Har du kontroll?

«Jeg har kontroll på hva jeg spiser»

Det er mange av oss som faktisk har dette, uten at man trår over den hårfine grensen hvor man lar seg styre eller blir veldig ekstrem (bl.a ortoreksi). Det er mange som har en god oversikt over sunne matvarer, bedre alternativer og hva mat skal og kan gjøre med kropp og humør. Om man skal ned/opp i vekt eller holde et vedlikeholdsnivå så både skjønner man og gjør det på en grei måte og tar tiden til hjelp.

Det er også mange som ikke bryr seg noe særlig om å ha denne kontrollen, jeg var slik før og levde lykkelig uviten -det er i og for seg ingenting galt i det så lenge man holder seg aktiv og vekten stabil. Problemet kommer om og når man etterhvert blir misfornøyd med formen sin og helsen begynner å bli skranten.

Noen har aldri hatt kontroll på matinntaket, hverken den ene eller andre veien, og innser det kanskje for sent slik at veien tilbake blir lang og nesten føles uoverkommelig.

Det finnes også de som tror de har kontroll, men hvor realiteten snarere er tvert om. Maten kontrollerer tankegangen din og livet ditt, det overtar for mye og blir en besettelse/forstyrrelse.

Som dere skjønner er vi alle forskjellige, og det finnes helt sikkert mange som har en kombinasjon av alt dette, kanskje til og med varierende fra dag til dag.
Jeg tror det er mange som starter med å ta kontroll over kostholdet sitt, men som ender opp med å miste all kontroll. For mye av det gode er aldri bra, det vil i det fleste tilfeller ende opp med motsatt effekt av det som var opprinnelig tiltenkt.

Så hvordan tar man kontrollen?

– Ikke spis matvarer du ikke liker bare fordi det er sunt.

– Ikke ha dårlig tid – å gå ned for mye i vekt med for lite mat over kort tid er aldri noen god løsning.

– Spis de antall måltider som passer deg best, uansett når på døgnet det er. Det er HVA og hvor mye du spiser som er viktigst.

– Lær deg gjerne hva de forskjellige matvarer inneholder – men dropp veiing, telling o.l, ha heller en overordnet oversikt i hodet.

– Ikke stemple matvarer som «forbudt» – kall det heller kosemat/lørdagsgodt og nyt det etter en tøff treningsuke.

– Ikke ha for høye krav til deg selv, se på din egen fremgang og ikke sammenlign med andres mål eller bilder.

– Om du merker at fokuset på sunn mat, oppskrifter, dietter osv blir et ork – ta en pause fra tankekjøret.
(Med mindre man skal konkurrere så er det ingen mening å følge et så strikt regime som går utover psyken).

Det finnes sikkert mange måter og et svar er kanskje ikke riktig for alle, men dette er mine «regler» som gjør at i hvert fall jeg holder en god kontroll.
Mange av dere gjør nok dette allerede og har ingen problemer, men for andre vil det kanskje være vanskelig.

Når det er sagt så er faktisk det å slippe opp kontrollen til tider noe av de viktigste man gjør.

«Control is never achieved when directly sought after. It is the surprising outcome of letting go.»

11 tanker om “Har du kontroll?

  1. avatarAnnbjørg

    Bra skrevet!
    Min erfaring er at når jeg prøver å ha full kontroll, så mister jeg all kontroll…hehehe. Har etterhvert lært meg et og annet om den gyldne middelvei.
    Veier du ikke maten på konkurransediett heller?

  2. avatarTreningenmin

    Herlig lesing! Syns det er fint at dette er skrevet av en person som har fått gode resultater av trening og kosthold. I tillegg liker jeg det du sier ang frokkost, at man ikke nødvendigvis ikke behøver spise det om man ikke klarer så lenge man får i seg nok resten av dagen. Har alltid hatet å spise frokost men alltid fått høre at frokost det MÅ man spise! Takk Kristine! 🙂

  3. avatarRie Aleksandra

    Dette innlegget er et godt eksempel på hvorfor jeg følger bloggen din Kristine. Du tar stadig opp viktige temaer innen trening og kosthold, og er en god rollemodell for andre. 🙂

    Ellers er jeg hjertens enig, og tror at selve essensen i et bra kosthold handler om å få et bevisst forhold til mat. For meg hjalp det enormt å gå på diett i en kort periode, og veie alt jeg spiste, samt telle kcal. Jeg fikk et veldig bevisst forhold til det jeg puttet i meg (og det var både alkohol, sjokoladepudding, is og annet i den perioden!), og nå har jeg en god oversikt over mengde og energiinnhold i kostholdet mitt. Telling og veiing tror jeg ikke er sunt i lengden, men det er sikkert de som klarer det også fint.

    All honnør for et konstruktivt innlegg!

  4. avatarRobban

    Bra skrivet där.
    Jag förvånas ofta över folk som säger dom tex inte har tid att äta sunt. Ren okunskap i mina ögon då det tar lika lång tid (om inte mindre) att laga nyttig mat. Sen finns det så många suplement till onyttiga råvaror att ta till vid matlagning.

    Blir det oslo GP till våren föresten?

  5. avatarkriweb

    Annbjørg: Det har jeg erfart og, man bare lurer seg selv 🙂
    Nei, ikke på deff heller – jeg fører en ca beregning i hodet

    Treningenmin: Bare hyggelig! Jeg er ikke for at folk skal kutte ut frokost om de liker det, heller opplyse om at det ikke er nødvendig 🙂

    Rie Aleksandra: Takk!! Det var hyggelig.
    Jeg startet også med å veie noe av maten for å vite sånn nogenlunde hva forskjellige porsjoner inneholdt, men kuttet det raskt ut da jeg følte at jeg hadde lært det viktigste 😀

    Robban: Tack! Ja, det tar som oftest mindre tid – det kjennes i alla fall så.
    Jag hadde noen tanker om det, men i og med at sweden gp ble avlyst blir det nok ikke tävling här i Norge.

  6. avatarAnonym

    ❓ Fint innlegg. Jeg sliter selv med jo-jo vekt og overspising. Rett og slett «binge eat». For ca 1 år siden var jeg veldig fornøyd med meg selv-tydelige muskler og slank. Nå har jeg gått opp 15 kg og HATER kroppen min. Prøver sakte, men sikkert å ta kontroll igjen. Jeg VET jo hva som er sunt-og elsker grønnsaker ertc. Spiser sunt 90% av tiden, men får altså slike spiseanfall.
    Det jeg lurte på var egentlig. Hva er eggehvitefluff? Disse marengsene dine av eggehvite og sukrin kan vel ikke inneholde mye kalorier? Kan det være OK å spise når jeg blir desperat? Da får jeg jo også i meg proteiner.

  7. avatarVidar

    Har vel en type kontroll på hva jeg spiser, da jeg som regel følger et mønster i kostholdoppsettet mitt. Antall kalorier jeg får i meg har jeg derimot ikke kontroll på

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Anonym: Å si at du skal slutte med slike spiseanfall er kanskje lettere sagt enn gjort (selv om det såklart er det beste), jeg ville heller ha startet med å unngå de verste matvarene. Det er da eggehvittefluff kanskje kan være til hjelp? Det er rett og slett eggehvitter som piskes stive/hvite sammen med sukrin eller annen søtning. Jeg pleier ofte å røre inn litt sjokoladeproteinpulver – da blir det ekstra søtt og veldig kvalmende :mrgreen:

    Vidar: Det høres jo bra ut, trenger ikke å vite nøyaktig kaloriinntak så lenge man holder den vekt og form man ønsker

  9. avatarAnonym

    Takk svar. Eggehvitefluff skal jeg prøve. Jeg har egentlig ikke hatt spisekick på 7uker nå-så det går sakte framover.

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Det er godt å høre, et steg av gangen er alt man kan (og burde) gjøre 🙂

    Jag menar at det inte blir tävling för mig, oslo gp blir det oavsett! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *