Bli kjent med musklene

For å få mest mulig ut av styrketreningen så er det viktig å vite at man faktisk trener den muskelgruppen som man ønsker å trene. Jeg ser ofte feil teknikk og tro meg, jeg gjorde selv mange småfeil i starten. Vi har selvfølgelig alle hver vår måte å trene på som gjør at vi oppnår kontakt, men det er ille når man ser folk kjøre strakmark med krummet rygg eller nedtrekk med skuldrene opp til øra. Her vet man at kontakten er ganske fraværende.

Dette kan være av flere grunner, men jeg tror det hovedsaklig kommer av:
– diverse plager som gjør at lange bevegelser o.l gjør vondt/ubehagelig (eks. knebøy mindre enn 90 grader). Dette er jo individuelt og helt greit.
Eller:
-vet egentlig ikke i hvilken muskelgruppe man skal kjenne det, eller hvordan oppnå kontakt

Øvelser som hantelcurl for biceps og franskpress for triceps er relativt åpenbare, og vanskelig å gjøre feil. Det samme med knebøy og mark – forutsatt at man tenker over hva som skal trenes og utfører det tungt nok (altså tungt nok for deg). 
Min erfaring er at det er vanskelig å få ordentlig kontakt med ryggen. Jeg trodde jeg rodde riktig, men jeg vet nå at jeg brukte så og si all styrke jeg hadde i skuldre og armer (det er derfor jeg har en tvilsom pb på 80kg). Jeg gikk etterhvert litt lettere på vektene og konsentrerte meg om kontakt i midtre og nedre trapezius, og det har jeg klart. Jeg må fortsatt tenke over det og kjører helst ikke altfor tungt her, ellers begynner armene å ro igjen.

I tillegg til roing, så hadde jeg nesten et enda større problem med nedtrekk. Jeg klarte ikke å få kontakt, og jeg kjente ikke at lats/ryggbredde ble trent. Dette ble bedre da jeg så smått begynte å øve på poseringer. Det var faktisk min lillesøster som fikk meg interessert i det, hun er en jävel på latspread! :mrgreen: 
Jeg derimot klarte ikke å få ut noe som helst.. etter mye øving så poppet det bittesmå lats ut og jeg fikk bedre følelse av hvordan jeg skulle stramme de, og dermed hvordan jeg skulle trene de.

Etterhvert som konkurranse ble et realistisk mål så øvde jeg mer på bodyfitness-poseringer, det har hjulpet på mange flere muskelgrupper og ikke minst holdningen.
Det handler rett og slett om å bli kjent med kroppen sin (ikke på Trond-Viggo vis), men å vite hvilke øvelser som trener hva, hvordan man skal utføre de og ikke minst konsentrere seg om å oppnå kontakt med muskelen. Det er slik man får fremgang, muskelen må jo trenes og brytes ned for å kunne bygges opp igjen.

Selv om du ikke skal, kan eller vil konkurrere, så anbefaler jeg å prøve ut noen poseringer. Om dette virker litt fjernt, så prøv ihvertfall å kjenne etter hvordan man skal stramme en spesifikk muskel. Klarer du å få ut «vingene»? :lol:

Her skiller det 2 år hvorav 6 mnd styrketrening, og ikke minst riktig posering og generell visshet om hva som strammes hvor.
Som dere ser så er det ikke lenge siden jeg var ganske clueless  :wink:
imgp07791imgp3894

8 tanker om “Bli kjent med musklene

  1. avatarAnonym

    Veldig bra innlegg. Jeg trener en del selv, men har det siste året egentlig fokusert mest på kondisjon. Nå har jeg imidlertid fått øynene opp for styrketrening igjen og jeg syns det er kjempegøy. Har også vært litt usikker på ryggøvelsene mine. Jeg trener mye nedtrekk med smalt grep, får god kontakt med latsene, MEN jeg aner ikke hvordan jeg skal stramme for å synliggjøre dem?! Også roing, jeg er veldig redd jeg bruker armene for mye. Du skulle lagt en film med de to teknikkene 🙂

  2. avatarChristina

    Ja, film hadde virkelig ikke vært å forakte!! 😉
    Sliter med akkurat det samme selv! Går fint å trene korsrygg og øvre rygg (mellom skulderbladene på en måte), men sliter med latsen.. Og merker at jeg ikke kan legge på så mye jeg vil når jeg ror, for da mister jeg kontakten helt.. Litt frustrerende:P

  3. avatarHanne/Q.

    Jeg fikk nærmest en åpenbaring den dagen jeg fikk til å stramme latsen ordentlig. Støtter forslaget ditt, og oppfordrer alle til å dra en dobbel biceps og en latspread hver gang de går forbi et speil! 😆

    Tips til de som sliter med dette er å tenke at du presser skulderbladene ned og ut. Se bare på bildene i innlegget her, så ser dere forskjellen med en gang; skulderbladene sammen (og evt skuldrene hevet) gir smal rygg, presser man de ned og fra hverandre blir ryggen «brettet ut». Det å samtidig tenke at man løfter brystbeinet/lener seg en smule bakover «mot kamera» hjelper også 😀

    Hanne – som savner vingene sine 😯

  4. avatarThomas

    Flott innlegg, og for en rygg 😯 Utrolig fin fysikk på deg på alle bildene her. Virker som du klarer blansen mellom muskler og fortsatt beholde en feminin kropp veldig bra (dette er jo subjektivt for alle).

    Jeg er fullstendig enig i at man skal kjøre øvelser så man får trent de musklene man faktisk ønsker, istedenfor å bare lesse på med vekter. Dog går det igjen an å kjøre «for strikt» og. Selv gjorde jeg denne feilen en stund i starten. Mange artikler om trening rundt omkring får det jo nesten til å høres ut som om kroppen skal stå helt i ro når man utfører øvelser. Altså at det minste tegn til svingning av kropp i f.eks øvelser som roing og nedtrekk er «juks». Selv om det er logisk at det har litt med tyngdekraft og antall kg å gjøre, tok det meg en liten stund å se forbi det hehe 😳

    God helg :mrgreen:

  5. avatarThale

    den ryggen din er virkelig top class altså! og ryggstrekkerne :mrgreen: som hanne, fikk jeg også en åpenbaring da jeg greide å få ut latsen skikkelig, som skjedde i går 😆 før det har det bare blitt halvveis.

  6. avatarYvonne

    utrolig bra det du sier om rygg det er overhode ikke lett å få kontakt med, sliter litt selv men prøver å konse over det jeg gjør å kjenner etter når man trener =0) veldig fine bilder av deg =0) stå på =0)

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Anonym & Christina: Film 😯 Tja.. jeg får se hva jeg får til. Har laget et par snutter tidligere.
    Om man må gå ned på vektene i roing få gjør man det, når teknikken sitter så øker man litt og litt igjen. Man får så mye mer igjen for det enn om man kjører litt for tungt fra starten og null kontakt.

    Hanne: Jeg fikk også en form for åpenbaring, risiko for at man blir litt avhengig 😀 Takk for tips om poseringen!

    Thomas: Du har rett i det, man skal ikke kjøre for lett heller. Jeg gjør kanskje en del øvelser ulikt andre, men jeg får kontakt og bygger ved å gjøre det på den måten så da er det jo greit. Litt svinging er greit så lenge man vet at øvelsen ellers fungerer som den skal 😉

    Thale: Grattis med å få ut lats! :mrgreen: Ikke sant det er deilig, bedre kontroll på en måte.

    Yvonne: Det er ikke lett, men øvelse gjør mester! 😀 Takk!

  8. avatar

    Hejsann:) Veldig inspirerende blogg! Er stadig innom og plukker opp tips. Har begynt å trene for bare 3 mnd siden og da er det kondisjon og vekter jeg trener på senter. Trener lett gjennom hele kroppen 3 ganger i uka ca og litt kondisjon i tillegg:) Føler jeg har nok tid å bruke, men trenger noen nybegynnertips så jeg ikke «kaster bort» tiden min når jeg er på trening. Vil jo se resultater etter hvert. Har lest en god del om trening og kosthold og repistisjoner og prøver nå å finne ut hva som er best.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *