Gulrotgull

img_0070
(Jeg hentet tipset fra Liss, hun er veldig flink til å komme med forslag og nye varianter av diverse mat).

Jeg hadde ikke tålmodighet til å ha de lenge nok i ovnen, eller vente til de var avkjølt, så de ble ikke helt crispy.. Men jeg synes de ble gode uansett, var redd for at de skulle bli brent så tok heller den mer softe varianten.
Dette kan forsåvidt gjøres som potetgull med vanlig potet og, eller andre rotfrukter som f.eks kålrot (det må jeg prøve neste gang, er veldig glad i det).

Skrell rotfrukten med ostehøvel
Fordel det ut på bakepapir
Ha eventuelt over litt olje og salt (jeg sprayet noen dusj av min 1 kcal-spray over, samt strødde havsalt på)
Inn i ovnen på 200 grader i 35-45 min (kommer an på tykkelsen, må sjekkes ofte så de ikke blir brent)
La de avkjøles og nyt!

img_0075

Her er Todd sin mat  :lol:
(Det er klart jeg deler med han når kokt torsk er det beste han vet)
img_0062

Ellers har jeg skaffet meg gode gamle saft-is former! Jeg er egentlig på nostalgisk utkikk etter de som ser ut som en pin-up (brukte slike da jeg var liten), men har ikke funnet..
Det er godt å ha som en avkjøler på slike varme dager som vi har nå; her har jeg fylt både melon, watermelon,  blackcurrant og strawberry.
img_0052
Det ble blackcurrant;
img_0055

Og til slutt et lite råd om du er på utkikk etter nye lamper – de har 50% på hele lampemagasinet!
Her er én av lampene vi kjøpte oss (i tillegg til en lysekrone, to flotte vegglamper og en bordlampe til).
img_0056

13 tanker om “Gulrotgull

  1. avatarkarina

    maten så kjempe god ut!

    den isen tror jeg at jeg også må lage en dag… så så godt ut:D!
    det er funlight ikke sant?

  2. avatarNems

    Det går også an å ha mer krydder på hvis du vil, gulrot er sikkert godt med provencekrydder! Og kålrot/poteter/neper er sikkert gode med hvitløkspulver, eller tandoriikrydder, oh eller garam masala!

    Sellerirot funker også fint forresten 🙂

    Hm, lenge siden jeg har lagd ovnstekte rotgrønnsaker nå, haha tror det blir det i morra :mrgreen:

  3. avatarMimmi

    Når du sier du bytter på tung og lett benøkt, hva betyr det? Hva er lett for deg og hva er tung? Antall reps og sett? Når du trener lett, skal du da f.eks. ha den følelsen etter knebøy at du fint kunne tatt flere, eller..?

    Hva er ditt beste tips på å definere beina slik du har gjort? Gå ned i fettprosent er vel det som kanskje vil gi best resultat?

  4. avatarAnonym

    Bloggfest syns jeg hørtes ut som en god idee :mrgreen:
    Lagde «potetgull» etter å ha lest dette innlegget,og det smakte himmelsk.

  5. avatarThale

    HVOR kjøpte du isformene? Hadde sånne da jeg var liten, men de er blitt kastet for lenge, lenge siden 😥 trenger litt trøst etter at jeg skadet meg(igjen) i går 😆

    skal prøve det mattipset med kålrot, for det er nammis :mrgreen:

  6. avatarMalin

    Jeg vil også vite hvor du har kjøpt isformene 😉

    Smakte denne lett-isen med sjokolade her om dagen, å den var jo bare sååå god. Mye mer sjokolade smak enn i vanlig sjokolade-is.
    Synd boksene var så små :mrgreen:

    Ble så glad da du annonserte salg på lamper, men da Lampemagasinet kun holder til i Oslo blir det litt langt å reise 😕

    Du må ha en super helg i sommersola 😎

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Karina: Det var veldig godt! Skal lage det flere ganger, neste gang blir som sagt med kålrot/kålrabi.
    Ja, fun light 🙂

    Nems: Ja kanskje jeg skulle ha krydret mer – i hvert fall kålrabi’n. Gulrot er i utgangspunktet ganske søtt, så jeg var litt forsiktig med å krydre i tilfellet det bare ble rart.

    Mimmi: Lett er 10-15 reps og tungt er 5-6 reps. Jeg varierer veldig – for det meste 3-4 sett på «lett» trening og 5×5 på tyngre. Det viktigste er at jeg kjører meg helt ut, det vil si at jeg blir like sliten av 12 reps med lettere vekter som 5 reps med tyngre. Jeg grynter og blir svett åkkesom 😀
    Man MÅ trene styrke om man vil ha definerte/markerte ben, samtidig som man jobber ned fettprosenten. Hvis man ikke trener de vil det ikke være noe under fettet som gir definisjon/markering, men dette avhenger litt av hva man har trent tidligere. Jeg har danset i mange år og hadde derfor litt muskelmasse der fra før.

    Martine: Ja det hadde jo vært koselig 😀 Så bra! Nesten bedre å lage slikt selv, sånn smaksmessig og.

    Thale: Disse kjøpte jeg på E-bay – søk på «popsicle mold». Tror faktisk de har noen lignende på Europris nå.
    Jeg synes de ble litt «tjukke» i formen, liker de litt tynnere men finner ikke..

    Malin: E-bay, men nå også Europris. Ser de har en butikk i området ditt 😀
    Den er kjempegod ja, ble så positivt overrasket. Boksen er altfor liten, men kanskje like greit 🙄
    Det blir bare varmere og varmere, kos deg du og 😎

  8. avatarNems

    Lagde det med persillerot, kålrot, neper, sellerirot løk, og hvitløk i dag. Kryddret med litt hvitløkspulver, salt og bittelitt provencekrydder. Testa squash også, selv om jeg egentlig skjønte den kom til å bli brent, hehe, jaja 😛

    Driiiiitgot :mrgreen: Hadde helt glemt hvor godt det er, takk for påminnelsen Kristine! 😀

  9. avatarCL

    Isformer på Europris ja, da må jeg også ut å kjøpe. Hadde sånne da jeg var liten, og har lyst på selv nå. Så de på et typperwareparty jeg var på, men de var litt i dyreste laget til at jeg kjøpte dem.

  10. avatarMargrethe

    Dette har jeg prøvd før, veldig godt. Morro med litt andereldes tilbehør også :mrgreen:

    Jeg lrurte på om du kunne skrive nøyaktig hva du har spist i dag og i går? Hdde vært spennende å se hvordan du har det på deff 🙂 Jeg vet at du allerede har skrevet et innlegg om din deff, men den er veldig lite deffinert.

    Når er NM? I oktober?
    Må få skaffet meg biletter 😀 :mrgreen:

  11. avatarlurer

    Om du pleier å drikke brus eller? lettbrus kansje?? bare lurer assa 😛 for jeg drikker pepsi max vær dag

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    NM er første helgen i oktober ja!
    Klart det, kan skrive om 1-2 matdager i et senere innlegg.

    Jeg har aldri drukket brus, mest av alt fordi jeg ikke er vant til det hjemmefra. Drakk det kun til bursdag og julaften da jeg var yngre.
    Drikker lettbrus innimellom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *