Trene hardt – alltid?

De fleste av oss vet at man ikke skal trene for hardt når man er syk, noen ganger bør man ta helt pause fra det og istedet la kroppen bruke energi på å bekjempe basseluskene.
Men hva om vi er friske, er det bare å trene så mye man kan? Moderat trening kan styrke immunforsvaret, men for hard trening kan derimot gjøre tvert om..

Immunforsvaret går ned
Det som skjer etter harde treningsøkter, er at antallet hvite blodlegemer faller. Det kan innebære at du blir mer utsatt for infeksjoner umiddelbart etter en hard trening, fordi det er de hvite blodlegemenene som bekjemper bakterier og virus.
Dette fallet i hvite blodlegemer kan være forårsaket av adrenalinkicket og ekstra rask blodgjennomstrømming som følge av treningen

Viktig nedvarming
Det kan vise seg hensiktsmessig å «varme ned» (ikke bare tøye ut) etter hard trening, for da skjer ikke det samme fallet i hvite blodlegemer. Dersom du nedvarmer med en intenstitet som ligger på 60-70% av maks innsats, skjer det et mye raskere fall i melkesyreverdiene enn når du brått avslutter en hard treningsøkt. 

(Hentet fra KK )

Det kan altså bli for mye av det gode, som med alt annet. Det er klart at man skal gi alt og trene så tungt man klarer noen dager, men man bør altså ikke gjøre det hele tiden.
«En pust i bakken» gjør oss bare godt – så lenge man ikke blir stående igjen :razz:

Kristine_body2

Train smart, fight hard!

11 tanker om “Trene hardt – alltid?

  1. avatarRobban

    Intressant läsning. Kanske kan gör en mer förstående varför ens kropp säger ifrån efter veckor / månader av hård träning. Där jag befinner mig nu. Ingeting går som det ska och känner mig svagare än på flera år. Dags för ett break helt enkelt.

    Ha en god helg

  2. avatarMadelein

    Super bra innlegg! Får meg til å virkelig forstå og unne meg de fridagene jeg har i måneden! :mrgreen:

    Men hvor lenge har du trent? Har lest gjennom masse av bloggen din nå, men får bare med meg at du trente ballett når du var liten:)? Hehe.. Fått kjempe mange gode desserttips, du er IKKE alene om å være glad i godsaker for å si det sånn!:D LOVE IT!

  3. avatarMalin

    Rart det der altså, hva litt hvile kan gjøre med kroppen.
    Jeg har maks 4 økter i uka, der den siste pleier være på søndagen. Da har jeg hatt ett par dagers hvile, og kroppen er klar for litt hardkjør. Føler meg alltid ekstra sterk da :mrgreen:

    Det var forresten utrolig fint det forrige innlegget ditt.
    Jeg har fått en del slike «tankevekkere» men alikevel glemmer jeg at livet er så skjørt…

  4. avatarKristine

    Restutisjon er like viktig som trening.

    Du ser helt fantastisk ut. Jeg blir nesten målløs hver gang jeg ser et bilde av deg 🙄

    Et tips til juletre med snø. Du kan kjøpe akkurat det juletreet du ønsker for så å spraye det med snø-spray (fås kjøpt på hobby butikker). Det gjorde nemlig jeg ifjord 🙂

  5. avatarGustaf

    Grymt bra blogg Kristine!
    Gillar snöflingorna, hur har du fått till dem?
    Senaste bilden är riiiktigt fin oxå! Kör på tjejen!

  6. avatarRie Aleksandra

    Bruker du KK som kilde? *måper* Hva sier D til det?? 😉
    OK, nå kan det jo hende at de har gjort leksa si, men for meg er treningsrelatert «fagstoff» på KK like seriøst som det man finner på bl.a. iform.no. Leste også bare artikkelen du linket til, men klikket meg fort ut pga de utrolig irriterende reklamebannerne som tapetserer skjermen…

  7. avatarAnette

    Hei Kristine!

    Nok et flott innlegg fra deg! 🙂 Det er veldig viktig å belyse ulike områder når det gjelder trening. Det gjelder både for de som nylig har begynt å trene, og ikke minst for de som trener mye. Alle bør faktisk tenke litt over slike ting av og til. Det kan blir for mye trening for mange, og da er det viktig å tenke på at man ikke må slite ut kroppen, bare for å nå målene sine. Det å sette seg delmål på veien gjør det mye enklere, og er også mye mer motiverende 🙂 Det er som med det meste her i livet at man må finne en god balanse, for at både kroppen skal ha det bra og livet generelt skal være bra 🙂

    Ha en strålende flott helg! 😀

    Klem,
    Anette

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Robban: Ja det er lett å tro at jo mer man trener desto bedre, tycker du skal ta deg en velfortjent pust i bakken 🙂

    Madelein: Jeg synes absolutt du skal ta velfortjente fridager innimellom, det gjør jeg! Så holder vi oss spreke OG friske 😀
    Jeg danser fortsatt ballett, har hatt en liten pause nå på høsten pga konkurranse bare, så det har jeg gjort i ca 20 år. Jeg begynte å trene på helsestudio for snart 4 år siden – aerobic/styrke i sal i ca 1,5 år og styrketrening i overkant av 2 år nå.

    Malin: Jeg trener også 4 ganger i uka, det er godt å ha det annenhver dag – jeg føler meg også sterk etter en dags hvile 😀 I motsetning til hardkjør hver eneste dag som det ofte blir før konkurranse, veldig glad det er over ja!
    Huff ja, livet er så vondt noen ganger..

    Kristine: Helt enig, viktig å ikke overdrive slik at det blir negative effekter.
    Jeg har mitt fine plast-tre klart for litt snøspray, skal se om jeg finner det i morgen 😀

    Gustaf: Tack! Gillar ditt namn 😀
    Snöflingorna är en plug-in som finns här på wordpress, «let it snow» heter den.

    Rie Aleksandra: Hehe 😉 Det er ikke noe KK har funnet på, men de har hentet info fra en amerikansk blogg som igjen linker til forskningen: http://well.blogs.nytimes.com/2009/10/14/phys-ed-does-exercise-boost-immunity/
    Ellers hender det at jeg leser mye nyttig på slike sider faktisk, eller diverse blader – det er jo stort sett slik som «alle» vet og som (ifølge meg) er logisk. Greit å skrive om som en reminder for både meg og de som leser her.
    Men klart, viktig å hente frem skeptikerbrillene 😀

    Anette: Hei du! Som om jeg skulle ha sagt det selv! For mye av det gode er en av hovedgrunnene til at folk ikke orker å opprettholde nye (og bedre) rutiner. Med mye trening kommer også behovet for å hvile, det er sånn det skal være.
    Håper du får en fin helg, klem

  9. avatarCathrine

    Well said!!
    Vi treningsnarkomane er ikke alltid like flinke til å høre på kroppen og tenke restitusjon, men etter et par ganger med overtrening og noen skadestatuser så lærer en vell..For min del var det først da jeg satt pris på fridagene, og ikke MINST kjente jeg hvor godt de gjorde. Det nytter ikke trene konsekvent over lengre tid, kjøre 110% på trening og mat men ikke ha nok restitusjon, trening bryter ned både immunforsvar og muskulatur, og hele poenget er å gi kroppen nok hvile til deretter bygge seg sterkere..
    Men det tar tid å lære seg å kjenne-heldigvis går det veldig fint an å trene hardt men samtidig fornuftig!!

    Restitusjon er gull verdt. Gjør det en skal på trening, men å kople ut når det skal.

    We’ll just keep fighting on!!! *smask*

  10. avatarJordbær

    Hei Kristine! 🙂

    Jeg følger flere blogger og har lagt merke til at de færreste skriver hvor mange kg de tar på hver øvelse. Jeg er litt nysgjerrig på det! Kunne du ha skrevet ned sånn ca hav du tar? 🙂

    Fortsett å skriv den beste treningsbloggen! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *