Leangains – intervju

Som mange av dere vet så spiser jeg på en litt utradisjonell måte i og med at jeg ikke spiser frokost, og jeg har i senere tid oppdaget mange fordeler ved dette – både ved egne erfaringer og ved å lese mye om emnet «periodisk faste»,  eller som mange av dere kjenner som IF (Intermittent Fasting).
Dette er noe som faller naturlig for meg da jeg siden tenårene helst hoppet over frokost før skolen da jeg ikke var særlig sulten på morgenen. Det var ikke alltid lett da man kun hørte om alt det negative ved dette, heldigvis vet vi nå bedre – det fører faktisk med seg mange fordeler og er tvert imot bra for kroppen.
Jeg føler meg opplagt og har merket at konsentrasjonen og energinivået faktisk blir bedre jo lenger inn i fasten jeg kommer.
Dette er ikke noe jeg anbefaler alle, kun de som ikke føler seg sultne om morgenen og som har såpass kontroll på at de får i seg det de trenger senere på dagen.
Husk at frokost=breakfast – når man velger å ‘break the fast’ trenger ikke å være med en gang man står opp. (I hvert fall ikke når man er oppe kl 5 om morgenen som meg..).

Mange liker å tro at det finnes en fasit i og med at «alle» har gjort det frem til nå – husk at en måte å gjøre ting på ikke nødvendigvis utelukker en annen.
Det er mange valgmuligheter der ute, velg det som passer deg best.

Jeg ble intervjuet av mannen bak Leangains, Martin Berkhan, og dere kan lese del 1 av intervjuet HER

Red_IMG_3043

19 tanker om “Leangains – intervju

  1. avatarLinn

    Så bra du skriver om dette. Jeg har akkurat samme «problemet», bare at nå skjønner jeg at det ikke er et problem, men kanskje heller en fordel 😉

    Jeg leser bloggen din hver dag, og beundrer deg for pågangsmotet og fysikken din!

  2. avatarRie Aleksandra

    Wooooo, så bra at du tar opp IF! Jeg begynte med IF «light» for to uker siden nå på søndag, og er STORFORNØYD. Slet de første tre dagene med sultfølelse, men nå går det helt greit. Jeg spiser nå kun to store måltider (kl 12 og ca kl 19), og prøver å få i meg like mye kcal som før (skal jo fremdeles bygge muskler!). Det er faktisk dette som har vært vanskelig; å lære seg å spise mer. Men nå i juletider passer det faktisk veldig bra. 😉 For meg passer IF perfekt, og jeg er glad jeg slipper å stresse med frokost og mat før og etter trening.

  3. avatarmia

    Hej,,, bra blogg =)=) undrar om du hjälper till med kost och tränings schema?? kan du inte maila???

    mvh Mia

  4. avatarNina

    Jeg byttet også om tiden på når jeg spiste første måltid for va 1 år siden etter å ha lest litt på myo sine sider. Litt uvant til å begynner med, men nå trives jeg veldig godt med det. Liker å spise mer på ettermiddagen;)
    De fleste jeg kjenner har den oppfatning at det er viktig å spise ofte og lite…det står ofte i blader og aviser…kostholdseksperter som skriver i vg..ect

  5. avatarPinglo

    IF er best. Enkelt og greit. Det er praktisk for oss som liker å sove lenge om morgenen ( :mrgreen: ) og jeg synes tradisjonell frokost er et usannsynlig kjipt måltid. Det er derfor veldig hyggelig at sånne som deg fronter det litt, og viser at man faktisk kan komme i knallform uten å spise kylling og brokkoli åtte ganger om dagen. 😉

  6. avatarIris

    Fint intervju, og moro å følge link, og få se mer av din stadig omtalte kjære! 🙂

    Jeg har stor tro på at en bør klusse minst mulig med kroppens singnaler; spis når du er sulten, og det føles naturlig for deg! Flott at du viser at det hele ikke trenger å være tvangspreget – det er mulig å finne sin egen vei som en kan trives med, selv på diett når en jobber mot bestemte mål!

    Å tenke muligheter istedenfor begrensninger åpner for frihetsfølelse og glede ved det en driver med! 😀

    Ha en strålende helg!

  7. avatarTreningen min

    Ble nysgjerrig på innlegget ditt. Har, som alle andre, alltid fått høre at frokost er det viktigste måltidet. Jeg har alltid slitt med frokosten. Prøver å få den i meg nå også men det ender alltid med at jeg heller tar en prottis-shake og dropper resten av frokosten. Bare så vidt jeg får i meg denne også. Anbefaler du heller da å droppe hele frokosten? Kostholdet i løpet av resten av dagen er bra. Takk for mange inspirerende innlegg:)

  8. avatarAnnbjørg

    Fint intervju! Gleder meg til å lese Body…hehe.

    Jeg spiser frokost, men det er fordi jeg trener om morgenen. Det er den eneste tiden på døgnet jeg får gjort det, det «verste» først liksom. Men dropper som regel kveldsmaten, er ikke sulten etter middag i 5-6 tiden. Mange måter å gjøre ting på! 🙂

  9. avatarMarianne

    Jeg elsker frokost og klarer meg ikke uten for få energi med meg inn i hverdagen 😉 alle er og blir forskjellig, og det er slik det skal være og det er slik det i realiteten er. Ingen kropp fungerer likt, hverken når det kommer til kosthold eller trening 🙂 Grattis med Body 🙂 prøver å se etter det i kioskene, men må nok vente til over helgen ser det ut til..
    Ønsker deg en fin helg!

  10. avatarCamKarMir

    Synes dette var interessant lesning og har også lest på Leangains bloggen. Jeg må ha frokost for da er jeg såå sulten. Men syntes det er godt at noen skriver at det er helt ok at det går mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Min erfaring er at når fokuset kom på å spise ofte nok, så ble det fort for mye mat i løpet av døgnet og jeg la bare på meg selv om jeg trente styrke 3 ganger i uken og spinning 3 ganger i uken. Nå har jeg gått fra 5-6 måltider som jeg hadde en periode til 4 måltider, og det fungerer bra for meg. Rutinen passer med jobb og trening. Og etter å ha lest det du skrev så har jeg ikke lenger dårlig samvittighet og bekymrer meg ikke for forbrenningen om jeg i helgene av og til venter med å spise til godt utpå dagen 🙂

  11. avatarTone

    Jeg tror det aller viktigste er å følge kroppens signaler. Spis når du er sulten 🙂 Jeg spiser ofte fordi det passer meg bra, da fungerer jeg best. Hvis man fungerer best med få store måltider og det passer til dagsrytme osv så er det jo lett; spis slik 😉 Jeg blir litt småfrustrert av at allting skal ha et navn, en betegnelse, en metode.. Klarer man seg fint uten frokost så trenger man jo ikke spise det heller..

    Jeg kan se behovet for å bevise at IF fungerer fordi det er så mye fokus på «spis lite og ofte», men jeg syns det er synd at alt må være så spesifisert. Jeg tror alt fokuset på når, hva, hvordan, hvorfor tar fokus vekk fra det viktigste; ta hensyn til din egen kropp, gjør det som gir deg mest energi 😀

  12. avatarRie Aleksandra

    Må bare kommentere en liten ting til de som sier at man burde følge kroppens signaler. Jeg er ikke enig i dette, fordi kroppens signaler bestemmes av hva man er vant til. Ergo, er man vant til å spise mange, små måltider, og plutselig ikke får spise på flere timer, så vil kroppen sende ut signal om at noe ikke stemmer (=du er sulten, spis!). Poenget er jo litt at man endrer på kroppens rutiner, og man får dermed endrede signaler. Jeg tror heller ikke at alle vet at det fungerer best for de å spise mange måltider per dag, før de hvertfall har prøvd å gå over til feks to-tre måltider. Man vet jo ikke før man har prøvd begge deler. 😉

  13. avatarHanne

    Leste på leangains, og synes det var en veldig fin start på intervjuet!

    Om jeg skulle velge en ting jeg liker aller best ved deg og det du skriver om, så må det være dette med å gjøre ting slik MAN SELV synes fungerer best. Det er så riktig det du sier i intervjuet 🙂

    Jeg er i utgangspunktet en frokostspiser, men det hender jo at den uteblir på hektiske dager. Etter jeg gjorde pendler av meg er det i grunnen blitt flere dager uten frokost enn med, men da vil jeg helst ha påfyll ganske snart. Likevel går nok dette mye på vaner, for jeg har utvilsomt mer enn nok lagret energi å benytte meg av gjennom dagen 🙂 IF har jeg faktisk prøvd, og det kjentes bra, men etter en uke fikk jeg nærmest anfall av akutt kvalme og sult om morgenen, hvor jeg bare MÅTTE få i meg noe mat før det gav seg.. hehe..men man skal jo ikke se bort i fra at det er noe man venner seg til etter en tid!
    BRA at du har funnet det som fungerer for deg! (og for en herlig tanke å kunne spise store porsjoner mat selv på diett :P)

  14. avatarFrode

    Kjempebra blogg! Elsker proteinvaffeloppskriftene dine :mrgreen:

    Synes dette med PF høres meget spennende ut. Men lurer på, er dette noe man skal drive med under diett eller er dette snakk om et helårsopplegg ?

  15. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Linn: Ja se heller det positive i det, det skal ikke være noe problem å spise kun når man er sulten 😀

    Rie Aleksandra: Så bra at du tør å prøve noe nytt, folk må bli flinkere til å lytte til kroppen og ikke alle slags eksperter, dietter o.l. Håper det fortsetter å fungere bra for deg 😀

    Mia: Det blir lite svårt då jag inte vet något om dig, men jag kommer gärna med tips om träning och kost

    Nina: Jeg tror det aller meste som har med mat og tidspunkt å gjøre handler om hva man venner seg til, kroppen kan tilpasse seg ganske bra. Ja disse mytene florerer fortsatt dessverre, men det er sånn det blir etter flere år med misoppfatninger – og ikke minst alle som tjener på at folk spiser mye mat ofte.

    Pinglo: Jeg synes også det passer meg midt i blinken, er veldig godt å finne sin egen «greie» som funker 😀

    Iris: Godt skrevet! Jeg tror folk ville ha lykkes bedre (og lettere) om man turte å lytte mer til kroppen og ikke følge en rigid diett satt opp av noen andre. Når det er sagt så finnes det jo de som foretrekker slik automatikk, og det er jo bra.

    Treningen min: Jeg har aldri forstått hvorfor man skal spise om:
    1. det er noe man ikke liker
    2. man ikke er sulten
    Jeg anbefaler derfor at du ikke tvinger i deg mat om morgenen og heller spiser mer senere, så lenge du får i deg det du skal ha.

    Annbjørg: Absolutt, mange måter å gjøre ting på og det er det som er så bra 🙂

    Marianne: Helt riktig, det er sånn det er og skal være! Som sagt; en god måte å gjøre ting på er jo helt avhengig av hvem som gjør det, ergo mange muligheter 🙂
    Blir vel først på mandag ja.. 😕
    Ha en fin helg!

    Robban: Kroppen bruker alltid litt tid på å tilpasse seg, men når det til slutt fungerer er det veldig bra. Det er så godt å spise seg ordentlig mett synes jeg, proppmett :mrgreen:

    CamKarMir: Jeg husker godt at jeg ble forvirret av all info jeg fikk da jeg først ble medlem på treningsforum, det var velmente råd om at jeg måtte spise frokost og ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.. jeg prøvde dette en periode og jeg opplevde også at jeg tvert imot la på meg, ble slappere og jeg ble aldri ordentlig mett – dessuten brukte jeg så lang tid på alt sammen, tenkte ofte på måltidene og fokuset ble helt feil for meg. Det ble rett og slett for mye fokus.
    Du trenger absolutt ikke å bekymre deg for forbrenningen selv om du ikke spiser på noen timer, den får tvert imot en liten boost etter en stund. Det må daglig kaloriunderskudd over flere måneder til for at en negativ effekt oppstår.

    Tone: Jeg er til dels enig med deg, men det er for veldig mange (hovedsaklig de som ønsker å gå ned i vekt) vanskelig å kun spise etter sult – det er vanskelig å skille på sult og «sugen på noe». Jeg opplevde å bli mer sulten av å spise ofte, jeg følte meg liksom aldri mett. Jeg tror det er viktig å prøve ut flere måter, ellers vil man aldri vite om man spiser etter en plan eller kroppens ønsker.
    Jeg liker ikke å spise etter noe fast opplegg, og jeg føler heller ikke at jeg gjør det. Jeg har derfor ikke lagt ut i det vide og brede om at jeg ‘driver med periodisk faste’, men jeg synes intervjuet passet i og med at måten jeg spiser på minner mye om dette + at det hjelper folk til å forstå og lese om alle fordelene ved dette. Om jeg vil spise frokost en dag så gjør jeg det uten å tenke at jeg «ødelegger» noe – jeg velger jo helt selv hva og når. Det er mange som ønsker å ha et såkalt konsept å følge, kanskje det gir dem bedre kontroll.. Mange av konseptene der ute er som å selge keiserens nye klær synes jeg, så jeg håper jo at folk til syvende og sist velger utifra egne ønsker.
    😀

    Hanne: Takk! Haha, ja det er det best at du får i deg frokost :mrgreen: Men det er som du sier en vanesak, de fleste bruker en stund på å tilpasse seg.
    Jeg har jo enkelte dager selv hvor jeg blir skrubbsulten før lunsj, men det går helt greit og det kjennes på en måte betryggende å vite at jeg ikke trenger å være «redd» for å la sultfølelsen gå over av seg selv.
    Og ja, det er så godt å kunne kose seg med mye mat senere på dagen etter trening, stumpen godt plantet i sofaen foran tv/pc – nom nom nom :mrgreen:

    Frode: Så bra!
    Det velger man jo helt selv, har sett at mange prøver det ut i perioder. For min del er det slik jeg spiser året rundt.

  16. avatarTone

    Jeg er enig i hva du sier, og spesielt når det kommer til å gå på diett/gå ned i vekt er det mange som passer best i et «system», altså at de faktisk trenger å gå etter noe annet enn sultfølelsen. Mange mennesker sliter også med uregelmessige dager, da er det ikke minst godt å ha matrutiner som fungerer for seg 🙂 Dessverre tror jeg at alle metodene gjør mange forvirret, spesielt hvis man faktisk har det fint og så kommer noen og sier at «du burde heller gjøre det slik, fordi…». Dette går flere veier, jeg tror at mange som har spist sjeldent har blitt påvirket til å endre vanene sine fordi det er allment kjent at «man skal spise ofte og lite», når de egentlig har hatt det kjempefint med spiserutinene sine fra før. Vi er så forskjellige alle sammen, og en metode fungerer jo da heller ikke på alle mennesker.

    Jeg er så heldig at jeg både trives med rutinene og måltidene mine, og ingenting er bedre enn det! 😀

    God helg 😀

  17. avatarToril

    For en fantastisk kropp! Herlig at noen skriver en blogg om andre ting enn sminke og klær også 🙂 Jeg spiller fotball, og i vinter har jeg som mål å bygge mer muskler i føttene. Hvilke øvelser synes du er best?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *