Trening – lær av dine feil

Jeg får ikke trent om dagen, men her er noen råd til dere som er friske og spreke :smile:

Vi får ofte høre at all trening er bra trening, og at man bare må gyve på med styrketrening og alt som hører til. Dette stemmer forsåvidt, men allikevel så må man noen ganger stoppe opp og tenke igjennom om det man gjør faktisk fungerer. Skjer det du vil skal skje med kroppen din?
Uteblir fremgangen, så kan det kanskje være smart å ta en rask sjekk av disse:

– ikke tren etter det samme programmet over lang tid, kroppen venner seg etterhvert til belastningen, antall reps, øvningene osv. Variasjon! Det gir også igjen økt motivasjon og lyst.

– ikke fokuser bare på en eller to muskelgrupper, og overse noen andre. Hele kroppen må gjennomgåes! Her er det også viktig å huske at enkelte muskelgrupper får «gratis» trening, eks. biceps på ryggtrening osv.
imgp6040
– ikke tro at man strammer opp kroppen ved kondisjonstrening og mageøvelser, det er ikke sånn det fungerer. Man har muskler i hele kroppen, og logisk sett må man trene alle disse for å strammes opp all-over. Mer muskler=høyere forbrenning.

– konsentrer deg om din egen trening, gå inn i din egen verden og overse andre på gymmet. Denne kan være vanskelig i starten (tro meg, jeg vet), men man får så mye mer igjen for treningen når man klarer å komme over dette hinderet.

– alle må starte et sted, og den som inte våger inte vinner. Våg å gjøre ting på din måte, og etter hva som fungerer for deg. Har man det bra på trening, er kontinuitet her etterhvert en livsstil. Kontinuitet=fremgang.

– ikke tren om du er syk. Selv om du kanskje kunne ha klart en økt hadde du presset deg til det, så la fornuften vinne og hvil til du er helt frisk. Hvis ikke, så vil du ofte ende opp syk igjen kort tid etter.

Den siste her var egentlig mest for min egen del, jeg må jo leve etter de rådene jeg gir her.. så jeg må nok bare holde meg unna vektene en stund til.
Ja, det må du.
:sad:

image_149

 

18 tanker om “Trening – lær av dine feil

  1. avatarIda

    Veldig bra blogg.
    Ett spørsmål, pleier du å ta kreatin?
    Og hvis hva føler du at du fikk ut av det?
    Har tatt det en i 2 uker nå selv

  2. avatarThale

    er så enig! spesielt den biten om å ikke bry seg om hva andre på gymet gjør.. noen ganger får du jo lange foredrag av dem 🙄

  3. avatarCharlotte

    Hallais!
    Jeg må anta at dette er gamle bilder? Du ser jo veeeldig sprek ut her, og også veldig deffa, er ikke sånn nå vel?

    God bedring og god helg!

  4. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Ida: Jeg prøvde det en ukes tid da jeg var på deff før NM, men jeg glemte det etterhvert.. 😯 i deffetåka var det enklest å forholde seg til det man er vant til. Jeg rakk derfor ikke å få noe nytte av det, men vet at det hjelper på restitusjonen etter trening.

    Thale: Ja, det er mye rart.. det kom en mann bort til meg like før NM i fjor og skulle belære meg om hvordan man skulle trene kardio på mølla. Jeg vet ikke om han prøvde å være morsom, men la oss si det sånn at jeg fikk svart han og nå holder han seg langt unna 😆

    Charlotte: Jeg anser meg som ganske sprek utenom deff og da 😆 Men ja, det første bildet er fra august i fjor. Det siste bildet er noen uker gammelt.
    Takk for det, god helg!

  5. avatarpinglo

    Hehe, det er så mye enklere å pålegge andre treningsfri enn å ta treningsfri selv… :mrgreen:

    Men du er flink som lar kroppen hvile mens du kommer til hektene 🙂

  6. avatarEmilie

    Vet du hvordan kan jeg bestille billetter til Oslo grand prix 4.april? Prøver å søke rundt på nett men finner ikke noe mer informasjon enn at det skal være på sentrum scene og dato. Finner ikke noe om hvilke konkurranser og billettkjøp. Hjelp? 🙂

  7. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Pinglo: Det var det jeg fant ut og.. 😆 Men man må jo nesten «practice what you preach». Når det er sagt så har jeg vært såpass dårlig at jeg ikke har orket å gå ut av døra engang.

    Emilie: De har pleid å selge billetter på http://www.billettservice.no , de dukker sikkert opp der etterhvert.

    a: Mener du hvor lenge av gangen? Her finnes det ikke noe fasitsvar dessverre.. Det kommer helt an på utgangspunktet ditt, og spesielt matinntaket. (Man kan for øvrig gå ned i vekt uten kardio og).

  8. avatara

    jeg tenkte på hvor lenge av gangen ja! si hvis man feks har et kaloriinntak på 2000 pr dag..?? kan en halvtime eller time være nok, eller er d i minste laget? 🙂

  9. avatarMalin

    Hei Kristine:-)

    Har det noe å si hvilken tid på døgnet du trener?

    Pga jobb, og ekstrem pågang på gymmet, trener jeg om kvelden..

    Går dette og kun på hva som funker for meg, eller er det tider som er mer gunstig enn andre?

    Håper både du og Todd føler dere bedre:-)

  10. avatarkriweb Innleggsforfatter

    a: Det kommer an på utgangspunktet ditt; dess mer muskler du har jo høyere forbrenning. Er man stor forbrenner man mer, er man liten forbrenner man mindre osv.. I tillegg forbrenner man f.eks flere kcal ved løping enn gange.
    Jeg ville ha kjørt rask gange med stigning på mølle i 50-60 min om inntaket var 2000 kcal.
    Allikevel vil jeg anbefale deg styrketrening og se på all trening som positivt, og ikke noe man MÅ 😉

    Synnøve: Ja, og den mest riktige er tydeligvis å spurte som en idiot 😆 Takk for det!

    Malin: Dette går også på hva som funker for deg, tren når det passer for deg – og få i deg mat etter endt økt uansett når.
    Takk for det! Vi er begge bedre, men langt ifra bra nok..

  11. avatarElisabeth W Andersen

    😀 Hei

    Er utrolig inspirert av deg og den fremgangen du har gjort.
    Utrolig bra av deg å legge ut før og etter bilder, dette gir meg bevis på at det er mulig å få fremgang på få år.
    Du ser skikkelig bra ut og du har flotte overganger i muskulaturen din. Flott rygg og mage 😉

    Dette er favoritt bloggen min og jeg tar til meg tips og råd du skriver om. Har nettopp begynt styrketrning selv igjen etter to år pause og denne gangen så skal ingen ting stoppe meg for å komme langt. Jeg er smal og slank med lange muskler og har en lang vei å gå. (1,70 høy veier 52 kilo).
    Har trent siden begynnelsen av januar nå 4 splitt og elsker det. Ser allerede fremgang og har nå nådd mitt første lille mål.

    Tusen Takk for all inspirasjon og alle råd.
    Du er ei FLOTT jente og jeg gleder meg til å følge med deg videre på veien.

    Mvh Elisabeth Westborg Andersen. (26)

  12. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Elisabeth: Jeg håper du skjønner hvor mye motivasjon slike positive innlegg gir meg, tusen takk for alle gode ord.
    Jeg er opptatt av å vise at man virkelig klarer det man setter seg som mål om man beholder fornuft, viljestyrke og tålmodighet.
    Så bra at du er igang igjen og at du ønsker å styrketrene mer, som du sikkert vet så vil du få så mye igjen for det senere. Gratulerer så mye med første delmål nådd, det er slik som gir fremgang! Alle bekker små vet du 😀
    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *