Sykdom og trening

Jeg har skrevet om dette tidligere, men har lyst til å ta det opp igjen. Det er mange der ute som sliter med diverse sykdommer og mange vet ikke at trening kan hjelpe dem. Det er blant annet en alvorlig myte at hjertesyke ikke skal trene eller bli andpustne/slitne.
Det er viktig å understreke at man må gjøre sitt beste ut i fra gitte betingelser her i livet. Det høres klisjeaktig ut, men sånn er det. Prøv å ikke se alle begrensningene en sykdom fører med seg, det gjør en til en sterkere person alt i alt.
Det er ikke alltid ting er som man tror og man skal derfor være forsiktig med å dømme andre. Det er ikke alt som synes utenpå folk, og det kan skjule seg mye bak en fasade.

De fleste vil nok tro at jeg er frisk som en fisk og har helse som en hest. Som en lege sa til meg; «Du er jo så flott å se på, så det kan jo ikke være noe i veien med deg».
Jeg var intetanende helt frem til november 2005; «udødelig og bekymringsfri».
Jeg hadde i nærmere 10 år følt at det var noe galt, men hverken helsesøstre eller leger undersøkte meg godt nok. Det var først i en alder av 23 hvor jeg følte at nok var nok, og tok motet til meg. Jeg hadde vært plaget av hyppige hjertebank og hadde dårligere kondisjon og utholdenhet enn andre siden tenårene – selv etter flere år med dansing. imgp0780liten
Til lege for å måle blodtrykk og EKG, og det var det. Jeg ble henvist videre til Aker noen dager etterpå og ultralyd viste et hull på hjertet, det sitter mellom hjertekamrene og heter noe så fint som ”ventrikkel-septum-defekt” (VSD). Kort forklart så medfører dette at noe blod pumpes fra venstre til høyre kammer gjennom hullet, altså en ”lekkasje”, og høyre del blir noe mer belastet.
Da jeg ble undersøkt av en annen kardiolog 3 måneder senere kunne de konstantere at jeg hadde enda en hjertefeil. Den siste feilen som de til slutt velger å kalle ”paroxysmal supraventrikulær takykardi” (PSVT) er en feil som de enda ikke helt vet hva er (mislykket operasjon og utredning). 

Det jeg vil frem til med dette innlegget er at man ikke må gi opp eller tro at man ikke kan gjøre ting bare fordi kroppen ikke er 100% som den skal. Jeg vet at mange lider av forskjellige sykdommer og det er ikke alltid det er synlig for andre.  Hjertefeil, kroniske sykdommer, ledd- og muskelsykdommer, psykiske problemer osv. Styrketrening tilpasset eget behov og kropp er til hjelp for alle, uansett.
Ta bare en titt på forrige innlegg om helsemessige fordeler ved trening.

Når det er sagt så skal man ikke overdrive, man må kjenne etter når nok er nok. Det innebærer alltid en viss risiko å utsette en syk kropp for langvarig utholdenhet, gjentatte kontraksjoner i forbindelse med styrke o.l. Det er viktig at dere som vet om egne helseproblemer leser alt dere kommer over slik at dere vet hva slags varsomhetsregler man skal og bør ta.
Jeg anbefaler også alle som ikke har gjort det om å ta en generell helsesjekk. Det er bedre å vite om det er noe og leve deretter enn å leve i uvisshet og kanskje vite for sent.
Vær flinke til å ta vare på kropp og sjel – ett liv, det er nå vi lever det så gjør det beste ut av det! :smile:

«If you can imagine it you can achieve it. If you can dream it you can become it»

6 tanker om “Sykdom og trening

  1. avatarCathrine

    Vell sagt Kristine! Det er viktig å huske på at selv om en syk/har en tilstand så er det viktige å gjøre det beste ut av det.. Det gjelder de fleste ting:)
    Selv om en del av kroppen er syk er det så utrolig viktig å gjøre det en klarer, om det er å ta på seg sokkene, ta oppvasken eller gå en rolig tur eller ta en rolig trening. ALL AKTIVITET ER BEDRE ENN INAKTIVITET så lenge en gjør det på sine egne premisser og i sitt eget tempo.. 🙂

  2. avatarAnonym

    Hei du! Jeg lurte på en ting..virker kanskje litt rart, men kunne du tenke deg å sette opp et styrkeprogram til meg? Hehe… Jeg har faktisk trent en god del styrke før (mye salstyrke, litt studio), men klarer liksom ikke helt sette opp et eget program. Vil du?? Vil trene styrke 2 ganger i uken, for jeg vil fremdeles trene salstyrke fast en gang i uken. Målet mitt er vel å både bygge muskler og bli sterkere.

  3. avatarAnonym1

    Hehe..nei, det var egentlig ingen spesielle retter, men jeg bare minnes det var mange forskjellige retter der. Men du er saa flink aa skrive om hva du spiser saa jeg henger meg i selen og foelger med jeg har fulgt deg i cirka 4 maaneder naa og er baade imponert og avhengig av aa lese bloggen din. Som Therese skriver; keep up the good work.

    PS naa har jeg ikke trent paa 7 dager pga influensa og gleder meg som en unge til aa starte igjen. Loeper ned paa studioet naa. God helg

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ang. å sette opp styrkeprogram så synes jeg det er vanskelig da vi alle er veldig forskjellig med tanke på øvelser som fungerer, hvilke vi kjenner best kontakt med osv. Det beste er om du selv finner ut (med hjelp av en motivator/pt eller venn på gymmet) hvilke øvelser som er best for deg.
    I og med at du vil trene styrke 2 dager i uka, så ville jeg ha hatt en dag med underkropp og en med overkropp. Jeg ville også ha byttet på antall reps og sett, annenhver uke tungt/lettere.

  5. Tilbaketråkk: All in » Blog Archive » En ny antidop-rollemodell!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *