Nytt år, nye muligheter

I år «totusenogti» enn så lenge.. det er uvant å skulle si «tjueti»

Jeg tenkte å komme med noen råd til hvordan man kan sette igang med en «bedre og sunnere livsstil» – det må vel være et av de viktigste nyttårsforsettene folk har?
Jeg liker egentlig ikke disse nyttårsforsettene, for det er sjeldent at de blir overholdt. De bærer preg av å være klisjefylte og uoppnåelige da folk flest ikke har en nogenlunde plan om hvordan det skal gjennomføres.. men at folk flest ønsker å komme i bedre form er bra!

De fleste som leser her er dyktige på trening og kosthold allerede, men det er uansett fint med en oppfriskning – ikke minst for min egen del.

powerful goal1. Det er veldig lett å bli revet med av andres nyttårsforsett, men ha ditt eget mål – det som er riktig for deg.  Du må jo ønske dette selv, ellers blir gjennomføringen vanskelig -om ikke umulig.

2. Ikke gap over for mye. «Trene hver dag og kutte ut alt søtt» er ikke en god start i mine øyne.
Start med delmål og bygg deg oppover, f.eks trening 3 ganger i uka og lørdagsgodt.
Mange undervurderer hvor vanskelig alt kan være før det blir en rutine i livet.

3.  Begynn med trening du vet at du liker, deretter kan du teste ut andre måter. Det er lett å bli demotivert om man hiver seg over et oppsatt styrkeprogram uten å vite noe mer om hvilke øvelser man foretrekker o.l.

Food-Safety

4. Den viktigste faktoren når man vil ned i vekt er kostholdet, uten tvil. Det er ikke dermed sagt at trening ikke er viktig, det er det som former kroppen, men vil man ned i fettprosent så må man gjøre noe med matinntaket.

Viktig: Bytte ut matvarer med sunnere alternativer
Mindre viktig: veiing/utregning av sammensetning, gram o.l, samt all slags tilskudd med fancy navn

5. Kunnskap er makt. La deg bli inspirert av andres ideer og mat, samt oppskrifter. Ikke vær redd for å teste ut nye ting, veldig ofte kan man bytte ut et par ingredienser og forvandle en rett til et veldig sunt og magert alternativ – lasagne og taco er bare to eksempler.

Og dette er viktig og kan aldri gjentas mange nok ganger: Når man etter mye prøving og feiling, for man burde virkelig prøve seg frem i denne jungelen, finner noe som passer og funker så hold deg til det! Mange tjener fett på at folk tror at de må betale for noen avanserte dietter og program for å lykkes, men å komme i form krever ikke alle slags ekspertmeninger.
Tilpasning+viljestyrke+hardt arbeid=rutine–>kontinuitet–>fremgang

Trening og sunt kosthold skal få deg til å føle deg bra, ikke glem det.

3412380845_461d2858e3

17 tanker om “Nytt år, nye muligheter

  1. avatarHanne

    Veldig bra skrevet miss! Trening tre ganger i uka + lørdagsgodt blir nok min stil fremover.. Endelig skal treninga igjen få bli en del av hverdagen :mrgreen: *does ze happy dance!*

    Og duuu, lykke til med planene da 😉

  2. avatarJulianne

    Supre tips 😉
    Prøver meg nå på en forandring i hverdagen og er på leting etter sunne oppskrifter slik at maten smaker godt selvom den er magrere.

  3. avatarChristina

    Hei Kristine!

    Nå er det leenge siden jeg har lagt igjen spor etter meg på bloggen din.. Men må få si gratulerer med fantastiske prestasjoner i året som har vært! Du er og blir en inspirasjon for mange 😉 Lykke til i året som kommer!

    Ps: Gode tips til ferskinger 🙂

  4. avatarMartine

    God nytt år,Kristine!
    Håper det nye året bringer med seg mange gode stunder og blir opplevelsesrikt for deg og dine 🙂

    PS:Flotte bilder av deg.

  5. avatarStrikkelaura

    Veldig bra!
    Jeg lurer på om jeg skal legge om kostholdet i år til LCHF, hørt om Dr. Dahlqvist. Hun skapte bleste i Sverige da hun kom med sin filosofi.
    Hvordan går det med strikkingen?
    Jeg har fått med pusekatt, så kansje jeg må spørre deg om katt og du meg om strikking? (bilde i bloggen min av den nye babyen <3)

    Godt nytt år!

  6. avatarLisa

    heisann Kristine,godt nytt år!
    Hva er planene dine i fremtiden når det gjelder trening?

    Kan jeg spørre deg om hvordan du startet med hele styrketrenings eventyret-hvordan visste du hva du skulle begynne med,hvordan utføre øvelser gjort korrekt,hvor lang tid tok det for deg før du fikk kontroll på noen av de større og vanskelige øvelsene,trente du med lette vekter for å passe på formen i begynnelsen,eller kjørte du bare på? o.l?(vet jo du har en biff av en mann til kjæreste-regner med at du har lært mye av han?

    Jeg har satt meg opp et program som er basert fra mange «kjente»folk i bodybuilder miljøet.jeg har ikke bare funnet et program fra en fyr som sier:dette er det beste programmet!så jeg starter enkelt.basisøvelser som mark,knebøy og benkpress,og så bygger jeg det rundt det.høres det ok ut?

    Ikke lett for meg som er nybegynner i det hele,vet jo nesten ikke hva jeg skal begynne med,hvem jeg skal høre på osv.Jeg hadde en PT som skulle sette opp et programm for meg-men han var totalt udugelig.så ble litt skremt jeg-En PT skal jo liksom kunne sakene sine!

    Og en ting til:pleide du å tilsette protein pulver o.l inn i kostholdet ditt-isåfall-hvilket likte du?(smak)

    Spør i vei jeg..hehehe..men jeg har sååå lyst til å få til dette.er utrolig interessert i vekttrening,synes det er spennende!
    Så da spør jeg deg(bedre å spørre enn å ikke spørre)for jeg føler jeg kan «stole» på deg.Du har masse erfaring-og jeg håper du kan lære litt vekk:))

    Elsker bloggen din,følger med hver uke,og jeg må si at du skriver utrolig bra:)

    Hilsen din nr 1 fan – Lisa:)))) hehe

  7. avatarAnja

    flott blogg! så flott at du deler erfaringer og tips med andre! 🙂 jeg må bare spørre hvilken blanding hunden deres er? hehe, det var som å se min egen i øynene, da jeg fannt et bilde av ham en eller annen plass i bloggen din.. bortsett fra at din er tigret, det er ikke min.. er det en dobermann boxer mix?
    Mvh Anja 🙂

  8. avatarkriweb

    Hanne: Det blir nok slik for min del og, i hvert fall dette med lørdagsgodt. Treningen går sin gang, det har aldri vært noe problem 🙂

    Cathrine: Takk snupp 🙂

    Pinglo: Det samme til deg, håper det fører med seg mye godt 😀

    Julianne: Høres bra ut, jeg kommer til å fortsette å legge ut kostholdstips her.

    Christina: Takk for at du titter innom! Vi «gamle travere» innen trening har godt av litt påminnelse innimellom :mrgreen:

    Martine: Tusen takk, og det samme til deg! Mange oppturer, og økt styrke som følge av eventuelle nedturer.

    Marte: I like måte, takk for det 😀

    Annbjørg: Takk, og godt nytt år 🙂

    Strikkelaura: Jeg innså at et genserprosjekt når sist gang jeg strikket var for snart 15 år siden ble litt optimistisk.. men jeg har kjøpt inn garn og pinner, så nå er et skjerf påbegynt 🙂
    Dr Dahlqvist ja, hun har skapt litt furore. Jeg er generelt sett imot metoder hvor man skal gå drastisk til verk, enten den ene eller andre veien. Det jeg derimot er enig i, er økt protein og mindre karbohydrater. Jeg synes ikke at man trenger å kutte ut karbohhydrater helt, spesielt ikke om man er aktiv/trener, og jeg synes heller ikke at man skal pøse på med fløte eller bevisst IKKE skjære bort synlig fett på kjøtt o.l.
    Å så søøt pus! Nå fikk jeg lyst på en liten tass igjen. Bare å spørre, jeg er kattedamen 😀

    Lisa: Hei og godt nytt år!
    Jeg startet med styrketrening på forskjellige timer i sal på elixia. Her fikk jeg en innføring på teknikk på hovedøvelser som markløft, roing o.l (for det meste med vektstang). Etter 1 års tid ble jeg «for sterk» og ville prøve meg på egenhånd. Startet litt på apparater, deretter mer frivekter. Ble veldig interessert i det hele, og har ikke sluttet med styrketrening siden da – august 07. Jeg begynte å trene ganske tungt etterhvert, var lei av «lett» trening med 30-40 reps i alle saltimene.
    I starten hadde jeg ikke sponsor, heller ikke interesse av å bruke mye penger på kosttilskudd. Drakk/brukte derfor ikke proteinpulver i mat, men jeg klarte fint å bygge kroppen uten. Så lenge man får i seg nok mat (proteiner) og trener tungt og variert så går det fremover, i hvert fall i begynnelsen.
    Bare å spørre 😀

    Anja: Så nydelig hunden din var, og så stor! Han lignet veldig på Jack, som er en boxermann ja – helt rett 🙂 «Bare» 36 kilo, og leken som en valp.

    Camilla: Tusen takk, og det samme til deg! Nå skal jeg huske å linke til deg (trodde jeg hadde gjort det).

  9. avatarKristine

    Bra skrevet 🙂

    Tenkte å gi lyd fra meg som et av de menneskene som leser bloggen din av og til, men aldri skriver innlegg…
    Herved forandret..! 🙂
    Du inspirerer meg og deprimerer meg.
    Dette sier kun noe om meg, og ingenting om deg altså…
    Du lever livet ditt som du vil, du holder deg i form og ser fantastisk ut, har et katalog-hjem, og virker til alltid og gjøre det rette!
    Dette deprimerer meg, fordi jeg ikke får det til.
    Det å leve… Men må ha troen på 2010 ( totusenogti tror jeg det er meningen vi skal si).

    K 🙂

  10. avatarLisa

    Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg,setter utrolig pris på det:)

    Jeg tror jeg skal ta meg et par timer med elixia power-timer for å komme inn i øvelsene skikkelig,det var et supert tips!
    Har nettopp begynt på elixia og har ikke tenkt på gruppetimene i det hele tatt.visste ikke hva power timene var for noe en gang,men leste om det på hjemmesidene deres,og det går jo på styrketrening med manualer og stang.genialt!

    Så takk igjen:)))

    Noen spm til:

    Hva slags program trener du for tiden?
    skal du konkurrere igjen-eller er det lagt heeelt på hylla?
    Kan du legge ut et bilde av deg selv uten noen form for flexing?hehe;P

    Hva synes du er den ultimate rumpeøvelsen?jeg har så lyst til å få større rumpe,er litt gutteaktig i formene mine..

    Hva er forskjellen på vanlig utfall og bulgarsk utfall?da mener jeg hva er forskjellen når det gjelder muskler som blir trent?trenger jeg begge øvelsene i mitt program eller holder det med den ene?sliter litt med knebøy og har vurdert å bytte til bulgarsk utfall.(så en artikkel på treningsforum ang akkurat det.)

    Strikking /hekling: Ble inspirert av deg til å begynne med et heklet rosa skjerf(har heklet siden jeg var liten),strikking er ikke helt min ting-men har strikket litt strømper opp igjennom åra;P koselig hobby er det ihvertfall:)spes på vinteren:)

    Til slutt-har du noen favoritt sider/forumer/fakta sider om trening?

    Neste spørrerunde kommer til sommeren..hehe;P

    Hilsen Lisa:)

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Nina: Takk, det samme til deg!

    Kristine: Takk! Men kjære deg, du må huske at ingen er perfekte. Som oftest ligger det mye mer bak et utseende, en fasade eller en blogg enn det man gir ut. Jeg prøver bevisst å blogge om trening og kosthold og la det private ligge, derfor blir det ikke innlegg om det vanskelige og/eller kjipe jeg opplever. For om det er noe «trøst» så har jeg slike dager som alle andre.
    Du vil få til ditt liv som du vil ha det, det er jeg sikker på. Alt handler om prioriteringer, og de forandrer seg i løpet av livet. Vi kan ikke alle ha eller være det samme, heldigvis 😀

    Lisa: Bare hyggelig! Gruppetimer var absolutt noe som hjalp meg i starten, så det er verdt å prøve ut.
    Skal prøve å svare så godt jeg kan;
    – Jeg trener en 2-splitt, overkropp man+tors og underkropp tirs+fre. I tillegg kjører jeg 3-4 dager med kardio/rask gange med stigning på mølle.
    – Jeg har ikke lagt konkurranser på hylla, men har ikke funnet noen som frister helt. Noen av de kommer litt for tidlig på året, mens andre har en kjedelig beliggenhet. Skal holde dere oppdatert når jeg bestemmer meg, akkurat nå kjennes det ut som 2011 er mer reelt.
    – Jeg har tatt en del bilder som viser forskjell på flex vs ikke-flex, kan se om jeg finner de.
    – Jeg liker benpress godt, da har jeg full kontroll på gluteus. Knebøy synes jeg ofte tar mest på lår.
    Det holder med en form for utfall, forskjellen ligger vel kun i bruk av vekter eller vektstang?
    – Jeg kan anbefale strikking som en koselig hobby, spesielt nå når det er så kaldt ute på kvelden. Prøv det, det er som å sykle – men glemmer det aldri helt 🙂
    – Jeg er ikke aktiv på noen forum lenger. Jeg prøver å lese det jeg finner av artikler på nettet. Jeg prøver også å ta meg tid til å lese andres blogger, mange av de har jeg linket til på siden min. Ellers abonnerer vi på bladene iform og spisbedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *