Endring gjør godt

Nå har jeg endret litt på treningsprogrammet mitt! Jeg har stort sett holdt meg til en 2-splitt  fra jeg startet å styrketrene, men har alltid variert på reps&sett, øvelser og vektbelastning. Det er viktig med små forandringer både for kroppen sin del og ikke minst for holde treningsglede og motivasjon oppe. Det skal ikke bli et kjedelig ork å trene, det skal jo faktisk være gøy og gi en god følelse. Jeg kjenner allerede at jeg liker forandringen og har ikke skulket unna selv i denne heten som har vært de siste par ukene.
IMG_2070_red

Jeg pleier som regel å trene 4 dager styrke i uka; underkropp 2 dager og overkropp 2 dager.
Jeg er ikke helt rigid og kan fint variere dersom det skulle dukke opp noe, og eventuelt ta en muskelgruppe i tillegg en av dagene. Jeg har som nevnt før ikke med legger eller armer; leggene har jeg aldri trent da jeg føler at de er velutviklet nok etter dansing, og biceps+triceps kuttet jeg ut i fjor da jeg følte at de raste avgårde før resten av kroppen. De får dessuten kjørt seg ganske bra på de fleste rygg- og brystøvelser.
Her er for øvrig noen gamle bilder av armene;
IMGP4018IMGP3924
Mange vil si at man bør trene alt uansett,  men jeg velger heller å prioritere resten av kroppen – ikke minst for symmetrien sin del.

Endringen ja. Jeg fortsetter med 2-splitten, men har begynt med myo-reps. Jeg har for så vidt kjørt samme konsept/uten lange pauser mellom settene tidligere – men da uten det første utmattelsessettet. Jeg er vant til å variere mellom standard 8×3 og 5×5. Det siste har jeg kjørt ganske ofte og med svært kort pause mellom hvert sett; mer svett, bedre pump og fortere ferdig. Duracellkaninen!

Nå er det 20-25 reps + 4×4 (og etterhvert blir det første settet kortere og vektene blir tyngre). Jeg har kun trent slik i en ukes tid, men merker allerede at det kommer til å bli meget bra etter noen uker til. Jeg liker at treningen går unna fort uten dødtid som jeg kaller det, jeg liker at det svir i musklene og jeg liker å bli støl på steder jeg ikke har blitt på lenge. Magen for eksempel! Uvant å kjenne det så godt som jeg gjør nå, men utrolig digg! Jeg prøver i tillegg å innføre mange nye øvelser, blant annet chins (med ass. for tiden).

17 tanker om “Endring gjør godt

  1. avatarHanne

    Å trene alt – uansett er selvfølgelig en god regel for å holde hele kroppen i form (altså ikke bare mtp å bygge), men siden både armer og legger får svært mye indirekte trening gjennom andre øvelser synes jeg du har gjort et veldig fornuftig valg her.

    Jeg har snust litt på myo-reps konseptet selv, og synes det virker bra. Om det er «best» er ikke godt å si, men variasjon er i hvertfall nøkkelen til både fremgang og motivasjon 🙂

    Flotte armer!

  2. avatarmarius metern

    standa er jeg med på vett… vet ikkehelt om offentligheten har godt av det du 😛 hehe men hadde vært moro å se 🙂

    alt bra her.. håper alt står bra til der og.. jeg har ikke festet siden nyttårsaften jeg.. tenk det a 😛 hehe drikki par flasker vin da siden da men ikke galt det 🙂

  3. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hanne: Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør! 😆 Jeg er enig i at man stort sett skal trene hele kroppen, men det er som du sier noe som heter direkte og indirekte trening. Man kan egentlig ikke unngå å trene hele kroppen om man har et godt treningsprogram og utfører øvelsene riktig.
    Nei, ikke noe som er best.. det er bare en annen måte å trene på. Dette kjører jeg i ca 6 uker og så får jeg se hva jeg synes – om jeg starter på nytt eller gjør noe annet 😀

    Synnøve: Takk! Pump og greier :mrgreen:

  4. avatarStrikkelaura

    Trener du ett sett med 20-25 repetisjoner? eller hvor mange sett?
    Gikk litt i surr for meg der. Er 3*15 helt feil f.eks? Hvor mange øvelser har du hver gang du trener?

    Jeg sliter grenseløst med å sette opp et slikt program som du har. Og treningsøktene mine blir lengre og lengre, noe som gjør meg umotivert.. 🙄

  5. avatarYvonne

    Flink du er ! 😀 Deilig å være støl i kroppen uansett hvordan man vender å vrir på det! Utrolig fine bilder =) 😛

  6. avatarAleksander

    Det blir spennende å se utviklingen din med myo-reps! Jeg har omtrent samme fysikk som deg og har det siste halve året trent to fullkroppsøkter med myo-reps per uke. Jeg har kommet frem til at jeg aldri kommer til å gå tilbake til «gammelmåten». Mer trening på kortere tid, bedre pump både i økta og ellers, samt bedre fremgang.. 🙂

    Lykke til videre!

  7. avatarNina

    Chins er gøy;) Klarer ikke uten hjelp ennå, bruker strikk. Håper å kunne klare uten en dag;)
    Variasjon er viktig og det er så gøy med noen nye øvelser innimellom. Syntes selv det hjelper på motivasjonen.
    Deilig å svette og bli litt sliten:)
    Stå på videre!

  8. avatarKadie

    Gøy at du tester ut myo-reps, det er sånn jeg trener nå på My Revolution Team og jeg er veldig fornøyd med hvordan det føles. Annerledes og effektivt!
    Ser det var noen spm om myo-reps her, anbefaler Børge Fagerlis lettleste artikler på myrevolution.no.

    Kadie:)

  9. avatarNems

    Spennende, har snust på MYO-Reps jeg også, mulig jeg skal prøve eg på det. Har prøvd å bestemme meg for et opplegg å hive meg over nå som jeg har fri og masse tid, så kan jeg liksom teste det ut litt før høsten kommer og fritiden flyr ut vinduet…

    Tror jeg skal hive meg på Eirk sandviks opplegg nå, må bare få ordnet betalinga, den krangler! 🙄

    Men du, de armene dine ser fantastiske ut da :mrgreen:

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Marius: Det får’n si, du har virkelig gjort noen gode endringer – så flink du er 😀 Da møtes vi når godværet kommer igjen!
    (Sender deg bildet senere i dag)

    Strikkelaura: Ja, det første settet er 20-25 reps, deretter 4 reps etterfulgt av 4-5 åndedrag før jeg tar 4 reps igjen (gjør dette 4×4 ganger). Det står kanskje bedre forklart her http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1017
    Jeg trener alt fra 5-7 øvelser hver gang – en styrkeøkt er ikke som kardio, trenger ikke å være langvarig.

    Yvonne: Takk! Ja selv om stølhet ikke sier noe om hvor «bra» man har trent, så føles det godt noen ganger 😀

    Aleksander: Det var i hvert fall etterlengtet med noe nytt, dumt når treningen kun går på autopilot. Skal bli spennende fremover ja, takk for det

    Nina: Jeg prøvde meg på chins i fjor, og jeg klart vel 4-5 stk til slutt 😆
    Ja, selv om man kanskje har kjørt mange av øvelsene før, så blir de som nye når det går lang tid mellom hver gang. Må bli flinkere til å hente de frem og ikke bare kjøre de som man er vant til 🙂

    Kadie: det skal bli spennende å se fremover – ikke minst med tanke på at jeg skal øke en del i belastning på underkroppen. Jeg endret litt på programmet mitt i fjor på samme tid, alltid greit med ny motivasjon i tiden før konk. 😀

    Nems: Jeg vet ikke hva du trener nå, men 2-splitt lar seg veldig godt kombinere med myo-reps i hvert fall. Både med tanke på øvelser og restitusjon. Du får hive deg rundt nå når det er dårlig vær og 🙂

  11. avatarMartine

    Du har startet med Myo-reps du også ja, har selv snust en del på det..får se hva det blir på treningsfronten til høsten 😉

    Luksusproblem med armene og legger må jeg si :mrgreen:
    Håper du får en fin tirsdag!

  12. avatarNems

    Trener faktisk 4 split nå, egentlig har jeg en mistanke om at jeg trener litt for mye. Prøver å trappe ned, og trene mer effektivt, men det er litt vanskelig 😆

    Men å hive seg rundt har jeg ingen problemer med, uansett vær 😉

  13. avatarThale

    så moro – Myoreps er veldig artig :mrgreen: trener det ikke nå lenger, men jeg hadde good fremgang de mnd jeg gjorde det.

    fine armene 😉

  14. avatarEmily

    Hei. Når trener du i morgen? Er på Elixia 15.40 tenker jeg.., må kjøre søs på jobb først 🙂 Og hvilke øvelser skal du kjøre på beina? 🙂 Kan du sende meg en mail?

  15. avatarkriweb Innleggsforfatter

    BlondeJulie: Takk 😀

    Martine: Kan ikke si at det gjør meg så mye nei 😀
    Håper du får en fin dag!

    Nems: 2-splitt x2 i uka passer meg bra nå, 4 dager i uka. Mot konkurranse pleier jeg noen ganger å kjøre på med x3 (altså 6 ganger i uka) og det i tillegg til kardio kan fort bli litt kvelende :mrgreen:
    Så bra, viktig å beholde både lyst og motivasjon

    Thale: Jeg er ganske spent, håper jeg får forbedret skrotten disse ukene frem mot konk.
    Takk søta

    Emily: Hei! Svarte deg på mail jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *