Hva er viktig når man blir eldre?

 – Opprettholde vekten

 – Tøy og bøy – behold smidighet og mykhet

 – Styrke coremuskulaturen

Jeg synes disse tre punktene oppsummerer ganske bra noe av de viktigste ved å holde seg sunn og i form etterhvert som man blir eldre. Husk at det er som ung man legger grunnlaget for årene som kommer, men det er på langt nær «for sent» å begynne med trening senere – uansett hvor gammel du er.

Vekten vil alltid variere – ja – men det viktigste her er at vekten ikke øker som et resultat av at man legger på seg fett (spesielt bukfett). Det skal godt gjøres å veie nøyaktig det samme fra 20-årene og opp til 50-årene, men så lenge man trener og holder seg i form så spiller det ikke så stor rolle om det varierer noe. Det er ikke selve vekttallet som er viktig, det er kroppsformen man ser i speilet. Om man spiser mye rent kjøtt og grønt samt er i aktivitet minimum en halvtime om dagen, så reguleres dette som regel av seg selv.
vekt

Tøy og bøy. Det er en grunn til at man blir lavere jo eldre man blir, vi synker ganske enkelt sammen (det samme skjer på deff). Jeg tror det er veldig viktig å strekke seg opp, bedre holdningen, og ikke minst holde seg myk. Det skal ikke være et ork å strekke seg etter noe, knyte skolissene eller bøye seg ned etter noe. Det er klart at den ungdommelige smidigheten vil begrenses med årene, men med jevnlige tøy-og-bøy-øvelser så vil det hjelpe betraktelig. Det være seg yoga eller gode, gamle stretching-øvelser hjemme i stua.
Jeg husker godt at jeg så en gammel dame på tv for en del år siden, tror hun var nærmere 90 år og hun var så sinnsykt myk – og hun var ufattelig sprek, naturlig nok da dette som regel har en sammeheng med trening. Hun spratt ned i spagaten med det største gliset.
Jeg merker jeg får litt angst her, for jeg kjenner allerede at mykheten min er i ferd med å forsvinne nå når jeg ikke har danset eller tøyd på noen måneder – jeg må se å sette igang, og det litt kjapt før jeg stivner helt! :mrgreen:
yoga

Coremuskulaturen = Mage og rygg – det er det som holder oss oppe! Selv om jeg ikke har genetisk six-pack så har jeg om ikke annet en fantastisk sterk core, det er ikke ofte jeg «slipper opp» ryggen når jeg utfører øvelser/bevegelser som krever full styrke her. Om man selv prøver å stå rett opp og ned og samtidig løfter et ben så høyt opp man klarer, så kan man godt kjenne mage og rygg som stabiliseres og strammes. Alt av statiske øvelser enten man løfter opp et ben eller sklir ned i en posisjon involverer coremuskulaturen, og overfører man dette til det vanlige livet så er det klart at man er bedre rustet ved eventuelle fall o.l om man er sterk her.
Core_Muscles

Noen som har flere tips til hva man kan gjøre for å holde seg «evig ung» ? :mrgreen:

10 tanker om “Hva er viktig når man blir eldre?

  1. avatarThale

    ungdomskilden, kanskje? :mrgreen:

    ellers tror jeg på det psykiske. Om man setter pris på livet!

    Jeg har aldri vært myk, jeg snufs 🙁 ikke siden før jeg startet med fotball i hvert fall 😆 jeg har dog en så god rutine nå at jeg nok kan anses som normalt bevegelig 🙄

  2. avatarkatjuska

    I have done hot yoga for 4 months now, and i never been much stretching kind of girl. I’m always too «hurry» to do that after gym. I do hot yoga 2-4 times in week now. It’s fantastic to see that i am not that bad anymore and finding balance and having some peace of mind at the same time. To have balance and peace whit your self keeps you happy and young… Love your self. Smile inside and outside..

  3. avatarAnonym

    Hei du! Har du tenkt på å bli student igjen? Hehe 🙂 For meg virker det som om din interesse for kropp og helse er så stor at du kanskje har valgt feil yrke? 😉 Hva med fysioterapi? Medisin? Kiropraktikk? 🙂

  4. avatarCathrine

    Sette pris på de små tingene i livet og se glede i de enkle ting; le mye og være sammen med mennesker som gir positive energier!! 😉

  5. avatarAnn Katrin

    Jeg tror det er viktig å ha planer om ting, det være seg prosjekter, ferieturer (må planlegges de og), hobbyer osv. og ikke minst, gode venner og familie. Selvfølge for mange, men ikke for alle…

    Jeg holder på å utdanne meg til Ergoterapeut. Så når jeg er ferdig skal jeg jobbe innen helsevesenet med aktiviteter. Jeg skal finne ut av deres interesser, ressurser, begrensninger og hjelpe til med å få folk igang med nye eller gamle aktiviteter. Spennende yrke som ofte blir litt glemt da det ikke er like håndfast som fysio, men vi skal ha like stor forståelse for anatomi som en fysioterapeut. Og mens fysio stort sett tar seg av det grovmotoriske er ergo der for å trene finmotorikken.

  6. avatarCaroline

    Åh, du er mitt forbilde! Jeg syns du er så utrolig nydelig!
    Jeg begynte med styrke/vekttrening for en måned siden og ser til deg for inspirasjon!

    Klem fra Caroline!

    Masse, masse gratulerer med seieren!

  7. avatarCamilla

    hei:) jeg har et spørsmål (har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men visste ikke hvor jeg ellers skal legge inn spørsmålet..) Jeg ser at du spiser Quorn.. jeg tenkte jeg skulle prøve det ut selv også!:) men jeg ser på hjemmesiden til Quorn at det er hvete i noen av produktene (ikke alle, men enkelte av dem), vil det si at de som inneholder hvete egner seg dårlig når man er på deff?

    Camilla 🙂

  8. avatarmarianne aka gen-i-alt

    Mindre mat? http://www.technologyreview.com/biomedicine/13807/

    Også lest om en doktor som tok rundt 1000 piller i uka, og var overbevist om at vitaminer, urter og andre greier ville forlenge livet hans. Kanskje ikke til å leve evig, men iallefall eksepsjonelt lenge ;-).

    Er vel mer at man kommer til et punkt hvor cellene våre har mistet såpass mange vitale funksjoner at alt bare automatisk vil stoppe opp (uavhengig av hvor fantastisk bra vi lever). Mange prosesser å skulle beskytte for å kunne leve evig.

  9. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Thale: En eller annen livselixir? Huff, det hadde jeg ikke turt uansett.. Normalt beveglig er bra 😀

    Katjuska: I know just what you mean, I’m also in a hurry at the gym.. and if it wasn’t for my dancing I would be stiff as a board 🙄 I really want to try yoga, mostly for the relaxing effect of the mind.

    Anonym: Du har muligens rett i det 😉 Jeg har ingen planer om å bli student igjen (det er dessverre ikke forenlig med boliglån..), men jeg er veldig interessert i menneskekropp og medisin.

    Cathrine: Absolutt, det psykiske er det absolutt viktigste for et godt liv. Kanskje en sprek kropp bidrar til det 😀

    Malin: Og hun sa det alle tenkte men ingen turte å skrive 😉

    Ann Katrin: Helt enig! Det farligste er å isolere seg og bli helt alene uten stimulanse av noe slag. Husker jeg leste om hvor viktig trening av både kropp og HJERNE er, dette med spill, kryssord, spørsmål&svar, huske ting osv osv.
    Så spennende studie du har!

    Caroline: Tusen takk! 😳

    Camilla: Med mindre du har et par uker igjen til du skal stille i en konkurranse som krever svært lav fettprosent så ville jeg ikke ha tenkt på det 😀
    Det er klart at rent kjøtt o.l er å foretrekke, men jeg synes quorn-produktene er gode og det er fint å variere. Ikke noe problem å spise, det er full av protein og lav på kcal – kos deg 🙂

    Marianne: Jeg tror ikke dette med mindre mat er så dumt faktisk, det er flere fordeler med matrestriksjon etterhvert som man blir eldre.
    Vi er ikke akkurat epler som man kan sprute litt sitronsaft på for å forhindre drie radikaler nei, hehe.. dumt da :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *