Lettvint mat

Det er nok mange som føler seg stresset i en hverdag som egentlig ikke er så stressende som man opplever det, jeg tror man ofte stresser med å bruke minst mulig tid på ting man ikke ønsker.

Når jeg tenker over en typisk hverdag for min egen del så består den stort sett av jobb, trening, (til tider) huslige gjøremål og kvalitetstid med de jeg er mest glad i. Om jeg har ekstra tid til overs så liker jeg å eksperimentere med matlagning, baking o.l (dette forekommer riktignok mest i forkant av konkurranse), men som oftest overlater jeg de større matprosjektene til andre og liker helst den lettvinte og raske varianten.

Noen tips til enkle matretter, de kan være alt fra lunsj, middag og kveldsmat:

Omelett – hiv oppi noe proteinrikt som f.eks tunfisk, reker, ost, kjøttpålegg o.l.
Spis gjerne noen nøtter og salat ved siden av, et tips er å alltid lage en stoor porsjon med oppkuttede grønnsaker slik at man har i et par dager.
IMG_3479

Salater – her kan man variere i det uendelige!
Jeg pleier å ha spinat som «bunn», deretter pøser jeg på med farger og proteiner. Husk å lage ekstra mye slik at man har til senere også, blir et lettere valg på denne måten.
Slik så salaten etter trening ut i dag:
IMG_4372

Fiskeprodukter – mange er skeptiske til ferdigprodukter, men jeg synes fiskekarbonader er et godt alternativ – spesielt om man holder seg til et kjent merke.
Her om dagen ble det seikaker m/ hvitløk og purre, og revet gulrot har blitt en ny favoritt:
IMG_4366

I dag var det styrkefri, så kjørte en halvtimes kardio på mølla – det er så godt med energi!
Nå skal jeg imidlertid bruke mer energi og stramme inn på kosten noen dager, det blir fotografering neste uke  ;-)

11 tanker om “Lettvint mat

  1. avatarMelissa

    Hei=) Jeg trener en del styrketrening og har aldri tøyet ut noe spessielt, men nå har jeg lyst å bli mykere i kroppen. så jeg lurer egentlig på om du vet hvor ofte jeg burde tøye ut da og hvordan? har hørt at å tøye når man er støl ikke er bra men jeg er veldig ofte støl da:/

  2. avatarRie Aleksandra

    Hei på deg. Mattips er alltid bra! Kom til å tenke på en ting når det gjelder ferdige fiskeprodukter, som man ofte har god grunn til å være skeptisk til siden de aller, aller fleste inneholder lite fisk og mye/mange smaksforsterkere. Det eneste merket jeg vet om som ikke inneholder sistenevnte, er de grove fiskekakene som Erling Sundal har utviklet for Rema 1000 (billige også, 44,50,- for 600 g) og grove fiskeboller (husker ikke merket, ikke hermetiske) på Ica. Jeg har nemlig nilest på næringsdeklarasjoner, hehe.

    Også må du fortelle om ny fotoshoot!!

  3. avatarsynnøve

    åh, sånne fiskekarbonader er kjempegodt! Har noenganger kjøpt lakseburgere også, ganske gode 😀

    …gjett hvem som gleder seg til november-Body kommer ut for salg’a! :mrgreen:

  4. avatarMalin

    Jeg synes også de grove fiskekakene til Erling Sundal var veldig gode. Også så store!
    Ble stappmett av en sånn fiskekake.

    Jeg merker jeg er skikkelig mat-lei og lite kreativ når det kommer til lunsj, og de gangene jeg tar med meg noe som frister (f.eks m.kesam med frukt og nøtter eller skyr..mmm) får jeg alltid spørsmål om jeg er på diett 😯
    Mine kollegaer kan minne en del om dine, som trodde proteinvaffler var vaffler med bare vann :mrgreen:

  5. avatarYvonne

    good mat som man kan fort lage i en fei 😛 Har du planer om å stille neste år?? Håper vi ses bak senen 😀 😛 håper du får en fin dag 😀 klem =)

  6. avatarIris

    Stemmer for lettvint (og godt) jeg også! 🙂

    Godt å høre at energien er tilbake!

    Hva ble det til i forhold til vaksinen? Jeg holder med deg i at det er bra å være litt skeptisk!

  7. avatarFriskus

    Nam, maten og bildene ser virkelig fristende ut!
    Hvilke fiskekaker/burgere pleier du å kjøpe? Det er jo så utrolig mange ulike typer ute på markedet nå, så kanskje du har noen erfaring med hvilke som er best, mht næringsinnholdet? 😉

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Melissa: Jeg synes det høres lurt ut å tøye ut innimellom, prøv deg frem til hvor ofte du vil gjøre det – start med et par dager i uka. Jeg pleier stort sett å tøye ut på bakside/forside ben samt hofteleddsbøyer.

    Rie Aleksandra: Her er jenta som kan sine fiskekaker! 😆 Jeg pleier stort sett å se på kcal, men burde kanskje bli flinkere til å se på resten..
    Jeg skal ta bilder på onsdag, så da kan jeg fortelle litt mer om dagen etter det 🙂

    Synnøve: Enig, synes det er så godt! Jaa, jeg grugleder meg.. har fått noen av bildene 🙂

    Malin: Ja for noen er det ikke så lett å tro at man faktisk velger enkelte matvarer fordi man synes det er godt, og ikke kun fordi det klassifiseres som sunt. Jeg hadde da aldri spist noe jeg ikke likte 🙂

    Yvonne: Jeg ser ikke for meg at jeg vil stille i Norge igjen, uansett så har jeg jo oppnådd det ‘største’ man kan her, men man vet aldri 🙂

    Iris: Ja utrolig hva litt mer mat kan gjøre 🙂
    Jeg vurderte mye frem og tilbake, og bestemte meg for å ikke ta den.

    Friskus: Jeg tror Rie Aleksandra over her er den riktige personen å spørre om det 😆 Jeg kjøpte Sjarken sine fiskekarbonader, synes de er gode.

  9. avatarRie Aleksandra

    Kristine: Jeg ser også alltid på kcal, og de nevnte eminente fiskekakene har slått alt hittil av ferdigkaker (de har feks. 63% fisk). 🙂 Også smaker de skikkelig godt! Varmer man fiskekakene i ovnen på 160°C i 8-10 minutter, så slipper man også stekefett. 😉 Gleder meg til onsdagsoppdatering!

    Friskus: Erling Sundals grove fiskekaker på Rema 1000, 600 g til 44,50,-. Løp og kjøp! 😉

  10. Tilbaketråkk: lettvint mat | oppskrifterogkosthold.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *