Krokrygget

Jeg har de siste dagene hatt ekstremt vondt i ryggen, spesielt korsryggen. Det er en kombinasjon av at jeg hoppet og landet forkjært i helgen (landet med helt rette ben/knær og kjente et «støt» i korsryggen), samt stølhet etter hard og tung trening. Jeg er stiv og støl fra nakke, skuldre og ned til midten av ryggen. På midten av ryggen har jeg en meget sår ryggrad, og i korsryggen har jeg konstante smerter på hver side.
Veldig deprimerende å ha det sånn, det gjør vondt å både sitte og stå. Jeg har heldigvis senke-opp/ned-pult på jobben, men det er fortsatt ikke helt optimalt.

LowerBackPain

Jeg har gått en del i det siste for det er det eneste som hjelper, og i dag kjøpte jeg Zon – hvorfor behandle hele kroppen..
I morgen skal jeg teste ut massasje+akupunktur, en behandlingstime jeg fikk av D ♥

I går var den verste dagen så da var det kun gåtur i skogen som trening, i dag ble det rask gange på mølla og lett benspark – det eneste humane å trene når man skal trene forside ben med vond rygg.
Jeg leste at det kan vare alt fra 2-6 uker, så jeg får bare håpe at jeg er en av de heldige som blir frisk snart..

Noe av maten de siste dagene:

Ovnsbakt laks med sopp, rødløk, hvitløk, reddik, eple og dill
IMG_1645

Vaniljekesam med jordbær, blåbær og hakkete mandler
IMG_1647

Fiskekaker med cherrytomater, sopp og rødløk stekt i pesto
IMG_1668

Omelett med eggehvitter og skinke, tunfisk med majones og cherrytomater
IMG_1671

Jeg er veldig glad i all slags fisk, så kjøpte diverse fiskeprodukter for å variere litt i tillegg til at det er veldig enkelt:
IMG_1660
IMG_1663

22 tanker om “Krokrygget

  1. avatarSofie

    Tråkigt att du gått och gjort illa dig i ryggen =( Var inte alldeles för längesen jag hade det. Tog mig två tre veckor tills det var helt borta. Spelade ingen roll om jag vilade eller tränade, gjorde ont vad som! =( Hoppas du blir bättre snart. Fiskekaker är nog den värsta norska maten. hehe;) Men sunt 😉

  2. avatarCathrine

    USJDA!Akupunktur er veldig effektivt da..Evt ta deg en tur og få knekkt ryggen på plass om den ikke bedrer seg. En blir jo heeelt hemmet når en skal gå med ryggvondt, du har min fulle medlidenhet!!Masse god bedring 🙂
    PS: Massasaje og varmebehandling..gode greier!! D fikser nok den første også! :mrgreen:

  3. avatarMalin

    Uff, vondt i ryggen er ikke noe kjekt..
    Har selv slitt mye med vond rygg, men når det ikke kan trenes bort er det litt værre.
    Håper massasjen og akupunkturen hjelper, veldig snillt av kjæresten da 🙂

    Du spiser god mat hvertfall, de frista litt de fiskekakene med hvitløk og urter :mrgreen:

  4. avatarLine

    Hej 🙂
    Træls at ryggen gør ondt! Har selv problemer med nakken der sitter sig fast nogle gange, man føler sig så handicappet!
    I øvrigt meget inspirerende at du poster billeder af din mad! Giver mig gode idéer til hvordan jeg kan varriere min mad, så det sætter jeg stor pris på! 🙂
    /Line

  5. avatarHild

    Uffda, det var dumt å høre! Men jeg tipper at du er en av de som kommer raskt i form igjen.
    Hvis du tenker på det.. Hvorfor ikke?
    Du er i veldig bra form, du er fornuftig og lytter til kroppen din og du spiser sunn og bra mat som kan reparere kroppen din i en fei.
    Jet tror dette kommer til å forsvinne før du vet ordet av det!

    God bedring!

    -Hild

  6. avatarYvonne

    God bedring håper du kommer deg fort 😛 vis man har en sterk kropp så fikser det seg nok fort. =) prøv alt mulig det skadder aldri, stå på =) kan ikke gi deg nå som du har kommet såå langt 😛

  7. avatarHanne

    Uff, det der er ikke noe godt. Jeg presterte å «ødelegge» ryggen like før jeg skulle flytte i våres, fryktelig bra timing 😕
    Hos meg var det også slik at å gå rolige turer hjalp, og det var bortimot det eneste..

    Zon er selvfølgelig heller ikke dumt mtp smertene, bare vær obs på at huden blir mer lysømfindtlig av slike geléer, så vær forsiktig om du skal sole deg! 🙂

    God bedring!!

  8. avatarMarianne

    Enig med Yvonne 🙂 Prøv alt for å bli fortest mulig frisk. Jeg fikk influensa nå før helgen (håper egentlig på at det var svineinfluensaen, slik at jeg slipper å få den senere)..utrolig kjipt med tanke på NM, men jeg pøset på med alt av te fra helsekost og alle mulige slags kjærringråd, og jeg kunne trene igjen på mandag allerede 🙂 har ikke en 100% bra form nå, men bare forkjølelse hvertfall. Husk å være positiv og vær innstilt på at det skal ta kort tid å bli frisk/skadefri 🙂 det hjelper ofte.

  9. avatarAnne

    *grøsse* Den ryggen høres ikke god ut! 🙁 Riktig god bedring, håper det snart slipper! Akupunktur er ganske effektivt, så håper det gjør susen.

    Jeg har funnet løsningen på hva jeg skal gjøre når jeg er tom for middagsideer, da er det bare til å ta en titt innom her 🙂 Massevis av lekre og gode (bokstavelig talt) tips!

  10. avatarLill Johnsen

    Det var synd å høre. Ryggen kan være en lite sammarbeidsvillig kroppsdel. Håper du blir bra snart, og lykke til videre mot scenen. 😉 Vi vil som vanlig heie deg frem.

    Klem Lill

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Sofie: Det är tråkigt 🙁 Hoppas jag blir bättre snart.. Fiskekaker er jo jättegott! :mrgreen:

    Cathrine: Hadde akupunktur i dag, og det var.. vondt. Romsterte disse nålene rundt i huden og ned til nerven. Men jeg ble faktisk litt bedre øverst i ryggen, der var det nok muskulært. Jeg har dessverre fått en skade/låsning i korsryggen og hun anbefalte kiropraktor.
    Jeg orker ikke at noen tar på meg i det hele tatt nå 🙁

    Malin: Akupunktur hjalp som sagt litt, men langt ifra på det verste. Jeg har en veldig snill kjæreste ja.
    Fiskekakene er meget gode, men nå liker jeg sånt og da 😀

    Line: Hei! Ja, man føler seg både handicappet og deprimert.. ikke noe gøy. Min medfølelse til alle som sliter med kroniske ryggplager, virkelig.
    Bra at du får litt mat-inspirasjon!

    Hild: Å, jeg håper virkelig. I dag henger jeg litt med hodet.. jeg skal prøve det jeg kan, i morgen blir det kiropraktor.

    Yvonne: Nei jeg kan jo ikke gi meg nå.. surt å oppleve dette nå etter 3 mnd deff. Takk!

    Hanne: 🙁 Jeg klarer heldigvis å gå med ok tempo på mølla, og det føles greit. Men med en gang jeg går av så kjenner jeg det.. og når jeg sitter, står osv. Har funnet ut at det er verst på venstre side, så er nok en låsning.
    Ja apotekdamen sa det, nå hadde jeg uansett ikke klart å ligge i et solarium 😀

    Marianne: Jeg har tenkt positivt helt frem til i dag, i dag ble jeg deppa da jeg fant ut at det litt mer alvorlig enn muskelplager.. men jeg visste vel det innerst inne.
    Godt å høre at du kjempet bort den verste influensaen, håper du holder deg frisk fremover!

    Anne: Akupunktur var ørlite vondt, men det hjalp på muskelknuter.. nå blir det kiropraktor neste. DET gruer jeg meg til.
    Mye god mat ja 🙂

    Lill: Hei! Godt å høre fra deg! Jeg satser på at dette blir bedre snart og at jeg får fortsette med forberedelsene mot konk. Og jeg er glad for at dere kommer 🙂

    Aurora: Takker så mye for tips, men det hadde jeg nok ikke klart på nåværende tidspunkt.

    Nå blir det smertestillende piller og krem, deretter senga.. Zzz

  12. avatarHanne

    Glemte å skrive dette med å finne ut om det var muskulært eller i skjelettet. Jeg anbefaler absolutt å ta turen til kiropraktor om du har en låsning, samme hvor skummelt det virker. Jeg valgte nemlig å ikke gjøre det, og det tok f.. meg tid å bli god..så gjør det du kan (men selvfølgelig ikke ting som gjør vondt verre)!

  13. avatarAnnbjørg

    Å huff! Håper ryggen blir fort bra igjen. Mange gode bli-bra-igjen-tanker oversendes herved fra Nord-Norge. 😉
    Takk for alle mattipsene, blir skikkelig inspirert til å spise sunt. Det trengs i disse dager, er en hel del fett som skal bort.

  14. avatarHannah

    Huff, får håpe du blir raskt bra igjen 🙂
    Lurer forresten på ditt syn på søtningsmidler? Jeg drikker mye vann gjennom dagen, men ofte blir jeg lei smaken, og synes da at funlight er en grei erstatning (for å få i meg nok væske). Synes også at det kan være godt med Läkerol, IFA o.l
    Vet du om slike ting hindrer vektnedgang? Er så mange som påstår det 😕

  15. avatarMarie

    Jeg vil på det sterkeste anbefale terapimaster eller annet ustabilt underlag. Jeg gikk i ca 8 uker med ryggvondt som oppstod akutt før jeg slutta med smertestillende og bestemte meg for å trene det bort. Justerte ned på de vanlige treningsvektene (i bøy og mark og andre øvelser som gjorde vondt. Vær obs på rygghev og strakmark som komprimerer ekstra på virvlene nederst) og begynte å varme opp i terapimaster før hver trening. Det ble borte etter kun en uke ca. En fantastisk følelse 🙂

    For det området du beskriver anbefaler jeg bekkenløft (har desverre ikke video til det. Fest ett bein i løkka, heis opp bekkenet og den andre foten ved å presse hælen end i løkka. Da ligger du strak som en planke i oppoverbakke med skuldrene i gulvet. Før så det beinet som ikke er i bakken sakte ut til siden og tilbake igjen med fokus på å holde bekkenet rett. Senk så bekkenet igjen. Gjente 6 ganger, 3 sett. Uansett hvor du har vondt så finnes det en terapimasterøvelse som vil aktivere de riktige musklene. Forutsatt at det ikke er en muskelavrivning så tror jeg den kan behandle det meste. Vet jeg høres litt nyfrelst ut, men jeg er jo det 🙂

    Les mer her (selv om de ikke har alle øvelsene linket til der):

    http://www.redcord.no/ArticleFull.aspx?m=298&amid=3486

    Verdt et forsøk iallfall. Jeg bruker nå 20 min i terapimaster som oppvarming før hver trening. Litt kjedelig, men veldig verdt det når jeg tenker på hvor forferdelig ryggen var før.

  16. avatarMarielle

    Huff da, ryggvondt/plager er ikke gøy!
    Sleit veldig med korsryggen for et års tid siden så veit hvor kjedelig det er når man blir satt ut av trening og vondten er der konstant 😕 Jeg hadde i lengre tid kjent litt murring i ryggen, og spesielt merka jeg det dersom jeg var litt slurete med teknikken i knebøy. En dag på treninga sa det bare pang underveis i et sett med knebøy, og ryggen var låst. Fikk time hos kiropraktor som kunne konstatere låsning i bekken som følge av stram muskulatur i området der, og skiveprotasjon. I et halvt års tid gikk jeg jevnlig til kiropraktor samtidig som jeg måtte endre litt treningsrutiner. Jeg ble sakte men sikkert bra, og kjenner idag ingenting til denne skaden! Så det jeg egentlig vil fram til med dette lange innlegget (hehe 😳 ) er at jeg absolutt vil anbefale deg time hos kiropraktor. Og det er ikke så vondt å bli knekt på som mange kanskje tror. Og om du er like myk som meg (noe du sikkert er mtp tidligere karriere som ballettdanser), så er det værtfall ikke noe problem når kiropraktoren må strekke, vri og vende bein og armer i alle veier! 😆 Lykke til!!

  17. avatarHanni

    Tråkigt med ryggen!

    2007/2008 hade jag problem med korsryggen/höften och det visade sig att jag hade låsningar i bäckenet, som en naprapat fixa till. Men jag gick med det ganska länge innan det blev bra. Låsningarna berodde på att jag hade kört sittande rodd för tungt vilket gjorde att jag inte haft ryggen helt rak och fått diskutbuktning på 1 eller två ställen i ryggraden.

    Vad vill jag säga med det då? Kolla så att det inte är ngn låsning eller liknande. För det är ett helvete med ryggont. Krya på dig! 😉

  18. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Tusen takk for råd dere! Jeg tok motet til meg og dro til kiropraktor, det var som dere sa en låsning. Skummelt å la det bare gå, det hadde nok innhentet meg igjen om måneder/år.

    Hilde: Nei, jeg har ingen coach. I’m all alone 🙂

    Hannah: Nei, det hindrer ikke vektnedgang. Jeg tygger tyggis og drikker pepsi max innimellm selv på deff, så ingen fare. Alt med måtehold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *