Min deff

imonadiet

Oki, tenkte jeg skulle skrive generelt om kostholdet mitt disse dagene i og med at noen av dere har spurt om det.

Å beholde troen på at det man gjør fungerer er essensielt, men du kan ikke tro at ikke noe annet funker. Da blir man for sneversynt, det handler om å tilføre metoder og muligheter.

Jeg satte i gang deffen med et realt kcalunderskudd, det er måten jeg liker å gjøre det på. En «boost» slik at kroppen skal skjønne at nå skjer det ting, om ikke annet en placeboeffekt. Jeg lå veldig lavt på man og tirs, og har økt betraktelig nå. Det er godt å vite at de to første dagene gikk så bra som de gjorde, nå blir det rene luksusen å innføre 400-500 kcal mer. Kroppen føles annerledes og det er godt å bli kvitt ekstra vann etter ferien.

Jeg spiser hovedsaklig matvarer som er proteinrike, og en del fett/omega 3. Karbohydrater spiser jeg mindre av, både fordi jeg har full tro på han som skriver her: http://heartscanblog.blogspot.com/ (virkning av karbo på kropp, spesielt hjertet) og fordi jeg ikke får en metthetsfølelse som varer lenge.
For meg som ikke spiser hver andre time så er jeg avhengig av å spise mye og proteinrikt når jeg først spiser.

Jeg faster om morgenen og synes det er fantastisk godt å endelig gjøre det med god samvittighet og viten om alle fordelene det innebærer. Lunsj spiser jeg litt sånn som det kommer, 50-50. Det blir i så fall tunfisksalat (eller middagsrester; i går hadde jeg med salat+svinekjøtt, i dag ble det salat+skinke+gresskarkjerner).
Enkelte dager blir jeg ikke såpass sulten at lunsj er nødvendig, så da dropper jeg det og venter til etter trening (spiser evt frukt/nøtter før trening). Deretter blir det som sagt mat etter trening,  stor middag og kveldsmat.

Protein: Jeg spiser aller helst svinekjøtt, karbonadedeig og fisk (tunfisk, laks). Det blir også mye mager kesam/vaniljekesam, skinkepålegg og egg.
Fett: får jeg i meg via laks, olje og nøtter.
Karbohydrater: får jeg i meg via grønnsaker og frukt. (Det hender jeg spiser litt havregryn etter trening om jegist2_6148437-i-love-healthy-eating har kjørt en del kardio).
Jeg har 1-2 dager i uka hvor jeg spiser mer karbohydrater slik at jeg ikke går i konstant ketose. Over lang tid (flere måneder) så kan det påvirke metabolismen negativt og det vil jeg ikke.

Jeg spiser for øvrig mye mindre karbohydrater nå enn tidligere og det har jeg gjort i snart 2 år – jeg har aldri følt meg bedre fysisk og psykisk. Bl. a hjerteflimmer/anfall er ikke like fremtredende og kvalme som jeg har slitt med i flere år er nesten borte. (Nå skal det sies at jeg spiste en del karbohydrater tidligere så et drastisk kutt var nødvendig :wink: )

Kosttilskudd: Grønn te kapsler og (etterhvert) proteinpulver.

Det jeg legger vekt på er hvor mye jeg trener og derfor forbruker av kalorier i løpet av en dag, og hvor mye jeg spiser i forhold til dette. Jeg passer alltid på å ha forbrukt mer enn jeg får i  meg – og her er jeg kanskje annerledes enn mange andre. Det spiller ingen rolle om jeg unner meg f.eks lett-majones på rekene mine eller lett-dressing på salaten så lenge jeg kutter tilsvarende antall kcal i noe annet jeg spiser. Jeg tenker på helheten av det jeg gjør, ikke de forsvinnende små detaljene som muligens kan vippe deg helt av pinnen. Blir det for strikt så kan det ofte føre til stress (som igjen fører til økt kortisol – som er muskelnedbrytende) og katastrofe om man spiser en liten nøtt mer enn planen.
Jeg er ikke helt der, jeg vil ikke være der.

Jeg blir fasinert av hva man kan gjøre med kroppen sin med tanke på trening, utvikling og fremgang, og husk at det er DU som gjør dette med kroppen. Den lever etter hvordan du behandler den og hva du gir den.
Jeg tror det er derfor jeg har funnet en fin balansegang med dette med mat og kosthold, jeg gjør ikke de altfor store forandringene den ene aller andre veien så jeg klarer å holde en ok/lav fettprosent utenom konkurranse. Den største forskjellen på deff er at jeg aldri har store spisedager/fråtsedager med ting som fløteis, godis, bakevarer o.l. og jeg unner meg heller ikke det innimellom. Og selvfølgelig spiser jeg mindre mat for å kunne være i underskudd.

Det er også viktig å tenke på at dette med en hard deff er en måte å gå ned i fettprosent på (forutsatt at man har en del muskelmasse) og målet er ikke sommerform, men konkurranseform. Grunnen til at jeg sier dette er fordi man ofte kan få et noe anstrengt forhold til mat om man gjør dette over lengre tid. Jeg har tidligere skrevet om ortoreksi, og ofte er dette med diett/deff forløperen til sykdommen. Jeg anbefaler heller et jevnt over sunt kosthold og trening hvor man heller har enkelte dager med underskudd innimellom enn daglig.
Fettprosenten blir drastisk lav og det er ikke noe som anbefales. Vakkert synes jeg kanskje ikke det er i det vanlige livet, men på scenen blir det noe helt annet. Da synes jeg det er flott å se på, som en statue.
Graden av hardhet varierer fra utøver til utøver, og smaken er som baken både i øynene til utøvere selv og dommere. Det viktigste er at man holder seg tro til seg selv – (det der høres bedre ut på engelsk, men dere skjønner hva jeg mener) :grin:

dsc_7719dsc_7726
Første konkurranse vår 08

13 tanker om “Min deff

  1. avatarAnette

    Hei!

    Vil bare si jeg synes du har en super blogg og dette innlegget likte jeg veldig godt da du understreker forskjellen mellom konk forberedelser og vanlig hverdagsliv, for oss «vanlige» som ikke konkurrer er det lett å bli litt forvirret med alt som skrives om hvordan og hva og hvor mye etc. Kom forresten over den ved en tilfeldighet, men er nå fast leser! Stå på ! Og helt supert med gode råd og retningslinjer 😀

  2. avatarCL

    Flott innlegg, Kristine! Det er alltid like interessant å lese innleggene du har om mat.
    Men lurer på en ting, du skriver at du får alt av karbohydrater fra frukt og grønt og avogtil havregryn. Spiser du ikke ris, potet eller pasta uteonom diett heller? Og aldri knekkebrød eller brødmat?

  3. avatarAnnbjørg

    Jeg beundrer deg for at du kjører ditt eget løp, og gjør det DU mener er best uansett hva andre sier. Det er kjempemotiverende å lese bloggen din. 😀

  4. avatarHanne

    Ofte sitter jeg og fryder meg over innleggene dine, og dette er inget unntak. Du får frem forskjellen mellom konkurransediett og hverdagen, samtidig som du beskriver en tenkemåte som er forenelig med begge. Alt med måte er en glimrende leveregel, og det å huske på at kroppen faktisk «lever etter hvordan du behandler den» er et veldig godt poeng.

    Jeg er veldig for et avslappet forhold til mat, som samtidig innebærer BRA mat. Det tar tid å lære seg å virkelig lytte til kroppen – og selv da vil impulsene i blant ta overhånd – men klarer man dette kjennes alt så mye bedre 😀

    Dette innlegget skal nok jeg ta frem igjen nå og da for å minne meg selv på hvor fokuset bør ligge, for selv fornuftige jenter sklir ut en gang i blant 😛

    Lykke til med deffen!

  5. avatarTherese

    Dette innlegget var det aller siste jeg leste før jeg la meg i går og det resulterte i at jeg drømte om deg! 😳
    -Vi var å trente på samme gym, også spurte jeg om du kunne hjelpe meg med en øvelse, og plutselig hadde vi stått å snakket sammen i flere timer og blitt skikkelig kompiser. Så kom typen din og sa til meg at jeg måtte la deg være så du ikke skulle miste fokus 😆
    Men så ville ikke du høre på han siden du likte meg så godt så vi stakk av sammen til Hellas xD Startet eget gym der og greier, med MASSE hantler!

    Hahaha 😛

  6. avatarMalin

    Kjempe innlegg, som alltid 😀

    Det er så bra at du skriver «konkurranseform, ikke sommerform»
    Tror det er mange som plukker opp en del «tips» fra fitness blogger og setter igang med deff for å finne sommerformen..

    Det er og kult å se at du gjør ting veldig anderledes enn andre utøvere, som veier opp mat, og planlegger spiser etter nazi-regler. Men alikvel kommer i samme mål :mrgreen:

    God helg!!

  7. avatarHannah

    Hva er din erfaring med de grønn te kapslene? Er de slik at de også kan gi litt energi feks. under deff? 🙂

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Anette: Hei! Og tusen takk, så koselig å lese!

    CL: Joda, det hender selvfølgelig at jeg gjør. Jeg spiser både pasta og brød/rundstykker, men det blir ofte på såkalte spisedager (eller helgene utenom deff). Ikke på vanlige hverdager sånn som før. Ris er jeg ikke så glad i, og potet glemmer jeg faktisk.

    Annbjørg: Viktig å stole på seg selv. Tusen takk! 🙂

    Hanne: Det er alltid å givende å få kommentar fra deg for du skriver og supplerer med ting som er akkurat i samsvar med det jeg mener 😀
    Selv fornuftige jenter sklir ut ja 😉

    Yvonne: Takk 😀

    Therese: Det er alltid så morsomt å høre om andres drømmer, i hvert fall når jeg er med 😆 Bra drøm!
    Vi skulle kanskje ha startet gymmet i usa.. bedre der.

    Malin: Jeg har merket meg dette med deffing, at det i enkeltes øyne sees på som noe man skal gjøre hele tiden. Det blir jo helt feil.. det er ikke for alle.
    God kveld videre!

    Hannah: Jeg merker ikke så mye forskjell på energinivået, tar de mest for helsefordeler ellers på kroppen 🙂

  9. avatarAnonym

    Hei!

    Jeg lurte på en ting – er det noen riktig eller gal måte å ta grønn te kapsler på? Bør det tas på tom mage om morgenen eller fordeles litt utover dagen? Jeg pleier åpne de og drikke de som te eller bare i ca 1 l vann utover dagen…

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Det har nok ikke så mye å si, jeg pleier å ta en kapsel før middag – det er da jeg husker på det. Åpne de? Jeg ville enten ha tatt kapslene med et glass vann, eller drukket te.

  11. avatarLene

    Hei, vil si at du er en enorm inspirasjon for meg! Du ser utrolig flott ut og er kjempeflink til å motivere! 😛

    Jeg lurte på disse grønn-te-kapslene. Tar du de for å øke forbrenningen? Tar du de fra Nordic Nutrition? Hvor konsentrerte er i såfall de?

    Hvor mange kcal får du i deg daglig under deff, og til vanlig?

    Masse lykke til videre, mot konkurranse, med hus og (ikke minst) med anskaffelse av flere søte pelsdotter!

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Lene:
    Jeg tar grønn te pga at det er bra mot hjerte- og karsykdommer, og så får vi bare håpe at de virker positivt inn på forbrenningen! (Slikt finner man vel egentlig ikke ut av).
    Bruker de fra Nordic Nutrition ja. Dette står bak på boksen; 500 mg. 90% polyphenois, 70% catechins og 45% epigallocatechin-3-gallate (EGCG)
    Jeg regner ikke nøyaktig kcal så det vet jeg ikke.. alt fra 1300-1700 på deff og sikkert 1700 og oppover vanligvis.
    Tusen takk 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *