Fargeglad mat

(En liten klage aller først; De har sluttet å produsere lakseproduktene!! :cry:   Jeg ser de lanserer all slags boller istedet… typisk).

Ok;
Jeg spiser masse grønnsaker hver dag og synes det er kjempegodt. Jeg liker all slags form og farge, og det har skjedd flere ganger at jeg velger vegetarmat når jeg er ute og spiser.
(Det eneste jeg kommer på i farten som jeg ikke liker er stangselleri).

Jeg spiser også frukt så og si hver dag da vi har fruktordning på jobben (som for øvrig alle arbeidsplasser burde ha). Da kjøper vi selv inn det vi vil ha i tur og orden, så det er alt fra epler, bringebær, bananer og klementiner.
Jeg tror alle finner noe de liker innenfor frukt og grønt, det er så utrolig mye forskjellig.

Her er litt info om grønnsaker og frukt fordelt i farger: (oversatt fra us magazines)

RØD/ORANSJE:
Rød og oransje mat får hovedsaklig fargen sin fra karotenoider, som betakaroten. Tomat og vannmelon inneholder dessuten et annet karotenoid som heter lykopen. Alle disse karotenoidene er ekstremt sterke antioksidanter som vil hjelpe deg å se yngre ut og inneha en god helse.
Gode matkilder: aprikos, fersken, appelsin, vannmelon, papaya, mango, gulrøtter, rød paprika og tomater.
tomatoes_lead_narrowweb__300x30701

GRØNN:
Grønn mat er full av klorofyll og magnesium som er livsnødvendig for nervesystemet, musklene og for å balansere hormonene våre. Klorofyll beskytter også mot hudkreft. I tillegg inneholder de samme grønnsakene store mengder av B-vitaminet folat, som blant annet beskytter deg mot brystkreft
Gode matkilder: Salat, spinat, kål, bønner, brokkoli, rosenkål, purre, grønn paprika og kiwi.
broccoli

GUL:
Gul mat er også rik på karotenoider – kraftfulle antioksidanter som beskytter deg fra ødeleggelsen av frie radikaler. De har også et høyt innhold av stoffet lutein (noe som også finnes i øynene våres), forskere mener derfor at vi kan beholde et godt syn opp gjennom årene ved å spise gule matvarer.
Gode matkilder: Mais, banan, grapefrukt,sitron, melon, gul paprika og ananas
banana

BLÅ/LILLA:
Blålilla frukt og grønt (og bær) får deres farge fra noe som kalles flavonoider – ekstremt kraftige antioksidanter. (Rødvin er også bra pga dette). Noen av de er til og med kraftigere enn vitamin C. De inneholder også mye anthocyanider, som har vist seg å ha en stimulerende effekt på hjernen. Dette kan da forebygge aldersbetinget dårlig hukommelse. Blåbær er best i denne gruppen, og det er i skallet man finner flest næringsstoffer.
Gode matkilder: Rødkål, rødbeter, druer, plommer, bjørnebær, blåbær, moreller og aubergine.
user1856_1161137186

Er vi ikke heldige som har så mye godt å velge imellom? I tillegg er det utrolig nyttig, og burde være en selvfølge i alles liv.

10 tanker om “Fargeglad mat

  1. avatarCathrine

    Helt enig med deg her Kristine! 😀 Frukt, grønnsaker og bær er noe alle BØR ha i sitt kosthold..Det gir så utrolig mye mer nytteverdi i stedet for bare den evindelige pastaen..og brødet.. 😯 Er det noe en virkelig kan kose seg med så er det dette; spise fargerikt er bare for både kropp og sjel :mrgreen: Og det druebildet?? Det gjorde meg frkytelig fysen på druer.. som jeg ikke har her nå.. 😥

  2. avatarChristina

    Hei!

    Ser på den listen at jeg får i meg mer enn nok av alle farger, bortsett fra de lilla.. Vet du om flere matvarer som inneholder de stoffene enn bare de som står der..? Bruker blåbær og druer innimellom, men hadde vært greit med noen fler alternativer, og spiser ikke rødkål og aubergine f. eks:P

  3. avatarHanne/Q.

    Hehehe, der har vi bevis for at det kun var noen få særinger (som deg) som kjøpte laksepølsene 😛

    Fargerik mat er ikke bare sunt, men også det som smaker aller best 😀 Fikk fryktelig lyst på paprika nå faktisk..hmm..

  4. avatarSandra

    Nyttig å vite! Selv om jeg spiser nok frukt og grønt fra før av, er det alltid greit å bli påmint om hvor sunt det egentlig er =)
    Må bare nevne hvor inspirert jeg blir av deg. Har ikke lyst til å bli bodybuilder, men elsker følelsen av muskler på kroppen min. Har derfor i det siste begynt å tenke mer på hva slags mat jeg får i meg i forhold til trening osv. I dag til lunsj ble det derfor en salat laget av brokkoli, agurk, mais, tomat, spinat, gulrot, champignon, nøtter og rosiner, ørret, viltris, et egg, og kokt skinke. Tror det ble et godt grunnlag til dansing senere i dag, selvom jeg skal spise mer før den tid.

    Et spørsmål: har hørt at plommen i egget er sunnest, men hviten er mer proteinrikt, stemmer dette? Har også lest at mange bruker bare hviter istedet for hele egg, hvorfor det?
    Takk 🙂

  5. avatarLina

    Hei !

    Gud så fresht innlegg, nå fikk jeg lys å lage et gigant-fruktfat her:D

    Noe helt annet off topic: har du en anbefaling på jeans til oss jenter som trener og har litt muskler i rumpe og lår? såå lei av å traske rundt i butikker for å finne noe som passer 😐

    Stå på!

    Lina

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Anonym: Det var hyggelig, takk!

    Cathrine: Tror (dessverre) det er mange som er mer opptatt av fullkornsprodukter enn grønnsaker, men se så godt! Druer ja.. så sprøe at de «knepper» på første tygg 😛

    Christina: Her er det enklest å finne frukt/tørket frukt; rosiner, svisker, plommer, blåbær, solbær osv. Hva med et glass rødvin? 😀

    Hanne: Enda et bevis på det ja 😆 Men fader altså.. irriterende. Kan ikke dere andre bli litt særere??

    Sandra: Alltid godt å bli påminnet på alt det gode som finnes der ute. Det var en meget bra salat du listet opp!
    I eggehvitten er det hovedsaklig proteiner, og i plommen er det fett. Grunnen til at mange velger å ta bort noen av plommene i matlaging er nok for å begrense kcalinntaket. En omelett kan f.eks kjapt bli 200 kcal istedet for 500 kcal – dette er som sagt om man bruker 5-6 egg i en omelett.

    Lina: Jeg ble ganske sulten og inspirert selv :mrgreen:
    Jeg liker buksene fra Vero Moda/Only, og har funnet en bra på Zara. Ellers synes jeg Lee har mye bra om jeg en sjelden gang kjøper noe dyrere.

  7. avatarSandra

    Ok, da lærte jeg noe nytt^^ Bra du likte salaten!
    Synes det er dumt at lakseproduktene er borte. Har aldri fått smakt laksepølsene, men det så så godt ut da du stekte dem i skiver, og la på salaten. Hvis det kommer på markedet igjen får jeg styrte til butikken snarest!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *