Tankekraft

Folk som er slanke/normalvektige/i god form har ofte en annen tankegang enn de som sliter med overvekt eller generelt sett har et unormalt forhold til mat.
04diet
Om du er en av de som ikke er fornøyd med kosthold eller form, så kan du kanskje prøve å endre tankegangen din.
Slik tenker ofte de som ikke har problemer med kosthold og mat;

1. Kan ikke forestille seg selv som overvektig, den muligheten finnes ikke i tankene deres.

2. De er glad i mat og spiser det de har lyst på, ikke alltid sunt, men velger med omhu.

3. De er ikke redde for å gå glipp av noe godt. (Har du noen gang vært på en buffet og følt at du må smake på absolutt alt? Vel, ikke gjør det. Det holder med å spise det man liker best).

4. Når de spiser for mye tar de konsekvens av det. (Jeg pleier ofte å kutte et måltid om jeg spiser godis en dag, eller legger inn litt ekstra kardio).

5. De har et naturlig og avslappet forhold til mat ved at de vet sånn nogenlunde hva kroppen har bruk for og godt av, og spiser deretter.

6. De lar mat ligge igjen og kaster restene i søpla eller spiser dagen etter.
(Hara Hachi Bu vet dere! 80% mett.)

7. De holder for det meste mat og følelser adskilt. De reagerer på følelser på andre måter som ikke påvirker kroppen negativt. (Ikke bruk usunn mat som straff, det skal være en belønning uten dårlig samvittighet!)

8. De er generelt fornøyd med kroppen sin og synes at det er viktig at den fungerer bra. De har lyst til å gjøre en innsats for å ha det godt, og for å sikre en god helse i fremtiden.

Tenk realistisk, og ikke minst positivt :grin:

brain

7 tanker om “Tankekraft

  1. avatarYvonne

    fint innlegg.. 😀 Det stemmer det du sier her ja.. =0) må tenkte litt på hva man stapper i seg =0) håper alt er bra med deg? klem yvonne 😛

  2. avatarAurora

    Har lest litt på bloggen din, og må bare takke for påfyll av inspirasjon til å trene hardere og bedre!

    (Men ang. innlegget i dag, så stemmer jeg for å spise rester dagen etter i stedet for å kaste maten :p)

  3. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Yvonne: Det er nok derfor mange tror at det finnes noe som heter «naturlig slank».. at enkelte bare er født slik, det er nok ikke så enkelt 😉
    Jeg har det kjempebra for tiden, klem

    Aurora: Takk for det! Ja, det stemmer vel egentlig jeg for og 🙂

    Malin: Ja! :mrgreen: Må få inn 2 til *tenke*

  4. avatarTrine

    Før du begynte seriøsr m styrke, hadde du mer «fett» på kroppen da, som du ikke fikk vekk ved kardio?Jeg skjønner ikke at styrke kan brenne fett!?? 😯

  5. avatarPinglo

    Hehe, her var det mye som ikke beskriver meg i det hele tatt, ikke rart jeg sliter med å holde vekten =D

    (ikke lett å ikke kunne forestille seg å være feit, når man har vært det før :mrgreen: )

    Meget fint innlegg, sto mye som jeg tro er veldig viktig. Bare det å ikke spise seg stupmett tror jeg er et veldig godt skritt i riktig retning.

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Trine: Man blir ikke strammere i fisken ved å trene utelukkende kardio. Kardio er kortvarig der og da og man klarer uansett ikke å løpe av seg fett om ikke kostholdet er i orden. Styrketrening øker forbrenningen, det er derfor mer langvarig effekt og gagner kroppen selv når man ligger på sofaen 😉
    Jeg gikk ned i fettprosent da jeg startet å trene mer styrke, ja. Det er selvfølgelig viktig at man i tillegg har et godt og riktig kosthold.
    Ikke gruble så mye, begynn å trene styrke så vil du fort merke forskjell.

    Pinglo: Jeg tror de tankene mange går rundt med og dermed forteller seg selv hver dag har mye å si. Man vil ofte ende opp med å «lure seg selv», og det er derfor viktig å ta tak i de små grå slik at de spiller på lag med deg 🙂
    Ja jeg tror det viktigste er dette med at man ikke trenger å spise/smake på alt, eller spise opp all middagen. Det er ikke farlig å la noe ligge igjen, spare det til senere eller kjenne litt på sultfølelsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *