Bli mett med rett valg

Noen enkle tips å følge om man vil minske kaloriinntaket:

– Velg massevis av grønnsaker fremfor mindre porsjoner pasta, potet, ris mm – ta gjerne et søk på nettet om man er lei av de samme gamle, det er altfor mange grønnsaker vi glemmer.

– Velg stivpisket eggehvitter fremfor fløtekrem til diverse bakst, kaker, desserter o.l – gir «kremaktig» og luftig konsistens.

– Velg kesam, CC og skyr fremfor vanlig yoghurt

– Velg produkter som ikke er tilsatt sukker – enkleste måten å få bort unødvendige kalorier på

– Velg alltid de mest proteinrike produkter om du står mellom flere valg av samme matvare

Videre er det greit å tenke på:
Om man velger mange, mindre porsjoner om dagen: kan det være smart å fylle på mat på en mindre tallerken eller spise med en mindre skje – bruker lengre tid og man lurer øyet til å tro at det er mer enn det virkelig er.

Om man velger få, større porsjoner om dagen: Vær ikke redd for å gå noen timer uten mat, forbrenningen stopper ikke opp – nyt de store porsjonene på en stor tallerken :mrgreen:

Variasjonene innen disse tipsene er mange, og man kan bryte mange av de ned mer detaljert. Som f.eks anbefalingen om grønnsaker, her kan du igjen eksperimentere med form og farge. Spis de som de er, kok/stek, smaksett med forskjellige krydder, mos dem, dip dem osv. Det viktigste er at man først tar et bevisst valg på kostholdet, og så kan de uendelige mange måtene å spise det på utforskes.
Å spise sunt er hverken kjedelig eller vanskelig når man oppdager hvor godt det er!

Forresten; kjedelig at Sweden GP har blitt avlyst, liten sport med (for) lite midler. Håper det uansett blir bra på Oslo GP, kanskje flere vil delta der nå?

13 tanker om “Bli mett med rett valg

  1. avatarHK

    Hei!
    Jeg har et lite spørsmål angående proteiner. Har hatt lyst til å prøve dette en stund, men har blitt fortalt at man blir mye større og breiere av å ta proteiner. Stemmer dette? Mitt mål er å stramme opp kroppen litt, bli slankere og få litt mer definerte muskler. Har derfor ikke så veldig lyst til å bli veldig mye større.. (vet at muskler veier mer enn fett, så vekten kan godt gå opp så lenge kroppen går ned) 😉

    BTW må si at bloggen din er virkelig flott!! Digger de oppfinnsomme oppskriftene du legger ut. 🙂

  2. avatarMalin

    Hvor kommer de fra egentlig, alle disse mytene om forbrenningen? 🙄
    Det er jo så innprinta hos folk at at man må spise små måltider hver 3.time slik at man ikke ødlegger forbrenninga.
    Jeg har foreslått periodisk faste til de jeg kjenner som ikke liker å spise frokost, men nei det går jo ikke… 😎

  3. avatarNina Marie

    Hallo:)

    Kjempemange gode tips.
    Anbefaler også å sjekke ut TINE’s nye produkter YT(se yt.no). YT er en serie med mat og drikke før, under og etter trening, laget i sammarbeid med olympiatoppen:) Har smakt noen av produktene, og de var veldig gode:)

  4. avatarLinn

    Mange bra tips, Kristine! 😆
    Det med periodisk faste er genialt, men som Malin også skrev; Ingen som tror deg når du anbefaler det videre… Folk har i gjennom mange år hørt at forbrenningen stopper opp om man ikke spiser regelmessig. Men det er jo bare tull! Det eneste som faller om man ikke spiser så ofte er blodsukkeret! 😉

  5. avatarHanne

    Blodsukkeret faller strengt tatt heller ikke siden vi har et finfint reguleringssystem for dette 😉

    Gode tips, Kristine! Jeg har i grunnen spist rent og sunt i årevis, men etter et år med lite trening (og etter å ha blitt samboer) er det skummelt å se hvor fort ting kan skli ut. Da er det godt å bli minnet på de store linjene og de ENKLE tingene man bør tenke på 😀

  6. avatarYvonne

    Takk for det, trur jeg skal benytte meg av bloggen din ofte spess nå som jeg snart skal gå på deff, spess den eggehvitemosen din. Nam.. Håper du får en strålendes dag, å at stikkingen din går til topps. 😛

  7. avatarAnnbjørg

    Jeg har også begynt med IF, og lurer på en ting: Faste 18 timer og spising 6 timer, er det «all there is to it»? Spiser selvfølgelig sunn middag og kvelds. Leste at du som oftest trener på tom mage, mens noen steder leser jeg at det er viktig med et lite måltid en stund før trening selv med IF. Kan du utdype litt? 🙂

  8. avatarTherese

    Vetu hva – nå var du en reddende engel!

    Jeg fikk en ellipsemaskin til jul og har slitt utrolig med den med at den lugget og håndtakene sto helt feil(de gikk inntil kroppen min hele tiden osv:P). MEN så husket jeg at du hadde, og fant ut at det var lik – så jeg søkte opp og fant dette innlegget

    http://www.kriweb.no/?p=1365

    satte venstre håndtak til høyre og høyre håndtak til venstre og nå er den helt fin!:D
    Morgencardio(helvete) er reddet!

  9. avatarKristine

    Line: 😀

    HK: Proteintilskudd skal kun komme i tillegg til mat de dagene man ikke får i seg nok av det, det er ikke et middel for hverken strammere kropp eller mindre vekt. Det viktigste for deg er å trene og variere med styrke og kondisjon, og kutt ut det fete/søte usunne 😉
    Og nei, man blir ikke stor og brei av proteiner – tvert imot. Det som gjør en muskel større er hard trening over lengre tid, men når det er sagt så får man ofte en «mindre» /strammere kropp da fettet brennes og muskler tar opp mindre plass.
    Og takk! 🙂

    Malin: Det er nok noe som kommer til å henge igjen lenge dessverre, i hvert fall når jeg ser at flere bloggere skriver det om og om igjen. Man må jo følge en «fasit», ingenting annet går!
    Neida, men når det er sagt så tror jeg mange har fått opp øynene for dette, flere jeg kjenner (som står opp før fuglene) har begynt å vente med å spise til lunsj, færre men større måltider om dagen, og de er lettet, mette og glade 😀

    Anonym: Jeg ble sjekket opp på et treningsforum 😆

    Nina Marie: Hei! Jeg tittet på produktene, kjempebra at de lager slikt til idretts- og sportsmennesker, men tror jeg holder meg til kesam og skyr 🙂

    Linn: Jeg synes også det er genialt – og at jeg ubevisst har gjort det i mange år nå uten å få dårlig samvittighet for at jeg har «ødelagt» noe, tvert imot faktisk 😀

    Hanne: Det er heller flere ting som øker; forbrenning, regulering som du sier, konsentrasjon for min del, og selvfølgelig sultfølelsen mot slutten.. 😈 – men alt dette er både en vanesak og individuelt.
    Jeg vet godt hvordan det er, så best å holde det enkelt 😉

    Yvonne: Det må du gjerne gjøre, kommer til å fortsette å blogge mye god mat som fint kan spises på deff 🙂

    Annbjørg: Jeg følger nok ikke alle prinsipper til all tid, så jeg pleier ikke å kalle meg en IF’er 🙂 Jeg sier heller at jeg faster om morgenen, det er det.
    Det er flere studier som sier at fastende trening kan føre til økt muskelvekst (http://www.springerlink.com/content/w8712615714k8150/), men det er også noen som sier at proteiner (ikke karbs) før trening øker forbrenningen. Det er altså mange måter å perfeksjonere det på, men jeg ser ikke den store hensikten da det er snakk om marginale forskjeller. Det viktigste er at man trener tungt og riktig, og spiser/ikke spiser det man føler for i forkant.
    Jeg inntar ofte frukt før trening de dagene jeg har «tunge» dager, men skal prøve å bytte det ut med noe proteinrikt istedet.

    Therese: 😆 Godt å vite at man har gjort en feil, at man ikke har blitt «for stor» og bred for en liten maskin – som for øvrig er veldig god å ha!

  10. avatarThale

    Jeg skulle ønske jeg passet til periodisk faste! Krever jo mye mindre planlegging. Men kroppen min syntes ikke det var noen god ide. Jeg var ikke spesielt morsom å være sammen med de 5 morgentimene jeg måtte gå rundt med gnagende sult heller 😆

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ja jeg synes det er veldig enkelt (og godt) å spise 3 litt større måltider.
    Jeg var også sulten noen timer etter at jeg sto opp før, men har lært å takle det. Det er en vanesak som med alt annet, men uansett ikke noe som passer for alle 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *