Grønn grateng

Jeg har fått matlagningsånden over meg, så jeg nyter, lager og dokumenterer så godt jeg kan – det pleier ofte å gå i perioder på hvem som lager mat her.

I dag ble det blomkål- og brokkoligrateng med mager kjøttpølse. (Ikke omvendt, for grønnsakene er og bør være viktigst og ta størst del på tallerkenen).

1 kg (2 poser) fryst brokkoliblanding legges i ildfast form
Hvit saus lagde/kokte jeg opp med ca 2,5 dl melk, 1/2 ss maizena, 1/2 ss bakepro, litt salt og muskat.
Lett-ost oppå toppen og inn i ovnen på 180 grader i 45-50 min.

Krydre med et godt krydder (jeg liker piffi) og ha mager kjøttpølse til, nam!

Om man ikke orker eller vil vente litt med neste måltid (som for min del ofte er noe «søtt») så er det lurt å ha noe annet liggende. Jeg har mitt eget lille søtningslager.

Selv om man er fysen på noe søtt like etter middag, så kan man fint vente litt med dette måltidet – man er jo egentlig mett! Dette hjelper ihvertfall meg, så da slår jeg dessert og kveldsmat sammen i ett. Jeg liker store måltider :grin:

Det var noen som spurte om hvilke gensere jeg fant, og det er disse. Bare store størrelser igjen, men det passet meg helt fint da jeg ville ha dem oversized.


N
å er jo vinterklær byttet ut og vårkolleksjonen kommet inn allerede :shock:
Med denne sprengkulden som er meldt fremover og det faktum at jeg bor i et kuldehøl, så blir det fortsatt store varme klær på meg. Orker ikke å tenke på små tynne klær engang, det er jo leenge til våren.. sukk.

Nå blir det dessert, for tiden går det mest i mager kesam med sukrin+sjokoprotein og valnøtter

9 tanker om “Grønn grateng

  1. avatarMalin

    Mmm, snadder!!
    Jeg har fått litt dilla på blomkål, og hadde det faktisk selv idag. Men som en «potetmos» Moser blomkålen, har i litt smør, salt og pepper. Voila :mrgreen:

    Jeg var inne på hm.com, å der har bikinisalget begynnt 😯

  2. avatarAnonym

    Heei:) Kan du ikke hjelpe meg? Går ikke ned i vekt:( Kan du gi meg noen tips på hva jeg kan spise og hvordan jeg bør trene på mølla for å gå ned?Har også manualer og vektstang. vil gå ned 5 kg før sommeren:) Hadde satt stor pris på det!! Mvh fortvilet jente

  3. avatarHanne

    Fikk Ellos-katalogen i posten her om dagen, og tok meg selv i å se på både bikinier og strandkjoler 😯 BRRRR!!
    Nei, det er såvisst ikke tiden å bytte ut garderoben, men man kan jammen være glad for at alle vinterklærne allerede er på salg. Så det var 30% på dunjakker hos g-sport i dag, og angrer nesten på at jeg ikke kjøpte meg en ordentlig dynejakke 😆

    Det. Er. Kaldt!

  4. avatarRie Aleksandra

    Den nederste genseren var griselekker!

    Ang. piffikrydder så er det min store svakhet. Et produkt som er fullt av smaksforsterker, men jeg klarer bare ikke å kutte det helt ut. Hver jul MÅ jeg ha mammas hjemmelagede kjøttrull med piffi og rødbeter. Mmmmm. 😉

  5. avatarMadelein

    Du er så utorlig inspirerende!! Skal prøve å lage den Gratengen din i dag, og ha den til torsk!:)
    Går du på diett som ikke innebærer noe særlig karbohydrater for å holde nede fett% eller spiser du det også:) Ser du bare har grønnssaker og pølse til middagen din, sååå:) Nysgjerrig blir man vet du…!

  6. avatarMarly

    Vårkolleksjonen kan bare gå å LEGGE seg! Jeg har finni fram varmedressen jeg, og trasker stolt gjennnom sentrum på vei til jobben.. 😀 Ja jeg ser ut som en teletubbie- men jeg ankommer da i hvertfall jobben varm og lykkelig framfor halvdø. Fine gensere btw!

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Lillian: Jeg synes det var kjempegodt, anbefaler å prøve

    Malin: Ja det er kjempegodt! Skulle ha skrevet ned alt et sted, jeg glemmer ofte alle de gode mulighetene med grønnsaker 🙂

    Hanne: Ja det må du gjøre, veldig godt var det 😀

    Anonym: Man pleier ofte å si at man burde få i seg ca 500 kcal mindre enn det man forbruker om dagen.
    Det viktigste er at du ikke spiser usunt på hverdagene, kun begrenser eventuelt søtt til litt kos på en valgfri dag – f.eks lørdag. Spis gjerne masse grønnsaker, laks, karbonadedeig, cottage cheese, havregryn o.l.
    Videre er det vanskelig å gi mer konkrete råd da jeg ikke vet hvordan du trener eller spiser.

    Hanne: Jeg har handlet en del på ellos, og nå føler jeg at de terroriserer meg med mail, tilbud og kataloger 😆 Katalogen gikk i søpla.. orket ikke å se igjennom vårnyhetene, brr.
    Jeg skal se om jeg finner meg noen varme vinterstøvler på salg tenkte jeg.

    Rie Aleksandra: Den er kjempegod, skulle vært knapper på bare. Jeg får sy på selv, kremt.. om jeg klarer.
    Piffi er godt, en liten dæsh gjør vel ingenting 😀

    Madelein: Det er det som er så godt med grønnsaker, det passer jo til alt! Håper det smakte 🙂
    Grunnen til at jeg generelt sett spiser lite karbohydrater til middag er fordi jeg ikke er veldig glad i ris, pasta o.l, og fordi jeg ikke blir like mett av det. En porsjon med ris er så mye mindre enn en porsjon med grønnsaker (om det skal inneholde like mange kcal). Jeg liker å spise store porsjoner! Men jeg holder meg ikke unna karbohydrater, jeg har gjerne annenhver dag med bl.a havregrynsgrøt etter trening for å fylle opp lagrene.

    Marly: Enig! Det som er ganske utrolig er at flere av vårplaggene på HM allerede er utsolgt. Jeg smetter inn i bilen og på med full varme på vei til jobb, ellers hadde jeg nok fulgt teletubbystilen din. Kan ikke være forfengelig i slik kulde – selv ikke jeg :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *