Er det slik jeg spiser til vanlig?

Svaret er nei, ikke like strikt

Jeg legger ut en del mattips her for å vise hva jeg velger å spise når jeg skal ned i fettprosent, og det blir både særere og magrere jo nærmere konkurranse jeg kommer. Dette er altså ikke mattips jeg kommer med for å illustrere hvordan man skal spise til vanlig når man skal trene, spise sunt og vedlikeholde vekten. Da mener jeg at det blir et for stort fokus på det, jeg orker i hvert fall ikke å la dagene dreie seg om kalorier, hvordan lage alt sunnest/best mulig eller hvordan få i seg mye proteiner og lite karbo hele tiden.
Det virker veldig anstrengt og det må da bli en besettelse etterhvert?
Jeg holder fortsatt en knapp på den gylne middelvei, og det passer meg helt utmerket. Å ha kontroll på maten, ikke omvendt. Det er først da ting vil «falle på plass» i kosten, når det gode og sunne blir en vane og ikke noe man streber etter daglig.

Det kostholdet jeg har nå er altså ikke nødvendig for å jobbe seg ned i vekt og fettprosent – viktig å huske! Det er en stor forskjell på å trene og spise seg sunnere over lang tid og å forberede seg i noen uker til å stille i bodyfitness med svært lav fettprosent.

Middagene jeg spiser og legger ut bilder av nå er imidlertid ganske så representative på hva jeg spiser til vanlig.  Det blir oftere typ lasagne, gratinerte retter og mer tilbehør i helgene kanskje, men grønnsakene/salatene mine spiser jeg masse av hver dag, uansett – som den semi-wannabe-vegetarianer jeg er så er det noe av det beste jeg vet. Jeg er også veldig glad i fisk, så dette blir det mye av året rundt. Jeg spiser svært lite potet, pasta og ris til vanlig også, jeg foretrekker som sagt grønnsaker og andre karbkilder.

Jeg er aldri så kreativ til vanlig som jeg er på deff, for da er jeg ikke like strikt med kaloriinntaket. Jeg hadde mest antagelig ikke erstattet noe jeg virkelig likte (les: is) med noen proteinkreasjoner uten like. Jeg synes det smaker ok nå, men det er fordi det meste smaker godt når det er lenge siden man har spist «ekte» vare. Det er klart at jeg på hverdagene heller lager proteinvafler, marengs, gele osv om jeg blir fysen på noe, men det er ikke noe jeg kommer til å la erstatte det andre jeg liker.
Jeg vokste opp uten brus og godteri på hverdagene så ordet «lørdagsgodt» er noe som betyr mye for meg og det synes jeg er en bra ting – jeg liker å ha noe å se frem til og ikke minst kose meg med det jeg liker best. Vi er så forskjellige med tanke på hva vi liker og hvordan vi ønsker å ha det, og jeg er ikke en av de som ønsker det ekstreme hverken den ene eller andre veien.

Nå er jeg offisielt påmeldt til Stavanger Open og NM – jeg gleder meg!
IMGP6176

16 tanker om “Er det slik jeg spiser til vanlig?

  1. avatarsynnøve

    «Den gyldne middelvei» er flott! – ikke noen grunn til å bli heeelt fanatisk heller, når man ikke er på konk. deff 😉 Er jo sunt å kose seg litt i blandt (hele tiden) :mrgreen:
    MEN, når det er sagt, er jeg mektig imponert over kreativiteten din på deff!
    Du kunne jo gitt ut en hel kokebok du! 😎
    Supert at du skal være med i Stavanger også!
    HEIA HEIA 😀 😀

  2. avatarRachel

    Jeg syns du skriver så bra! 🙂 Blir veldig inspirert av å lese bloggen din.

    Keep up the good work! 😛

  3. avatarNina

    Bra innlegg. Enig at man ikke må være for opptatt av kaloriene, spise sunt og variert. Kjenne litt på sultfølelsen.
    Er også imponert over kreativiteten din i matveien på deff:)
    Lagde appelsinmarinerte laks i dag, var veldig god. Kjekt å prøve noe nytt:)

  4. avatarERIN

    :mrgreen: Hei!!
    Uff, å se på bildene dine får meg til å tenke at jeg MÅ begynne å trene igjen. Helst i går.

    Får blodsmak i munnen ved bare å tenke på det… Jeg vet også at treningen kommer til å gå rett i hodet på meg med en gang… Historien min finner du her: 🙁 http://thisiserin.blogg.no/?c=1253051343

    jaja, jeg får komme meg på rening i morgen;)

  5. avatarCathrine

    Kjempebra skrevet Kristine!! Jeg er så glad for at det finnes fitnessjenter som deg som går forran med et sunt eksempel for sporten; og kjempeglad for at du klarer skille mellom konkuransediett og normale matvaner og viser det utad, for de ter jaggu meg en bra forskjell 😯 Klart en har grunnsteinene, men de siste mndene er det ikke grunnsteinene som gjør det lille ekstra! Det er de sære matrettene men som vi ack setter større pris på 😉
    Gleder meg til å se deg stråle på scenen som den vinneren du er!! :mrgreen:

  6. avatarMalin

    Ajajaj, håper ikke du skrev hele det innlegget pga mitt spørsmål ang de oppskriftene? 😯

    Jeg har fulgt bloggen din så å si fra dag en, og vet at du har kjempe gode matvaner. Den gylne middelvei er visst veien å følge :mrgreen:

    Men det er veldig kjekt at du legger ut diett-oppskriftene dine, så kan vi endre de som vi ønsker.
    Skumkaka di f.eks MED ett lite lag sjokolade på..Da kan vi jo snope oss i hverdagen også :mrgreen:

  7. avatarTone

    Enig med Synnøve, du kunne faktisk skrevet en kokebok :mrgreen: Er utrolig imponert over kreativiteten din! Jeg har endelig kommet igang med nytt program nå og trenger mye mat (så jeg har ikke prøvd ut så mange av oppskriftene dine enda) men det er likevel veldig inspirerende å lese om alt du lager.

    Grattis med påmelding til NM og Stavanger! Gleder meg til å se deg på Centrum Scene!

  8. avatarTeresa

    Du vant desverre ikke øredobber, men jeg har et «forslag» til deg ang smykker. 😉 Jeg finner ikke noe mailadr til deg, men kan du ikke sende meg en mail. Du ser vel adr min.

    Nå ser du forresten utrolig rå ut! Akkurat sånn en bodyfitness utøver bør se ut i mine øyne. 🙂

  9. avatarHanne

    Cathrine over her skrev i grunnen det meste av det jeg hadde tenkt å si, så nå kan du lese kommentaren hennes en gang til 😆

    Ah, der ble vi minnet på skumkaka igjen ja..søren at jeg ikke kjøpte litt kokesjokolade i butikken i dag siden jeg er alene hjemme i kveld, og har gelatin i hus..hmmmmmmm… Får kanskje prøve uten glasur først?

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Synnøve: Nei jeg vil ikke være fanatisk.. jeg ER ikke det :mrgreen:
    Hm.. ja, «Kristines deffekreasjoner» eller «spis kreativt på deff» 😉

    Rachel: Tusen takk!

    Nina: Det finnes så utrolig mye annet her i livet enn et altoppslukende fokus på sunnest, best, kalorifattig osv. Klart at man skal leve sunt, men for mye kan bli usunt.
    Så bra at det falt i smak!

    Yvonne: Ryggen krangler litt fortsatt dessverre, men får bare lytte til kroppen og kjøre på det jeg klarer.

    Erin: Det viktigste er kanskje at du finner noe du faktisk liker å holde på med, da vil du mest antagelig fortsette med det og ikke føle det som negativt. Man MÅ ikke tvangsjogge til man kjenner blodsmak i munnen for å komme i form. Det viktigste man gjør er faktisk styrketrening og sunt kosthold. Kondisjonstrening gjør underverker med innsiden av kroppen (hjerte, lunger o.l), men ikke de store forandringene når det gjelder oppstramming osv. Uansett, lykke til!
    Edit: leste i bloggen din nå, modig skrevet om din historie og du ser flott ut!

    Cathrine: Ja det er en ganske så stor forskjell og, det er en grunn til at man blir tullerusk i hodet de siste ukene. En konkurransedeff er ikke noe man skal prøve å ha som livsstil, det går bare ikke – ikke for vanlige jenter som ikke lever av dette.
    Jeg tenker på deg vennen, håper det går bra med deg, eksamen, tankesurr og trening. Klem

    Malin: Jo! :mrgreen: Neida, jeg hadde faktisk tenkt til å skrive om det, vil ikke sende ut feil signal – vil ikke at nye som leser bloggen skal tro at dette er helt normal tankegang og daglige matinntak.
    Skumkaka tar jeg med meg videre i det «vanlige» liv, helt klart. Nam!

    Tone: Jeg har faktisk mange flere ideer.. men da må jeg forte meg å skrive ned før deffen er over og kreativiteten daler 😀
    Takk, hyggelig at du kommer og ser på!

    Teresa: Oki, sender deg en mail!
    Tusen takk 😀

    Hanne: Om du har kokos liggende så er jo det helt nydelig til skumkaka og. Eller om du er kreativ med smør, splenda/sukrin/melis og kakaopulver? (Minner meg om da jeg var yngre og lagde sjokoladeboller..)

  11. avatarMarianne

    Du lar kreativiteten blomstre fritt du også ja 🙂 godt det! jeg hater når mat blir kjedelig og man spiser det samme dag ut og dag inn.. jeg hadde IKKE fungert på en ris-kylling-og-brokkolidiett jeg heller. Akkurat som deg, så elsker jeg allsalgs grønnsaker, og det er jo utallige måter å krydre de på. Har du forresten hørt noe om hvor mange de sender til Nordisk i år? hva kriteriene er?

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Marianne: Ja nød lærer naken kvinne å spinne – eller deff lærer sulten jente å være kreativ :mrgreen:
    Nei det vet jeg ikke.. kanskje de sender 1. og 2.plass hvorav sistnevnte må betale reise selv kanskje?

  13. avatarMarianne

    Hmm…ja..sikkert noe slikt som i fjor. Synd at de ikke satser mer på oss egentlig 😐 jaja, vi får bare tenke at vi SKAL dit no matter what mens vi står på scenen på NM..gi absolutt alt, for så og heller ta evt nederlag når den tid kanskje kommer etter at dommerne har sagt sin mening 🙂 klem på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *