Kvalitativ trening

For best mulig fremgang uansett hva, så er det viktig å gjøre det som behøves og kreves av deg. Grunnen til at jeg skriver spesifikt for deg er fordi vi ikke kan gjøre ting på helt lik måte, man må ta hensyn til ønsker og forutsetninger.
Å komme i form, styrketrene, løpe, danse – altså generell aktivitet er ikke719509332 gjøremål man får noe særlig ut av med halvveis innsats.
Det høres imponerende ut for mange når folk sier at de er på gymmet 5-6 ganger i uken, men om de gjør det jeg har sett mange gjøre der så hadde de nesten fått mer ut av en rask shoppingtur eller bære tunge matvarer hjem. 

Typiske eksempler på laber trening som jeg har sett;
Går inn for å kjøre kardio, men gir seg for fort. I stedet for å jogge i 2 min og bli utslitt, er det bedre å gå ned på intensiteten og gå raskt i 20 min. 
Trener med altfor lette vekter eller tar ikke ordentlig i ved styrketrening; man skal faktisk bite tenna sammen/lage litt grimaser på siste reps. Det skal svi! Hvordan man kan sitte på et styrkeapparat og samtidig lese avisen er for meg uforståelig.
Går rundt og drikker vann mens man halvhjertet tøyer litt, men for det meste stirrer på andre. Man blir ikke trent av å se på andre trene, dessverre :roll:
Kommer inn i gymmet og tar seg en titt rundt på hva som frister, oppdager massasjestolen og blir liggende der i 40 min før man tøyer og drar hjem.

Om man av en eller annen grunn føler seg truffet nå, så får jeg bare beklage :lol:  men jeg regner også med at fremgangen uteblir om man gjør dette, så her har dere i hvert fall en oppfordring til å gjøre noe med det.
Det betyr ikke at man skal gi jernet og slite seg ut hver gang heller, da vil man etterhvert gjøre kroppen mer vondt enn godt, men det er denne gylne middelvei som jeg maser så mye om. Den er jo helt genial, og om man lurer på hvordan man finner den så er svaret en kombinasjon av egen kropp og psyke.
Kroppen klarer fint å si ifra når den er sliten eller når den trenger mer aktivitet og motstand, så må man da lære seg å lytte til dette og ta fornuftige valg deretter. 
Vi blander ofte «jeg vil» med «jeg må» og omvendt. Vi er dessuten flinke til å lure oss selv,  slutte med det :!:

Det holder ikke med å være flink til å dra på gymmet om man ikke gjør noe særlig når man først er der. Tenk heller sånn som «nå har jeg først tatt meg turen hit, så nå skal jeg f.. meg gjøre det beste jeg kan den stunden jeg er her».
3 knalltøffe treningsøkter i uka er bedre enn 6 slappe – Kvalitet over kvantitet!

rhan225l

9 tanker om “Kvalitativ trening

  1. avatarMay

    Å så enig så enig!! 😀 EN ting er de som har med seg avisen på kardio, ikke at jeg blir slått i bakken av innsatsen deres i de tilfeller heller, men kan under tvil godtas som en del av oppvarming. Men når noen vandrer rundt på styrkeapparat med avisen under armen og setter seg godt til rette og begynner lese mens de vipper litt frem og tilbake på apparatet for å lage litt bevegelse som minner om aktivitet, da må jeg faktisk LE 🙂 Klarer ikke dy meg, men prøver begrense det til lett smiling 😎
    En annen ting er disse snikene som sniker seg rundt langs apparat og vekter. Kom dessverre midt opp i tre tilfeller rundt meg på Sjølyst i går i et ellers ganske folketomt lokale tidlig formiddag. Det er vel noe av det mest irriterende som tenkes kan; man peser og løfter og det svir som F og svetten renner, og ser man opp et øyeblikk så stirrer man rett i et par (el flere) nistirrende øyner som tydeligvis synes det er topp underholdning når en jente trener. Nei nei nei gutar, om det er en sær form for flørting dere holder på med i stirringens øyeblikk når dere tror vi ikke ser det, så slutt med det! Hjelper mye bedre at dere trener som fy i stedet for å glo i 5 min, imponerer hakket mer det. 😉 Oi, måtte få det ut hehe!
    Med andre ord; enig!! Hvis noen vil bruke gymmet til å slappe av og lese og ellers ta livet rolig kan de vel sette i respesjonen i stedet for å ta opp plassen vår! :mrgreen:

    Ha en god dag Kristine!!!!!

  2. avatarHanne/Q.

    JA! Uff så mye rart der er. Den der avis-trenden har jeg virkelig aldri klart å skjønne. Jeg hadde ikke hatt tid til å lese innimellom setta mine, måte på å ikke ha fokus på riktig sted. Lese MENS man trener er noe jeg forstår enda mindre. Jeg kan skjønne de som leser under oppvarming (selv om det er rart), og folk som trener mye utholdenhet og har langkjøringsøkter med lav intensitet som varer i timevis skal få lov til å lese eller se film mens de sykler for min del, men herregud da. En rusletur i butikken hadde faktisk gitt bedre utbytte, ja!

    Nå kunne jeg gjentatt hele innlegget ditt med egne eksempler, haha, men det skal jeg ikke gjøre.. Dette er i hvertfall en av de viktigste tingene å huske på, spesielt når man har en slapp dag; Har man først kommet seg på gymmet gjelder det å gjøre en ordentlig innsats mens man er der! 20min topp innsats og så hjem til sofaen slår knockout på en times lite motivert surring og hjem til dårlig samvittighet/uteblivende godfølelse…

  3. avatarMalin

    Man ser mye rart ja..
    Det jeg har lagt merke til der jeg trener, er at gutta ser på gutta. Måler hverandre opp og ned, og vurderer..hehe

    Jeg har litt tunnellsyn, så jeg oppfattes nok som litt overlegen der jeg løfter i min egen verden.
    Men så er jeg jo der for min del, ikke for de som skal stå og se på 😎

  4. avatarVidar

    Rimelig enig i innlegget ditt her. Selv liker jeg å ha flyt i treningen min og hater å vente apparater, manualer osv. Føler treningen blir ødelagt pågrunn av venting og blir urytme i programmet mitt hehe.

    Skjønner heller ikke de som bruker en evighet på øvelsen sin. Noen tar jo bare noen reps, så sitter dem der i evigheter før dem tar noen til. Irriterende 👿

  5. avatarKristine

    Når du først har dratt deg på trening – hvorfor ikke bruke tiden?!? Det er ihvertfall hva jeg tenker 😉

    I et innlegg lenger ned husker jeg at du skrev at det er kjekt å ha noen enkle og gode middagsfavoritter…hvor man vet at det er et magert og deilig måltid. Har du noen favoritter her som du kan nevne? Jeg er et vanedyr, men nå kjenner jeg at jeg trenger å oppdatere vanene mine 😀

  6. avatarVidar

    Så litt lenger ned på siden at du spiste omelett. Hva pleier du ha til? Spiser en del av det sjøl nemlig…

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Det som er så synd er at mange av disse menneskene enten
    1. ikke aner hvorfor de ikke får noe særlig fremgang, og kaster bort masse tid i gymmet
    2. begynner å tro at andre ble født med gullskje i munnen eller bare «har bedre forbenning»

    Det viktigste for meg er at så mange jenter har begynt å trene styrke, det synes jeg er så bra 😎
    Det var til og med en mann som spurte meg om noen øvelser her om dagen, det er også veldig tøft gjort.

    Enig i dette med tiden; når man først tar seg turen, så kan man vel gi jernet og svette 😀

  8. avatarYvonne

    Helt ening i det du sier her.. finnes så mye rare mennesker..men trur vi skal være glad at ikke alle er like =P men enkelte bør ha holdt seg hjemme hehe.. 😆

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *