Godta lysten

Jeg sitter på jobb om morgenen med en kopp grønn te av flere grunner egentlig. Hovedsakelig fordi jeg synes det er godt med noe varmt å drikke når det er småkjølig ute og det har dessuten svært god helseeffekt som dere vet, men også fordi jeg enkelte ganger ubevisst langer ut etter noe å smake på, spise, drikke.. Man kaller vel det å være fysen på noe?

Armen min strakk seg automatisk etter ”noe” midt i fordypet arbeid fordi jeg visste at det var noe jeg hadde i nærheten.. og riktignok så fant den en halvfull kopp med te. Hadde det vært noe annet på koppen sitt sted så skal du ikke se bort ifra at jeg hadde drukket/spist det.
green_tea_redigerad_2_1202040282_13627254
Jeg er ikke sulten, kjeder meg ikke, har ikke et bestemt humør verken den ene eller andre veien, men bare en vane. Det er da det gjelder å ikke ha slike ”fiender” som ikke vil kroppen din særlig godt liggende.. verken på jobb, skole, i veska eller skapet hjemme. Med mindre man har det liggende som en belønning til noe man skal oppnå, det hadde jeg i fjor. Jeg kjøpte inn påskeegg (de nydelige kremfylte) i februar og hadde de liggende helt til Oslo GP og deff var over i april. De har aldri smakt så godt som da :wink:

Min andre bestevenn å strekke seg etter når underbevisstheten lever sitt eget liv er tyggis. Et eller annet å tygge på, noe kroppen gjør mens jeg jobber. For du verden så mange gode tyggiser det finnes der ute! Jeg må hamstre inn mange nye smaker fra söta bror til helgen.
l36089614364_48882

Disse to jobber med meg når det gjelder vane, når vi snakker om lyst så stiller det seg helt annerledes.

 

I min verden så kan ikke grønn te eller tyggis erstatte smågodt eller iskrem.. det er ikke engang i nærheten! Jeg kan med hånda på hjertet si at det ikke hjelper meg et dugg med en gulrot når lysten etter sjokolade sprenger seg frem.

For meg så handler det om å godta lystene i stedet for å prøve å spise de bort med noe annet. Det høres kanskje ut som om jeg har det konstant, men det er ikke tilfellet. Jeg lager meg sunne desserter nesten hver dag, men det er fordi jeg vil kose meg med det etter middagen og har det som kveldsmat – ikke som en erstatning av noe annet.

Etter at jeg har klart å godta at jeg mest antagelig aldri blir kvitt søtbehovet (tror ikke jeg vil heller), så har jeg heller blitt kjent med følelsen og det er helt greit. Jeg vet jo at den dagen hvor jeg unner meg mye godt kommer, men det trenger eller kan ikke være alle de gangene jeg får lyst på noe. Så lenge jeg har noe å se frem til, så klarer jeg meg fint.
Det blir som å gi barn konsekvenser; ”Gjør du det, så skal du få det”. Enkelt og greit.

Hadde jeg sagt til meg selv ”aldri mer” og nektet å spise søtt så hadde jeg garantert sprukket.. og da hadde jeg i tillegg gjort det med dårlig samvittighet og en følelse av nederlag.

Dette er et aspekt av viljestyrke som vi alle har, ingen går gjennom livet uten å ta noen hensyn til enten seg selv eller andre. Godta deg selv og hva du føler, vær kompis med lystene dine – kjenn på dem og vit at de skal bli tilfredsstilt når du selv vil og har kontroll.

 

Jeg har rett og slett lært meg å leve med at jeg ikke alltid kan få det jeg peker på, i hvert fall ikke når man skal opprettholde en bestemt livsstil, kropp og helse.

Take it or leave it!

 

btiwantzitno128584180913964886

 

 

6 tanker om “Godta lysten

  1. avatarThomas

    Godt skrevet, og passer meg fint da jeg gjør et forsøk på å stramme inn kosten selv i disse dager!

    Problemet mitt er at jeg alltid er på «flyttefot» så vanskelig å ordne mat hjemme som jeg har med, og vanskelig å planlegge kosten. Det siste må jeg innrømme faktisk er litt befriende, da jeg tidligere spiste det samme dag ut og dag inn.
    Det er dog greit å ha lettvinte alternativer å velge imellom, og det er kanskje der problemet mitt ligger. Jeg er ikke flink nok til å variere, og blir veldig fort matlei. Jeg kan jo ikke bare leve på cottage cheese og tunfisk i karrisaus :mrgreen:

    Søtsaker har jeg klart å luke ut fra kostholdet, men verre (for meg og oppfinnsomheten min) å finne «ren» mat som inneholder nok kcalorier i forhold til der jeg ønsker å ligge!

    Forresten,har du ved dine dietter økt kcal-inntaket før du starter å kutte for på en måte «kickstarte» forbrenningen? Nå snakker jeg ikke om langvarig bulk, men 1-2 uker med høyere kcal inntak før diettstart.

  2. avatarHanne/Q.

    Du har et godt poeng her. Det er viktig å faktisk innse at søtsuget ikke nødvendigvis må fjernes helt, man må bare lære seg å ikke gi etter hver eneste gang. Det å nekte seg selv noe søtt er jo ikke noen form for straff, slik det virker som om mange tenker, det er jo rett og slett bare snakk om å tenke litt lengre enn der og da, og fokusere på et mer langsiktig mål.

    Selv synes jeg det er bra å gi etter for suget en gang i blant, samme om det er mandag morgen eller lørdagskveld, så lenge det ikke blir for ofte 😀

    Nå det er sagt ser jeg frem til en velfortjent spisedag i morgen, kjenner kroppen trenger et lite boost nå 😀
    ..og ja, dietten går fint så langt!

  3. avatarKristine

    Hihi… Kjenner meg så godt igjen her – er nok en liten småspiser 😳 Men jeg er blitt bedre….som du sier gjelder det å finne en mellomting. Ikke gi etter for søtsuget hver dag, men gi etter og unne seg noe ekstra en gang i blant. Personlig prøver jeg å holde igjen i hverdagen og kose meg med god samvittighet i helgen – og etter at jeg begynte å unne meg selv litt av det usunne, istedet for å forbanne det (som jeg gjorde en periode) har jeg faktisk fått mye mindre sug 😀

    Dette er en treg uke, så jeg skal faktisk gi litt etter for suget i dag også….fikk nemlig en pakke med 2good barer i dag – nå blir det gossip girl og proteinbar :mrgreen:

    Håper du også koser deg i kveld 🙂

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Malin: 😆
    Ja det hender jeg husker å oppdatere listen, må jo linke til blogg-girlsa mine!

    Thomas: Det er masse annet enn cottage cheese og tunfisk man kan spise ja, men det krever kanskje litt mer tid og forberedning 😀 Når det er sagt så tar det ikke lang tid å slenge sammen en salat, noen egg til en omelett eller kjøttpålegg på polarbrød/knekkebrød.
    Nei, jeg har som regel ligget på vedlikehold (og enkelte dager på overskudd) før deff slik at jeg har bygget meg godt opp før start. De første 2-3 dagene har jeg gått svært lavt på kcal, det er min måte å kickstarte det på før jeg finner en bedre og mer levelig balanse.

    Hanne: Ja jeg synes det blir for mye fokus på å fjerne alt det søte i kosten for evig tid eller finne all slags mulige erstatninger for det. Hvorfor skal man egentlig det? Det man stor sett ender opp med er overspising, dårlig samvittighet, jo-jo vekt, snørr og tårer. Det er viktig å ha et balansert forhold til det, det er ikke bra hverken den ene eller andre veien. Vi har alle våre «laster», enten det er alkohol, godis e.l, og ingen er født med stålkontroll. Det læres, og det læres igjennom å utøve viljestyrke. Jeg har mine dager jeg og, dette med å ikke få viljen sin hele tiden er ikke lett for noen tror jeg :mrgreen:
    Godt å høre, kos deg masse med ekstra karbs! 😉

    Kristine: Godt å høre at det går bedre nå 🙂
    Jeg pleier også å kose meg i helgene, og denne helgen tror jeg jammen meg det blir litt (les:mye) både lørdag og søndag.
    Proteinbar var jo veldig fornuftig, så kos deg masse!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *