Motstå «the marshmallow»

The marshmallow test

I 1970-årene utførte en psykolog ved navn Walter Mischel et eksperiment som involverte en gjeng fire-åringer. Han plasserte hvert barn i et rom hvor de satte seg ved et bord. Foran dem var en marshmallow. Mischel kom da med et tilbud til hvert av barna; de kunne velge å spise marshmallowen med en gang eller vente et par minutter og få en til. Nesten alle bestemte seg for at de skulle vente. Mischel forlot deretter rommet i tjue minutter.

Mens noen av fire-åringene var i stand til å motstå fristelsen i inntil femten minutter, var det noen som kun holdt ut i mindre enn ett minutt. Andre bare spiste den så snart Mischel forlot rommet.

Dette var en test av selvkontroll. Dersom barnet ønsket å oppnå målet om å motta en marshmallow til, så måtte det midlertidig ignorere sine følelser og utsette tilfredsstillelse noen få minutter. Denne studien viste at noen barn i tidlig alder var mye bedre på dette enn andre.

I det virkelige liv
Det jeg fant interessant er hvilke strategier de vellykkede barna brukte for å takle eksperimentet. De holdt seg distrahert; Dekket for øynene, lekte med hendene sine, eller bare gikk inn i en trance-aktig tilstand der de syntes å være tapt i tankene sine. Deres oppmerksomhet var andre steder.

Den mislykkede strategien for barna som ikke klarte det var det fullstendig motsatte; i hovedsak var de helt fikserte på marshmallowen, som om de prøvde å stirre den ned i senk. De bekjempet fristelsen aktivt.

Hvordan kan man overføre dette til de ulike strategier som brukes av fitnessutøvere?

Når noen mennesker er på diett, så er de hele dietten. De behandler det som en fulltidsjobb og de er på treningsstudioet hver dag, noen ganger to ganger om dagen. Deres diett er omhyggelig planlagt og måltidene er nøye fordelt hele dagen. De er de som er fikserte på marshmallowen.

Andre tar en mer balansert tilnærming. Kosthold og trening er en del av livet deres, men det er i god harmoni. Det er de som prøver å glemme den marshmallowen. Det er bakgrunnsstøy for dem.

Hvis du er altfor fiksert på marshmallowen vil du spise den før eller senere. I denne sammenhengen betyr det at du vil ødelegge din diett og /eller trening, bli utbrent og miste all motivasjon. Jo mer fysisk og mental energi du investerer i trening og kosthold, jo mer sannsynlig er det at du mislykkes.

Og det er derfor noen av de travleste menneskene er de mest vellykkede når det gjelder å nå sine kroppslige mål. De har andre ting å tenke på.

Skrevet av Martin Berkhan – Hele innlegget finner du her: The marshmallow test

Det er klart at fokus, og både mye og hardt arbeid må til for å forme kroppen sin i den grad man ønsker, men jeg opplever at det må være i kombinasjon med livet – ikke hele livet. Andre opplever kanskje det stikk motsatte.
Om målet blir for altoppslukende er det lett å stirre ihjel fristelsene, senk skuldrene og fokusér på balanse.
Jeg synes det var godt skrevet, men kanskje noen som er uenige?

11 tanker om “Motstå «the marshmallow»

  1. avatarHanne

    Jeg er ENIG. 😀
    Dette er faktisk noe jeg har tenkt på en hel del selv, at jo mere jeg har å gjøre, jo lettere går dietten (så lenge jeg likevel får spist nok og riktig mat). Mange tenker umiddelbart på neste måltid etter å ha spist, og tar hver dag i slike etapper.. Det kan jo være greit nok det, men da blir det jo en fulltidsjobb 😮 (Har vært der selv, så jeg vet hva jeg snakker om :lol:)
    Selvfølgelig vil jo ulike ting fungere for ulike mennesker, og noen nyter dette intense fokuset og stålkontrollen..Det har jeg også fått kjenne på, og jeg liker det litt selv, men følelsen av at ting «går av seg selv» mens du driver med andre oppgaver, det er myyye bedre 😀

  2. avatarRie Aleksandra

    En veldig godt skrevet artikkel. Jeg har lest om den testen før, og synes at den beskriver godt hvordan folk er forskjellige. Men jeg visste ikke fra før av hvordan de som ventet, holdt seg distraherte, og det var ganske morsomt å få vite! Jeg kan også si meg veldig enig i måten man gjennomfører et prosjekt som krever viljestyrke; om det er å gå på diett eller slutte å røyke feks. Har man tankene andre steder, er det lettere å ignorere det man ønsker å ignorere. Jeg gikk på en mini-diett i fjor (kun 1 mnd, ned fire kg), og syntes det var overraskende enkelt, fordi jeg gikk ikke rundt og tenkte på all maten jeg «gikk glipp av». Jeg fokuserte heller på hva som var bra med det jeg spiste, og hvor fint det var å få inn litt variasjon! 😉

  3. avatarHilde

    Dette kan jeg virkelig kjenne meg igjen i. En tiltaksløs dag er full av fristelser som må overvinnes i forhold til en travel dag. Det er mye bedre å la ting gå av seg selv, som Hanne sier.

  4. avatarAnonym

    Jeg er også fuldstændig enig! 💡 Jeg har oftest haft vældigt travlt med arbejde op til konkurrencer og er blevet kritiseret for at ikke at tage fri og fokusere mere på træningen og diæten, men det er når jeg har travlt at jeg kører min diæt bedt, hvis jeg har fri går jeg hele tiden og venter på at jeg skal spise mit næste måltid 😀 Og jeg er nået i mål hver gang!

  5. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Takk for innleggene deres jenter 🙂
    Jeg er sånn selv; får jeg for mye tid mellom hendene så fokuserer jeg ofte på ting jeg ikke burde. Tiden går mye fortere når man er opptatt, og jeg prøver i hvert fall i den grad jeg klarer å oppnå målene mine uten å gå på veggen av tanker, bekymringer osv.
    Livet skjer akkurat nå, man kan ikke planlegge hvert eneste minutt.

    Nei 😆 Men antall besøkende stemmer jo ikke..

  6. avatarSolfrid

    Er utrolig enig! Merker det så godt selv når jeg ikke er opptatt med noe, at «marshmallowen» blir vanskelig å motstå.

  7. avatarKristine

    Solfrid: Ja jeg synes også det er lettere å glemme «fristelser» som står i veien for å oppnå et mål om jeg ikke overanalyserer og fokuserer på det/dem.

    Christina: Hehe.. det er det mange som er, og til tider meg selv – men det som er bra er at du nå vet at du må prøve å få fokuset over på andre ting. Snu ryggen til marshmallowen – i hvert fall på hverdagene 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *