Det første steget

«Selv en vei på tusen mil starter med et skritt»
Kinesisk ordtak

Vi må alle starte et sted, uansett hva det gjelder her i livet. Utdannelse, jobb, ulike hobbyer.. og alle prøver ikke alt, og det trenger man heller ikke. Vi finner det vi vil prøve, og mange ganger vet vi ikke om vi liker det før vi har testet det ut.
Jeg kan imidlertid komme på en ting her i livet alle burde prøve; vekttrening. (Selvfølgelig :wink: ).

Før jeg startet så trodde jeg at det ville bli kjedelig.. løfte en vekt lissom, hvilken forskjell kan det gjøre. Det er jo svetting og kondisjon som får en ned i vekt!
Det tok heldigvis ikke lang tid før jeg ble overbevist om noe annet, og nå som jeg er «frelst» skal jeg gjøre mitt beste for at andre også tar det første steget. Jeg har om ikke annet lykkes med min mor som er flink til å styrketrene.
Jeg er ikke ute etter at folk skal trene mot konkurranse e.l, styrketrening er ikke ensbetydende med kroppsbygging eller fitness, langt ifra! Det viktigste er egne målsetninger, fremgang og velvære.
Det er mange ting her i livet som mister mye mening om man ikke har god helse til å nyte det.

Det er ikke så lenge siden jeg tok mitt første steg.
Jeg startet på Spenst (ble Elixia i fjor) i des 05 og gikk på alle slags saltimer. Jeg var vant til dansing og kunne ikke se for meg noen annen trening.
sommeren 06 så begynte jeg på flere styrke-i-sal timer og synes nesten dette var bedre, kondisjonstreningen ble mer på egenhånd på ellipsemaskin.
Dette holdt jeg på med i ca 1 år og etterhvert trente jeg litt biceps i styrkerommet i tillegg – det var det! :shock: Jeg turte ikke annet, jeg ante ikke hvordan jeg skulle trene resten av kroppen.

Det var etter sommeren 07 hvor jeg fikk hjelp og begynte med det jeg kaller ordentlig styrketrening og et treningsprogram (2-splitt). Styrke-i-sal timene ga meg ingen fremgang lenger, det var for lette vekter og for mange repetisjoner.
Jeg trente i 4 mnd og startet deretter på min første deff mot BF-debut, og resten av historien vet dere vel :mrgreen:

Her er et bilde fra 2004 – ikke beveget meg innenfor et gym før, kun dansing.
Se så ung a gitt..
bilder0405-052_edit1
(Fleksing? Hva er det?)

Dette er fra sommeren 2006 – ingen styrketrening enda, saltimer i ca 1/2 år
imgp0778sv1
(Her flekser/strammer jeg, så forskjellen fra 2004 er nok mindre enn man tror.. men dette viser kanskje at jeg hadde et godt utgangspunkt mtp muskelmasse før jeg startet). Tusen takk for muskelgenene mine pappa (og mamma).

 Og dette er fra 2008; etter ca 1 års styrketrening og deff
imgp5818imgp6082liten

Veien til målet kan være lang eller kort, alt ettersom hvem som går den og hva målet er.
Noen er heldig og har kort vei, andre må ta den lange veien.. noen stopper opp på veien, mens andre finner snarveier.

Jeg har enda ikke kommet til slutten av min vei..

 

 

13 tanker om “Det første steget

  1. avatarThale

    det synes jo at du hadde et godt utgangspunkt før du begynte. og så synes jeg du er så symmetrisk og velproporsjonert! du er og blir inspirasjonen min du, og om jeg blir halvparten så fin skal jeg juble 😀 før fortsetter å trene 😉

  2. avatarragii

    Du er kjempe heldig. Har jo hatt dødsfin kropp med bra muskler og lite fett hele veien! Og så søt du var som «ung» forresten, og nå også seff:)

  3. avatarTone

    Du ser fantastisk ut! Og jeg elsker bloggen din! Virkelig inspirerende, motiverende, saklig og utrolig godt skrevet! Er innom hver eneste dag 🙂
    Men jeg lurer på om du kan skrive litt om hvordan du trener mage? Du har jo en usedvanlig godt trent mage, om jeg så skal si det selv! Vært supert med noen tips!:) Klem 😛

  4. avatarMalin

    Superwoman:-)

    Jeg har endelig beveget meg inn i styrkerommet på Sats, etter en del tid med kun timer i sal. Synes og vektene ble for lette og for mange repetisjoner.

    Har kun kjørt 2-splitt programmet i 2 uker nå, men kjenner allerde stor forsjell.
    Jeg har faktisk triceps!!! 😆

    Hva blir neste steg nå da? 😉

  5. avatarkanela

    Jeg er imponert over de armene dine etter kun saltimer jeg 🙂 Det er det ikke mange som får til etter så liten tid..WOW

  6. avatarAnnbjørg

    Enda et flott innlegg skrevet av en reflektert og intelligent jente. 😀 Tenkt på å skrive bok? Hehe! Man blir virkelig inspirert av bloggen din. Fortsett å skrive, vi er mange trofaste lesere. 😉

  7. avatarAnonym

    Meget imponert over armene selv etter kun saltimer, tydelig at du har genene på din side 😀 Jeg er på leting etter nye mål med treningen nå, er nede i en lite-motivasjons-dal.. Men jeg kommer meg vel opp igjen, tenker jeg – bl.a. ved å kikke innom her med jevne mellomrom 😉

    Jeg er så glad du har fortsatt å blogge etter konkurranse! :mrgreen:

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Thale: Jo, jeg hadde det.. men jeg danset 3 ganger i uken og da 😀
    Du ER fin nå du.

    Ragii: Heldig, men også aktiv. Og selvom det ofte ble rundstykker til middag før, så spiste jeg i hvert fall aldri junkfood e.l. Var ikke såå ille kosthold, hjelper det 😀

    Tone: Jeg har godt utviklete obliques helt nedenfra og opp (de går hele veien opp mot brystet), dette gjør at jeg får tverrstriper på magen ved lav fettprosent. Jeg har ikke særlig sixpack, og den står heller ikke særlig ut – utseende her er stort sett genetisk.
    Jeg har trent magen mye, hele livet, og det har hovedsaklig gått i balanse- og statisk trening på balletten. I tillegg standard sit-ups, både rett frem og på siden.
    Nå får den kjørt seg på alle tunge styrkeøvelser.

    Malin: Så bra! Anbefaler absolutt en splitt på egenhånd når man har «vokst seg ut» av saltimene. Nyt det, det er i begynnelsen man merker mest fremgang så bare kjør på! 😀
    Neste steg er å oppnå trivelsformen, den skal være på plass i mai.. jeg oppdaterer nok videre når neste steg er noe interessant 😉

    Kanela: Takk! Armene kom seg fort, de har egentlig alltid vært ganske trente.
    Det er spesielt skuldre/armer som har vært den gode arven, resten føler jeg at jeg har trent meg til selv 🙂

    Charlotte: Takk for det!

    Marte: Tusen takk, så koselig skrevet

    Sandra: Takk, det skal jeg 😀

    Annbjørg: Tusen takk, jeg er veldig glad i å skrive..
    Koselig å høre; liker dere trofaste, så positive og motiverende!

    Stine: Ja, du finner motivasjonen igjen! Du får nyte noen fridager og gjøre noe annet som frister. Og først etter du har gjort det så får du ta deg selv i nakkeskinnet :mrgreen:
    (Lur deg selv til å tro at du skal trene kun rygg i 20 min en dag, og når du er der så sniktrener du to muskelgrupper til).

  9. avatarLillen

    For noen utrolig fine ben du har på det helkroppsbilde Kristine. 😯 Så morro å se bilde av deg før du begynte med styrke. Og du har rett i at dette er sporten for deg. Bra grunnlag hadde du virkelig.

    Sees snart.

    Klemmer Lillen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *