Må man spise mange små måltider om dagen?

Nei

Dette gjøres i så fall fordi noen synes 6-8 små måltider er best for seg og sitt liv, akkurat på samme måte som at andre spiser 3-4 måltider fordi det passer best for dem. Ingen av disse levemåtene er feil eller riktig, det handler om å gjøre det som passer deg best – gjør du det så fortsetter du, enkelt og greit. Ingen vits i å hive seg på noe som du ikke vil klare i det lange løp.
meals1

Det har i mange år blitt spredd ut i det store norske land at det er feil å ikke spise veldig ofte, eller at det er en stor synd å ikke spise frokost. Og så har man listet opp alle de farlige bivirkningene utifra dette, som igjen har blitt tolket utifra spørreundersøkelser som ikke er valide i forhold til det man egentlig snakker om.kelloggs
Er det dette som kalles propaganda mon tro?

For hvem tjener egentlig på at man spiser oftere, spiser frokost og kjøper inn mer mat – har du tenkt over det? De gangene jeg hører om hvor viktig det er med frokost er det som regel fra matleverandører som Kellogg’s K eller Tine Melk..  Og videre hvor nødvendig det er med måltiderstattere, supper og shakes av alle slag – hvis ikke stopper forbrenningen din opp! 
Rart at jeg ikke har endt opp både overvektig, ukonsentrert på jobb og skole, slapp eller død. Etter flere år med ingen frokost og maks 4 måltider om dagen så burde vel ikke jeg ha mer forbrenning igjen.

Jeg leste akkurat en artikkel som jeg synes var fin, for den ga en god forklaring på fordelene ved færre måltider om dagen, og faste.
Her er noen av punktene:
«Det er også avkreftet flere ganger at man går raskere ned i vekt ved å spise ofte. Med andre ord finnes det ikke klare hold for at det å spise skjeldnere senker forbrenningen, eller gjør at muskelnedbrytningen øker. Det er tvert om ting som tyder på at det å innta protein kontinuerlig kan hemme proteinsyntesen. Dette leder oss til en hypotese om at færre og større måltider vil være fordelaktig for å oppnå en bedre fettprosent.»

«Ser man på andre parametere som deriblant insulinfølsomhet og forandringer i metabolisme, ser man at det å faste i kortere eller lengre perioder, øker følsomheten for insulin. I tillegg øker metabolismen(stoffskiftet) de 2 første døgnene i en eventuell faste (noe som støtter opp det å spise skjeldnere og mer). Det er jo også slik at man under faste frigjører hormonet ghrelin (som øker nivået av veksthormon). Veksthormon motvirker muskelatrofi, dette gjelder også kortere perioder med faste – i tillegg har det visst seg at veksthormon kan øke proteinsyntesen – samtidig som at det er fettforbrennende.»

Jeg er i hvert fall overbevist om at det har mange fordeler, og jeg har nok dratt nytte av disse mer enn jeg har trodd tidligere – både med tanke på muskler og fettprosent.
Det er klart at dette med faste/færre måltider ikke er noe for alle, det er en tilvenningssak og man kjenner ofte på sultfølelsen i starten – noe som for mange er uutholdelig. Når det er sagt så er det ingen grunn til at man skal gå og være sulten med mindre man faster over en viss periode (slik jeg gjør om morgenen). Noen takler ikke mat om morgenen, mens andre er veldig sultne. Jeg tror det har veldig mye å gjøre med hva man er vant til, og ikke minst hvor tidlig/sent man står opp. Frokost, lunsj, middag og/eller kveldsmat har fungert godt for mange i flere år. Hvorfor ikke ta kontrollen og la dagen bestemme maten og ikke omvendt.

Jeg prøvde flere måltider om dagen i en kort periode, men det fungerte dårlig. Jeg tror det er viktig å tørre å prøve noe nytt, gi alle metoder en sjanse og kanskje du vil bli positivt overrasket.
Og har du først funnet din egen nisje, så ikke la noen overtale deg til at det er dumt eller feil.

Spis og vær glad :mrgreen:

17 tanker om “Må man spise mange små måltider om dagen?

  1. avatarMalin

    En ting jeg lurer på..

    Når alt kommer til alt, er det jo kcal inn og ut som gjelder.
    Ett kalorioverskudd gir økt vekt, elle muskleveskt og ett kaloriunderskudd gir vekttap.
    Men du kan jo risikere å legge på deg av å spise for lite, da kroppen går i sparemodus.
    Hvordan finner du da en balansegang?

    Jeg er nemlig redd for at jeg spiser for lite, siden jeg trener styrke ( merker på kroppen at jeg er blitt større, å da ikke i muskelvolum 🙄 ) men jeg spiser kun når jeg er sulten..

    Vet ikke om det kom noe logisk utav det, jeg blir bare veldig forvirra av alt som skal være rett og ikke rett 😕

  2. avatarAnnbjørg

    Akkurat det jeg trengte å lese idag, etter en lang dag på jobb uten mat (og uten sultfølelse). Jeg spiser 2-3 måltider om dagen, og får stadig høre hvor usunn jeg er. 🙄

  3. avatarTherese

    Enig her!

    Foruten om dette så spiser jeg når jeg er sulten og når det passer for meg, så lenge jeg får i meg det jeg skal (har alt i excel regneark der jeg logger maten ettersom jeg spiser/planlegger også regner den ut alt:)

    -så det med mange små måltider kontra få store, syns jeg «spise når man føler for det» passer bedre slik at man ikke blir helt sykelig opptatt av kost, men heller tar det når det faller naturlig og til slutt blir alt en rutine:)

    *Hørte du trente med Emily(venninna mi) i går 😀

  4. avatarCathrine

    Syns dette var et veldig bra innlegg!
    Jeg er heller ingen storspiser om morningen, å spiser store måltider sjeldent heller enn mange små. Å i følge mange «teorier» skal forbrenninga mi være på bunn og jeg skulle kansje også vært overvektig. Men nej 🙂 Har d veldig fint. Ser resultater av trening gjør jeg også!
    Veldig bra blogg jevnt over syns jeg 🙂

  5. avatarnell

    Bra innlegg! 🙂
    Er så irriterende når folk sier til en at, «Du MÅ spise frokost, ellers får du dårlig forbrenning!» Eller, «hvis du ikke spiser hver 3. time, får du dårlig forbrenning!» De skulle ha lest dette innlegget!! 😀

  6. avatarCL

    Flott innlegg igjen; Kristine! 😀
    Jeg spiser vel litt oftere enn det du gjør, men det er godt å se at det ikke bare er en måte å gjøre ting på, for det er som du sier en del ting man tror man MÅ gjøre som man slettes ikke må likevel.
    Noe helt annet forrsten, nå har jeg smakt vaniljekesam med havregryn oppi, og det var godt 😛 Men nå på sommeren kommer jeg nok til å putte mest jordbær i kesamen. For det er det aller beste 😛

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Malin: Man kan ikke legge på seg av for lite mat eller såkalt «sparemodus», det som skjer er at kroppen tilvennes det daglige inntaket over veldig lang tid og justeres deretter slik at man kan oppleve at vekttapet stopper opp/flater ut.
    Det vil si at om man daglig spiser svært lite i flere måneder, så vil forbruket etterhvert nedjusteres i takt med dette (mange med alvorlige spiseforstyrrelser opplever gjerne dette). Sparemodus er derfor ikke noe som intreffer etter kun dager/uker. Og det kan definitivt ikke føre til at kroppen lagrer mer fett – for hvor skal den ta det fra?
    Å spise når man er sulten er flott, men selv da kan inntaket bli mer enn man forbruker. Jeg tror løsningen er å spise variert, noen dager med mer mat og andre dager med mindre 🙂

    Annbjørg: Så lenge de 2-3 måltidene er sunne og varierte så har du ingenting å bekymre deg for 😉

    Therese: Du har rett i det, det blir en rutine etterhvert og godt er det – da slipper man å bli overfokusert på detaljer.
    Ja, super jente 🙂

    Cathrine: Jeg føler at jeg har hatt fremgang på disse to årene selv, så noe bra må det jo være. Tusen takk, alltid gøy når folk med egen blogg kommenterer – skal sjekke ut din.

    Nell: Jeg orker aldri å ta den diskusjonen med folk jeg ikke kjenner så godt, jeg tenker heller «du skulle bare visst» 🙂

    CL: Viktig å gi folk andre alternativer, og kunnskap om alle veiene til Rom 😉
    Enig i den, bær er best – men de er dyre 😕

  8. avatarMalin

    Ah, I see I see 😎

    Jeg er nok en av de så trenger slike innlegg som detta, for jeg klarer ikke sile ut alt som blir sagt..
    Når jeg selv ikke føler meg som noen «ekspert» er det lett å falle for råd som egentlig bare funker for de som gir rådene..

    Tusen takk :mrgreen:

  9. avatarNems

    Kunne ikke vert mer enig med deg Kristine!
    Selv liker jeg heller ikke frokost og «spiser» (drikker en shake 🙄 ) om morgenen hvis jeg trener.
    Og mesteparten av kaloriene mine inntar jeg på ettermiddagen og kvelden 🙂

    Det er så mange regler og tull ute å går.
    Formelen er jo egentlig ganske enkel og grei, kalorier inn – kalorier ut = enten underskudd, overskudd eller balanse.
    Utenfor det bør folk egentlig bare finne ut hva som funker for dem synes jeg 🙂

  10. avatarEmily

    Svarte i dette innlegget jeg ;p
    Ja, var hyggelig å trene med deg! Skal forresten endre litt på splitten jeg opprinnelig har, ikke kjøre likt som du sa, men 2-splitt med overkropp og underkropp 🙂 Jeg tenkte litt på splitten din først, men det blir veldig mye på skuldre, hver økt, og må passe litt på skulderen min, så tar det litt rolig 🙂 Håper på å trene med deg en dag igjen da! Når jeg har fått inn øvelsene 100% kan vi kjøre litt tyngre ;D hehe..!

  11. avatarFit

    Jeg tror nok hovedgrunnen til at det anbefales flere måltider om dagen er at mange får en tendens til å overspise når de først spiser fordi de er så sultne, og at det i tillegg kan bli mye småspising av usunne matvarer fordi man plutselig blir knallsulten.. Men dersom man er som deg og ikke blir så sulten, og både trives med disse rutinene og ser at det fungerer, er det vel ikke noen grunn til å ikke kunne spise sånn.. Det viktigste er nok isåfall å følge sulten, fordet å utsette måltider fordi man «ikke har tid til å spise» har aldri vært særlig smart.. Du har nok mer oversikt over hvor mye energi du inntar en vanlig dag enn de fleste andre i tillegg, for det er nok ofte lett å spise for mye når man først spiser.. Tror alle bare skal spise sånn de selv føler for, og slik de ser fungerer for seg selv.. Ingen er like (heldigvis) 🙂

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Malin: Jeg skjønner godt hva du mener, jeg var usikker på dette selv for et par år siden.. Du får nesten gå etter magefølelsen og hva som passer deg best 🙂

    Nems: Godt skrevet, enig!

    Emily: Hei! Høres bra ut, la skulderen din få hvile. Jeg synes uansett det er viktigst med baseøvelser på store muskelgrupper (ben, rygg osv).
    Det kan vi vet du 🙂

    Fit: Da jeg i en kort periode prøvde å spise hver 2.-3. time så førte dette til at jeg gikk og småspiste hele tiden. Jeg ble aldri mett og prøvde hele tiden å kompensere for dette, så det hadde altså motsatt effekt på meg.
    (Jeg synes dessuten at det var vanskeligere å vite/beregne kcalinntaket på 7 måltider kontra 3-4 måltider. Jeg har en bedre oversikt nå).
    Mulig det bare er meg, men jeg får mest lyst på godis/søtt når jeg IKKE er sulten – altså gjerne på ettermiddagen/kvelden når jeg allerede har spist. Så det å faste/være småsulten på dagen er ikke noe problem, men det er som du skriver definitivt ikke for folk som ikke tar bevisste valg i matveien når de kjenner sult.

    Vi er så forskjellige vi mennesker, men godt at vi kan dele erfaringer og velge vårt eget skreddersydde opplegg 🙂

  13. avatarKlara

    Hei!

    Jeg har 2-3 kg ned til trivelsvekt, så jeg trenger litt ekspertisehjelp for å komme meg dit. 😉 Det kan muligens høres ut som en liten bagatell, men jeg vil heller gjøre noe med det fremfor å gå og irritere meg over det..

    Jeg vil si jeg spiser ganske balansert og sunt. Iallefall så bra det lar seg gjøre når en er lutfattig student 🙂 Derfor tror jeg det bare er justeringer som gjør at jeg kan komme meg ned dit. Kostholdet mitt består av mye kylling og tunfisk, egg, veldig mye grønnsaker og frukt og litt nøtter. Som oftest havregrøt m/rosiner og kanel til frokost. Min største svakhet, som jeg ikke klarer å kutte ut, er gjærbakst. Jeg har rett og slett ingen sperre overhodet når det kommer til boller m/brunost og smør 🙂 Men sånn i det daglige har jeg iallefall gått over til knekkebrød og mørkt rugbrød, som vel er bedre enn annet! 🙂
    Pålegg jeg bruker er mye egg,kaviar,kalkunpølse,hvitost.
    Ris og pasta spiser jeg ikke så mye av, fordi jeg blir så uggen i magen av det. Spiser jeg det, blir det isåfall fullkornspasta. Men.. Som fattig student blir det ganske sjeldent 😉 Dessuten har jeg gjort det til en prinsippsak at jeg spiser så lite ferdigprodukter som mulig. Jeg vil spise så rent som mulig!

    Jeg drikker aldri brus, men desto mer svart kaffe. Godteri blir det svært lite av. Mørk sjokolade på lørdager er et must, og ellers blir det vel en is i ny og ne i finværet 😉 Vil ikke være helt nazi heller. Trenger å skeie ut en gang iblant.

    Jeg er i fysisk aktivitet hver dag. Sykling, jogging, powerwalks og endel styrketrening.. Beste form for terapi.

    Så hva tror du? Hva kan jeg gjøre for å få av de kiloene? redusere selve matinntaket? mer av noe, mindre av noe annet?

  14. avatarKarina

    Hei 🙂
    Jeg vil bare si at det er en NYTELSE å lese bloggen din! Den er så innmarri lekker, og du gjør VIRKELIG noe utav designet og måten du viser oss bildene og maten din på. Helt utrolig lekkert! Elsker bildene av maten din og tipsene dine osv

    STRÅLENGE JOBB =)

  15. avatarAnnbjørg

    Jeg er mye mer våken og opplagt, har mer energi, på dagtid nå. På ettermiddagstid, etter måltidene, blir jeg døsig å nesten litt lat. 😆 Opplever du det samme?

  16. avatarTherese

    Heisan,
    jeg leste også den artikkelen, og ble overrasket (eller kanskje ikke…) over hvor mye misoppfattet og feiltolket studiene han refererer til var. Det kommer dessverre fram at han ikke har trening i å/utdannelse i å lese artikler og trekke riktige type slutninger utfra slike. Akkurat den artikkelen ville jeg raskt ha glemt dessverre. Ellers ser jeg ingen problemer med å spise et sted mellom 4-6 måltider pr dag; ingen grunn til å måtte trekke fram det ene som bedre enn det andre!

  17. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Klara: Vi har alle en «last» her i livet, det vær seg mat, alkohol, godis.. og noen ganger kan det bli for mye av det gode. Jeg pleide ofte å spise rundstykker til middag før jeg begynte å trene, og gikk også å tenkte at det hadde kanskje vært godt å gå ned 2-3 kg – men gjorde det aldri. Poenget er at man må kutte ut slike ting i det daglige og gjøre det til en sjelden affære for å kose seg ekstra 😉 Da vil man også sette mer pris på det.
    Det ser ut til at du trener bra om dagen (styrke er viktig), så da er det kostholdet som må endres. Skjerp inn på gjærbaksten 😀 Og husk alltid på å få i deg mer protein enn karboydrater.

    Karina: Så GLAD jeg blir for å høre sånt, tusen takk!

    Annbjørg: Jeg har også den erfaringen ja, jeg er mest effektiv og oppvakt på jobb fra kl 6 og frem til lunsj – og etter middag er jeg behagelig døsen 🙂

    Therese: Ja.. Jeg kan tenke meg at det er tatt en del raske slutninger, på samme måte som det er fra andre undersøkelser andre veien. Det er som du skriver ikke noe som er bedre enn noe annet, det er også det jeg prøver å få frem.
    Det er ikke en konkurranse om hva som er best 🙂 – jeg tror heldigvis folk er blitt flinkere til å lytte til kroppens behov.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *