Å spise sunt kan fort bli usunt

«Jeg spiser kun sunn mat»16832
I lys av at vi nå lever i en verden som blir mer og mer opptatt av trening og sunt kosthold er det viktig å bevare det sunne i denne livsstilen. Man ville tro at bedre matvaner fører til et bedre liv, helse og psyke? Det er dessverre ikke alltid tilfellet.
Det er for lett å bli forvirret i og med at det finnes så mange forskjellige måter å spise og trene seg i form på, og dermed kommer redselen for å gjøre noe feil. Denne redselen fører til ikke særlig gjennomtenkte valg og noen ganger ekstreme metoder.

Jeg har heldigvis ikke hatt noen alvorlige spiseforstyrrelser, og jeg har fortsatt den dag i dag et godt forhold til mat (både sunn og usunn, jeg er venner med de begge :mrgreen: ).
Jeg har skjønt at ikke alle er like heldig og at mange har blitt syke etter at dette kom veldig i fokus. Problemet her er at det ikke blir fulgt riktig og det har etterhvert blitt en besettelse. Denne besettelsen har et navn; Ortoreksi.

Hva kan kjennetegne ortoreksi?
– Man er ikke lenger impulsiv i forhold til mat, alle valg må gåes igjennom svært nøye.
– Gleden av å spise og nyte mat blir borte.
– Man bestemmer seg for å aldri røre usunn mat, og når man sprekker så kommer dårlig samvittighet og selvfølelse.
(Mange føler seg normalt sett dårlig etter mye drittmat, men forskjellen er at de kommer kjapt over det og lar det ikke gå utover selvfølelsen).
– Man ser på andre som ikke spiser like sunt som mennesker uten selvdisiplin.
– Planlegger ofte livet og sosiale hendelser rundt sin diett, det er den som bestemmer hva og når – uansett.

Hvorfor er dette så viktig?
Jeg har både fått en del henvendelser direkte, men også lest at mange sliter med å finne en riktig balansegang vedrørende mat. For mange har problemene dukket opp i kjølevannet av økt fokus på sunt kosthold. Det er mange som ytrer ønske om å leve et «fitnessliv» og skjuler ofte problemer bak dette. 
Ta f.eks ordet deffing. Det er mer godtatt å si at man driver med dette fremfor slanking/sulting, men problemet er at det svært ofte ikke gjøres på en sunn og riktig måte.
Det er viktig å få frem at trening, fitness og sunt kosthold skal være sunt. Og er det ikke det, så gjør man det ikke riktig.
Mange som faller i denne feilaktige troen på at de lever sunt bruker ofte veldig lang tid på å bli frisk igjen.Noen blir det aldri.
apple_42shadow1Det starter ofte med at man kutter ned på karbohydrater, for det har man hørt er bra og kompisen til en venn av en kroppsbygger gjør det. Og så tenker man; «hvorfor ikke kutte alt?». Deretter tenker man kanskje «trenger jeg så mye fett da?», og kutter videre ned på dette.. og så ruller besettelsesballen videre. Etterhvert spiser man som en mus og er livredd for at det man spiser inneholder for mye eller lite av det ene eller andre. Mange ser ikke problemet ved dette, og tviholder på at de kun spiser sunt.

Maten skal ikke styre livet ditt!! Det er DU som skal ha kontroll. Man skal lytte til kroppen og ikke leve på tvang eller restriksjoner.

Om jeg noen gang føler litt på disse forstyrrede tankene, så tar jeg et oppgjør med tankene mine og snakker litt fornuft til meg selv. Hva gjør vel for mye karbohydrater den ene dagen i forhold til en som sliter med kreft? Til en som har mistet moren sin? Eller en som venter på å dø?
Klart, jeg setter dette nå på spissen, men noen ganger må man tenke over livet som litt større enn akkurat der og da ved matbordet. Tenke over hva som virkelig betyr noe. Kan man prioritere annerledes? Kan man leve livet som om hver dag er den siste?
Før jeg skriver meg helt bort til andre ting, så skal jeg avslutte med disse ordtakene:

«To eat is a necessity, but to eat intellingently is an art»

«There are lots of people in this world who spend so much time watching their health that they haven’t the time to enjoy it»

«In a disordered mind, as in a disordered body, soundness of health is impossible»

«Nothing is more fatal to health, than an overcare of it»

Ta vare på dere selv


17 tanker om “Å spise sunt kan fort bli usunt

  1. avatarHanne

    Godt skrevet!
    Nå er der også en overflod av trender og oppfordringer knyttet til det å være supersunn, og dette bidrar nok veldig til denne «usunne oppfatningen av hva som er sunt». Fokuser ligger jo som regel på svært spesifikke dietter og hvilke ting man i hvertfall ikke skal spise, heller enn på hvordan man kan få en balansert og sunn livvstil. Jeg skulle ønske ukeblader, nettsider og så videre kunne bli flinkere til å formidle slike trender på en mer positiv måte, og slik bidra til en «ekte» sunnher (og da mener jeg både fysisk og psykisk).

  2. avatarsynnøve

    UTROLIG bra innlegg Kristine! Tror nok det er mange som kjenner seg igjen, i større eller mindre grad. Jeg har også et godt forhold til matvarer på hele skalaen;D, men det er mange som setter sammen litt tips her og der, som tilsammen utgjør et dårlig sammensatt kosthold, noe som er usunt for både kropp og sjel!

    Jeg lever etter mottoet – «spis og vær glad» og «kalorier skal ikke telles, de skal spises» :mrgreen:

  3. avatarHannah

    Ble veldig glad da jeg så at du hadde valgt å sette litt fokus på dette, for det er blitt et stort problem i samfunnet. Jeg har funnet ut i det siste at kroppen jeg har strebet etter i så mange år, faktisk er kroppen til en fitnessutøver. Det har aldri falt meg inn at de kun er så deffet når de skal være i konkurransefom. Og de fleste får sug, blir trøtte, sure og apatiske, øker ikke i styrke, og er rett og slett utslitte på slutten av en diett. Jeg har mer eller mindre levd på diett i 3-4 år, og det er ikke rart at jeg ALDRI kommer til hektene. Selv om disse dumme tankene fremdeles er kraftig tilstedet, er jeg nødt til å prøve å fokusere på at en slik kropp er ikke sunt å ha hele året. Om det hadde vært sunt og lettvint å beholde fitnesskroppen, så ville jo ingen ha behøvd å gå på diett før en konkurranse. Takk for et bra innlegg, Kristine. Liker bloggen din veldig godt. Du formulerer deg bra =)

  4. avatarMalin

    *stående applaus*
    Du skriver så bra Kristine!!!

    Du har motivert meg i en retning som jeg trives veldig bra med, både med trening og kosthold.
    Tusen takk :mrgreen:

  5. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Hanne: Enig, det er altfor mye fokus på hva man skal unngå av matvarer og hva man «blir feit av». Snart kan/skal man ikke spise noe som helst annet enn agurk :mrgreen:

    Synnøve: De fleste har nok kjent på disse følelsene til tider, meg inkludert.. men det er da det er så viktig å ta seg selv i nakkeskinnet!
    Og du; flotte mottoer 😉

    Hannah: Jeg er veldig glad for at du har skjønt at du jager et ideal som er for ekstremt, og som man vanskelig kan opprettholde i det daglige. Man skal såklart komme i form og beholde den, men det er forskjell på å være i god form og være i konkurranseform.
    Synes det er viktig å sette litt fokus på dette slik at jenter (og gutter) som er i ferd med å spore av stopper opp og revurderer hva de gjør og hvordan de tenker 🙂

    Malin: Tusen takk Malin, det betyr utrolig mye for meg å lese sånt! 🙂

    Charlotte: Så hyggelig, tusen takk! 😀

    M: Takk for det! 😀

  6. avatarBeate

    Hei Hei!

    Veldig bra skrevet! Er så enig med det du sier!
    Det JEG synes er skummelt, er at noen (Sikkert mange) slike kroppsbygger og fitnessdamer er med på å skape denne Ortoreksien hos «vanlige» mennesker, for mange ser gjerne opp til slike som oppnår resultater, og kan ta av seg 20 kg på en deff, og spør derfor om råd fra disse. Og jeg har selv erfart å høre at hvis man ikke følger dietten, eller teller kalorier så kommer man heller ikke på toppen, eller kommer ikke ned i fettprosent! Noe du Kristine er ett levende bevis på at er bare BULLSHIT! Er jo så enkelt som forbrenn mer enn du tar inn, og spis sunn NORMAL mat! Enklere blir det ikke.. Men lett å falle i fella når noen som virkelig oppnår noe sier du MÅ gjøre sånn og sånn for og nå noenvei! Applaus til DEG!

  7. avatarThomas

    Bra skrevet! Viktig å ta et steg tilbake en gang å blandt å se over de tingene man gjør (i mange sammenhenger).

    Ikke helt relatert til spiseforstyrrelser, men før levde jeg selv etter «spise hver 2. eller 3.time rutinen». For min del var det en befrielse å lære at dette ikke nødvendigvis var den eneste veien (godt hjulpet av din bedre halvdels innlegg på forum). Resultatene var «gode» og jeg fikk i meg mye bra mat, men de gangene hvor jeg mistet noen måltider eller det gikk hele 4-5 timer (!!) mellom måltidene ble dagen ødelagt. Det var en helt ødeleggende drivkraft på motivasjonen for min del.

    Tilbake til poenget ditt, så er jeg enig i at det er helt essensielt at man gjør tingene slik at MAN SELV trives med det og kan leve godt med det! Folk er jo forskjellige 😀

  8. avatarThea

    Jeg «sliter» litt med dette, jeg VEt det er dumt, jeg VET hva jeg gjør, men noen ganger går bare alt over styr. Jeg kan bli utrolig stressaog freake helt ut hvis jeg kommer hjem sent om kvelden, har spist lite og skal lage mat til neste dag. Spesielt hvis ingen har handlet inn grønnsaker/salat blir alt et rent helvete

    Jeg blir stadig minnet på at om jeg ikke slutter å fokusere så fordømt mye på nettopp denne maten, så utvikler jeg en spiseforstyrrelse, og denne beskrev meg så perfekt. Likevel kan det minne litt om tvangsspising på disse «spisedagene» da jeg spiser til det er stopp, altså helt stopp. Magen buler men jeg har likevel lyst på mer, til jeg triller meg i seng og veier meg dagen etter i død og fordervelse får dårlig samvittighet.
    jeg klarer aldri å «unne» meg noe ellers i uken bortsett fra disse spisedagene, jeg blir tilogmed streng på frukt (fuck karbs, jeg er redd for dem – ligger på 100+/- hver dag)

    Og igjen, ny uke med nye ting jeg aldri lærer meg..

  9. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Beate: Jeg er enig i at dette fokuset «vanlige» folk har fått på fitness, konkurranse o.l har bidratt til mye vranglære, men jeg tror stort sett alle som har gått på deff og konkurrert aldri vil anbefale for lite mat og næring. Jeg tror mye blir misforstått, man hører på folk som tror de vet, og ikke minst ukeblader som alltid klarer å finne en matvare man blir feit og syk av. Plukker man litt fra flere steder så ender man opp med for mange regler for hva som er bra/ikke bra, holder man seg til ett opplegg og både tror og stoler på seg selv så funker det. Ta meg som et eksempel; faster (spiser aldri frokost) og har alltid spist etter behov – aldri tenkt over antall måltider eller sammensetning. Jeg klarer meg bra 🙂

    Gris:): Pinlig nøyaktig! Ja, det var meg.. hehe. Det er min last her i livet; høy fart. Og hvor får man tak i én kapsel – med mindre man skal stjele fra en annen bil? Det får heller bli felger en vakker dag 🙂

    Thomas: Ikke minst disse mytene har bidratt til utrolig mange misforståelser; spiser hver 3.time ellers stopper forbrenningen din osv. Det er ganske utrolig hva man etterhvert kan overbevise seg selv og andre om.
    Veldig glad for at du har har skjønt det geniale (og logiske) med å lytte til kroppen din, og funnet ut at ikke alt kan passe alle 🙂

    Thea: Blir trist av å lese dette og håper du klarer å snu på det nå før det går noe særlig lenger. Hovedgrunnen til at du «tar helt av» på disse spisedagene er fordi du er for streng med deg selv ellers i uka. Hadde du unnet deg litt ekstra, det være seg frukt, havregrøt o.l innimellom ville du ikke følt det behovet for å spise alt du kommer over. Tanken her blir at man må dytte innpå så godt man klarer, for til uka igjen er det absolutt ingenting – not good 😕
    Hjernen trenger over 100g karbs for å fungere optimalt, så det er ikke rart at du har havnet der du er nå. Jeg har dager hvor jeg ligger under selv, men det er derfor det er så viktig å ha flere dager hvor du høyner – det er både godt for hjerne og forbrenning.
    Mitt råd er: finn et opplegg som du holder deg til (ikke ta til deg «nye, bedre ting» eller spør om andre råd etter at du har funnet noe du trives med); spis etter behov og husk at karbs ikke er en fiende. For mye karbs (som med alt annet) fører til kalorioverskudd, men for lite fører til dårlig psyke og over lang tid lavere forbrenning. En mellomting! Balanse 😉

  10. avatarHelene

    Kjempebra innlegg! Jeg er ikke det helt selv enda, men har vel kommet godt på vei. Dette var en vekker for meg. Takk Kristine 🙂

  11. avatarkriweb Innleggsforfatter

    BlondeJulie: Takk for det 🙂

    Helene: Takk! Godt å høre, vi trenger alle en slik vekker noen ganger 🙂

  12. avatarCathrine

    Utrolig bra skrevet Kristine!!Tror det er mange som har et anstrengt forhold til mat der ute, og jeg tror ikke nødvendigvis at alle fitnessbloggene som fokuserer veldig på maten på en noe anstregt måte gjør det bedre alltid.. Reflektert og velskrevet innlegg som alltid; flinkis!!
    :mrgreen:

  13. avatarAnnB

    Utrolig viktig tema du tar opp her Kristine. Det kan være vanskelig å ha en god balanse mellom å være nøye med hva man spiser, f.eks under deffing/slanking, og samtidig ha en avslappet og sunn holdning til mat.

  14. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Cathrine: Det er nok mange flere enn vi tror.. Klarer jeg å påvirke eller forhindre noen i å bli sykelig opptatt av det, så har jeg virkelig oppnådd noe stort med bloggen 🙂
    Det finnes så mye mer til livet, la oss i hvert fall ikke skape problemer eller sykdommer for oss selv.

    AnnB: Veldig viktig, og veldig aktuelt føler jeg. Jeg merket selv hvor lett det er å bli overfokusert på kostholdet etter å ha gått på deff så og si hele fjoråret. Det prellet av etterhvert 😉
    Har man først klart å finne balansen, så tviholder man på den 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *