Hjemmetrening

Det er ikke alle som har mulighet til å fortsette treningen på gymmet i sommer; det kan være stengt, reduserte åpningstider, man er borte på sommerferie osv. Hva gjør man? Tar seg 5 ukers ferie?
Neeeei! Da setter man kreativiteten i sving og trener på andre måter, man er på ingen måte avhengig av apparater og frivekter på et gym. Og inntil man har et eget hjemmegym (soon!), så kan dette benyttes:

Disse forslagene gjelder hovedsaklig styrketrening, jeg regner med at de fleste skjønner at de kan ta bena fatt overalt når man skal kjøre kardio :grin:

Forslag med tilbehør:
– Strikk
Det er faktisk utrolig mange øvelser man kan ta med den – og den tar ikke stor plass i en evt koffert på tur. Det finnes mange nettsider som viser hva slags øvelser man kan ta, her er en av de.
3432

– Stor ball
En god investering til 150-200 kr, her får man virkelig tatt gode statiske øvelser og det er en knall core-trening da mage/rygg brukes stort sett hele tiden. Her finner du øvelser.
pilates_exercise_ball_workout

– Manualsett
Her kan man få en fullverdig økt og trene absolutt alle øvelser. Man får kanskje ikke trent like tungt på baseøvelser, men tar man i på de øvrige øvelsene er dette meget bra hjemmetrening.
(Jeg takker hjemmetrening med manualer for bl.a mine biceps).
162051_230x230

– Hoppetau/rokkering
Dette er kanskje mer for kondisjon og ikke styrke, men de er gode «rekvisita» for å gjøre det mer gøy. Hoppetau passer godt til både lavintensiv kardio og intervall. Rokkeringen kan dessuten rokkes rundt ben og armer – ikke bare rundt livet. Jeg tok for øvrig også rundt halsen da jeg var ung :mrgreen:
skip-rope-big19900689_h1_5_e_01

Forslag uten tilbehør:
– sit-ups
– push-ups
– knebøy/sitte 90 grader inntil vegg
– utfall
– «planken»

– dips
– «Jane Fonda»-øvelser
Et par eksempler på hva jeg mener; 
Ligge på siden og løfte det ene benet opp, god øvelse for rumpe og ben.
Ligge på magen, armene bak på ryggen og løft opp overkroppen, god øvelse for ryggtykkelse.
abduction_02still_matt1

De fleste av disse øvelsene kan kombineres og gjøres med både strikk, ball og manualer som nevnt i begynnelsen for større/maksimal effekt, men må ikke. Det behøver alså ikke å være dyrt å trene og holde seg i form! Det viktigste man til syvende og sist har er motivasjon, som igjen fører til viljestyrke.

«Fitness – if it came in a bottle, everybody would have a great body»

9 tanker om “Hjemmetrening

  1. avatarHanne

    Noen ganger er det å lese bloggen din som å ta en liten rundreise i mitt eget sinn. Det eneste som er litt plagsomt er at du er hakket foran meg når det kommer til å sette planene ut i livet 😛

    Jeg er veldig for hjemmetrening de gangene man har litt dårligere tid eller ikke tilgang på gym. Selv var jeg så heldig at vi faktisk hadde et provisorisk treningsrom hjemme hos mamma og pappa, med multigym som gjorde nytta, og en hel del hantler. Da gikk det i mest mulig øvelser med fristang/hantler, og formen kom jo likevel den 😀
    For tiden er hjemmetrening hovedandelen av trening jeg foretar meg, nettopp fordi jeg nettopp har flyttet til Drammen, fremdeles har medlemskap på studentidretten i Oslo (betalt for semesteret), og ikke ønsker å binde meg her før etter sommeren. Hantler, strikk, ball og massevis av turer erstatter ikke gymtreninga 100%, men det er jammen bedre enn ingenting 😀

    Jeg SKAL for øvrig ha hjemmegym i kjelleren når jeg bygger hus. Så det så! :mrgreen:

  2. avatarYvonne

    Så fint innlegg, dette er faktisk ganske så sant og veldig smart, man kan trene vær eneste dag uansett, trenger ikke unskyldninger for å ikke trene. =0) Ha en strålende dag =0)

  3. avatarThale

    Hanne sa det du skulle si før meg, så.. men Hanne, da er du i hvert fall hakket foran meg 😆 skulle gjerne hatt hjemmegym, samtidig som jeg liker å trene et sted fordi jeg liker å ha mennesker rundt meg(litt, ikke rushtid.. men sånn en tre-fire stykker). og fordi da kommer jeg meg ut en tur de dagene jeg sitter lenket til bøkene. men når dørstokkmilja er lang vil jeg veldig gjerne ha gymet nede i kjelleren 🙄

  4. avatarAnnbjørg

    Jeg bor på et lite tettsted i Nord-Norge med et trangt og dårlig helsestudio, så det er kun hjemmetrening for min del. Når garasjen er ferdig, blir det mini-gym der inne. 😎

    Har sagt det før, og sier det igjen: Bloggen din er kjempebra! Fortsett å skrive, du er til stor inspirasjon for mange. 😀

  5. avatarPinglo

    Jane Fonda øvelser er faktisk høyst undervurderte. Et par øvelser som glute bridge og liggende hofteekstensjon er jo geniale øvelser både for aktivering, skadeforebygging og generell trening, og det er absolutt på tide at de får sin renessanse. Nå ble jeg nesten inspirert til en liten Fonda-hyllest i bloggen min selv :mrgreen:

    Post av høy kvalitet forøvrig, as always 🙂

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hanne: Great minds think alike 😎
    Vi SKAL ha hjemmegym etterhvert vi og, nå blir det i hvert fall ikke plassmangel i nytt stort hus. Åh, gleder meg! Det blir selvfølgelig litt mer avansert enn kun strikk og ball, men man skal ikke kimse av slike hjelpemidler.

    Yvonne: Bra å ha muligheten til å ta noen øvelser hjemme om man ikke kan eller orker å dra noe sted ja 🙂

    Thale: Enig i at det er greit å komme seg ut blant folk innimellom, men jeg skulle så gjerne hatt muligheten til å kunne trene hjemme – i hvert fall tredemølle slik at jeg kunne ha min egen vifte rett foran.. aah :mrgreen: Snart har jeg det!

    Annbjørg: Bra! Jeg synes det er så bra når folk tar saken i egne hender og ikke gir opp noe bare fordi gymmet ikke ligger lett tilgjengelig 5 min unna. Heldig som snart får eget gym da. Takk for det! 🙂

    Pinglo: Takk! De øvelsene er undervurdert, og man burde kanskje ikke omtale dem som 80-talls øvelser da de er høyst aktuelle fortsatt. Jeg har tatt mange slike øvelser både i dansingen og i saltimer, og de gjør nytten sin. De begynner imidlertid å forsvinne.. så bare spre budskapet! 😀

  7. avatarL

    Tusen takk for linker og informativt innlegg:) Har bare et spørsmål… hva mener du om kettlebells/girya i en hjemmegym? For oss som bor i liten leilighet, og ikke har plass til annet enn det nødvendigste er vel dette en måte å få trent både styrke og (til en viss grad) kardio på. Eller?

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    L: Bare hyggelig! Du, jeg har aldri vært borti kettlebells så det vet jeg ikke noe særlig om – men jeg vil tro at de gir en fullverdig styrkeøkt på lik linje med manualer. Kjør på! 😀

  9. Tilbaketråkk: Kom i form til sommeren | Trening, bodyfitness og fordommer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *