammen – med vann vil det nesten alltid gå i oppløsning.
    Neste gang får du det til 😀

    Berit: Hei! Mitt råd er kort og godt, spis godt med mat og ikke ta lange treningspauser. Da jeg startet å trene for snart 2,5 år siden så tenkte jeg overhodet ikke på deff, diett eller å gå ned i fettprosent. Jeg trente fordi jeg synes det var gøy og styrketrening formet kroppen min i en grad jeg ikke trodde var mulig – nybegynnerfremgang er det beste 😀
    Med karbohydrater orker du å gi mer på styrkeøkten, så ikke unngå det – spesielt ikke etter før/etter trening.
    Proteiner er bra, men det viktigste ved muskelbygging er selve treningen – gi jernet! 😎

    Lisa: De kjøper jeg på coop x-tra! Tror jeg har hørt noen som har funnet det på rema og.
    Har ikke nøyaktig oppskrift, men se svaret litt over her 🙂

  14. avatarTina

    Du er jo bare definisjonen på RÅFLOTT!! :))

    De der proteinvaflene kunne jeg tenke meg oppskriften på selv!! 🙂

    Og så et spm: Har du noen ganger «problemer» med væskeretensjon? Har du i såfall noen formening om hvorfor det skjer, og hva gjør du for å kvitte deg med overflødig væske? Og hva med før konkurranser o.l, noen «stalltips» for å se så «tørr» ut som mulig»? 🙂

    På forhånd takk for svar! 🙂

  15. avatarBerit

    Bør ideelt sett gå på deff hele tiden for å se best ut? Hvordan er egentlig dette der? Og hva er noe man absolutt ikke bør spise når man deffer?

  16. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Anonym: Ja, det er absolutt en godkjent (og velsmakende) sunn versjon i mine øyne – spesielt med noe godt syltetøy e.l oppå 🙂

    Tina: Takk for det 😳
    Oppskriften finner du under innlegget «proteinbakst», ble postet for et par dager siden.
    Ja det hender jeg samler væske og det kan være flere grunner til det; den-tiden-av-måneden, stress, mye kardio, mye salt, mye karbo osv. Jeg pleier da å ha en dag uten karbo, mye protein og med mye drikke på dagen (grønn te) slik at mye kommer ut igjen og det pleier å hjelpe.

    Det er flere måter å gjøre det på, men før konkurranse drikker jeg store mengder med vann/proteinshakes i 5-6 dager for så å kutte ut et døgn før selve dagen. (Da er det heller ikke noe saltholdig mat eller kardio).

    Silje Mariela: Åh det var hyggelig, takk!! Ha en fin uke du og!

  17. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Berit: Hva? Nei, absolutt ikke. Det spørs hva man mener med å se best ut, men det viktigste er at man trener og spiser sunt – et slags vedlikeholdsnivå når man er der man ønsker å være, kroppen vil fortsette å utvikle/forme seg. Man skal og bør ikke ha et konstant kaloriunderskudd over lengre tid.
    Når man går på deff handler det om å spise mindre enn man klarer å forbruke, matvarer med høyt kaloriinnhold vil derfor være smart å kutte ned til én kveld i uken som «kos».

  18. avatarBerit

    Hmm.. interessante greier. Jeg har starta 2010 med å være supersunn og akter å holde det slik. Leste akkurat innlegget «min deff» etter jeg skreiv forrige innlegget og der fikk jeg en del svar. 😉

  19. avatarRobban

    Jo läste runt lite så blir till att sätta flickan min på calipermätarkurs. Tanken är att se åt vilket håll det går åt. (för hoppningsvis neråt). Tack för webtipset.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *