Middag: ukjent

whatsfordinner

Det er veldig mange som skriver at de ønsker å gå ned i vekt, få mer muskelmasse og bli strammere. Og det er klart at man må forandre kostholdet sitt deretter,  men ikke glem at man også må styrketrene.
Når det gjelder kostholdet så lister de opp en lang liste over diverse matinntak i løpet av en dag, men nesten utelukkende så er det et måltid (som oftest middag) som ikke er definert. Enten så står det ukjent, varierende eller noe sunt. Det hjelper dessverre lite å være flink første halvdel av dagen når man ikke har kontroll på den siste.

Den første feilen slik jeg ser det er at mange har lest «spis mindre måltider ofte» og slenger inn et par ekstra måltider i den tro at dette skal hjelpe på vektnedgang (?) fordi man får en påstått høyere forbrenning. Vel, man går ikke ned i vekt av å spise mer.. det som menes her er en omveltning av hele kostholdet, alle måltider må da gåes igjennom og justeres ned deretter.

Etter egen erfaring (i et par uker med vranglære), så kan jeg si at det gjorde mitt liv vanskeligere. Jeg ble sulten etter et par timer, taklet sultfølelsen dårligere og tenkte svært ofte på mat og når jeg måtte spise det. Det sies at det er lettere å holde søtbehovet i sjakk på denne måten, men for meg var det omvendt. Jeg ble aldri ordentlig mett, så jeg var ofte fysen på noe. Sunn småspising avlet dårlig småspising i mitt tilfelle.
Er man vant til å spise 3-4 måltider så fortsett med det, det som i tilfellet må forandres er denne middag: ukjent. Folk klarer som regel å holde seg til en god plan i løpet av dagen; sunn frokost med fiber o.l, salater til lunsj, fullkornsbrød og proteinrikt etter trening.  Og så kommer man til middag, og da er det kanskje ikke like bra. Det er faktisk en forskjell på om man får i seg 300 eller 600 kcal i et måltid.
Dessuten undervurderer mange hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer.
Nå er jeg absolutt ikke for at man skal tenke på slikt eller veie maten, telle osv., men ikke glem at pasta og ris som regel er det mest kaloririke på en tallerken – ikke den feite kalkunpølsa. Både frukt og grønt inneholder også næring – det er ikke kun vomfyll uten kalorier som man kan spise ubegrenset av.

Jeg anbefaler ikke et fast kostholdsprogram daglig, det har jeg ikke selv, men vær klar over de mange gode middagstipsene der ute og ha en overordnet oversikt på hva man får i seg her.
Ha i hvert fall 4-5 sunne middagsfavoritter som man lett kan lage i stand om man har dårlig tid eller er litt vingle-petter. Mennesker er vanedyr, og det er lettere å skeie ut om man ikke har noen faste alternativer eller retningslinjer å velge imellom.

Jeg tror mange kunne ha merket bedre fremgang dersom middagen hadde gått fra ukjent til kjent.

imgp64232
Ok, anbefaler ikke akkurat dette da :lol:

8 tanker om “Middag: ukjent

  1. avatarKristina89

    så sant, så sant 🙂 har du noen lure oppskrifter med scampi på lager ? 🙂 aldri laget noe med scampi eller reker generelt utenom salat med reker da, mn tenkte på noe litt mer spennede..

  2. avatarHanne/Q.

    It’s a kebab 😯 😀

    Det innlegget her burde alle slankere lest, kunne delt ut link til en hel haug av brukerene på diverse forum 😆 for det er virkelig MANGE som ikke skjønner det her..
    Likte spesielt godt tipset om å ha noen favoritter (gjerne med kjent næringsinnhold) å ty til dersom man er litt vinglete en dag 😀 Det er faktisk noe ala det jeg gjør selv, jeg liker å legge opp så godt som hele dagen min etter det prinsippet, så slipper jeg telle kcal og tenke på mat hele tida!

  3. avatarKristine

    Nok et kjempe bra innlegg! Virker som om du sitter på masse bra kunnskap – flott at du vil dele det med oss som ikke har lært fult så mye enda :mrgreen:

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Malin: 😉

    Kristina89: Du, det har jeg ikke.. jeg er ikke overbegeistret for sjømat, så har ikke laget så mye av det.
    Jeg kan tenke meg at en wok med scampi er godt! Søk opp wok+scampi så får du sikkert mange gode oppskrifter.

    Hanne: Jeg hadde aldri smakt det før, så jeg måtte jo la første gang bli en ekte svensk stockholmskebab :mrgreen:
    En liten sticky på alle forum; Obs, ikke glem at alle måltider teller!
    Jeg liker det jeg og, da er man liksom safe. (Og ikke minst slipper man veiing og telling). I dag ble det gode gamle taco med kjente ingredienser og det som hører til.

    Kristine: Jeg deler kun min oppfatning og erfaringer, så flott at noen får noe nytte av det 😀

  5. avatarelisabeth

    Husker du har skrevet at du ikke spiser frokost, og at det er en helsegevinst med å ikke spise frokost. Forklar! I want to know 🙂 Har jo alltid blitt forklart/lest at er det noe man ikke sløyfer, så er det frokosten mtp blodsukkeret m.m

    Elsker bloggen din, forresten:-)

  6. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Thale: Jo, det stemmer. Is er magisk sånn sett 😆

    Elisabeth: Faste kan ha en rekke helsemessige fordeler ja. Det stemmer ikke at man må spise frokost for enten høyere forbrenning, bedre blodsukker eller bedre konsentrasjon.. men når det er sagt; har man noe sykdomsrelatert ift blodsukker så kan frokost bidra positivt. Det er ikke slik at jeg anbefaler alle folk å droppe frokosten, kun de som føler at de ikke er sultne om morgenen og heller vil spare inntaket til senere på dagen. De skal vite at det hverken er farlig eller dumt!
    Man har i studier ikke funnet noe forskjell på forbrenningen til folk fra det har gått 12 timer uten mat (grunnet natt o.l) og helt opp til 72 timer uten mat(det er 3 dager uten mat).
    Tvert imot så har man funnet at faste faktisk kan bidra til en liten forhøyning i forbrenning da kroppen mobiliserer mer energi pga «søken etter mat» etter å ha gått en god stund uten.
    Du kan lese mer om opplegget her: http://leangains.blogspot.com/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *